תפריט עמוד

פריז  קצר ולעניין – שבוע עם ילדים

המלצות לשבעה ימים של סיורים בפריז עם ילדים גדולים. שבוע למתקדמים בדגש על אמנות וגסטרונומיה, ועוד. זהו פרק מתוך ספרו החדש של אביטל ענבר "פריז קצר ולעניין". מיומנו של פרנקופיל אדוק

הסיורים תלויי מזג אוויר – אם גשום, אפשר לבקר בפאסאז'ים, בחנות כלבו או במוזיאון לא עמוס.
מובן שצריך להתאים את הימים למועדי פתיחה של מוזיאונים ומסעדות.
ככלל, מוזיאונים של המדינה – סגורים בשלישי. מוזיאונים של העיר – בשני.

יום 1

טיול  בגני לוקסאמבור כולל  סיור פסלים. רובע 6.

Metro Rennes, Luxembourg, Cluny La Sorbonne

Jardin du Luxembourg

לוקסמבורג, שמהגים לוקסאמבור, גן רחב-ידיים בלב הכרך, הוא מאתרי הטיול וההתרגעות הנעימים בעיר. הגן עוצב במאה ה-17. פונטן מדיצ'י, המזרקה, הוא השריד היחיד מאז. בהמשך, הבריכה העגולה הגדולה, המשמשת ילדים להשטת סירות-צעצוע במקלות ארוכים. סביבה, וסביב המדשאות, מאות אנשים מסבים על כיסאות הברזל, להתרגע, לאכול, לקרוא או להתבטל. על המדשאה, שמותר לדרוך עליה, ילדים, אימהות, משתזפים. בחלקו המערבי של הגן, מימין לשדרה המרכזית, חממות, טיולי פוני לילדים וקרוסלות.

בגן כמעט 120 פסלים.

יואל תמנליס מציין פסלים שחייבים לראות. הנה אחד מהם: ״הפה של האמת. פסל-שיש נפלא בחלק המזרחי של הגנים, בהשראת אגדה רומאית לפיה אי-אפשר להוציא את היד מפיו של פסל האמת אלא אם כן לא שיקרתם מעולם. כשתהיו בגנים, העמידו עצמכם במבחן.

Jules Blanchard la bocca della verita

או, זה ליד זה, ברובע ה-16, מוזיאון הימייה/מוזיאון האדם/האקווריום. רובע 16

גני הלוקסאמבור. "הפסל הרביעי הוא מהיפים ביותר בגן, על מדשאה בחלק הדרומי: עדר-צבאים המסכית לסכנה, ציידים הקרבים ובאים. פסלו של ארתור לה דוק מ-1885". צילום יואל תמנליס

גני הלוקסאמבור. "הפסל הרביעי הוא מהיפים ביותר בגן, על מדשאה בחלק הדרומי: עדר-צבאים המסכית לסכנה, ציידים הקרבים ובאים. פסלו של ארתור לה דוק מ-1885". צילום יואל תמנליס

צילום יואל תמנליס, עיצוב סטודיו עינב

צילום יואל תמנליס, עיצוב סטודיו עינב

יום 2

מוזיאון ארז-א-מטייה וכנסיית סן-מארטן-דה-שאן

Musée des Arts-et-Métiers

האוסף הוותיק בעולם של פריטי מדע וטכנולוגיה. כ-100,000 מוצגים משחזרים את חוכמתם של בני-האדם מימי בראשית של ההרפתקה התעשייתית. התרשמתי מאוד ממראה עיני – בעיקר מהשילוב בין טכנולוגיה ליופי, אומנות ואמנות. כל המידע גם באנגלית. מושבי העיון נוחים. לרשות הילדים משחקים טכנולוגיים, לעיתים הפעלות, והדגמות של עקרונות וטכנולוגיות.

בכנסייה הצמודה סן-מארטן-דה-שאן מהמאה ה-11 נמצא הפריט, שלשמו טורח כל שוחר ספרות: המטוטלת של פוקו מ-1851, שהונצחה ברומן של אומברטו אקו הנפתח בכנסייה. גולת המתכת התלויה על חוט ארוך, הסובבת מאליה על פי תנודות כדור-הארץ, מוכיחה באופן מוחשי שהאדמה סובבת סביב צירה.

60, rue Réaumur métro Arts-et-Métiers

לפני המוזיאון דגם מוקטן של פסל החירות. בתחנת המטרו ארז-א-מטייה, אולי היפה בפריז, קירות הרציפים של קו 11 צופו לוחות-נחושת המדמים את הצוללת נאוטילוס, ויש בו ויטרינות המדמות אשנבי צוללת. ביקשו להדגיש את הקשר בין המוזיאון ליצירתו של ז׳ול ורן, עשרים אלף מיל מתחת לפני הים, שתרגמתי. לרדת להתרשם ולעלות על הרכבת הבאה.

טיול איים – נוטר דאם

גסטרונומיה להזמין מראש סיור של רן ורדי

https://hungryparis.com

המטוטלת של פוקו

המטוטלת של פוקו

יום 3

מהבאסטי ללה וילט, ביבשה ועל מי מנוחות

התעלות, רחוק ממוקדי התיירות, מחברות את הסן אל גבולה הצפון-מזרחי של העיר. אפשר לטייל לאורכן, לשוט בהן, ולצפות בנוף עירוני מהמאות הקודמות משתנה במהירות. בפריז נדרשו התעלות גם לאספקת מי-שתייה: עד שנות ה-30 של המאה ה-19, שררה בעיר מצוקת מים. לפיקניק בסירה  מצטיידים בכל הדרוש. השיט ממושך, ואפשר לאכול בנחת. הסירה יוצאת מהרציף שליד מוזיאון אורסה. אי אפשר לרדת באמצע השיט.
הפרש המפלסים בין הרובע ה-19 לסן הוא כ-25 מטרים, והשיפוע מחייב "מדרגות", מערכות של סכרים כפולים. הסירה מתקרבת לסכר, השער מאחוריה נסגר, מפעיל-הסכר פותח פתחי הצפה או ריקון, לפי כיוון השיט, המים בין שני השערים עולים או יורדים, והארבה איתם, עד שהמפלס מתאזן. פותחים את השער הקדמי, והארבה יוצאת.

נקודת המוצא לסיור הרגלי מתחנות המטרו:

Sully-Morland, Quai de la Rapée

נכנסים למעגן הבאסטי/ארסנל. מהסן למעגן עוברות הסירות בסכר כפול. בקצה המעגן מנהרה של שני ק"מ, שעוברת מתחת לבאסטי והלאמה. המעבר רק בסירה. פתחים מאירים את המנהרה, ושטים באור-צל מסתורי. המרחק מכיכר הבאסטי לפארק לה וילט ברגל לאורך התעלה הוא מעט יותר מ-5 ק״מ ברבעים 10, 11 ו-19.

הטיול ברגל מביאנו לכיכר הבאסטי. בכיכר התרחש האירוע בעל הסמליות העמוקה ביותר במהפכה. אבל העמוד הענקי מ-1840, לה קולון דה ז'וויה, העמוד של יולי, שמעליו לה ז'ני דה לה באסטי, מלאך זהוב, מכונף, המסמל את החירות, הוקם להנצחת הרוגי המהומות של יולי 1830 נגד הרסטוראציה.

La Colonne de Juillet Le Génie de la Bastille

נמל ארסנל בין הנהר לתעלה

נמל ארסנל בין הנהר לתעלה

תעלה מתחת לבאסטי. ציור נירה קידר

תעלה מתחת לבאסטי. ציור נירה קידר

בהיסטוריה של פריז תוכננו שלושה פילי-ענק. רק אחד נבנה, כתבנית-עץ מצופה גבס, ולא זכה ליציקתו של ציפוי הנחושת: הפיל של הבאסטי, במיקום הנוכחי של האופרה. הפיל, שעמד על תלו 34 שנים, נטוש ומתפורר, ונהרס ב-1845, נזכר בעלובי-החיים. לצערי הושמט מתרגומי הקטע המשמעותי, הציורי והסוגסטיבי על הילדים המסתתרים בפיל – אולי מפני שהוא מהווה "סטייה" מהעלילה: סטייה חשובה, המוסיפה הארה, קבלת-הדין שהמצוקה עוברת מדור לדור, שאין תקווה, גם לילדים. קטע משרה-נכאים.

בקצה גן Jules Ferry, פסלון מ-1911 של נערה  פריזאית מהמאה ה-18 – גְריזֶט, המסמלת את פריז העממית. אחרי הפסל יוצאת התעלה לאור ומגיעה אל מערכת-סכר. לעיתים אפשר לצפות במחזה היפה, ארבה עולה/יורדת "מדרגה". גשרי-ברזל קטנים נטויים מעליה, גינות על גדותיה, דייגים, שחקני פטאנק. גשר מסתובב נפתח כדי לאפשר מעבר ארבה, והתנועה ממתינה. כשהמים ללא אדווה, עולים על גשר ומתבוננים בהם. המבט צולל בהשתקפות העצים, ומתהפנט. כמה מארבות הנהר העוגנות דרך-קבע לצד רציף הוסבו לבתי-קפה, ברים ומסעדות.

רויטל ברגר שלומן ממליצה על דלי מאמי, באבקות, סנדוויצ'ים, לחמים, סלטים, ממרחים לפיקניק על שפת התעלה.

Deli Mami 44, rue faubourg du temple

מעט צפונה, לבנטין, "מסעדונת שמחה לחיך היהודי״.

Levantine 36, rue Bichat metro Goncourt

ברי ד׳אליבר שמדרומו, שוק-חוצות בראשון בבוקר. מעבר לתעלה, הגן הנאה ויימן.

Jardin Villemin rue des Recollets métro Gare de l’Est

ממשיכים ברציף ז'מאפ -מימין- או ואלמי -משמאל- המשנים פניהם. משני עברי התעלה פארק צר וארוך.

ברציף ואלמי נמצא לה מארין, ביסטרו מימי הזוהר של הספנות, שהטראסה שלו מתמלאת אנשים הבאים לצפות בגשר המסתובב. צהריים 22€. כל יום מהבוקר ועד 0200. טל: 0142396381. מטרו

La Marine 55bis, quai de Valmy métro Colonel-Fabien, Château Landon

יופי עירוני

לפנינו מעגן לה וילט. הטיילת משמאל על שם ז׳אן מורו. ההמשך על שם סיניורה-מונטאן. בחורפים קשים במאה ה-19 שימש להחלקה על הקרח. לצד שרידי העידן הקודם, עקבות הנמל ובתי-המלאכה, דייגים על שרפרף – בנייה מואצת. חולפים ליד הגשר המתרומם האחרון בפריז – גשר רי דה קרימה, ששופץ והוכרז מונומנט היסטורי מוגן. עדיין עולה ויורד כשלושים פעם ביום.

Pont levant rue de Crimée.

לאורך תעלה צרה יותר, הולכים, או שטים, 600 מטר עד משטח-מים כמעט עגול, שמתפצלות ממנו שמאלה תעלת סן-דני, ימינה תעלת אורק. עוברים בגשר לגני לה וילט, שהתעלה ממרכיביהם המהותיים. מגיעים אל המפלצת, מתקן משחקים לילדים, ואל מכלול לה וילט, הראוי ליום שלם -ר׳ פרק 36.

ההמשך הטבעי  לשייט הוא ביקור בקריית המדע והתעשייה לה וילט. סדנאות לפי גיל.

יום 4

גן הצמחים, גן החיות, והגלריה הגדולה של האבולוציה

Le Jardin des Plantes

ז'ארדן דה פלאנט, מכלול הגנים הבוטניים והמוזיאונים בקצה הדרומי-מזרחי של הרובע הלטיני, "הלובר של עולם החי, הצומח והדומם", הוא אתר טיול ונופש חביב הפריזאים.  משמאל לכניסה שלושה מוזיאונים. הגלריה לפליאונטולוגיה, מ-1898, יצירת-מופת של אדריכלות המתכת. מבעד לחלונות הגדולים של המבנה האדום, ניבטים שלדי-ענק של בעלי-חיים מאובנים, המוצגים זה אחר זה כעדר. בהמשך, גלריית הבוטניקה וגלריית המינרלוגיה והגיאולוגיה, ובה בין היתר אבני-חן מאוצרות המלוכה.

בקצה המערבי של הגנים מתנוסס הרכיב העיקרי: הגלריה הגדולה של האבולוציה והביודייברסיטי. אור יום עמום בוקע מלמעלה לחלל הענקי. כל הקומות פתוחות כלפי פְּנים, ומשקיפות אל המשטח התחתון. הוא מאובזר היטב: חומר בכמה שפות, עמדות ישיבה ועיון, צגי מחשב המופעלים במגע. מוצגים כ-10% מהאוסף – אבל הם די והותר. זה מרהיב, ומקדם מסר חיוני ביותר של שמירה על הגיוון הביולוגי בעולם.

בגן המלכותי לצמחי-מרפא לכל צמח שלט זיהוי, וההיסטוריה בולטת: רוביניה, שיטה מדומה, מ-1635; עץ אגוזי בוטנה שניטע ב-1777, ושימש כר-מחקר לחוקר שגילה בזכותו את מיניות הצמחים וההפריה; ארז הלבנון מ-1734. חלקה לימודית בוטנית לילדים, הכניסה בלוויית מבוגר. גן-החיות מהעתיקים בעולם. הביתנים יפים, ובגן עיצובים מקוריים מסוף המאה ה-19, כמו כלוב-רשת ענקי. נכנסים, ומטיילים בין הציפורים המעופפות. בעוד שבגלריה לפליאונטולוגיה מוצגים מאובני חיות שפסו מהעולם, ובגלריה של האבולוציה מוצגים זנים בשלבי-הכחדה, בגן-החיות מתרבות חיות שאין עוד בעולם, או כמעט: למשל, סוס פרזבלבסקי.

צילום רמי נוידרפר

צילום רמי נוידרפר

במקביל לגן-החיות, החממות. גן-חורף ענקי לצמחייה טרופית. מרהיב, גם מבחוץ. בקצה המערבי גבעה ועליה גן-מבוך, עם מגדל בתווך, כמתבקש במבוך קלאסי, שיש לו חוקי עיצוב וסימבוליקה שמקורם ביוון העתיקה.

בסיור בגן עם נכדי, אז בן 4, ביקרנו בתערוכה זמנית של טיראנוזאורוס רקס, דינוזאור קטלני. שלד כמעט מלא שנשלח מארה״ב להופעת-אורח בפני קהל משתאה. נכדי התפעל, וגם אהב מאוד גם את גן-החיות.

הגלריה והחממות רביעי-שני 1000-1800. גלריית הילדים רביעי, שבת, ראשון וחגים 1000-1800 או 1700. בחופשות לימודים כל יום למעט שלישי. חממות טרופיות 7-5€ גם לזכאים לכניסה חינם. גלריית הילדים + הגלריה הגדולה 13-10€. הורים ושני צעירים עד גיל 25 40€. חינם עד 25 תושבי האיחוד האירופי. חינם נכה ומלווה. ילדים לא-אירופיים מגיל 3 משלמים מחיר מלא!

Métro  Quai de la Rapée, Austerlitz

גן הצמחים. צילמה נורית גויסקי

גן הצמחים. צילמה נורית גויסקי

יום 5

אטלייה דה לומייר. זהירות: מסוכן לחולי אפילפסיה

Atelier des Lumières

מ-2018, שכיית-החמדה התיירותית-אמנותית  של הרובע היא אטלייה דה לומייר. בחלל הלא גדול, שהיה בית יציקה, תמונות מלוות בצלילים מוקרנות על הקירות, התקרה והרצפה, והצופים טובלים בתוך מופעים מרהיבים, סזאן, ואן גוך. האטלייה הוא כמוזיאון שהתצוגה בו מתחלפת כל כמה חודשים, ומומלץ לבקר שוב ושוב. משך המופע שעה, אך אפשר להישאר. שני-חמישי 1000-1800. שישי ושבת עד 2200. ראשון עד 1900. 17-10€. משפחה 2+2 49. קשישים 16€. חינם עד גיל 5. נגיש.

38, rue Saint-Maur métro Saint-Maur, Saint-Ambroise, Voltaire

שיט לילי בנהר, בסירה גדולה בעלת זרקורים חזקים המאירים כל פרט בגדה.

יום 6

לה קונסיירז'רי, סנט-שאפל

Palais de la Cité

לבקר בקונסיירז'רי

מהרציף בולט הקונסיירז'רי בארכיטקטורה ביניימית של מבצר. מהמאה ה-14 נותרו כמה אולמות, ועל הרציף שלושה צריחים עגולים הניבטים צפונה.

ב-1793, לאחר נפילת המלוכה, אימץ בית-הדין המהפכני את המבנה כבית כלא. תובע נמרץ הזין את הגיליוטינה יומם ולילה. על קיר, רשימה של 2,780 איש ואישה שעברו כאן בדרכם למַעֲרפת. בתקופה קצרה זו הייתה המהפכה רצחנית יותר משהייתה אי-פעם המלוכה. ב-1914 הוסב למוזיאון.

החלק המדהים הוא אולם המשמר הענקי, עתיר עמודים וקשתות. הוא ריק לחלוטין. הוא שימש חדר-אוכל לאנשי המלך, עד 2,000 בעת ובעונה אחת. על קיר, שריד של שולחן השיש השחור. מהמטבחים העתיקים נותר המִפלס התחתון, ובו ארבעה תנורים. המשך הסיור עובר בתאי-כלא משוחזרים.

מסיירים עם טאבלט שאפשר לשאול בחינם עד 1630 ועליו האפליקציה Histopad בכמה שפות. הוא סורק את החללים, ובן-רגע משוחזרות מאות שנים.

כניסה מקה דה ל'אורלוז'. כל יום, פרט ל-1 במאי ו-25 בדצמבר. 13€. חינם עד גיל 18 ועד 26 לתושבי האיחוד האירופי, וביום א' הראשון בכל חודש מאוקטובר עד מארס. משולב עם סנט-שאפל 20€.

Sainte-Chapelle

סנט-שאפּל, הקַפֶּלָה הקדושה, היא המהממת בכנסיות פריז. היא הוקמה לשמש משכן לשרידי-קודש משוערים של ישו, שנמצאו בקונסטנטינופול. הבנייה נמשכה 33 חודשים – לעומת כ-200 שנה לנוטר-דאם – והושלמה ב-1248. היא הדוגמה המושלמת לסגנון גותי בשיא עידונו וקלילות תוויו. היא שואפת לשמים ונראית כתחרים שברירי של אבן, המחזיק קירות זכוכית שגובהם 15 מטרים. שלמות התכנון והבנייה היא כזו, שלא נסדקו מעולם. פנים הכנסייה הוא תכשיט מדהים. ייחודה בהיותה דו-מפלסית. קומת הקרקע, שגובהה 7 מ', נשמרה לאנשי הארמון והכנסייה. הכנסייה העליונה מעוטרת ב-15 ויטראז'ים נפלאים. והשמש מאירה מבעד לוויטראז'ים הגבוהים.

כל יום פרט לימי-חג ספורים, אוקטובר-מארס 0900-1700 אפריל-ספטמבר עד 1900. רכשו מראש, ליום ולשעה מדויקים, כרטיס משולב קונסיירז׳רי – סנט-שאפל. חינם עד גיל 18-26.

סיור מתוקים – להזמין מראש סיור גסטרונומי עם שרון היינריך הדרי

https://parischezsharon.com/he/blog-page_10

או: לה גורמה לאפאייט רק ביום חול

יום 7

טיול ביער בולוניה – פיקניק, גנים, חממות, שייט באגם

נלך אל שני האגמים הראשיים. בצפוני והגדול יותר שני איים, באחד מהם מסעדה. סירות המשוטים והפדאלים, שבילי הטיול, המדשאות והחורש, החן העצום, הקרבה לפריז, מושכים רבבות. ממערב לאגמים לה פְּרֶה קאטלאן, גן יפהפה, עצים יוצאי-דופן ותיאטרון בחיק-הטבע, וגן שקספיר, נטוע צמחים שהזכיר ביצירותיו.  מערבה מפרה קאטלאן שוכן פארק דה באגאטל, שהתפתח עד שהיה למוזיאון לאמנות הגנים: צמחייה מפוארת, גני-נושא, גן-ורדים, חממה, מצפה.

גני-החממות נוסדו ב-1761. צמחים נדירים מרחבי-תבל. ולי האתר האקזוטי ביותר בפריז. פתוח כל יום בשעות משתנות לפי העונה. הכניסה חופשית.

פריז קצר ולעניין

אחרי "פאריס של כולנו" באפריל 2023, 20 שנה אחרי "תענוגות פאריס", אביטל ענבר מפרסם את "פאריס קצר ולעניין", עיבוד וקיצור מהודק ומעודכן, קצר, אבל לא חסר בו כלום. הוא מיועד לישראלים הנוסעים לפאריס לקראת האולימפיאדה, לפניה או אחריה. ספר עדכני, בדגש על  טיולים, אמנות וגסטרונומיה. המלצות בדוקות למאות מסעדות, לפאטיסרי, שוקולאטרי ועוד. כ-40 תורמי ותורמות תוכן חלקו עם המחבר מידע, המלצות, תובנות, רגשות ותמונות שהעשירו מאוד את הספר.

להזמנת הספר:

מנדלי

אתר עברית

32 ₪

אביטל ענבר כתב לקהל סקרני ואנין-טעם עשרה ספרי-מסע על צרפת ואזוריה. זה ספרו השלישי על פאריס. כמו כן, שני ספרים מודפסים על פרובאנס, שניים אלקטרוניים, השני מ-2023 – "פרובאנס והריביירה הצרפתית" – וגרסה צרפתית באמאזון. כל ספריו מבוססים על מסעות-חקר ועל היכרות עמוקה ורבת שנים עם צרפת – שהעניקה לו ב-2019 אזרחות שנועדה לציין את פועלו. התאהבות-פתע בגסטרונומיה היפאנית, הניבה את "רעבים בטוקיו" בארבע גרסאות – מודפס (מודן ינואר 2023), אלקטרוני ומוקלט (עברית), וגרסה אנגלית Gourmand in Tokyo (אמאזון)

 

התמונה העליונה: המזרקה בגני הלוקסמבאר. צילום: שאטרסטוק

 

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפריז

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

טיול קולינרי בפריז
טיול קולינרי בפריז

הפריזאים מתייחסים לאוכל ברצינות רבה, בין אם זאת ארוחה עם חברים, קניות בשוק מקומי או פיקניק בסוף שבוע. וגם אם אין לכם חברים מקומיים שיזמינו אתכם לארוחה ביתית, תוכלו לאכול ולשתות טוב במסעדות יוקרתיות, בבתי קפה מיתולוגיים, במסעדות ...