תפריט עמוד

ים המלח והאזור מסביבו מעניקים תחושה שהגעתם לעולם אחר. זאת לא רק הידיעה שאתם נמצאים במקום הנמוך ביותר בעולם, אלו גם ההרים הקסומים, הנופים הצחיחים שפה ושם מנוקדים בנאת מדבר ירוקה, מזג האוויר היבש והחם, ומעל הכל – ים המלח עצמו, כתם כחול שמנצנץ בלב המדבר. האגם הכחול-כחול הזה מפתה לקפוץ לתוכו, אבל המליחות העזה מצריכה מתינות ומחשבה תחילה, וגם אלה מצטרפים לייחודיות של האזור ולרצוון להכיר אותו מקרוב, לא דרך שהות בחדר מלון ממוזג או בלובי הומה אלא בהיכרות קרוב, ללא חציצה.

חוף קלי"ה
כדי למצות את ההיכרות עם אזור צפון ים המלח, שנותר לא מפותח יתר על המידה, נתחיל בחוף קלי"ה, כחצי שעה נסיעה מירושלים וכ-70 דקות מתל אביב. חוף קלי"ה, שגדל ומתחדש כל הזמן, מזמן כמה וכמה אפשרויות בילוי לצד אטרקציות אתגריות וטיולים בסביבה. כשאתם מגיעים לקלי"ה (פירוש ראשי התיבות – "קם לתחייה ים המלח"), אל תמהרו לרדת אל החוף. מרחבת הכניסה המוגבהת אפשר להשקיף על החוף ועל המים, קחו את הזמן כדי להתרשם מכל היופי שלפניכם. יש כאן גם מסעדה עם מרפסת נוף מקסימה ומרכז קוסמטיקה של מוצרי ים המלח.

שביל מסודר, מוקף בצמחייה, יורד אל החוף. בחוף עצמו תמצאו זולות ישיבה נעימות וליד סוכת המציל פזורות מיטות שיזוף ושמשיות. בחוף יש גם מקלחות ושירותים נקיים ומתוחזקים היטב ולוקרים להשארת חפצים יקרי ערך. על שפת המים יש בר – הבר הנמוך ביותר בעולם…

השביל המוביל לחוף קלי"ה. צמחייה שופעת ונוף נהדר של החוף והים | הצילום באדיבות חוף קלי"ה

אז מה עושים כאן? יושבים על החוף ונהנים מהשלווה המדברית, ואפילו לא צריך לחשוש מקרני השמש – קרינת ה-UV בים המלח נמוכה בכעשרה אחוזים מזו שבחופים האחרים בארץ. אפשר להיכנס (בזהירות) למים ולצוף בנחת על הגב, להימרח בבוץ השחור בעל הסגולות הבריאותיות, לשתות משקה צונן בבר שליד המים. כשהרעב מציק, אפשר לאכול במסעדה לעשות "על האש" במתחם המנגלים שבמפלס העליון. בתיאום מראש אפשר להזמין אירוח במאהל בדואי. ואם התאהבתם באווירה המיוחדת וחבל לכם לעזוב, תוכלו לבלות את הלילה במתחם קמפינג מסודר.

לשוהים בחוף קלי"ה יש אפשרות (בתיאום מראש) לצאת לטיולים רגליים בעין פשחה, אתר הטבילה, בית הערבה הישן ומערות קומראן. כמו כן מתקיימים טיולי רכיבה על סוסים ועל גמלים, טיולי טרקטורונים, סנפלינג ועוד.


חוף קליה. נופשים נמרחים בבוץ שחור בעל סגולות מרפא | הצילום באדיבות חוף קלי"ה

איך מגיעים? מירושלים סעו בכביש 1 עד שהוא מצטרף לכביש 90, המשיכו על כביש 90 (גם כשהוא פונה ימינה באזור שמצפון לים המלח) עד לשילוט לקלי"ה. לבאים מכיוון דרום ים המלח – סעו צפונה בכביש 90 עד השילוט לקלי"ה.  
מתי פתוח? חוף קלי"ה פתוח כל השנה, שבעה ימים בשבוע, מ-8:00 ועד רדת החשכה.
פרטים נוספים: טלפון: 02-9942391, אתר אינטרנטדף הפייסבוק של קלי"ה

במרחק קצרצר מקלי"ה יש כמה אתרי טיול שמומלץ מאוד להגיע אליהם:

קומראן
כמו בכל סיפור טוב, גם מערות קומראן, שבהן נמצאו מגילות ים המלח, התגלו במקרה. רועה בדואי צעיר, שיצא לחפש עז שברחה מהעדר, גילה מערה ובה כדי חרס שבתוכם הוסתרו כתבי יד עתיקים. הגילוי המקרי הוביל לחשיפה ארכיאולוגית מהחשובות בארץ. החוקרים מתארכים את מגילות ים המלח למאות השנייה והראשונה לפני הספירה, והטקסט הרב שבהן שופך אור על חייהם של בני כת מדבר יהודה שהתגוררו בקומראן. היסטוריונים בני התקופה תיארו את יושבי קומראן כמי שנטשו מרצון את הבלי העולם הזה, עברו להתגורר בקהילה שיתופית במדבר וחיו חיים צניעות ונזירות. הסיור בגן הלאומי קומראן אורך כשעה עד שעתיים ואפשר לעשותו כל השנה, אם כי בקיץ עדיף להגיע בשעות הבוקר או אחר הצהריים. במקום יש מסעדה וחנות מזכרות וכן מופע אור קולי בשפות שונות, בהן עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית ועוד. חובבי גלישת צוקים יכולים לגלוש בחורף עד השעה 10:30 ובקיץ – עד 12:00, לאחר מכן הגלישה אסור.


מערות קומראן. בתוכן התגלו מגילות ים המלח | צילום: שאטרסטוק

איך מגיעים? האתר נמצא סמוך לכביש 90, ליד קיבוץ קלי"ה, יש שילוט
מתי פתוח? בקיץ – א'-ה' ושבת 17:00-8:00, שישי וערבי חג 16:00-8:00; בחורף – א'-ה' ושבת 16:00-8:00, שישי וערבי חג עד 15:00, הכניסה לאתר מותרת עד שעה לפני הסגירה.
פרטים נוספים: טלפון: 02-9942235

עיינות צוקים
אחת משמורות הטבע הייחודיות בישראל, עיינות צוקים (עין פשחה) היא נאת המדבר הנמוכה בעולם, עם ברכות מים מתוקים וצמחייה שופעת. בין מוקדי העניין בשמורה: בריכות שכשוך ורחצה, שמקור מימיהן ממעיינות הנובעים כאן, חלקן פתוחות כל השנה, אחרות (כמו בריכת תמר העמוקה) פתוחות יום-יום רק בקיץ. בחלק הדרומי נמצאת "השמורה החבויה", אזור בו נובעים עיינות צוקים. הטיול פה נעשה אך ורק בהדרכה (בסופי שבוע יש סיורים מודרכים, בשאר השבוע יש לתאם את הסיור מראש) על מסלול מסודר שעובר בין בריכות המים והצמחייה העשירה. באזור זה נמצא גם מגדל שממנו יש תצפית יפה על ערוצי הנחלים המתחתרים.


בריכת מים בשמורה החבויה בעיינות צוקים | צילום: צחי אבנור, CC BY 3.0
 
מי שביקר בעין פשחה לפני שנים רבות ודאי זוכר את הירידה לחוף, אבל כיום, בשם נסיגת ים המלח, שבאזור זה היא יותר מקילומטר, והבולענים שנפערו באזור, אי אפשר יותר להגיע לחוף עצמו אבל ניתן לצפות בו מרחוק ולראות במו עיניכם את השינויים הרבים שחלו כאן. נקודת התצפית לים המלח הנסוג נמצאת ממזרח לבריכות השכשוך.

איך מגיעים? על כביש 90, 3 ק"מ מדרום לקיבוץ קלי"ה
מתי פתוח? שעון קיץ – 17:00-8:00 (בשישי וערבי חג עד 16:00), ביולי-אוגוסט א'-ה' ושבתות עד 19:00; שעון חורף – עד 16:00 (בשישי וערבי חג עד 15:00). הדרכות בסופי שבוע – בשישי ושבת, ב-10:00, 12:00 ו-14:00
פרטים נוספים: טלפון 02-9942355

קאסר אל יהוד ("ארמון היהודים")
על פי המסורת היהודית, במקום הזה חצו בני ישראל את נהר הירדן ונכנסו לארץ כנען בתום 40 שנות נדודים במדבר. יש המזהים אותו כמקום שבו עלה אליהו אל השמים במרכבת אש. עבור הנוצרים זהו אחד המקומות הקדושים ביותר (שלישי לכנסיית המולד בבית לחם וכנסיית הקבר בירושלים) שכן כאן על פי הברית החדשה הוטבל ישו לנצרות. מקום קדוש, שכן כאן התרחשה לידתו הרוחנית של ישו (בשונה מהלידה הגשמית שהתרחשה בבית לחם). לאחר שהוכרז כשטח צבאי סגור במשך כמה עשרות שנים, בשנים האחרונות האתר נפתח באופן קבוע למבקרים, ללא צורך בתיאום ביטחוני מוקדם. יש מכאן תצפית יפה על מנזר סנט ג'ורג' ועל הצד הירדני של אתר הטבילה. פעמיים בשנה מעניין במיוחד להגיע לכאן – באפיפניה, חג ההתגלות הנוצרי, המתקיים בינואר, ובחג הפסחא המתקיים באפריל (לרוב סמוך או במקביל לחג הפסח שלנו), אז נערכים במקום טקסים מרשימים.


אתר הטבילה קאסר אל יהוד. הנוצרים מאמינים שכאן ישו הוטבל, על פי המסורת היהודית כאן נכנסו בני ישראל לכנען 

איך מגיעים? האתר ממוקם כ-10 ק"מ מצפון לים המלח, ההגעה מכביש 90 (עוקף יריחו), פונים מזרחה על פי השילוט ונוסעים כקילומטר וחצי עד לשער גדר המערכת.
מתי פתוח? בקיץ א'-ה' ושבת 8:00 – 17:00, שישי וערבי חג עד 16:00; בחורף א'-ה' ושבת 8:00 – 16:00, שישי וערבי חג עד 15:00. הכניסה עד שעה לפני הסגירה.
פרטים נוספים: טלפון: 02-6504844

מפת הטיול:


לחצו להגדלה

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.