נתחיל באגדה. אמא קתרינה, הנמצאת בחודשי הריונה האחרונים, חושקת לפתע לטעום מלשונו של פר. היא פונה לבעלה, אבא פרנסיסקו, בבקשה: "הרוג עבורי את הפר הטוב בעדר, את הפר האהוב ביותר על בעל החווה". בפחדו כי רב פן תפיל אשתו את התינוק, הורג הבעל את הפר, אך נתפס בשעת מעשה על ידי בעל החווה. הוא הושלך לכלא, אך ראו זה פלא: הקוסם רב האון, השמאן האינדיאני (או בגרסה הנוצרית, הרופא הקתולי הלבן), מקים את הפר לתחייה, ופרנסיסקו יוצא לחופשי. בעקבות תחייתו של הפר פוצחים כולם בחגיגה ענקית – מסיבה הנמשכת שלושה לילות. האגדה הזאת יובאה לאזור האמזונס שבברזיל על ידי מהגרים שהגיעו מצפון־מזרח המדינה ומאזור הערים הגדולות בדרום המדינה בתחילת המאה העשרים, בתקופת השגשוג של תעשיית הגומי. מאז, מדי שנה, כבר יותר מתשעים שנה, בשלושת הימים האחרונים של חודש יוני, חוגגים באזור נהר האמזונס, בריאה הירוקה הגדולה ביותר בעולם, את חגיגות הפר – פסטיבל שעולה בפאר שלו ובדמיון המושקע בו אפילו על הקרנבל של ריו דה ז'נרו. נפשו של האדם מגיעה רחוק בחיפושיו אחרי שמחה ואושר, ובברזיל, בזאת אין ספק, יודעים לעשות שמח. קשה למצוא סופרלטיבים שעדיין לא נשחקו כדי לתאר את עומק השמחה, ההתלהבות והדמיון של מסה גועשת, שוצפת, לוהטת ומזיעה של גברים, נשים וילדים, הנאספים באצטדיון ענקי, בטמפרטורה של 35 מעלות ולחות של 85 אחוז בממוצע, לחגיגה של מוזיקה, צבע, ריקודים וגאווה מקומית.
קיצור תולדות הפר היה זה רק עניין של זמן עד שהפר ימצא את מקומו גם בתרבות הברזילאית, שהפגישה את הילידים עם הנצרות. כיום חוגגים לפר בכל רחבי ברזיל במשך כל השנה. יש מקומות שבהם חגיגות הפר חוברות לחג המולד, במקומות אחרים הפר נחגג במסגרת הקרנבל הגדול, ואילו בצפון־מזרח ברזיל החגיגות הללו מתרחשות בדרך כלל בחודש יוני. החגיגה העממית הגדולה ביותר של צפון ברזיל היא פסטיבל ה"בוי בומבה" (Boi Bumba) – מלחמת הפרים של העיר פרינטינס (Parintins) – שנערכת מדי שנה בסוף חודש יוני בטופינמברנה (Tupinambarana), אי גדול ששטחו כמעט 12 אלף קילומטר רבוע על נהר האמזונס. משפחה כחולה, משפחה אדומה לקראת סוף החודש מבקרים מתחילים לזרום לכאן בדרך הנהר ובדרך האוויר, השירים החדשים של החגיגה נשמעים מכל פינה והבתים הפשוטים הופכים לפונדקים מאולתרים לאורחים הרבים. מלונות כמעט אין בנמצא, ואורחים שמגיעים במטוס חייבים למצוא להם מקום לינה בבית פרטי או באחד המלונות הספורים. מי שמגיע בספינות, העוגנות לאורך החוף לאחר הפלגה של כעשרים שעות ממנאוס (Manaus), בירת מדינת אמזונס, חוזר מדי בוקר לאחר ההילולה וישן באחד מתאי הספינה או בערסלים המתוחים על הסיפון. כולם שאלו אותי אם אני מן האדומים או מן הכחולים. לך תסביר להם שאתה נייטרלי. חייבים להחליט במי תומכים. אני, שבחיים לא אהדתי קבוצת כדורגל מסוימת, צריך פתאום להחליט אם אני "הפועל" או "מכבי". למזלי, המארגנים החליטו עבורי – קיבלתי כרטיס ביציע האדום, שבו אבלה בכל לילה שש שעות, מתשע בערב עד שלוש לפנות בוקר.
מופע בקצב הבומבה בתשע בערב ניתן האות לפתיחת הקרב של הערב הראשון. לזירה עלה הכרוז של האדומים, לקול שאגות העידוד של הקהל האדום. בצדו השני של האצטדיון ישב הקהל הכחול בדומייה. אחרי דברי הכיבושין שהרעיף הכרוז על קבוצתו, החל המופע עצמו. אל הזירה נכנסו 400 נגני כלי ההקשה (אצל האדומים הם נקראים "בטוקדה", אצל הכחולים – "מארוז'דה") ומאותו רגע סערו הזירה והמחצית האדומה של האצטדיון במשך שלוש שעות רצופות, ללא רגע מנוחה. בזירה הוצג סיפור הנטוע אי שם באגדות ובמיתולוגיה של שלושים שבטים אינדיאניים שחיו באגן האמזונס, ומשלב צעירות וצעירים חשופי גוף, לבושים נוצות בלבד, דרקונים יורקי אש, מפלצות קדומות, צלחות מעופפות, זיקוקי דינור ותמרות עשן, המקדמים את גיבורי העלילה: אמא קתרינה ואבא פרנסיסקו הזוממים על הפר, בעל החווה, יפהפיית הכפר (הנערה האינדיאנית היפה ביותר בחווה המאוהבת בפר), השמאן האינדיאני וכמובן הפר עצמו; זאת אומרת, גבר בתחפושת פר. לעתים נמצאו בזירה רק מעטים, על במה חשופה, לעתים כמה אלפים על מִבנים נעים כדוגמת הקרנבל בריו, והכל מוביל לקראת הפינאלה שבה יוצאים הפר ויפהפיית הכפר שלובי זרוע. כניסת הפר לזירה, מלועו של דרקון או מפתח צלחת מעופפת לאחר כתשעים דקות של מופע, גורמת להיסטריה ביציע האדום, בעוד ביציע הכחול שוררת דממה. משפחות שלמות על טפן וזקניהן מגיעות לאצטדיון לעודד את הפר שלהן ובעיקר להופיע בעצמן ביציע. כולם יודעים את התנועות ואת מלות השירים, ולא פלא: לכל "צבע" יש מועדון ושטח אימונים משלו, הסגור בפני מרגלים מה"צבע" היריב, ובו הם מתרגלים במשך חודשים לפני הפסטיבל. כך חולפים להם שלושה לילות סוערים, שבמהלכם מנקדים השופטים את המופעים לפי קטגוריות שונות: השירים, כלי ההקשה, הרקדנים, הכוריאוגרפיה, התלבושות, במות הענק הנעות, הדמויות המרכזיות, הכרוז, הקהל המעודד, הזמר שמנווט את כל הסיפור ועוד קטגוריות שזר לא יבין אותן. אגב, בקבוצת האדומים הזמר זה שנים רבות הוא אליל אזור האמזונס, דוד אסייג, יהודי עיוור בעל קול מדהים שמשפחתו היגרה לפני דורות מצפון אפריקה לצפון ברזיל. ביום שלמחרת החגיגות, ב־1 ביולי, התפרסמו התוצאות: האדומים זכו (כנראה בזכות שחקן הרכש החדש ביציע, עבדכם הנאמן), והם הסתובבו ברחובות העיר קורנים, מחייכים ורוקדים. כאשר חזרה פרינטינס להיות עיר שלווה בלב ירוק העד של יערות הגשם, לחופו של הנהר הבוצי הענק, לא יכולתי להשתחרר מן המחשבה והתקווה: לו רק אנחנו היינו מסוגלים לפתור את הבעיות והיריבות בינינו ובין שכנינו בזירת אצטדיון, בלוויית מוזיקה, ריקודים וזיקוקי דינור – או אז היה מצבנו טוב יותר. |
רק באזור האמזונס בברזיל, במהלך פסטיבל בוי בומבה - העולה בדמיון המושקע בו אפילו על הקרנבל של ריו דה ז'נרו - גילה דובי לנץ, שליח "מסע אחר", אם הוא אוהד "הפועל" או "מכבי". על קרנבל של מוזיקה, ריקודים ופרים כחולים ואדומים בריאה הירוקה הגדולה בעולם פורסם 12.6.08 |
הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה
Array
(
[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 686
[name] => ברזיל
[slug] => brazil
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 686
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 676
[count] => 119
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 676
[name] => דרום אמריקה
[slug] => south-america
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 676
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 508
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )