אולי זה משהו באוויר הטוב, אולי אלה הנוף, הריקנות והשקט שמביאים את המוזה. אבל עובדה – יותר ויותר אמנים ואומנים פועלים בשנים האחרונות בשפלה, וזו עוד סיבה להגיע לחבל הארץ היפה הזה, הנידח משהו, שמציע למבקריו הרבה יותר ממה שנראה לעין. הם יוצרים כאן בכל תחום שאפשר להעלות על הדעת: צורפים תכשיטים, קולעים סלים, תופרים נעליים, רוקעים בברזל ואפילו בונים נבלים. מי שמגיע לשפלה לשטוף את העיניים בשקדיות, ברקפות, בכלניות או בתורמוסים, לא חייב לסטות הרבה ממסלול הפריחה כדי לראות אמנים ואומנים בעבודה. מלך הסלים גם מי שלא זקוק לכדור פורח ימצא אצל אוסטר סל כלבבו. ובעצם, כדאי להגיע אליו ולו כדי לראות את צבעוניות הענפים שמהם הוא קולע את הסלים שלו: ענפי ערבה בצבעי לבן, אדמדם, ירוק מתכתי וחום, ענפי אשחר חומים כהים וסנסני דקל בהירים, שריחם מיוחד וממלא את החדר שבו מאחסן אוסטר את ענפיו. הוא פרנקופיל מוצהר, וכבר הפסיק לספור את הפעמים שבהן היה בצרפת. "כל שנה אני משתתף בפסטיבל קולעי סלים בכפר ואלאבֶּרג את הסלים הוא יוצר בשתי טכניקות עיקריות: הצרפתית והערבית. "קליעת הסלים באירופה היא מסורת עתיקה מאוד, ונמשכת עוד מימי הרומאים", הוא אומר. ואם טכניקת הקליעה האירופית היא מדויקת ועוברת מדור לדור, הרי שהשיטה הערבית, המזרח תיכונית, הולכת ונעלמת. "הזקנים שידעו את מלאכת הקליעה הערבית הלכו ברובם לעולמם, ואני משמר אותה. בשיטה האירופית עובדים כשהסל מונח על שולחן עבודה, ולכן נוצר ריחוק מסוים בין האמן לסלו. בשיטה הערבית יש יותר אינטימיות. אני מחזיק את הסל בין הברכיים והוא ממש צומח מתוכי וסביב היָדָה (אשכול) של הדקל". פנטזיה צרופה פרנק אוהבת לשבץ בתכשיטים שלה אבני חן חצי יקרות, שמגיעות ברובן מאוסטרליה, ומרבה לשלב בהם מוטיבים ממטבעות עתיקים ואלמנטים שורשיים משבעת המינים, כמו אבנים בצבע רימון שמזכירות את גרעיני הפרי, פירות אלמוגן ופירות אקליפטוס קטנטנים שאותם היא מטביעה בשעווה ולאחר מכן יוצקת בכסף. "אנשים רואים תכשיט ומתפעלים מכך שהוא מבריק ונקי", היא אומרת. "הם לא יודעים כמה עבודה שחורה כרוכה בזה. כשאני מסיימת לעבוד על תכשיט, אני מכוסה כולי באבקת ליטוש ואבק כסף". ואכן, אחד היתרונות של טיול האמנים הוא האפשרות להיכנס לחדר העבודה שלהם ולהתבונן בהם בפעולה. "לדעתי, מעניין לצפות בתהליך היצירה של צורף או של כל אמן אחר יותר מאשר לראות יצירה מוגמרת", אומרת פרנק. "אני, למשל, אוהבת להסביר שבתהליך העבודה שלי חשוב לי ללכת עם החומר, ולכן אבני החן שאני משבצת הן לא מלוטשות, אף שמדובר בתכשיטי כסף וזהב". הגוונים של אבני הפלואוריד המיובאות מאוסטרליה הם ירקרק, כחלחל וסגלגל, ופרנק משלבת אבנים בכמה גוונים לשרשרת אחת. "פלואוריד זה גם אבן. שאנשים לא יחשבו שזה רק לשיניים", היא מחייכת. "בכלל, עבודה בתכשיטים דומה לפעמים לעבודתו של אנתרופולוג, שחוקר תרבויות בעולם. כך גם הצורף, שעובד עם אבנים שנחצבות בצד השני של הגלובוס, מתעניין בתרבויות כדי לקבל השראה, ובסוף יוצר משהו ייחודי. את האלמנט של שורת מרובעים, למשל, ראיתי בעבודות נבטיות, ובסוף יצאה מזה שרשרת". ומה עושים כשנמאס מתכשיט מסוים? לפרנק יש פתרון. "מגיעות אלי נשים עם תכשיטים כאלה, ואני מפרקת אותם. הן מסבירות לי מה הן רוצות שיהיה בתכשיט החדש, ואני מנסה לצרוף את הפנטזיה שלהן". עדינות של מתכת כיום ביתו של כץ הוא מוקד עלייה לרגל. אנשים מגיעים כדי לראות אותו רוקע ברזל לוהט על הסדן ומכה בו בחוזקה בפטיש, עד שלאחר כמה דקות לובש גוש הברזל כל צורה שעולה על דעתו. יש משהו בסיסי מאוד במלאכה הזאת, שפעם כל ילד בכפר גדל עליה וכיום מגיעים ממרחקים כדי לצפות בה. הוא חבר ב-ABANA, אגודת הנפחים של אמריקה הצפונית. "נפגשתי עם הרבה חרשי ברזל", הוא מתיישב בחיוך על פסל של עַיִר, שלדבריו ייקח עוד שנה עד שהעבודה עליו תושלם, "ואני חושב שאני מהיותר משוגעים שבענף הזה. ייתכן שבעוד שנה, כשהעַיִר יהיה גמור, אוציא מפה את הספה ואשב עליו לראות טלוויזיה". חרשות ברזל צלילים מבית המקדש למרות פשטותו של הכלי, שינוי קל בכיוון המיתרים מניב צלילים מסוגים שונים: לפעמים נשמעת הפריטה מזרחית באופיה, לעתים היא מזכירה כלים סיניים עדיני צליל ולפעמים כלים מתקופת הרנסנס. את הנבלים הם בונים מכמה סוגי עצים: הסיסם ההודי והברוש, הגדלים בארץ, עץ הבּוֹבּינְגָה שגדל באפריקה וגם עצי דובדבן, אגוז ואדר הגדלים באמריקה הצפונית, מולדתם של בני הזוג הררי. הנבלים מיוצרים בכמה גדלים וצורות. לקטנים שבהם הם קוראים "כינור דוד", והם יכולים לשמש פריט דקורטיבי שגם מפיק צלילים. "אלה הנבלים הראשונים שמיוצרים בישראל אחרי אלפיים שנה", אומרת שושנה, "ואנחנו בונים אותם על פי תיאורים מהתלמוד וציורי מערות עתיקים מאזור מגידו". את הנבל הראשון בנה מיכה לבקשת אשתו. "תמיד רציתי נבל", מספרת שושנה, "אבל כשהכרנו מיכה ידע לבנות רק גיטרות. באותה תקופה נדדנו במקומות הכי יפים בארצות הברית, אבל היה לנו איזה חוסר שקט. ואז עלינו לישראל, ומיכה אמר: 'את זוכרת שביקשת נבל? אני אבנה לך אחד'. הרגשנו את שובה של ההיסטוריה, וכך הפכנו לבוני נבלים". גם אם לא קונים נבל, הדרך לרמת רזיאל, שמתפתלת מהשפלה להרי ירושלים בנוף כמעט אלפיני, שווה את המאמץ. בבית המלאכה שלהם אפשר לשטוף את העיניים בגינה הפורחת, לשאוף אוויר צח, לשתות תה סרפדים, להאזין וגם להתנסות בנגינת נבל, ולשמוע סיפורי אגדות באנגלית על דוד המלך והלוויים שניגנו בבית המקדש. בניית נבלים |
שקט, מרחבים ואוויר טוב מהווים השראה לאמני השפלה. קולע סלים, חרש ברזל, משבצת אבנים ואמנים נוספים פותחים את סדנאותיהם למטיילים פורסם 16.10.08 |
Array
(
[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 402
[name] => ישראל
[slug] => israel
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 402
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 2779
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 526
[name] => מזרח-תיכון
[slug] => middle-east
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 526
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 1871
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 406
[name] => שפלת יהודה ומישור החוף הדרומי
[slug] => %d7%a9%d7%a4%d7%9c%d7%aa-%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%94-%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%a9%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%97%d7%95%d7%a3-%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%99
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 406
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 402
[count] => 136
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )