באחד הכפרים באקוודור פגשתי את אווה, בן שבט הווהורני, שטיפל בחולה בעזרת עלי אורטיגה (מין של סרפד). אווה תלש את העלים הצורבים בידיו החשופות, פעולה שדורשת אומץ רב. כל עלה זכה מפיו לנשיפת יריקה, הוצמד לגופו של אווה ואחר כך לגוף החולה. הטיפול חוזר על עצמו במשך כמה חודשים. אווה סיפר לי שמשפחתה של החולה מכריחה אותו לבצע את הטיפול כי לטענתם: "הוא עשה לה את הכישוף, ואם לא יטפל בה וירפא אותה נהרוג אותו". כישוף, עין הרע, וריפוי קשורים זה בזה בהרבה מאוד תרבויות. באמריקה הדרומית נוהגים בדרך כלל להפריד בין מכשף (ברוכו) טוב למכשף רע. ברוכו טוב ייקרא "קורנדרה", ובמקרים רבים יוכל גם להטיל כישוף רע ועין רעה. הטיפולים לסילוק עין הרע כוללים טיפול בעלי סרפד, מציצת עין¬ הרע מהחולה, "ניקויים" שונים בעזרת צמחים או חזירים, ויתכן אפילו שיגיעו הדברים עד כדי חיסולו הפיסי של המכשף הרע. במקרים רבים משתמשים בצמחים גורמי הזיות להטלת הכישוף וגם להסרתו. תרועת השכמה 24 שעות רצופות שכב החולה חסר הכרה עד שהובא לאלפרו. שש שעות נוספות חלפו עד שהגיע המרפא השני. במהלך ההמתנה חששתי מאוד שהגוסס יחזיר את נשמתו למלכת היער, ומקורביו יחשדו בי חלילה שאני מעורב בהטלת הכישוף, אבל לרווחתי הגיע לבסוף המרפא מן הכפר השכן והחל מיד בעבודה. הוא הדליק מסביב לחולה כמה עשבים יבשים שהביא איתו; תחב לנחיריו אבקה מוכנה מצמחים יבשים, שנקלו, ונטחנו, ולהשלמת הטיפול מצץ את הכישוף מהחולה: הוא הניח שתי כוסות רוח מכל צד של הצוואר, שתיים משני צדי המפסעה, מן הגב תחתון ומן הגב העליון. הטיפול נמשך כ- 20 דקות, ובסיומן קם החולה והתיישב לידי, קצת מסוחרר, אבל בהכרה מלאה. איך אפשר להסביר את התופעה המדהימה: פשוט מאוד. אין לי הסבר טוב ומתקבל על הדעת. אפשר להעלות השערות שונות: יתכן שהצמחים המיובשים שנתחבו לאפו של החולה העירו אותו, יתכן שכוסות הרוח הפיחו בו חיים, ויתכן שמדובר בכל אותו תחום שזוכה לכותרת "דברים שאנחנו עדיין לא מבינים". תופעה אחרת, גם היא לא מובנת, היא איך מחליטים מי הטיל את הכישוף. בדרך כלל נופל החשד באופן טבעי על אדם שרוצה את רעת המכושף. במקרים רבים המכושף הוא זה ששונא את המכשף, או מקנא בו ולא להפך. מתוך הסרט – יערות הגשם – דנדן בולוטין, פרק 2 עילה למלחמה לאיש מן הנוכחים לא היה ספק שהילדה כושפה. לכולם גם היה ברור מי האשם: המכשף משבט השואר, שגר במורד הנהר. כמובן שלא היתה להם בררה אלא לצאת ולהרוג אותו. כששאלתי אותם איך הם יודעים שהילדה כושפה, הסבירו לי שראו סימנים כהים על ירכה ובצווארה. "כשהלכה לנהר נתקלה בנחש בואה" אמרו לי, "והוא תפס אותה, יד אחת בצוואר והשנייה בירך".
ניקוי כללי כמו בכל בית בכפר גם בביתו של סניור אגוסטין התרוצצו במטבח כ-15 שרקנים, אבל אף אחד מהם לא התאים לטענת המומחים לטיפול הדרוש. הם היו לדברי בני הבית קטנים מדי. אחד מבניו של המרפא התנדב לרוץ ולקנות עבורנו שרקן גדול ויפה. כשהגיע בעל החיים בגודל הדרוש התיישב הפציינט על מיטת הטיפולים והמרפא החל בטיפול. הוא נשף עשן טבק על השרקן, כדי לטהר אותו, ואחר כך החל "לנקות": לחבוט, בעזרת השרקן על גופו של מאיר, איש הקול. תחילה צרח השרקן, כמו שמכרסמים כאלה נוהגים לעשות בעתות לחץ. לאחר כמה שניות השתתק ואט אט התכסה גופו של מאיר בכתמי דם שרקן. כשזה מת והשרירים הטבעתיים השתחררו, נרטב גם בשתן שלו. לאחר "שנוקה" באופן יסודי ביותר, הונח השרקן בקערית עם מים, לאחר מכן קולף מעורו, נפתח, ונערכה בדיקה קפדנית של אבריו. כל פגע בגוף השרקן מצביע, לדברי המטפל, על בעיה בגוף המטופל. הבעיה הושלכה לגוף השרקן ובאה בו לידי ביטוי. הדבר הבולט ביותר היה שבאזור הגב התחתון מצד שמאל, בדיוק באזור שבו סבל מאיר מכאבים עזים, נתגלה בגופת השרקן שטף דם גדול. מלבד זאת אובחנו: כבד חולה, לב חלש, ועייפות שגורמת לסחרחורת במוח. למזלו של מאיר, שכבר החל לסבול מיחושים בכבד וחולשה בלב, בבדיקה חוזרת שערך המרפא התעוררו ספקות בנוגע לממצאים הראשוניים. היה חשד שהשרקן הוחזק הפוך, ומאיר ניצל ממחלה קשה. השרקן כמובן לא מת לשווא – עורו ניתן לכלבים ובשרו בושל לארוחת הצהריים של משפחת אושיניה. לקריאה נוספת: |
במעבה היער באקוודור לא קל להבחין היכן נמתח הקו הדק שמפריד בין רפואה מסורתית לבין ריפוי בכישוף, הטלת קללות וכדומה. מקרים רבים נותרים חסרי הסבר, תעלומות שאנשי המדע המערביים אינם מוצאים להן פתרון פשוט פורסם 26.4.14 |
הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה
Array
(
[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 678
[name] => אקוודור
[slug] => ecuador
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 678
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 676
[count] => 36
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 676
[name] => דרום אמריקה
[slug] => south-america
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 676
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 509
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )