נופיה המופלאים של ירדן מרתקים טיילים ובעלי ג'יפים, המכירים היטב את שבילי ארצנו ואתריה הנידחים, אך שוחרים להרפתקאות ולנופים חדשים. מסלולנו עובר בדרום ירדן, ומבטיח רשמים וחוויות משטח פראי. חבל ארץ זה מצטיין באיכויות נוף נדירות, המזכירות את מרחבי סיני. ייחודו נעוץ בהיותו בעל חותם של ראשוניות בראשיתית (עוד מסלולים בדרום ירדן תמצאו בחוברת "מטיילים" שהוקדשה לאיזור זה). הטופוגרפיה של האיזור עשויה להזכיר אפילו את מראות כוכב מאדים, המוכרים לנו בינתיים רק מתצלומים, והיא מתאפיינת בשינויי צבע ותצורה מרהיבים. ההרים המשוננים הגבוהים מתנשאים מתוך מצע חולי רך וצבעוני, ויוצרים תבליט נופי דמיוני ובלתי נתפס. הוואדיות ארוכים והמרחבים עצומים, עד שלא ניתן לראות את סופם. השרטוטים שמותירות צלליות ההרים על קו האופק נדמים לחזיונות הזויים של פטה מורגנה. הג'יפאי הישראלי יסתגל חיש קל לתחושת החופש וליופי הטבעי שלא נגמר. ההנאה גוברת בשל הנסיעה בשטח פתוח ללא מגבלות, שלטי אזהרה ואיסורים, גדרות ושטחי אש.
המסלול בדרום ירדן יתאים לבעל ג'יפ עצמאי, המתמצא בשטח, ולבני משפחתו – בכל גיל שהוא. הנהג חייב להיות בעל ניסיון ומיומנות בנהיגת שטח, בפרט באיזורים חוליים ובדיונות. הטיילים נדרשים לכושר אלתור, ליכולת ניווט ולשליטה במכשיר GPS. יצוין כי מעבר של ג'יפים בודדים לירדן, שפרטיהם לא כלולים באשרה קבוצתית, אינו כרוך בליווי שוטר ומדריך ירדניים. כמו כן הכניסה לוואדי רם אסורה לקבוצות ג'יפים מאורגנות. בחנויות המכולת בעקבה ניתן להצטייד במזון, במים ובכל המצרכים החיוניים – ובמחיר נמוך. פירות וירקות מוצעים בזיל הזול בשוק המקומי. אין לוותר על קניית פיתות מעולות ועוגיות ממולאות במאפייה, הפועלת ברחוב הראשי של עקבה (המוביל לכיוון המפרץ). מעבר גבול ותחנות דלק כדי לבקר בירדן יש צורך באשרה, שאותה ניתן להנפיק בשגרירות ירדן בישראל. כדי לקבל אשרה, יש להביא איתכם דרכון התקף למשך שישה חודשים נוספים לפחות ותצלום אחד. האשרה שתונפק לכם היא לשלושה חודשים. כדי לחצות את הגבול ברכב השטח שלכם, יש להכין ביטוח רכב מיוחד לירדן, ולהביא איתכם תרגום לאנגלית של רשיון הרכב, תרגום שאותו יש להזמין במועדון מ.מ.ס.י. בשום מקרה לא ניתן לחצות את הגבול ברכב שכור או ברכב אחר, שאינו רשום על שמכם. אחרי שכל המסמכים הללו בידכם, תוכלו להתחיל במסע ולהגיע למעבר הגבול במסוף ערבה, מול קיבוץ אילות, מצפון לאילת.
רוב הדרך היא בדרגת עבירות בינונית, בלי קשיים מיוחדים, והנסיעה מתבצעת בדרך כלל בשטח חולי לא טובעני. טיפוס קצר לסיק אל־בארה (נקודה 8 בתיאור המסלול) דורש זהירות. הדלק זול מאוד בירדן (כשליש ממחירו בארץ), ואיכותו גבוהה, אולם אי אפשר להשיג בירדן דלק נטול עופרת. ביציאה הצפונית מעקבה יש תחנת דלק, ואחת נוספת נמצאת בקצה הדרומי של הכביש הפנימי בעיירה אל־קווירה. לאורך הכבישים יש מוסכים ופנצ'ריות. הניווט יתבצע בנקודות ציון (נ"צ) לפי רשת U.T.M (סימון רשת בינלאומי). המסלול מורכב משני קטעים, המופרדים זה מזה על ידי פסי הרכבת ועל ידי כביש רשידייה־דיסה: א. בקטע הדרומי (נקודות 1־13) נכללים בין היתר ואדי יתם אל־עמרן, ג'בל אום־עש, ג'בל אל־קטר, סיק אל־ח'זעלי, סיק אל־בארה, ואדי אום־עישרין. ב. הקטע הצפוני (נקודות 14־19) כולל ביקור ב"הר הקשתות" (תל אל־ח'רזה), וסיומו בכביש המהיר, כביש 15. המסלול כולו נמתח על פני כ־100 קילומטר. הרי גרניט משוננים (1) נ"צ 7065/2708 לפני הגשר, סמוך לאתר הארכיאולוגי פרסידיון, פונים מכביש 15 דרומה, אל כביש משני. לאחר כשני קילומטרים פונים מזרחה, ויורדים לעבר ואדי יתם אל־עמרן. נוסעים בוואדי הרחב בכיוון דרום־מזרח. בצידי הוואדי מתנשאים הרי גרניט משוננים וצבעוניים, העשויים שכבות אלכסוניות. חולפים ליד מחצבה, ולאחר מכן מתחת לקו מתח גבוה. אבן חול צבעונית (2) נ"צ 7105/2638 במפגש הוואדיות ממשיכים ישר (בכיוון דרום־מזרח). סביבנו משתרעים מישורי חול סחופים, הזרועים בעצי שיטה. מומלץ לנסוע בדרך העוברת ליד אחת הגדות, ולא בזאת שבמרכז הוואדי, הגדושה מהמורות וטלטולים. בצד הדרך יש גבעות אבן־חול צבעוניות, בתצורה שכבתית אופיינית. למרגלותיהן פזורות דיונות אדומות, שנוצרו מבליית הסלע. המיצר (3) נ"צ 7135/2622 נכנסים למיצר הרים, החוצה את ג'בל אום־עש. אל בורות המים (4) נ"צ 7159/2624 בצומת ואדיות פונים חדות בכיוון צפון־מזרח, בדרך מוסדרת המסומנת ברגמים (גלי אבנים), שחלקם צבועים בסיד. לאחר כארבעה קילומטרים הדרך סובבת מזרחה, ועוברת מצפון לג'בל אל־כרה, המתנשא מעל סביבתו. בהמשך הדרך מזרחה נחלוף ליד כמה בורות מים, שנכרו למרגלות ההרים. דרכנו ממשיכה בנוף מגוון של סלעי גרניט מחודדים והרי אבן־חול מעוגלים, מגווני צבעים. מעבר להרים ולבקעה (5) נ"צ 7288/2643 מדרון ומצוק (8) נ"צ 7395/2706 חולית (10) נ"צ 7425/2755 אשל לא למאכל (11) נ"צ 7400/2783 על פרשת דרכים (12) נ"צ 7379/2824 הנה באה הרכבת (13) נ"צ 7397/2838
מרחק קצר צפונה. עולים לכביש (היחיד באיזור), פונים בו מערבה, ונוסעים כשלושה וחצי קילומטרים. יורדים מהכביש בכיוון צפון, וממשיכים לעבר הסוללה של מסילת הרכבת. גלי הדיונות (14) נ"צ 7376/2856 עוברים שוב מתחת לסוללה של מסילת הרכבת, במעבר בטון צר ונמוך נוסף. נוסעים צפונה, לאורך כשני קילומטרים, בשטחי המלחה השטוחה קע אום־סלב, וממשיכים באותו כיוון דרך הדיונות הפזורות במרחב כגלים. דרך טובה (15) נ"צ 7368/2887 רק חול וחול (16) נ"צ 7369/2926 מישורים סחופים ומלחה (18) נ"צ 7363/3016 שדות ומדבר (19) נ"צ 7260/3002 |
מסלול בדרום ירדן מבטיח רשמים וחוויות משטח פראי, בחבל ארץ המצטיין באיכויות נוף נדירות, בדומה למרחבי סיני. ייחודו הוא בהיותו בעל חותם של ראשוניות בראשיתית. זכרונות מכוכב מאדים פורסם 23.10.08 |
מסע ג'יפים בירדן
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 526
[name] => מזרח-תיכון
[slug] => middle-east
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 526
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 1871
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 400
[name] => ירדן
[slug] => jordan
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 400
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 66
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )