• מפת מרוקו » הוא היה רב שנשא תפילה מוסלמית מדי יום, יהודי שנשא שֵדָה לאשה, צדיק שלמד פרקטיקות של מאגיה וכישוף מזקני המוסלמים שבאטלס. מתילווית (Telouet) ועד וורזאזאת (Ouarzazate), מתאזנאח'ת (Tazenakht) בואכה תארודאנת מרוקו נחלקת באופן מסורתי לבלד אל־מחזן, "ארץ האוצר" שבאיזור החוף, הנתונה לשליטתו הישירה של הסולטן, ולבלד א־סיבה, "ארץ המריבה", המסוכסכת והשסועה בין מנהיגים מקומיים. ברוב התקופות נכללו בארץ המריבה אותם אזורים הרריים וקשים לגישה שבדרום מרוקו, ובמיוחד חבלי האטלס הגבוה, הרחוקים מהערים המלכותיות שבצפון המדינה והמאוכלסים בשבטי בֶּרְבֶּרִים גאים ותאבי חופש (ראו כתבה בעמ' 96). שם התקיימו לאורך מאות שנים קהילות קטנות של יהודים. החיים בצד המוסלמים התאפיינו בדו קיום הרמוני למדי, אשר הושתת על השירותים שסיפקו היהודים לאוכלוסיה המוסלמית הכפרית. היהודים, שעסקו בעיקר במסחר, ברוכלות ובמלאכות, סבבו בין השווקים בתחום מושבם ומכרו את מרכולתם. מרקם הקשרים המסועף שנוצר בין היהודים לשכניהם הבטיח להם חסות מצד מנהיגים מקומיים, שבלעדיה התנועה בדרכים הלא בטוחות לא היתה אפשרית. אבל היהודים בהרי האטלס לא היו רק רוכלים ובעלי מלאכה. באיזור חיו גם חקלאים יהודים, ושיתוף הפעולה עם המקומיים התקיים אף בתחום זה, כאשר הם התקשרו עם שכניהם המוסלמים לצורך עיבוד קרקעות או גידול בעלי חיים. על רקע אורח חייהם הייחודי של היהודים יושבי ההר בדרום מרוקו, נולד וגדל בתחילת המאה ה־20 יעקב וזאנה. אישיותו רבת הסתירות ואופיו הנועז מאפשרים לחשוף מקצת מן התכונות, הערכים ואורח החיים של יהדות מיוחדת זו, שהלכה והצטמצמה במחצית הראשונה של המאה שעברה בשל הגירה פנימית לערים, ובעיקר לקזבלנקה, בעקבות המודרניזציה שהביאו הצרפתים. באמצע שנות השישים, עם תום גלי ההגירה לארץ ישראל, נעלמה יהדות זו כמעט לגמרי. הערצת קדושים פועמת בעוצמה
לפולחן הקדושים במרוקו אין אח ורע גם במרחב המוסלמי. ייתכן כי אחת הסיבות לכך היא שהמגרב (מערב) נמצא בשוליים המערביים של התפשטות האיסלאם, הרחק ממרכזי הלמדנות שהיו במשרק (מזרח). שוליות זו הולידה תפיסות דתיות שהדגישו סגולות אישיות, חיי מופת, התלהבות דתית ומעשי ניסים על חשבון ידע ודקדוקי מצוות, וספחו לתוכן מנהגים מקומיים. בנוסף, המציאות הגיאופוליטית של פלגנות, שסעים וסכסוכים הצמיחה כוחות מקומיים שביססו את תביעתם לשלטון באמצעות לגיטימציה דתית: ייחוס למשפחת הנביא המעניק קדושה. במאות ה־15 וה־16 – תקופה של חולשה פוליטית וחוסר יציבות, שבה קנו להן מעצמות אירופיות אחדות אחיזה בחופי מרוקו – צמחו אלפים רבים של טוענים למוצא מיוחס ולסגולות קדושה. היסטוריונים כינו תקופה אינפלציונית זו של צמיחת קדושים "המשבר המרבוטי" ("מרבוט" הוא הכינוי המקובל במסורת המחקר הצרפתית לקדוש במגרב). דומה כי לא רק העדר שלטון מרכזי מרסן שימש קרקע פורייה לריבוי הקדושים, אלא גם הצורך הנפשי לחסות בצילה המגונן של דמות כל יכולה במצבים של אי יציבות פוליטית והעדר ביטחון אישי. יהודי מרוקו אימצו רבים מדפוסי פולחן הקדושים המוסלמי, ובעיקר את נוהגי הביקור, ה"זיארה", בקברי הקדושים. אמנם במרכז הפולחן המוסלמי עמדו שושלות קדושים על צאצאיהן החיים, ואילו בקרב הקהילות היהודיות שושלות כאלה היו נפוצות פחות, אבל גם בקרבם היו כמה משפחות קדושים ידועות שם. אחדות מהן – כמו משפחות אבוחצירה ופינטו – שימרו את כוחן בישראל, ולעיתים אף הגבירוהו. מכל מקום, התפיסה של כוחות על טבעיים של קדושה וריפוי העוברים בירושה היתה משותפת לשתי הקבוצות: בקרב היהודים כונתה סגולה זו "זכות אבות" ובקרב המוסלמים – "בַּרַכַּה". מי היו אבותיו של רבי יעקב? יששכר בן־עמי, בספרו "הערצת הקדושים בקרב יהודי מרוקו", מזכיר את איית (משפחת) וזאנה כאחת ממשפחות הקדושים הידועות. על פי המסורת, מייסד השושלת הוא אבי סבו של רבי יעקב, שנקרא רבי אברהם "אל־כביר" ("הגדול", להבדיל מנכדו – אביו של יעקב – הקרוי על שמו). הוא נולד בכפר סכורה (Skoura) שבעמק הדאדס (Dadés), וביסס את מעמדו כצדיק בקרב יהודי האיזור במסע רצוף ניסים מעמק נהר דרע (Drâa) ועד לוורזאזאת, שם קבע את משכנו. קברו המטופח של רבי אברהם באיית בודיאל (Ait Budial), על גדות האגם המלאכותי שממזרח לוורזאזאת, היה למוקד חשוב של עלייה לרגל ליהודי האיזור. מאגיה וכישוף מוסלמיים
כדי שייהנו מתרומות היהודים המקומיים ללא תחרות ומחלוקת ביניהם. אחד הבנים, רבי אברהם, פנה מערבה, העפיל ללב האטלס הגבוה והתיישב בכפר הנידח אסרג (Assarag) שבעמק תִפנות היהודים חיו כאן בקרב הברברים המקומיים בקהילות קטנות שהלכו והצטמצמו במאה ה־20, ובריחוק ניכר מן המרכזים היהודיים הגדולים שבאיזור החוף ובצפון. רבי אברהם, אביו של רבי יעקב, היה סובב בין הקהילות בעמק תפנות ובשוליו, מעניק לבניהן ברכה מכוח זכות אבותיו ומקבל בתמורה מתנובת ביתם. הוא נפטר בכפר אמסין (Amassine), מדרום מזרח לאסרג, ונקבר בבית הקברות של תמזרשת (Tamzersht). וזאנה, שהיה נער צעיר בעת שאביו נפטר, היה נחוש בדעתו להיות מרפא רב כוח – משאלה טבעית למדי לנוכח "זכות האבות" המרשימה שלו – אולם מסלול ההכשרה שבו בחר היה שונה מאוד מדרך אבותיו: הוא שיקע עצמו בפרקטיקות מוסלמיות של מאגיה וריפוי. ההתקשרות לחכמים מוסלמים במטרה ללמוד מהם סודות ריפוי לא היתה תופעה יוצאת דופן בקרב מרפאים יהודים, על אף שרבים מסודות אלה היו מעוגנים במסורות דתיות. הקרבה התרבותית בין הקהילה המוסלמית לזו היהודית בדרום מרוקו לא פסחה אפילו על תחומים של דת עממית, כמו ריפוי מסורתי והערצת קדושים: יהודים ומוסלמים לא נרתעו מלפנות לקבר קדוש או למרפא בן הדת האחרת במצבי מצוקה. הכשרתו של וזאנה במחיצת חכמי איזור הסוס הקנתה לו כוחות מאגיים של גילוי וריפוי. אולם לשליטה זו היה מחיר שמרפאים יהודים אחרים סירבו לשלם: וזאנה נדרש להיות נקי כל הזמן, להתפלל בבוקר תפילה מוסלמית ולהתחתן עם שֵדָה, שחיה מתחת לאדמה. שלוש הדרישות נועדו להבטיח לו שליטה ללא מצרים על השדים, המקור העיקרי למחלות ולפגעים במרוקו המסורתית. האפשרות שאדם המתכנה רבי, נצר למשפחת צדיקים וחכמים, יתפלל תפילה מוסלמית ויינשא לשדה נראית זרה ומוזרה. ואכן, האנשים שעימם שוחחתי ציינו כי "בכל מרוקו לא היה איש כמו וזאנה". ועם זאת, לנוכח מקומם המרכזי של השדים במציאות החברתית של המגרב, אורח החיים שבו בחר וזאנה היה אופציה תרבותית קיצונית, אך לא בלתי אפשרית. נישואי אדם עם שדה, אם מתוך רצונו של הראשון לשלוט על העולם הדמוני (כמו במקרה של וזאנה) ואם משום שהאחרונה כפתה עצמה עליו, הובנו כקשר שאינו אפשרי להתרה, המונע מבן האנוש להינשא לאשה בשר ודם. חושף מכשפים ומגלה גנבים עם זאת, חייו הכפולים של וזאנה היו לצנינים בעיני גדולי החכמים באיזור, ובראשם רבי יוסף אבוחצירה, ומהסתייגותם אפשר להסיק כי וזאנה היה מתקשה לבצר את מעמדו
בקרבת המרכזים התורניים של יהדות מרוקו. ואכן, ניסיון קצר ימים של רבי יעקב לעשות לעצמו שם בקזבלנקה לא צלח. הוא נרדף שם הן על ידי השלטונות הצרפתיים שראו בו מכשף, והן על ידי שייחים מוסלמים ששטמוהו על השימוש בספרי הריפוי המקודשים שלהם. וזאנה חזר אל האטלס, ולא עזבו עד יום מותו. מיודעיו של וזאנה זוכרים אותו כבעל הופעה מרשימה – יפה תואר, חסון והדור בלבושו. צבירת כבוד ורכוש לא עמדה בראש מעייניו, ואת זמנו החופשי העדיף לבלות עם חבריו, במסיבות רוויות עליצות ואלכוהול. בנסיבות חברתיות אלה התבלט וזאנה בעליזותו, בנהנתנותו המופלגת ובפשטות הליכותיו. חבריו של וזאנה, יהודים ומוסלמים, היו משוכנעים כי גם בנסיבות אלו של עליצות ומשובה, כמו במעשי הריפוי שלו, הוא נעזר בבני בריתו שמתחת לאדמה. ואולם, כשטיפל וזאנה במצוקות ובמחלות, הפך באחת מנהנתן אפוף עליצות ורוח שטות למרפא שקול ורציני. בניגוד למרפאים יהודים אחרים, הוא נמנע משימוש בקמיעות ובלחשים המבוססים על שמות קודש יהודיים, פרי הקבלה המעשית, והעדיף להסתמך על השבעות ונוסחאות מוסלמיות, כדי לגייס לצידו את השדים. וזאנה נעזר בקרוביו הדמוניים כדי להתמודד עם בעיות ומחלות שמקורן בשדים. אלה יכולים היו לפגוע באדם על ידי מכה חיצונית או על ידי חדירה לגופו. כאבים וליקויים באיברים שונים ומצבי חרדה, דיכאון ובלבול הובנו כמחלות של מכה חיצונית, בעוד שאפילפסיה ואיחוז ("דיבוק") נראו בעליל כחדירה דמונית לגוף האדם. שליטתו של וזאנה בשדים אפשרה לו לבטל את הנזק שגרמו במקרים מהסוג הראשון, ולהוציאם מגופו של הקורבן במקרים מהסוג השני. גם בפגעים ובמצוקות שמקורם בכישוף מעשה ידי אדם ידע וזאנה לטפל על ידי כך שהזעיק את שליחיו הדמוניים לחשוף את חומרי הכישוף, שהוסתרו בקבר מוסלמי, להביאם כהרף עין ולזהות את מי שהכינם. וזאנה שב בחלום וזאנה מת בחטף, לאחר הידרדרות מהירה במצבו הגופני והנפשי. כל מכריו מאוחדים בדעה שמותו הפתאומי נבע מנקמת השדים, לאחר שהמרה את פיהם וריפא בת של שייח
נודע, ששכבה על ערש דווי. באגדות על מותו הוא מופיע כגיבור טרגי חסר גבולות, שלא ידע לרסן עצמו במקרה היחיד שבו נאסר עליו להפעיל את כוחותיו לצורך ריפוי. באגדות האלה יש נופך של גינוי לאדם שהפר את הכללים, חצה את כל הגבולות והיה בעת ובעונה אחת יהודי ומוסלמי, בן אדם וקרוב לשדים, צדיק וטמא. מתברר כי לזכרונות, לגעגועים ולתחושת המסתורין שהותיר וזאנה בקרב מיודעיו יש כוח חיות משלהם. זמן קצר לאחר הופעת ספרי "ללא מצרים: חייו ומותו של רבי יעקב וזאנה" ב־1993, התקשר אלי אדם צעיר מבאר שבע, שמשפחתו הכירה את וזאנה במרוקו, וסיפר לי בהתרגשות כי הוא הופיע בחלומותיו והפציר בו להקים לו אתר זיכרון לציון ההילולה שלו. אותו אדם השיג בדרכים נעלמות ספר ריפוי, שלדבריו היה שייך ליעקב וזאנה, ובאמצעותו התחיל לטפל בפונים עם מצוקות ובעיות שונות. מדי שנה, בתאריך פטירתו של וזאנה, הוא עורך הילולה גדולה לזכרו. בעבר חקרתי את התופעה של העברת צדיקים ממרוקו לישראל באמצעות חלומות, אך לא שיערתי כי תהליך דומה יהיה מנת חלקה של דמות יוצאת דופן כמו וזאנה, הכבשה השחורה במשפחתו עתירת הצדיקים. האם אפשר לראות במאורעות אלה עדות לכוחותיו של המרפא הגדול, שמחצית המאה לאחר מותו ממשיכים להפעיל חוקרים, חולים וחולמים? |
קשה להניח שבמקום כלשהו, פרט לקהילות היהודיות של איזור האטלס הגבוה שבדרום מרוקו, אפשר היה למצוא אדם כמו רבי יעקב וזאנה, אחת מדמויותיה המופלאות של יהדות מרוקו: מרפא גדול, בן לשושלת צדיקים נודעת שעסק במאגיה מוסלמית, מכשף ומושל בשדים. סיפורם של צדיק יוצא דופן ושל קהילה יהודית שאיננה עוד פורסם 10.5.09 |
ביקור בוולוביליס, מרוקו
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 468
[name] => אפריקה
[slug] => africa
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 468
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 711
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 506
[name] => מרוקו
[slug] => morocco
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 506
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 468
[count] => 82
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )