תפריט עמוד

פיזה – חוק המשיכה

רבים מקדישים לפיזה רק כמה שעות. זו טעות, כי יש לה הרבה להציע מלבד המגדל הנטוי. למשל, טיול לאורך הנהר, כנסייה ושוק, כיכרות נאות ואווירה חיננית ומזמינה

אי אפשר לחשוב על פיזה (Pisa) בלי לדמיין את כשלון הבנייה הכי מפורסם בעולם. המגדל הנטוי הפך לאחד הסמלים המובהקים של איטליה ותור ארוך משתרך כל יום כדי לטפס את 294 המדרגות שמובילות לראשו. קצת מפתיע, אבל בעצם העיר פיזה סובלת מן הפלא של המגדל הנטוי. רוב המגיעים לעיר שוהים בה כמה שעות בלבד, מבקרים ב"שדה הנסים", הקאמפו דיי מיראקולי (Campo dei Miracoli – המתחם שבו ניצב המגדל), קונים מזכרת או שתיים וממשיכים לעיר הבאה בטוסקנה. זו טעות, כי לפיזה יש הרבה להציע מלבד הקאמפו דיי מיראקולי.

פעם היתה פיזה מעצמה ימית, שהתחרתה בוונציה ובגנואה הגדולות והחזקות. נהר הארנו (Arno) שימש לה פתח יציאה חשוב לים, עד שנסתם במאה ה-16 בסחף. כאשר פסק הנמל של פיזה מלשמש את הסוחרים, דעך הכוח המסחרי שהיה לה. בהפגזות מלחמת העולם השנייה נהרסו כליל חלקים גדולים ממנה, אבל היום היא עיר אוניברסיטאית יפה בת כמאה אלף תושבים, נוחה מאוד לסיור. היא מזמינה את המבקרים בה להיכרות עם כמה מבנים מרתקים מתקופת הרנסנס ולבילוי נעים בין כיכרות רחבות ידיים ונהר ירוק שחוצה אותה במרכזה.

הנסיך הרעב והקוצים של ישו

אי אפשר שלא להתפעל מן היופי המתוק של הקאמפו דיי מיראקולי, ושל המגדל הנטוי שבמרכזו, אבל פיזה האמיתית נמצאת כ-300 מטר דרומה משם, בפיאצה דל קווליירי (Piazza del Cavalieri), שכדי להגיע אליה מקאמפו דיי מיראקולי הולכים ברחוב סנטה מריה (Via Santa Maria) עד פיאצה קאוואלוטי (Piazza Cavallotti) ופונים שמאלה. כיכר קאוואלוטי מרוצפת האבן, בלב סמטאות העיר העתיקה של פיזה, היא פנינה יפהפייה.

הכיכר, שנושאת את שם מסדר אבירי סנט סטפן שהקים קוזימו מדיצ'י, הדוכס ששלט בטוסקנה במאה ה-16, מוקפת בניינים מעוטרים בני חמש מאות, שש מאות ושבע מאות שנים. באחד הארמונות המקיפים את הכיכר נכלא והורעב למוות נסיך בן המאה ה-13, אירוע שזכה לחיי נצח כאשר נכלל ביצירתו של דנטה "התופת".

האזור שמדרום לכיכר זו ועד לגדת נהר הארנו הוא החלק העתיק ביותר של פיזה. בסמטאות האלה, שרובן סגורות לתנועת כלי רכב, יש חנויות וגלריות מעניינות, בתי קפה נעימים ומסעדות טובות, ונעים לעצור כאן למנוחה. המרכז העתיק מסתיים על גדת הארנו, ומכאן כדאי להמשיך, לחצות את הנהר על גבי הגשר שמול פאלאצו גאמבקורטי (Palazzo Gambacorti) ולטייל לאורכו על הגדה השנייה. הטיילת על הגדה הדרומית של הארנו נושאת את שמו של גליליאו גליליי, בנה המפורסם ביותר של פיזה.

אם פונים מערבה לאחר שחוצים את הגשר מגיעים לכנסייה קטנה מן המאה ה-14, קייזה די סנטה מריה דלה ספינה (Chiesa di Santa Maria della Spina), שבנויה באופן מעניין סמוך מאוד לגדת המים. כאן, טוענים בחום תושבי פיזה, נשמר בארון מוגן העשוי זכוכית משוריינת קוץ מעטרת ראשו של ישו הנוצרי.

הספקנים יכולים להסתפק במראה הכנסייה הקטנה מבחוץ ולאחר מכן לצעוד לאורך הגדה מזרחה, עד שמגיעים, כאשר נהר הארנו מתעקל דרומה, אל המצודה העתיקה של העיר, בסטיונה סן גאלו (Bastione San Gallo), ואל גן גדול ששמו כשם המצודה, שעצים רחבי נוף מטילים בו צל. אפשר לראות כאן קטע מן החומה שהקיפה את פיזה, את הנהר, שאפיקו מתרחב מעט באזור זה, ואכסדרת עמודים ארוכה מאוד, שמאפשרת לצעוד בחלקה הגבוה של המצודה ולהשקיף אל הגן העירוני הזה ואל בתיה הישנים והצהובים של פיזה.

אם מגיעים לפיזה במהלך סוף השבוע השני של החודש (בכל חודש), כדאי לבקר בשוק הענקי שמתפרש ומשתלט על שתי גדותיו של הנהר. במשך יומיים אינטנסיביים במיוחד מגיעים לכאן מקומיים ותיירים מכל טוסקנה, ומוכרים וקונים ריהוט, עתיקות, חפצי אמנות ואומנות ומציאות. בכל שאר הימים אפשר להסתפק בשוק המקורה המקומי בפיאצה וטובאלייה (Piazza Vettovaglie).

צילום מגדל פיזה בגוגל סטריטס

מפת העיר פיזה:

 

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.