"עתידה של האמנות החדשה כולו בדרום", וינסנט ואן גוך, 1888 אמני פרובאנס תרמו לדימויו של האזור ולתדמיתו. הבתים שבהם חיו ופעלו, פינות החמד שאותן הנציחו בציוריהם והנופים שהיוו להם השראה – כל אלה מצויים גם כיום בפרובאנס, ומאפשרים לצאת למסע בלתי אמצעי בעקבות ציירי האור הללו. ארץ הדייגים והציירים בכיכר מאלטֶאר (Place Maleterre; לשעבר כיכר הכנסייה – Place de l'Eglise) שבכפר אסטאק נמצא הבית, שבו התגורר סזאן בין השנים 1870 ו-1882. גם טירת פאלה (Chateau Fallet), השוכנת בצידו המערבי של הנמל (87 Chemin de la Nerthe), שִלהבה את דמיונם של ציירים שונים. הטירה הוקמה במקור ב-1650, ושופצה ועוצבה מחדש במאה ה-19. הטירה והגן שלה הונצחו בציוריו של הפוביסט אלבר מארקֶה, שאף התגורר בה פעמים אחדות. גם בראק, דופי ואמנים אחרים ציירו את הטירה, הנמצאת כיום בבעלות פרטית, ולכן אפשר רק להשקיף עליה מבחוץ. בסמוך לטירה נמצא האזור המכונה "עמק הריאו" (Vallon de Riaux), שבתיו הונצחו בעבודותיהם של סזאן ושל בראק. ממשיכים מהכפר אסטאק בכיוון צפון-מערב, בכביש N568, עד עיירת הדייגים מארטיג (Martigues). הנמל השקט שלה והאור הרך האופייני לה היוו תפאורה אידיאלית לציירי נוף. כאן פעלו אמנים כמו דופי, פרנסיס פיקאביה ופליקס זיאם. למרות הפיתוח התעשייתי באזור והקרבה לבתי הזיקוק שלחופו של אגם בר (Etand de Berre) הסמוך, שמר חלקו המרכזי של הנמל על אופיו ועל קסמו. אין להחמיץ כאן הליכה לאורך רציף ברסקון (Quai Brescon), שלאורכו נטועים בתי דייגים. הרציף, שבמימיו משתקפים הבתים הציוריים שבצידיו, ידוע גם בכינוי "מראת הציפורים", ומשך אליו אמנים רבים – ובהם אז'ן דלקרואה, ז'אן בטיסט קמי קורו וזיאם – שהנציחו את בתיו בעבודותיהם. במוזיאון זיאם (Musee Ziem) אפשר להתוודע לעבודותיו של זיאם ולעבודות של אמנים אחרים, ובהם דופי וקאמיל קלודל. במוזיאון יש גם אגף לאמנות מודרנית ואולם המוקדש לממצאים הארכיאולוגיים שהתגלו באזור.
מושבת אמנים ואוזן במתנה ואן גוך הגיע מפריז לארל בפברואר 1888. הוא חיפש את השמש של הדרום ואת החום האנושי, שאותו לא מצא בפריז. הנופים שאותם אהב היו מלאי שמש: גוֹני הצהוב והכחול שלטו בכל, ושדות החיטה הפראיים ומשעולי הדרך, המעוטרים בעצי ברוש וזית, כיכבו ביצירותיו. תוך פחות משנה הוא צייר בארל כ-300 עבודות, ובהן אחדים מציוריו המפורסמים ביותר: "ליל כוכבים", "קפה פורום" ו"גשר לאנגלואה". הוא הושפע בין היתר מהציור היפני. מטעי האפרסקים של דרום צרפת נראים בציוריו כמטעי דובדבנים – למשל בציור "הבוסתן הלבן", המוצג ברייקסמיוזיאום (Rijkmuseum) באמסטרדם – והגשרים שעל התעלות מזכירים את גשרי העץ היפנים. ואן גוך סבל מבדידות ומניתוק מעולם האמנות הפריזאי, וחלם להקים בארל מושבת אמנים. האמן היחיד שהסכים להצטרף למושבה היה פול גוגן (1903-1848), שהכיר את האחים וינסנט ותיאו ואן גוך עוד מימיהם בפריז. גוגן סבל מעוני, ושמח לחיות על חשבון האחים בדרום. ואן גוך, האמן שסגד לשמש, החליט לקשט עבור גוגן את "הבית הצהוב". למרות הרושם הרווח, כאילו נהג ואן גוך לצייר שדות חמניות, הוא צייר חמניות רק בכדים, בעבודות של "טבע דומם", ויצר סדרה של כחמישה ציורי חמניות. החמנית סימלה עבורו את רצף החיים והמוות, בשל הפריחה והקמילה הרודפים זה את זה במחזור חייה. באוקטובר 1888 הגיע גוגן לארל. תוך זמן קצר התברר לוואן גוך, שהוא ואחיו עשו מיקח טעות. החיים עם גוגן הפכו בלתי נסבלים. חודשיים אחרי שהגיע, בערב חג המולד, התפתחה מריבה קשה בין גוגן לוואן גוך. גוגן עזב את הבית. ואן גוך רץ אחריו כשתער בידו, אבל במקום לפגוע בחברו, חתך לעצמו את האוזן, והעניק אותה במתנה לידידתו הזונה, שהזעיקה את המשטרה. ואן גוך אושפז לטיפול בבית החולים של ארל. גוגן אפילו לא טרח לבוא לבקרו: הוא חזר לפריז בלי לדרוש בשלומו של ואן גוך.
בלי ואן גוך אורגינלי "מתחם ואן גוך" (Espace Van Gogh) נמצא מעט צפונית-מערבית משדרת הליס, ליד רחוב מולייר (Rue Moliere). כאן שוכן בית החולים הישן של ארל, Hotel Dieu, שם אושפז ואן גוך ב-1888, ושבו המשיך לצייר. חצר בית החולים והגן שלו שוחזרו ברוח יצירתו הידועה, "הגן של בית המרפא", שצוירה באפריל 1889. מ"מתחם ואן גוך" ממשיכים מערבה ברחוב גמבטה (Rue Gambetta). חוצים את כיכר אנטונל (Place Antonelle), וממשיכים ברחוב אנאטול פראנס (Rue Anatole France), המוביל לגשר טרנקטיי (Pont de Trinquetaille). הגשר, החוצה את נהר הרון ומחבר בין שני חלקי העיר, הונצח על ידי ואן גוך בציורו המפורסם מ-1888. נמשיך בכיוון צפון-מזרח, לאורך רציף מקס דורמוי (Quai Max Dormoy), שיביא אותנו אל מוזיאון ריאטו (Musee Reattu). מוזיאון ריאטו, שהיה קיים כבר בימי ואן גוך, לא זכה ממנו לשבחים רבים. ואן גוך, שביקר במקום, כינה את המוזיאון "בדיחה". כיום מוצגים בו 57 רישומים של פיקאסו. לצדם, יש במוזיאון גם ציורים של אמנים פרובאנסאליים בני המאות ה-18 וה-19.
גלדיאטורים ומתחם קבורה מכיכר הפורום נמשיך מזרחה ברחוב ארן (Rue des Arenes; "רחוב הזירות"), שיוביל אותנו אל האמפיתיאטרון הרומי. האמפיתיאטרון, שהוקם במאות הראשונה והשנייה לספירה, משתרע על פני יותר מ-10,000 מטרים רבועים, ובו נערכו בעידן הרומי קרבות עקובים מדם בין גלדיאטורים וחיות בר. כיום נערכות באמפיתיאטרון מלחמות פרים עקובות מדם לא פחות, וגם אלה משכו את עיניו הבוחנות של ואן גוך, שצייר במקום. בדרום העיר נמצא Les Alyscamps, מתחם קבורה קדום, שהוקם על ידי הרומים ושימש במשך מאות שנים כבית עלמין. למרות שהאתר הושחת בתקופת הרנסאנס ולאחריה, עדיין נותרו בו המראות שתועדו בדייקנות רבה בציוריהם של ואן גוך וגוגן. ימי וינסנט האחרונים בית החולים סן-פול-דה-מוזול פעיל עד היום. אפשר לבקר במקום ולהתרשם מהציורים של החולים המאושפזים בו. ואולם, במוזיאון שבמקום אין ולו עבודה אחת משל ואן גוך – למעט רפרודוקציות. כדאי מאוד לבקר גם בקלויסטר של המנזר, על הקשתות המרשימות שבו. מעט דרומה מבית החולים נמצאים השרידים הרומיים גלאנום (Glanum), ששימשו אף הם השראה לוואן גוך. החפירות הארכיאולוגיות נמשכות בו עד היום. הכניסה חינם. בסן-רמי-דה-פרובאנס תוכלו להצטרף לסיור מודרך בעקבות ואן גוך (Sur les pas de Vincent Van Gogh). המסלול עוקב אחר האתרים שהונצחו בעבודותיו של ואן גוך – חלקם מחוץ לעיירה עצמה. צפונית לבית החולים סן-פול-דה-מוזול נמצא מרכז האמנות וינסנט ואן גוך (Centre d'Art Presence Vincent Van Gogh), הפועל במבנה של Hotel Estrine. בקומה הראשונה יש תערוכת קבע המוקדשת לאמן, אבל גם כאן אין ולו תמונה מקורית אחת של ואן גוך. הקומות העליונות מוקדשות לאמנות מודרנית. במאי 1890 הסתיימה שהותו של ואן גוך בסן-רמי-דה-פרובאנס. הוא חש כי מצבו השתפר, וביקש מאחיו תיאו שיוציאו מבית החולים. אחיו נענה לבקשה, וּואן גוך הועבר לטיפול באובר-סיר-אווז (Auvers-sur-Oise), כפר ליד פריז. חודשיים אחרי שעזב את בית החולים של סן-רמי-דה-פרובאנס, ב-29 ביולי 1890, התאבד ואן גוך.
הוא היה יכול להיות עורך דין אם ארל וסן-רמי-דה-פרובאנס מזוהות עם ואן גוך, הרי שאקס-אן-פרובאנס היא ממלכתו של פול סזאן, שנולד ומת בה. נופי העיר וסביבתה היוו את ההשראה העיקרית לציורי סזאן. כך, למשל, הקדיש האמן עשרות ציורים להר סנט-ויקטואר (Montagne Sainte-Victoire), הנמצא ממזרח לעיר ומתנשא לגובה של 1,011 מטר מעל פני הים. סזאן נולד כאן ב-1839. אביו התעשר ממסחר, וב-1848 הצליח לקנות את הבנק היחיד בעיר. סזאן החל לצייר במקביל ללימודי המשפטים באוניברסיטה המקומית. חברו הטוב, אמיל זולא (1902-1840), שנסע ללמוד ספרות ופילוסופיה בפריז, שִכנע אותו להעתיק את מקום מגוריו לבירת צרפת. האב חשב שבנו נוסע לפריז כדי להמשיך בלימודי המשפטים, כשלמעשה נסע על מנת ללמוד ציור. בעשור הראשון לעבודתו האמנותית (1870-1861) התמקד סזאן בציורי דיוקנאות, אך במשך השנים חל שינוי במוטיבים של ציוריו: סזאן הסתגר באחוזת המשפחה, "אחוזת מעיין הרוחות", לא הרחק מהר סנט-ויקטואר הקירח, והחל לצייר את נופי המקום הקודרים ומלאי העוצמה. כשישים מעבודותיו הוקדשו להר סנט-ויקטואר, והם מוצגים כיום במוזיאון אורסיי (Musee d'Orsay) בפריז, וגם במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. סזאן רצה ליצור אמנות נצחית, וראה בצורות הגיאומטריות משהו אל זמני. הר סנט ויקטואר תאם במראהו את הדימויים הגיאומטריים שחיפש סזאן. הוא הרבה גם לצייר את הכפר אסטאק (ראו לעיל), ובעיקר אהב לצייר את תושביו בשעות הפנאי. הציורים המפורסמים ביותר שלו מאסטאק הם של שחקני הקלפים. סזאן עצמו נטה להתבודד. הוא נמנע מלהיפגש עם אנשים, למעט עם קומץ חברים אמנים (פיסארו, למשל), ונטייה זאת, כך נראה, התגברה לאחר שהתקלקלו יחסיו עם חברו הטוב ביותר, אמיל זולא. ב-1886 ראה אור הרומן "היצירה" (l'Oeuvre), שבו מתאר זולא צַייר חדשני, שתלה את עצמו לפני כַן הציור שעליו הונחה עבודתו האחרונה, מאחר שהרגיש כי לא מיצה את הפוטנציאל היצירתי שלו. סזאן חש שחברו הטוב מותח ביקורת קשה על אישיותו ועל סגנונו, ומאחר שהיה רגיש לביקורת בכלל, ולביקורת של זולא בפרט, ניתק את קשריו עם הסופר. כשמת זולא, נמנע סזאן מלהשתתף בהלוויה, אבל התאבל על המנוח במשך יומיים, שבמהלכם נעל את עצמו בחדרו וסירב לתקשר עם העולם. מספרים על סזאן, שפרישתו מהעולם הסובב אותו היתה כה עמוקה, עד כי גם לאחר שהתחתן עם המאהבת שלו, מארי אורטנז, אֵם בנו היחיד, המשיך לחיות באקס-אן-פרובאנס, בעוד היא, דוגמנית ציור, המשיכה את חייה בפריז. ביום גשום במיוחד ב-1906 הצטנן סזאן, לקה בדלקת ריאות ומת.
הזמן קפא מלכת דרומה מהסדנה של סזאן, בבית העירייה (Hotel de Ville; בכתובת Rue Vauvenargues), מוצגות תעודות הלידה והפטירה של הצייר ושל בני משפחתו. מידע נוסף על אתרי סזאן השונים, הפזורים ברחבי העיר, אפשר לקבל בלשכת התיירות, שבדרום-מרכז העיר (Office du Tourisme). כתובת: 2 Place du General du Gaulle סזאן הותיר את עקבותיו גם באתרים לא מעטים הסמוכים לאקס-אן-פרובאנס. אם יוצאים מהעיר בכיוון העיירה מרייל (Meyreuil), הנמצאת דרומית-מזרחית לכביש N7, מגיעים אל גשר שלושת הדילוגים (Pont des Trois Sautets). ב-1906 צייר כאן סזאן את עבודתו המפורסמת, "הרוחצות הגדולות". צפונית-מזרחית משם, על כביש D17 (היוצא אף הוא מאקס-אן-פרובאנס), נמצאת אחוזה שזכתה לכינוי "הטירה השחורה" (Chateau Noir). סזאן הנציח אותה בציור מ-1887.
אשה בהרמון ובת ברזיסטנס עד 1943 התארח האמן כל שנה בניס. במלחמת העולם השנייה, כאשר היה חשש להפצצתה בידי בעלות הברית, הוא עבר אל "וילת החלום" ("Le Reve") בעיירה ואנס שמצפון-מערב לניס. בווילה הקסומה הגיע לשיאו מבחינת האיזון בין הקו, הצבע והאור (למשל, בציור "טבע ודומם עם שולחן כחול", המוצג במוזיאון בדיסלדורף). בזמן המלחמה נתפסו אשתו ובתו על ידי הגסטאפו. הבת הוחזקה במעצר במשך כחצי שנה, בשל מעורבותה ב"רזיסטנס", המחתרת הצרפתית. אשתו של מאטיס שוחררה קודם לכן. בשנים 1951-1950 הוא תכנן ועיצב את קפלת הרוזר (Sainte-Marie-du-Rosaire) של הדומיניקנים בוואנס. הכנסייה, המכונה כיום "קפלת מאטיס", נחשבת לאחת הפנינים של האמנות המודרנית. מאטיס שילב בה אריחי קרמיקה וּויטראז'ים, ויש בה משהו מאוד עדין ומתומצת. מאטיס אפילו עיצב את בגדי הכמרים של הכנסייה. בחלונות, העוסקים בנושא עץ החיים, ועל הקירות, המחופים באריחי קרמיקה, תיאר מאטיס את דומיניקוס הקדוש, את הבתולה ואת תחנות הצליבה. מאטיס נפטר ב-1954 בניס.
פיקאסו, שאגאל והקבוצה הרדיקלית השניים התגוררו בווילה "הגאלית" (La Galloise) בכפר ואלוריס (Vallauris) שבריביירה, לא הרחק מהעיר אנטיב (Antibes), ובתקופה זו בחייו יצר פיקאסו בעיקר עבודות קרמיקה. פיקאסו רכש ב-1958 את טירת ווֹבֶנארג (Chateau Vauvenargues) באקס-אן-פרובאנס, בצילו של הר סנט-ויקטואר. ב-1973, בגבעות של הכפר מוז'ן (Mougins), הסמוך לקאן, מת פיקאסו. באנטיב, שמדרום לניס, על חוף הים, נמצאת טירת גרימאלדי (Chateau Grimaldi), ששימשה את פיקאסו כסטודיו ב-1946. כיום פועל במקום מוזיאון פיקאסו (Musee Picasso). בנוסף לתערוכה של אמנות בת זמננו, יש במוזיאון אוסף של ציורים, ליטוגרפיות, רישומים ועבודות קרמיקה של פיקאסו, וכן תצוגה מעניינת על חיי האמן. הפסלים במקום מוצבים כך שהם מביטים אל הים. אחרי מרד הסטודנטים של שנת 1968 נוסדה בדרום צרפת אסכולה אמנותית חדשה, שכונתה "מצע-משטח", ופעלה עד 1974. אמני הקבוצה פעלו בנים (Nimes), בניס, במונפלייה (Montpellier) ובסֶר (Serres), ודגלו באידיאולוגיה מרקסיסטית-מאואיסטית. חברי הקבוצה שיקפו את האווירה האינטלקטואלית של סוף שנות השישים, כשיצאו מהמוזיאונים, ובחרו להציג את עבודותיהם במקומות "אנטי-אמנותיים", כמו היער, החוף, כיכרות הכפרים והמחצבות. |
בערי פרובאנס ובכפריה חיו ופעלו "ציירי השמש", אמנים שציירו כאן מהפכה ששינתה את פני האמנות. המראות והנופים שהולידו את ציורי המופת נותרו כמעט כפי שהיו לפני יותר ממאה שנה פורסם 24.3.14 |
טירת הנשרים בדרום צרפת
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 551
[name] => אירופה
[slug] => europe
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 551
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3867
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 633
[name] => פרובנס
[slug] => %d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%90%d7%a0%d7%a1
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 633
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 630
[count] => 51
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 630
[name] => צרפת
[slug] => france
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 630
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 551
[count] => 389
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )