תפריט עמוד

בריכת רם ויער אודם

אמנם איזור החרמון מתקשר בתודעה עם בילויים חורפיים של סקי, אבל דווקא בקיץ, בחום הגדול, כדאי לעלות צפונה ולבקר באיזור בריכת רם. מטעי הפירות עמוסים פרי בשל, הריחות נישאים באוויר והמים כחולים כחולים…

איך מגיעים? בכביש 99, קריית שמונה-חרמון, נעבור את צומת מסעדה ונפנה מזרחה עם השילוט לבריכת רם. הבריכה נמצאת בלועו של הר געש רדום, ומימיה מרווים מטעי פרי סביב סביב לה. בריכת רם היא שמורת טבע, ויש בה מגוון של צמחים ושרכים וגם עבר גיאולוגי מעניין. הבריכה חבויה בקירות מכתש, והוא תוצאה של התפוצצות הר געש, שקיפד את ראשו לטובת המכתש שבבטנו. המכתש חשף "חלון" למי תהום, והמים המצטברים בקרקעיתו יוצרים את הבריכה.

אגדה דרוזית נחמדה מספרת שברכת רם היא עין כחולה של אישה המשגיחה על בעלה. הבעל הוא הר החרמון, שנקרא בפיהם ג'בל-א-שייח, והר החרמונית, מדרום לבריכת רם, נקרא תל-א-שייחה, שפירושו גבעת הזקנה. כדרכן של הישישות נוהגות הן לנמנם רוב שעות היום, אך כיוון שיודעת היא שהישיש שלה הוא שובב גדול, פקוחה עינה האחת כל העת על ג'בל-א-שייח.

על שפת הבריכה בצל עצי הפרי נמצא "גן הוואי" – מקום מנוחה קטן וחביב, שם ניתן לשכור סירות מפרש או משוטים, ולהפליג אל לב האגם. מבריכת רם כדאי לחזור אל הכפר הדרוזי מסעדה, וממנו להיכנס לשמורת יער אודם (יער מסעדה), שהוא אחד מהיערות היפים והגדולים של הארץ. ביער הזה יש גם בעלי חיים לרוב, כמו חזירי בר, שועלים, דורבנים וזאבים.

אפשר ורצוי לשוטט ביער בין עצים עתיקים, ולהתרשם מתופעת טבע מיוחדת במינה: הגובים, שיש הקוראים להם בשפה העממית ג'ובות ובשפת האקדמיה ללשון "גוב געש". אלה הם בורות ענקיים, מעין מכתשים עגולים ותלולים שיכולים להגיע לקוטר של עשרות מטרים ולעומק של מאתיים מטר. לרוב הם מכוסים צמחייה. החוקרים אינם יודעים בוודאות איך נוצרו הבורות. ככל הנראה זהו שריד לפעילות געשית קדומה. יש המשערים שהיתה זו התפוצצות של גז דחוס, אחרים חושבים על בועות גז ענקיות שנלכדו מתחת למאגמה שנפלטה מלוע ההר.

מכאן אפשר להמשיך לקיבוץ אל רום, כאן אפשר לחוות קטיף אוכמניות ופטל (בתשלום ובתיאום מראש). חלקת הפטל נמצאת בשטח עמק הבכא, שבו התנהל אחד הקרבות הידועים והקשים של מלחמת יום כיפור. מי שמעוניין לדעת יותר יכול לצפות במיצג 'עוז 77' המספר על הקרב, וגם במצגת על אולפני אלרום.
חוץ מאשר אוכמניות ופטל אפשר לקטוף גם תפוחים (הקיבוץ מציע סיור בעגלת טרקטור למטעי התפוחים הנמצאים על קו הגבול עם סוריה) וגם לבצור ענבים במו ידיכם. בקיצור, טיול עם כל טוב.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה