תפריט עמוד

ממצפה משואה לתל גודד

מסלול מרתק ומגוון המשלב בין תצפיות יפות, נופי קירטון לבנים, מערות נסתרות, צמחייה ארץ-ישראלית, ושרידים מהתקופה הערבית הקדומה, הכנענית והרומית

עונה מומלצת: כל השנה, ובמיוחד בסוף הקיץ.
התאמת המסלול: לכל המשפחה.
קושי המסלול: קל.
אורך המסלול: כחמישה קילומטרים.
משך המסלול: כשעתיים.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 9, "מבואות ירושלים".
הגעה מהמרכז: נסיעה בכביש ירושלים-תל אביב לכיוון ירושלים עד למחלף שער הגיא. מהמחלף ניסע דרומה בכביש 38 לכיוון בית-שמש, אך נמשיך אחריה. כקילומטר לאחר הצומת שבה הפניות למושבים גבעת-ישעיהו ולי-און נפנה ימינה (מערבה) על פי השילוט הכתום למצפה משואה. נעלה בדרך המתפתלת ביער אורנים אל עבר שיא הגובה.
הקפצת רכב לנקודת הסיום: יורדים ממצפה משואה בחזרה אל כביש מס' 38 ופונים בו ימינה (דרומה) לעבר בית גוברים וקריית גת. כעבור כארבעה קילומטרים ישנו מימין לדרך שלט גדול "מועצה אזורית יואב" ומיד אחריו התרחבות, סלולה בחלקה, המשמשת כחניה.
• המסלול אינו מעגלי, נדרשת בהקפצת רכבים.
• ציוד נדרש: נעלי הליכה, מים, כובע, פנס.

במצפה משואה יש שולחנות פיקניק לרשות המטיילים ומאוד כיף לפתוח שולחן מול הנוף היפה. המראה הטוב ביותר נשקף ממרומי המצפה, ואם הגעתם ביום עם ראות טובה – הרווחתם! ממערב תוכלו לראות את הים, או לפחות את אשדוד ואשקלון, וממזרח את הרי ירושלים. והיכן אתם? בדיוק באמצע, בארץ השפלה. ומקור השם מניין? שתי סיבות לכך: הראשונה – במבטם של ישראל, היושבים בהר, היה אזור זה תמיד נמוך, השניה – משך תקופה ממושכת הייתה זו ארצם של הפלשתים, הערלים וה…שפלים.

מהקצה הדרומי ביותר של מגרש החניה יוצא דרומה שביל ברור שמסומן בירוק, אליו מקביל גם הסימון של שביל ישראל. השביל נמשך לאורכה של רמת אבישור – שרשרת גבעות שראשן שטוח, במקביל וממערב לכביש מס' 38. השביל, שבראשיתו הוא צר ובהמשך מתאים גם למעבר רכבי שטח, חולף בין סלעיי הנארי המכסים על שכבת סלעי הקירטון הלבנה והרכה שמתחת וצמחייה האופיינית לשפלה. מהרגע שנצא מתחום נטיעות האורנים המעטרים את שיפולי מצפה משואה, נמצא באזור בו גדלים אלונים מצויים, אלות מסטיק, חרובים ואשחרים ארץ-ישראליים שבעונה זו של סוף הקיץ מניבים את פריים המתוק, שטוב גם למאכל אדם. האשחר הוא אחד השיחים הים-תיכוניים העמידים ביותר ליובש. שורשיו החזקים מבקעים את סלע הנארי הקשה, האופייני לאזור השפלה, בדרכם אל הלחות הנמצאת בקרקע. על ידי פעולה זו הם מאפשרים לצמחים נוספים לגדול בעקבותיהם.

השביל מוליך אל חורבת צורה. במקום זה אפשר לראות שרידי חומות ומבנים, בורות, מערות ושרידי עמודים ומשקופים. רוב השרידים מהתקופה הערבית הקדומה. מחורבת צורה יורדת לכיוון מזרח דרך טובה שמסומנת בכחול אל עבר כביש מס' 38, אך אנו ממשיכים בדרך שמסומנת בירוק, הממשיכה על קו הרכס דרומה. אפשר לרדת בשביל אל דרך שסמוכה לכביש ולתור אחר מקבץ של כמה אבני מייל רומיות.

תל גודד נמצא על אחת הגבעות הנישאות יותר באזור. לפי אחת הסברות זוהי מורשת גת, עיר הולדתו של הנביא מיכה (מיכה, א' 14). לפי סברה אחרת – העיר לבנה שנכבשה על ידי יהושע והוענקה לבני אהרון (אם כי יש המזהים אותה כתל בורנה, הנמצא כשלושה קילומטרים מערבית ממנו). על התל יש שרידי ביצורים ומבנה רומי. הממצאים במקום מלמדים כי היה מיושב ברציפות מהתקופה הכנענית ועד הרומית. כשתעפילו על פסגתו תעברו דרך נדבכיה התחתונים של חומה שהקיפה בעבר את התל כולו. מכיוון שתל גודד בולט מעל סביבתו נשקפים ממנו נופים יפים לכל עבר: במערב אפשר לראות את מערב השפלה המשתפלת בהדרגה אל מישור החוף. בולטים במיוחד תל בורנה ותל צפית; בדרום ניתן לראות את קיבוץ בית גוברין ומעבר לו את תל מרשה; במזרח ניתן לראות בבירור את צפון הרי חברון ואת הרי יהודה; ובצפון אפשר להשקיף על רוב רמת אבישור עד למצפה משואה – נקודת המוצא למסלול.

השביל הירוק גולש מתל גודד מערבה, חזרה לעבר הכביש. לקראת סוף הירידה ישנן כמה מערות חצובות בקירטון הרך ובהן מערכות מסתור מרתקות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים