עם שחר התעוררתי לקול שריקות עולות ויורדות. פקחתי את עיני וניסיתי להיזכר היכן אני נמצא. התבוננתי סביבי. קרן אור חיוורת חדרה מהאשנב הזעיר והאירה את התא שבו הייתי: קירות מסוידים לבן, דלת קטנה כחולה,
שולחן עץ פשוט ועליו כד מים וקערת רחצה, ועששית נפט בגומחה שבקיר. אני עצמי הייתי שכוב על גבי מזרן קשה ממולא בעשב־ים שהיה מונח על דרגש אבן. ואז נזכרתי: אני במר סבא. • טיול ג'יפים במדבר יהודה זה היה לפני עשרים שנה בדיוק. הצלחתי לקבל אז מהפטריארך היווני־אורתודוקסי אישור לבלות שבוע במנזר מר סבא, המקום היחיד שמתפקד כמנזר יווני־אורתודוקסי בארץ, ואחד המנזרים הקדושים לאורתודוקסים בעולם כולו. מאז חלפו עשרים שנה, וכיום המנזר, השוכן כשלושים קילומטרים מדרום־מזרח לירושלים, רחוק מהישראלים. מר סבא נמצא עכשיו בשטח הרשות הפלסטינית — ישראלים אינם יכולים להגיע אליו בכביש כיוון שיש לעבור בשטח A, וודאי שאינם יכולים להתארח בו. מבחינתנו הזמן קפא בו מלכת. אבל מצאתי שעת רצון וביקשתי מהפטריארך לשוב ולהתגורר במנזר. והנה, שוב אני כאן. סרטון קצר ממרסבאצילום ועריכת סרטון: שחר אל עמישלדים בארוןהמנזר נראה ככוורת מבנים הדבוקה לקיר התלול שמעל לערוץ נחל קדרון.
הקים אותו לפני כ־1,500 שנה סַבַּס הקדוש, מהחשובים בנזירים שפעלו בארץ ישראל. סבס נולד בשנת 439 בקפדוקיה, וכשהיה בן 18 עשה עלייה לארץ והתייצב אצל אבתימיוס, שעמד אז בראש תנועת הנזירות במדבר יהודה. לאחר שעבר תקופת הכנה הלך בדרכם של הנזירים באותם הימים והתבודד במערה במצוק שממול למנזר. לאחר זמן התקבצו אצלו תלמידים, והוא היה לאחד מראשי תנועת הנזירות ולדמות חשובה בנצרות האורתודוקסית בכלל.
מאות נרות על המצוקהגעתי למר־סבא עם חבר בשעות הצהריים. באותה עת הגיעה למנזר משלחת כמרים לרגל שלושה ימי חג רצופים: ביום שישי חגו של יוחנן הקדוש, איש דמשק; ביום ראשון חגו של ניקולס הקדוש, שהיה במערב לסנטה קלאוס של חג המולד; ובין שניהם – בשבת – הגדול בחגי המנזר, יומו של סבס הקדוש. לרגל החגים באו עוד כמה אורחים, ערבים נוצרים מבית לחם.
בערב חגו של סבס עלו כמה בחורים נוצרים אל המצוק שמול המנזר, ולעת שקיעה הדליקו מאות נרות במערות שפעם חיו בהן הנזירים. עד חצות דלקו הנרות, והמצוק האפל והמנוקב הבהב במאות נקודות אור. באותו הלילה הגיעה מקהלה מהפטריארכיה בירושלים. תפילת הלילה נמשכה אז עשר שעות תמימות, וברוב הזמן עמדו הנוכחים על רגליהם. גם אני עמדתי כמותם ואחזתי נר שהניחו בידי, ואף שהחזקתי מעמד על רגלי רק בחלק מהזמן, האזנתי כמוקסם לשתי קבוצות של זמרים, אחת של בריטון ואחת של טנור. באותם הרגעים הבנתי כיצד המוזיקה העתיקה, ריח הקטורת ותאורת הנרות יוצרים תחושת התעלות דתית. מנשקות את הגולגולתכעשרים נזירים חיים במנזר המבודד. חייהם אינם קלים, אבל הם מאושרים להיות כאן. רובם באו מיוון ומקפריסין, אך יש גם שני נזירים סרבים, ואחד רומני. לזרוס, בשנות השלושים לחייו, היה בכלל אמריקאי קתולי שחי בסן פרנסיסקו וחיפש את האמת. הוא מצא אותה בנצרות האורתודוקסית והצליח
לקיים את משאת חייו, להיות נזיר במר סבא. זה עשר שנים הוא חי במנזר, והוא עדיין מאושר. גם סיפורו של כריסטופורוס אופייני לתושבי המקום: הוא נולד באי יווני קטן, ובילדותו נשלח להתחנך אצל דודו בניו יורק. הוא למד הנדסה והיה למהנדס מצליח. כשנסע לחופשה באי הולדתו ראה ילדים שלומדים כולם בכיתה אחת אצל הכומר המקומי, והם הזכירו לו את ילדותו שלו. הוא החליט להישאר וללמד אותם בהתנדבות במשך שנה. במהלך אותה השנה התיידד עם הכומר, ובהשפעתו "חזר בתשובה" ויצא למסע צליינות בארץ הקודש. במסעו הגיע למר־סבא, התאהב במקום ונשאר.
עבור הנשים הצלייניות שבאות למנזר הוקם בסמוך לו מגדל מיוחד. בימים עברו יכלו הנשים להתאכסן במגדל, אך כיום הן יכולות רק להשקיף על המנזר מגגו. צלייניות רבות מצלצלות בפעמון השער, והשוער מוציא להן גולגולת של מרטיר וצלב מקודש, והן מנשקות אותם. אחד הנזירים סיפר לי כי בשנת 1952 ניסתה תיירת אמריקאית להתחפש לגבר ולהיכנס למנזר. ברגע שעברה בשער החלו הפעמונים לצלצל מאליהם, וכך נתגלתה התרמית. את בנייך תפגשי בשמיםהנזירים קמים לתפילה בשעה שבני אדם רגילים הולכים לישון: בקיץ בחצות, ובחורף בשתיים לפנות בוקר. התפילה נמשכת ארבע־חמש שעות, ואחריה מגישים ספל קפה ופרוסת לחם, ובימים שאין בהם צום (ואין רבים כאלה) – גם חלב לקפה. לאחר מכן הולכים הנזירים לעבודתם: מי במטבח, מי בשער ומי בניקיון. גם כיום, כמו לפני מאות שנים, הנזירים אוכלים רק ארוחה אחת ביום, שבה מגישים בשעה עשר וחצי בבוקר לחם, מעט יין, אורז וירקות מבושלים, ובחגים מגישים גם פרוסת דג. ארוחת ערב מוגשת רק בימי ראשון ובחגים.
אבל גם מהמעט הזה הנזירים לא אמורים ליהנות: הם מסבים לשולחנות האבן בחדר האוכל, המעוטר כולו בציורי קיר, אוכלים בדממה ומאזינים לסיפורים מחיי הקדושים שמקריא להם נזיר תורן. בסביבות שתיים אחר הצהריים מתכנסים לתפילת ערבית שנמשכת כשעתיים, ואחריה מוקדש הזמן למנוחה, ללימוד ולקריאה או לתפילה ולהרהורים. בערבי החורף הארוכים מתכנסים הנזירים בחדר שיש בו כירת פחמים לחימום, ואב המנזר קורא באוזניהם מכתבי הקודש ומפרש את הדרוש ביאור. הנזירים במר־סבא בחרו מרצונם בחיי המנזר, ומשסיימו שלוש שנות טירונות, שוב לא יֵצאו ממנו. יש גם כאלה ששהותם במנזר היא עונש: לעתים נשלחים לכאן נזיר או כומר שסרחו, כדי שיחזרו בתשובה. הנזירים מנותקים מהעולם החיצוני, בלי רדיו, בלי עיתונים ובלי טלוויזיה. את החדשות החשובות, שמגיעות בידי מבקרים מהפטריארכיה, מוסר להם אב המנזר. הוא גם מצנזר את המכתבים הבאים והיוצאים. "כשנזיר מקבל מכתב מהוריו שמתחננים שישוב הביתה, תחנוניהם עלולים להקשות עליו ולהגביר את געגועיו, ולכן אב המנזר גוזר קטע זה מהמכתב", אמר לי האב פוטיס, המארח שלי במר סבא. "פעם חיו כאן שני אחים נזירים מיוון", הוא סיפר. "אחרי שלושים שנה התאלמנה אמם והחליטה, לפני מותה, לראות אותם בפעם האחרונה. לאחר מסע ארוך וקשה היא באה למנזר ונקשה על השער. אחד האחים עמד במקרה בתורנות בחדר השוער. 'מי שם?' הוא שאל. 'אני, זאת וזאת, באתי לראות את בני לפני מותי', ענתה האם. 'אמא, שובי הביתה. את בנייך תפגשי יום אחד בשמים', ענה לה בנה בדמעות".
על פעמון ועל שקטבארבעת ימי שהותנו במנזר נכחנו שעות ארוכות בטקסים הרבים, תפסנו שלווה בנקודות התצפית הרבות שבמקום ושוחחנו עם הנזירים. חלק מזמננו הקדשנו לסיורים ולתגליות במבוך הגדול של המעברים, הכוכים, התאים והמדרגות. בלילה, לאור בדל ירח וכמה עששיות נפט שנתלו פה ושם, נוספה לסיורים אווירת מסתורין שהזכירה לי קטעים מהסרט "שם הוורד". המקום שופץ בשנים האחרונות, אך עדיין אין בו מים זורמים וחשמל, ושורה בו אווירה קסומה של ימים עברו. החידוש היחיד הם כמה בתי שימוש מודרניים. בפעם הקודמת השתמשתי במבנה עץ קטן ובו חור ברצפה, כמאתיים מטר מעל לקרקעית ערוץ נחל קדרון. חשמל וטלפון אמנם אין במר סבא, אבל יש אמצעי תקשורת אחרים — פעמונים, גונגים ועוד. אורח שבא אל שער הברזל הקטן בחומה מושך בחבל שמפעיל פעמון שתלוי בפנים. הנזיר־השוער פותח לו, ואם הוא מתיר לו להיכנס, הוא מקיש בגונג שתלוי בגב השער כמה הקשות מהירות, ואחריהן כמה הקשות בקצב אטי. לפי מספר ההקשות יודעים הנזירים אם הבא הוא נוצרי או בן דת אחרת, ואם הוא נזיר או כומר ומהי דרגתו. הפעמונים והגונגים משמשים גם כדי להודיע לנזירים שהגיע הזמן לתפילה או לארוחה. כדי לקרוא לנזירים לתפילה עובר ברחבי המנזר נזיר שנושא טָלָדוֹן, לוח עץ ארוך שעליו הוא מקיש במהירות בפטיש עץ קטן. משסיים, הוא ניגש לצלצל בסִימַנדרוֹן: מין כלי נגינה שמורכב מגונג עץ ומגונג מתכת. בסימנדרון השתמשו כדי להזעיק את הנזירים מתאיהם במנזרי הלאוורה שהיו במדבר יהודה לפני מאות שנים. בתקופת השלטון המוסלמי נאסר לצלצל בפעמונים, בהיות הצלצול ביטוי לדת כופרת שמגיע לכל אוזן. בכל ארצות האסלאם השתמשו אז בכנסיות בסימנדרון – המוסלמים התירו את השימוש בו כי לפי אמונתם, בכלי זה (שמכונה בערבית נאקוס) השתמש נח כדי להזעיק את פועליו לבניית התיבה. אבל כל הצלצולים והנקישות אינם משתווים לקונצרט פעמוני הכנסייה שעליהם מנגן נזיר בעת התפילה בחגים ובימי ראשון. אם יש דבר שמאפיין את אווירת המנזר, הרי שזוהי הדממה השוררת בו. קולות הפעמונים והכלים האחרים, שקורעים את הדממה לפתע, ואז הולכים ומתגלגלים בין מצוקי הקדרון עד שהם נמוגים, רק מעצימים את חוויית השקט. החג של סאבס עם חיזיון הנרות מתקיים ב-17.12 ומספר ימים לאחר מכן, בכל שנה. מידע שימושי – דרכי הגעה למרסבאעודכן: דצמבר 2021, מערכת מסע אחר אונליין ההגעה למנזר בכביש המגיע מאזור הכפר עובידייה אינה אפשרית כיום לישראלים כיוון שהיא עוברת בשטחי A, ולכן ניתן להגיע מסביב דרך מדבר יהודה, בדרכים שהיו עד לאחרונה קשות ושופרו. הדרך הקלה ביותר מגיעה מגיעה מאזור נבי מוסא – מדובר בשטח אש, יש לקבל אישור מצה"ל מחטמ"ר הבקעה, למעט בשבת (ולעיתים בימי החגיגה). נוסעים בכביש 1 עד צומת נבי מוסא, פונים דרומה בכביש למדבר, ונוסעים 12.9 ק"מ עד דרך עפר מצד ימין המסומנת בצבע כחול ונכנסים אליה לכיוון מערב. אחרי כ-5 ק"מ מטפסים שמאלה בדרך עפר אדומה עד קרוב לתצפית נהדרת על המנזר מעל מצוק נחל קדרון. העליה קשה לרכבים רגילים, ורצוי להשאיר גם רכבי שטח למטה ולא קרוב לתצפית. חשוב, במיוחד בימי חגיגת האורות, לא להסתובב עם רכבים על גבי מצוק התצפית אלא לחנות לפניו, ולא להפריע עם אורות הרכבים. מהתצפית ניתן לרדת רגלית דרך שביל שחלקו במדרגות אל גשר קטן על הקדרון ולעלות למנזר. בחזרה לתצפית, ניתן לחזור לדרך העפר המסומנת בכחול, ולעשות עיקוף מצפון (רק בג'יפ 4X4, חלק בעבירות קשה) ולהגיע למנזר מרסבא, או לחזור לציר נבי מוסא ממנו באנו. יש גם דרכי עפר נוספות, קשות יותר אך יפות, כמו הדרך המתחילה בישוב קדר דרום (דרומית למעלה אדומים) בסימון אדום, ופונה דרומה בסימון שחור (ארוכה יותר, גם דרך זו שופצה לאחרונה). הקטע האחרון בדרך, בו נחל קדרון הופך קניוני והדרך צרה ומתאימה לרכבי 4X4. יש לקטע זה מעקף ממערב המתחיל בגשר הבטון על הקדרון ומסתיים בכביש עובידייה-מרסבא.
למגיעים למקום, הכניסה למנזר סגורה בימי החגיגה, כאמור 17 בדצמבר ובימים העוקבים, אך פתוחה למבקרים בדרך כלל בכל יום מלבד רביעי ושישי, בין השעות 9:00-14:00.. אוכל בסביבהבאזור יש מעט מאוד אפשרויות אוכל. משפחת חמודי (מוחמד) המתגוררת בקרבת הכניסה למנזר יוזמת לאחרונה אירוח הכולל מקלובה, מג'דרה, מרק עדשים, ולסיום תה או קפה, כנאפה ובקלאווה (אפשר גם TAKE AWAY). בהזמנה מראש. חמודי גם יכול לעזור בטיולים באזור. |