בראשית המאה השביעית, בזמן שלטונם של קיסרי שושלת סוויי, הפכו התעלות הנפרדות ואגני המים לנתיב מים רצוף המכונה "התעלה הגדולה". התעלה חיברה את המרחבים הפנויים של דלתת הינגצה, שבמרכז סין, עם הצפון שנזקק ליבולי הדלתה הפוריים. היא חצתה את נהר הינגצה, החשוב בנהרותיה של סין, את נהר חואי, את הנהר הצהוב (חואנג) וכן את נהר החאי חה. כך קושרה העיר האנג־ז'ו, הנמצאת דרומית־מערבית לשנגחאי, לפרברי הבירה בייג'ינג. בזמן שושלת מינג (1368־1644), השושלת האחרונה שקיסריה היו סינים, נעשו בתעלה עבודות נוספות, ושלוחותיה פותחו. באמצע המאה ה־19 השתנה אפיקו של הנהר הצהוב. הוא החל זורם צפונה לעבר מפרץ בו חאי, במקום לעבר חוף הים הצהוב (חואנג חאי). עובדה זו חייבה היערכות חדשה בכל הנוגע להפעלת התעלה ולתחזוקתה. התעלה שימשה כעורק תחבורה עד המאה הנוכחית. אולם כבר בשלהי המאה הקודמת, כשנציגי המערב האימפריאלי הביאו עימם את החידושים הטכנולוגיים המודרניים, בעיקר בתחום התעבורה הימית והיבשתית (מסילות הברזל), איבדה התעלה מחשיבותה. התנועה בה עתה היתה איטית יחסית למהירות בה הועברו סחורות בנתיב הים באמצעות הזרים, תחזוקתה היתה יקרה, ומיסי המעבר גרמו להאמרת מחירי הסחורות, שהועברו בה. בעקבות זאת הוזנחה התחזוקה השוטפת של התעלה, והטיט ששקע בקרקעיתה לא פונה. תהליך הגסיסה הואץ, והפחית עוד את חשיבותה כנתיב תחבורה. בשלהי המאה ה־19 גרמה סדרה של שטפונות לקריסת סכרים בנהר הצהוב ופגעה קשות בתפקודה. במאה הנוכחית נעשו פעולות שיקום מרשימות תחת השלטון הלאומי ותחת השלטון הקומוניסטי, שאיפשרו להשיט בתעלה ספינות קטנות ובינוניות, במשקל של עד 600 טונות. במהלך שלושים השנים האחרונות שופצו קטעים שונים שלה, ונבנו סכרים. ואולם הפעילות התעבורתית מתנהלת כיום בעיקר בחלקה הדרומי של התעלה, ושני היעדים המרכזיים שלה הם: הטיית המים העודפים מנהר הינגצה, ואספקת מים להשקיה בצפון מחוז ג'יאנגסו.
קושרים היסטוריונים את פרוץ המרד, מן הזווית הפנים־סינית, למחאה עממית. הבוכסרים היו אגודה חשאית שמרנית, שיצאה נגד התמורות הטכנולוגיות והרעיונות החדשים שחדרו לסין במהלך המחצית השנייה של המאה ה־19. המוחים רצו להפיל את המנצ'ואים ששלטו בסין באמצעות שושלת צ'ינג
והזרים גרמו רעה לסין, פגעו בהכנסות האומה, חיסלו את מנזרינו, ניתצו את דמויות בודהא והשתלטו על בתי הקברות שלנו. אל מול כל פעולות הרשע הללו, הרבות מני ספור, יש להציב התנגדות תקיפה. מעשי הזרים הזיקו לעצי הארץ ולצמחיה, שסבלו כמעט מדי שנה משואת הארבה ומבצורת. אומתנו נגזלה משלומה, אנשינו – מבטחונם. דבר זה הכעיס את החצר השמימית".
לגורמים חברתיים עקורים, כגון, חיילים משוחררים, מובטלים ממורמרים, פליטי כפרים ודומיהם שמטה לחמם נפגע עקב גסיסת התעלה. גורמים אלה היו נכונים לקלוט כל תעמולה אנטי־ממסדית ולהתמרד על בסיס כלכלי. הפעילות התעבורתית של הזרים בנתיב הים, סמוך לחופה של סין ובמקביל לקו התעלה, סיכנה דרך חיים שלמה. היא לא רק הציפה את צפון סין בסחורות מיובאות, שפגעו במרקם העדין של התעשיות המסורתיות, אלא אף תרמה לגסיסתה ול"מותה" של התעלה כ"קו חיים" לאומי. התוצאה היתה אבטלה חמורה ודעיכה הדרגתית של מרקם חיים עתיק יומין, שהיה קשור בתעלה במישרין או בעקיפין. ניתן לומר, כי מה שאירע לתעלה הגדולה בגין נוכחות הזרים ופעילותם דמה למה שקרה לעיתים בעולם המערבי במהלך המהפכה התעשייתית: דרך מסורתית, שסביבה התקיימו מערכת כלכלית ומערכת שירותים עניפה, נעקפה לפתע על ידי כביש מהיר, חדש וטוב. העידן הטכנולוגי החדש חרץ את גורל התעלה. "מותה" לווה במרד הבוכסרים – מחאה עממית ריאקציונית, אנטי־אימפריאלית; זעקה אנושית חסרת סיכוי מראש. זעקה זו הופנתה, בין השאר, נגד המהפכה התעשייתית־טכנולוגית והנזקים שגרמה לתעלה הגדולה, אחד הפלאים ההנדסיים שיצר האדם, שהיה במשך שנים מקור חיים ומחיה לרבים. המרד, אולי נכשל, אבל הוא זירז באופן דיאלקטי את המהפכנות הרדיקלית שאפיינה את סין במאה ה־20. היום, פרט לשימושים התעבורתיים המקומיים של התעלה, היא משמשת גם מוקד משיכה תיירותי. משאב כלכלי זה ניתן עדיין לפיתוח ולמיצוי. מה שברור הוא שבעידן התעבורה המודרנית, הכוללת רשת אווירית משוכללת, רכבות חדשות וכבישים מהירים, לא תשוב עטרת התעלה ליושנה. |
התעלה הגדולה, 1,747 קילומטרים אורכה, היא אחד המפעלים המרשימים מעשה ידי אדם. זוהי מערכת תעלות ואגני מים שמקורה בפרויקטים מקומיים, שהחלו לפני 2,500 שנה. במשך שנים שימשה התעלה אפיק תעבורתי רב חשיבות עבור תושבי צפון סין, כיום היא מהווה מוקד לתיירים עודכן 18.5.18 |
סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 374
[name] => אסיה
[slug] => asia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 374
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3477
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 434
[name] => בייג'ינג
[slug] => %d7%91%d7%99%d7%99%d7%92%d7%99%d7%9f
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 434
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 432
[count] => 73
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 432
[name] => סין
[slug] => china
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 432
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 289
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )