תפריט עמוד

שווקי גבינות בהולנד
הגבינות של הולנד, בהן גבינת גאודה וגבינת אדאם, מפורסמות בעולם כולו. אפשר לקנות גוש גבינה גדול עטוף בנייר צלופן אדום בשדה התעופה, אבל חוויה מעניינת בהרבה תהיה ביקור בשווקי הגבינות, אחת האטרקציות שמייחדות את הולנד. מה שהיה בעבר חלק אינטגרלי מהכלכלה המקומית הפך לאירוע שהמשקל התיירותי שלו רב מתרומתו למסחר. אירועים מסוג זה מתוזמנים ליום מסוים בשבוע, ונערכים בדרך כלל בשעות הבוקר. שווקי הגבינות המפורסמים ביותר נערכים באלקמאר, באדאם ובחאודה.

שוק הגבינות באלקמאר
שוק הגבינות המפורסם ביותר בהולנד מתקיים בעיירה הציורית אלקמאר, השוכנת במרחק שעת נסיעה ברכבת מצפון לאמסטרדם. אלקמאר היא אחת העיירות האחרונות בהולנד שבהן עדיין פועלת גילדה של יצרני גבינות. השוק מתקיים מדי יום שישי בעשר בוקר ומושך לעיירה הקטנה המוני תיירים. ייחודו של השוק הוא שהוא משחזר את מכירת הגבינות בימים עברו. כיכרות גבינה עגולות מוצגות לראווה והקונים נועצים בהן מוט חלול כדי להוציא דגימות, לטעום, לרחרח ולמשש. לאחר מכן נפתחת המכירה הפומבית ולאחריה מובילים סבלים הלבושים בבגדים לבנים את הגבינות על גבי מזחלות אל המשקל העתיק. אם גם אתם רוצים לתקתק במצלמה ללא הרף , כדאי להגיע מוקדם כדי לתפוס נקודת תצפית טובה. בנוסף לשוק הגבינות כדאי לבקר גם במוזיאון הגבינות של הולנד השוכן בבניין ואכבאו, ששימש בעבר כבית שקילה. המוזיאון מספר על ההיסטוריה של הגבינה ומציג כלים עתיקים להכנת גבינות.

כתובת השוק: רחוב Waagplein
מתי: בכל יום שישי בחודשים אפריל עד ספטמבר החל מ-10:00.

שוק הגבינות של אדאם
גם בעיירה הקטנה והמקסימה אדאם, המרוחקת 45 דקות נסיעה באוטובוס מאמסטרדם, מתקיים שוק גבינות פופולרי שהביקור בו מומלץ, אם כי הוא קטן יותר מהשוק באלקמאר. שוק הגבינות הוותיק נפתח במאה ה-16 והיווה את הבסיס הכלכלי של העיירה עד שנות העשרים של המאה הקודמת. בתקופת השיא נמכרו בו 250,000 כיכרות גבינה בשנה. בצד המערבי של השוק ניצב בית השקילה לגבינה שהיום מציג תצוגות המוקדשות לגבינה.

כתובת: Damplein 1
מתי: השוק מתקיים ביולי-אוגוסט, שוק הבוקר מתקיים בימי ד' בשעות 12:30-10:30, שוק הערב מתקיים בשבתות בין 23:00-21:00.

שוק הגבינות של חאודה
העיר חאודה נוסדה במאה ה-13, ופעילותה הסתמכה על המצודה שהגנה עליה. ב-1577 נהרסה המצודה, והעיר דעכה. הפעילות בה חודשה במאה ה-17 בעיקר בזכות הסחר בגבינה. יחד עם גבינת אדם (Edam) היא צועדת בראש הרשימה המכובדת של הגבינות ההולנדיות. השוק מתקיים בכיכר הגדולה שסמוכה לבית העירייה. המוכרים לבושים בגדים מסורתיים ומשחזרים את המסחר עבור התיירים. שוק הגבינות מתקיים בימי חמישי, ובנוסף לגבינות נמכרים בו עוד מוצרים הולנדיים "מסורתיים", כמו קבקבי עץ, חרסינות דלפט ועוד. מול בית העירייה ניצב בית השקילה (Waag) שנבנה ב-1668 ובו יש מאזניים אשר שימשו בעבר לשקילת הגבינות. היום הם מהווים אטרקציה לתיירים שנשקלים בהם, ואף מקבלים תעודת שקילה למזכרת.בבניין יש גם מוזיאון שמתעד את תולדות הסחר בגבינה בהולנד ובחאודה.

מתי: השוק מתקיים בחודשים יוני-אוגוסט בימי חמישי בשעות הבוקר. המוזיאון פתוח בחודשים אפריל-אוקטובר בימים ג'-א' בשעות 17:00-13:00.

גבינות בצרפת
צרפת היא המדינה האולטימטיבית לאוהבי גבינה. אין עוד ארץ בה מייצרים כל כך הרבה סוגים שונים של גבינה המייצגים את הנופים, תנאי מזג האוויר וסוגי הקרקע השונים במדינה. המומחים טוענים שיש בין 150 ל-200 סוגים של גבינה צרפתית, ולכן אין זה פלא שהצרפתים היו אלה שהמציאו את המילה פרומז'רי (Fromagerie), שהפכה למושג בינלאומי בו משתמש כל מי שרוצה שכולם יידעו שבחנות שלו יש גבינה איכותית.

פריז
פריז היא מקום נהדר למי שרוצה לטעום מכל מגוון הגבינות בלי להתאמץ יותר מדי. ברחבי העיר פזורות המון חנויות פרומז'רי שמוכרות גבינות מחלב טרי (לא מפוסטר) וחלקן אף מיישנות את הגבינות שלהן בעצמן. לאוהבי הגבינה מומלץ לטייל בפריז מפרומז'רי לפרומז'רי, ולטעום כמה שיותר סוגי גבינות מעולות לצד בגט טרי ויין טוב. בכל חנויות הפרומז'רי אפשר כמובן לקנות גבינה לפי משקל.

Androuët
זהו אחד ממוסדות הגבינה הותיקים והידועים בפריז. Androuët קיימים כבר מאז 1909 ובמהלך הזמן הם הביאו לשלמות את אמנות יישון הגבינות. ל-Androuët יש תשע חנויות בפריז (וגם סניפים בבבריטניה ובשוודיה), בהן אפשר לטעום ולקנות כ-200 סוגים של גבינה המגיעים מכל מחוזותיה של צרפת. כל הגבינות שנמכרות כאן מיוצרות מחלב טרי (לא מפוסטר) ומיושנות במומחיות במרתפי היישון של החנות. אם אתם אוהבי גבינה אמיתיים, אל תחמיצו ביקור באחת מחנויות הרשת.

לרשימת הסניפים המלאה

כביש הכניסה לכפר קממבר בנורמנדי

נורמנדי – קממבר
מקורה של גבינת הקממבר הנודעת ברחבי העולם כולו בחבל נורמנדי שבצפון-מערב צרפת. האגדה מספרת על מארי הארל (Marie Harel) תושבת הכפר הקטן קממבר שבאזור Pays d'Auge הפורה, שהמציאה את הגבינה הנושאת את שם הכפר. לפי הסיפור, בשנת 1790 מארי הסתירה בחוותה כומר שברח מביתו במחוז ברי (Brie) הידוע בגבינותיו המעולות. בתמורה לכך שהצילה את חייו, נתן לה הכומר את ה"מתכון הסודי" להכנת הגבינה. למרות שגבינת הקממבר מיוצרת כיום בכל רחבי העולם, חוואי קממבר ממשיכים לייצר את הגבינה בדרך המסורתית.

בכפר קממבר חיים היום כ-200 תושבים ונמצא בו "בית הקממבר" מוזיאון שנפתח בשנת 1992 ועוצב בצורת קופסת הקממבר העגולה המפורסמת. כאן אפשר גם לקבל את מפת מסלול קממבר ולצאת לטיול בן כ-57 ק"מ בין כפרים ואתרים הקשורים למארי הארל, למשפחתה ולגבינה שהמציאה.

מידע נוסף: אתר הכפר קממבר

מאסיף סנטרל – רוקפור
רוקפור היא גבינת כבשים כחולה ואחת הגבינות הידועות והאהובות בעולם. טיול באזור ייצור גבינת הרוקפור ברכס מאסיף סנטרל בדרום צרפת הוא שילוב מוצלח בין אוויר הרים, טבע וגבינה טובה. תהליך ייצור הרוקפור כולל יישון של כשלושה חודשים במערות מיוחדות בהן נשמרת טמפרטורה בגובה של 8-10 מעלות צלזיוס במשך כל השנה. שתיים מהמערות הלאה פתוחות למבקרים בכפר רוקפור:

Papillonביקור במערת יישון
כתובת:  8Bis Avenue de Lauras
אתר אינטרנט

Société ביקור במערה, מוזיאון, טעימה ומכירת רוקפור
כתובת: avenue François Galtier
טלפון: 33-565-585858

בנוסף לסיורים במערות יש בכפר מבחר גדול של חנויות בהן אפשר לטעום ולקנות גבינה, מוזיאון גבינה ומוזיאון להיסטוריה של אזור Aveyron.
בכל האזור פועלות חוות לייצור רוקפור בהן ניתן לבקר, לקבל הסבר על גידול הכבשים ותהליך ייצור הגבינה וכמובן לטעום מהגבינה המיוצרת במקום
.

שווייץ
שווייץ היא ארץ לא גדולה, ששטחה כפול בערך משטחה של מדינת ישראל. ובכל זאת מייצרים בשווייץ 450 סוגי גבינה שונים. זה כמובן לא מקרה. זו תרבות בת מאות שנים שהתפתחה כחלק מן העובדה שפני הארץ ההרריים עודדו תמיד טיפוח עדרי פרות. הגבינות היו המוצר הטבעי מתנובתן של הפרות השווייצריות.

ארבעה סוגי הגבינה הפופולריים ביותר בשווייץ הם אמנטאל (Emmental), גרוייר (Gruyere), אפנזל (Appenzell) וספרינץ (Sprintz).

אמנטל
אמנטל הוא אזור הררי מעט ממזרח לברן הבירה. השם הוא צרוף שם הנהר אמה עם טל – שפירושו עמק, כלומר עמק הנהר אמה. בחבל זה מייצרים כבר מאות שנים את הגבינה הצהובה עם החורים הגדולים שמוזהה עם שווייץ יותר מכל. בחבל הלא גדול הזו מרוכזות היוןם 1,600 מחלבות שמייצרות גבינת אמנטל. עד תחילת המאה העשרים התירו לקרוא בשם זה רק לגבינה שיוצרה בהרים הגבוהים. בגלל הצורך לייצר כמויות גדולות יותר מתירים עכשיו לקרוא בשם אמנטל גם לגבינה שיוצרה בעמקים של חבל הארץ ששייך לקנטון ברן. העיירה המרכזית בחבל היא לנגנאו (Langnau) בה אפשר לבקר במחלבות שמייצרוות את הגבינה המפורסמת. המחלבה בה מציגים באופן הידידותי ביותר את הכנה הגבינה נמצאת בכפר Affoltern. ההסבר ניתן בשפות שונות והעונג הגדול ביותר טמון בישיבה על המרפסת הגדולה של מסעדת המחלבה, כרסום גבינה איכותית וצפייה בנוף הרחב.

גרוייר
הכפר גרוייר במערב שווייץ מעניק את שמו לאחת הגבינות המפורסמות בעולם. הגרוייר היא גבינה צהובה קשה, בעלת טעם מיוחד ועדין, עם חריפות קלה. במחלבה הגדולה במקום, שנקראת La Maison du Gruyère מייצרים בכל יום 48 גלגלי גבינה גדולים לעיני הקהל. במרתפי המחלבה אפשר לשמר 7,000 גלגלי גבינה גדולים. במקום מקפידים להציג בפני הקהל את התהליך שמערב את כל החושים – הצופים שומעים את געיית הפרות, את הפמונים שתלויים על צווארן, מריחים את המרעה ובעיקר מתרשמים מתהליך הכנת הגבינה. התהליך אמנם איטי מעט ולא תמיד מרתק אבל ההבטחה של צלחת טעימות במסעדת המחלבה עוזרת לצלוח את ההמתנה. הכנת הגבינות בכל יום בין תשע לאחת עשרה ובין שתים עשרה וחצי לשתיים.

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...