דוד פרידמן יודע הרבה על שוניות אלמוגים. זה המקצוע שלו יותר מ־30 שנה. כשעלה מארגנטינה ב־1962 היה כלכלן, אבל באילת, שבה הוא מתגורר מאז, הפך לביולוג ימי; לבד, אוטודידקט. בהתחלה, במשך עשר שנים, טיפל במוזיאון הימי העירוני, אחר כך עבד במעבדה ימית, ובשנות השבעים היה בין היוזמים והמקימים את המצפה הימי, שהפך לאחת האטרקציות העיקריות המביאות תיירים לעיר הדרומית. תודה על הדגים "במסעדה בעקבה הגישו דגי דניס", הוא מספר. "זה קצת התמיה אותי, משום שאלה דגים של הים התיכון, ובאילת מגדלים אותם בכלובי ענק כדגי מאכל. כשניגשתי למקרר לבחור דג, נדהמתי אפילו יותר; היתה שם כמות גדולה מאוד של דגי דניס. כמה ימים קודם לכן סיפר לי בני, שעובד בחקלאות ימית באילת, שאחד הכלובים הגדולים נפרץ לאחרונה, וכמות עצומה של דגי דניס ברחה ממנו. חלק מהדגים מצאו את דרכם לעקבה. שם, הם כנראה הרגישו, המים נקיים יותר. הכל או לא כלום
אילת, עיר תיירות עמוסת מלונות וצפופה, היא פרי של פיתוח כלכלי מואץ, שהחל לאחר מלחמת ששת הימים, בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים. בשנים אלה זרמו השקעות בתיירות ובענפים אחרים לעיר; האוכלוסיה הלכה וגדלה, ואיתה גדל מספר התיירים. הפיתוח הזה, שלא נעשה מתוך התחשבות במערכת האקולוגית, פגע בעיר ובטבע שבסביבתה, ובכלל זה – הים ושוניות האלמוגים. הפיתוח הנרחב, מסביר פרידמן, שינה את אפיקי השטפונות הטבעיים שנוצרו לפני אלפי שנים. המים סחפו את הפסולת שהצטברה מעבודות הפיתוח לכיוון הים. וזו, בחלקה הגדול פסולת בניין רעילה, זיהמה את המים והזיקה לשוניות האלמוגים. גם החקלאות המתפתחת במדבר גרמה לכך שבמי השטפונות נשטפו גם חומרים רעילים, ובהם דשנים וחומרי הדברה. פרידמן מדגיש, שלמרות מיעוט השטפונות באיזור, מספיק שיטפון אחד בעשר שנים כדי להחדיר רעלים למערכת הסביבתית. העוסקים בחקלאות הימית מזינים את הדגים בתערובת מזון שהם משליכים למים. חלק גדול מהמזון שוקע לקרקעית ופוגע בצורה ישירה בסביבה המקומית ובצורה עקיפה בסביבה האזורית. זאת אינה בעיה שאי־אפשר לפתור, מציין פרידמן. ביוון, למשל, שמו מתחת לכלובים משפכים, המרכזים את הפסולת. זה אמנם יקר, אבל תוצאות הנזק הסביבתי הנגרם מפיזור התערובת במים יקרות פי כמה.
הפוספטים המובלים במכליות מים המלח מהווים בעיה נוספת. ענני פוספטים נוטים להתפזר באוויר, ורגעי ההעמסה והפריקה מהווים מוקד לזיהום. הפוספטים מסכנים את הסביבה, משום שהם גורמים להתפתחות של אצות מסוימות המזיקות לשוניות האלמוגים. השמדה המונית החול חנק, והאוניות גרמו נזקים אחרים. במפרץ אילת־עקבה משייטות אוניות רבות מסוגים שונים: אוניות משא, מכליות ואוניות נוסעים. מקור צרות אחד הם העוגנים, הנזרקים לתוך השוניות וגורמים להן נזקים. מהאוניות מושלכת לים גם פסולת ומים מזוהמים. כל הדגים, גם לא האכילים שביניהם, הותקפו באמצעות רשתות זימים. זוהי שיטת דיג אכזרית, משום שכל מיני הדגים נתפסים בזימיהם ברשתות העשויות ניילון דק מאוד ונחנקים. פגיעה בדגים פירושה פגיעה באלמוגים, משום שכמו בכל מערכת אקולוגית מזינים המרכיבים השונים אלה את אלה. גורמים העוסקים באיכות הסביבה ורשויות העיר אילת פעלו רבות כדי לאסור על השימוש ברשתות הזימים. היום באזורים השמורים של השונית יש שוב דגי אלמוג רבים ומגוונים. ריבוי המתרחצים בחופי אילת הוא מקור לא אכזב נוסף לצרות. כ־700,000 אנשים נכנסים במהלך השנה למים ומערבבים את הסחף, השוקע פנימה ומתפשט עם הזרמים לתוך המים העמוקים וחונק את האלמוגים. אל המתרחצים מצטרפים הצוללים לסוגיהם. אלה שצוללים עם שנורקל, דורכים במים הרדודים ושוברים את האלמוגים או רומסים בלי כוונה יצורים אחרים. אלה שמשתמשים בציוד צלילה הכולל סנפירים גורמים נזק קשה מאוד לאלמוגים השבירים, ותורמים גם הם לערבוב החול ולפיזורו. בגלל הנזקים המצטברים נוטים היום שלטונות העיר להשליט בקרה על עשרות אלפי הצוללים, ואלה מוגבלים במסלולים או במספרים. השליטה אינה בידינו אבל משטר הזרמים, הוא מבהיר, אינו מאפשר לנו שליטה בלעדית על התיקון. אנחנו צריכים את הצד השני, את עקבה, כדי שלפחות לא ייווצר נזק נוסף. השאלה היא מה המצב בעקבה; ויותר מכך – מה התוכניות לעתיד של העיר. בינתיים, מסביר פרידמן, אם בודקים את מידת הנזק וקשת הבעיות שנוצרו באילת ובעקבה, רואים שהנזק בשוניות האלמוגים של ירדן קטן יותר. בעקבה מפתחים אמנם כבישים חדשים ומפעלי תעשייה, ולכן השטפונות מזרימים הרבה פסולת לים. אבל שלא כמו באילת, הפסולת אינה זורמת ישירות לים של עקבה, אלא דווקא לתחום המים הישראליים, בגלל הזרמים. "לא פעם צפיתי מחלון ביתי בשיטפון, וראיתי כיצד המים זורמים בקו ישר לים. בצד הישראלי היו מי הים חומים ומזוהמים, ואילו בצד הירדני הם היו כחולים ונקיים. זה אינו רק סימן לכך ששם פחות מזוהם, אלא גם לכך שהזיהום שלהם עובר אלינו".
וכך גם במה שנוגע לפוספטים המתפזרים אצלם במהלך פריקה וטעינה של אוניות. הנזק העיקרי הוא דווקא בתחומי ישראל, בגלל משטר הזרימה. גם חוף עקבה סובל מדיג יתר, אבל שם היה הדיג נרחב עד כדי כך שכמעט לא נותרו דגים בשוניות האלמוגים. למרות שגם שם נאסר דיג ברשתות זימים, השמירה על החוק ואכיפתו פחותות באופן יחסי, כך שדיג כזה נמשך. מארמון המלך אמנם יצא צו, להגביל את אזורי הדיג, ואפילו הושמו במים מצופים כדי לסמן אותם, הדייגים הירדנים לא ממש מתחשבים בכך. העובדה שיש פחות תיירים בעקבה מונעת חלק מהנזק. כשיש פחות תיירים, מציין פרידמן, יש פחות פעילות בים. פחות אנשים שוחים, פחות צוללים, ונגרם נזק מוגבל. אין ספק, אומר פרידמן, מצב השוניות בצד הירדני טוב במידה רבה מזה של השוניות הישראליות. איכות המים שם טובה יותר, הנזקים הזיהומיים והמכניים פחותים, ולמרות מספר הדגים המועט – העושר מתחת לפני המים רב יותר. אחרי הכל, לירדנים יש חוף שאורכו 25 קילומטרים ולנו רק 11 קילומטרים; שוניות האלמוגים אצלם מגיעות לאורך של יותר מעשרה קילומטרים, ואצלנו אורכן קילומטר וחצי בלבד. האלמוגים שם, אומר פרידמן המנוסה, עשירים מאוד, ואתרי הצלילה מרשימים ביותר; ובזכות המים הצלולים הראות טובה יותר. קנאתה של עקבה שיתוף הפעולה התיירותי בין ישראל לירדן, לפיו נוחתים המטוסים בעקבה ושתי הערים אמורות להתחלק בתיירים ובעושרם, אינו עובד בפועל. מיד אחרי הנחיתה מגיעים התיירים לאילת, ותושבי עקבה זוכים לראות אותם לזמן קצר בלבד. את רוב זמנם וכספם מבזבזים תיירים אלה באילת. זה לא הוגן, אומרים מעבר לגבול. ולכן מתחילים בפיתוח עקבה, שפירושו השקעות בתיירות, בניית בתי מלון, גידול אוכלוסין ועלייה במספר התיירים. נשמע מוכר? בתוך זמן קצר עלולה עקבה להיות ממש כמו אילת, עיר תיירותית למהדרין, הלוקה בכל הרעות החולות שהעיר הישראלית סובלת מהן. התוצאה תהיה נזקים נוספים לחופים ולים, וכמובן – הרס שוניות האלמוגים היפות והעשירות, שמצבן עלול להידרדר למצב אחיותיהן האילתיות. הדרך היחידה לפתור את הבעיה היא בהבנה ששתי הערים מצויות במערכת אקולוגית אחת, ושעליהן לעבוד יחד כמו ערים אחיות. עקבה יכולה ללמוד לא רק מנסיונה הטוב של אילת בתחום התיירות והפיתוח, אלא גם מנסיונה הרע. אילת, מצידה, יכולה לעזור לתושבי עקבה לממש את הפיתוח המקווה בצורה נכונה, לשם שינוי. "זה אפשרי", אומר פרידמן, "צריך רק לחשוב פעמיים, לרצות, להתאמץ ולהתחשב גם בטבע". |