תפריט עמוד

מדריכי טיולים בחו"ל – כל מה שרציתם לדעת

החלום שלך להיות מדריך טיולים בחו"ל? לפני שמגשימים את החלום הזה צריך לדעת מה הדרישות של המקצוע, איפה לומדים אותו ואיך מתמודדים עם עמידה מול קבוצה. כל מה שרציתם לדעת על המקצוע הנחשק

תארו לעצמכם שאתם עובדים במקצוע שמחייב אתכם לנסוע שוב ושוב לחו"ל, למקומות שונים, מרתקים מבחינה נופית, תרבותית, היסטורית, קולינרית ואנושית. בוקר אחד אתם פותחים את חלון החדר ורואים מולכם נהר מקסים, בפעם אחרת תצאו מפתח המלון למרחבי מדבר רחב ידיים. בצהריים תסיירו באתר ארכיאולוגי מפורסם, בערב תסעדו במסעדה מקומית קטנה עם אוכל נהדר ומוזיקה משגעת.

לא כולם חולקים את החלום הזה. יש אנשים שמעדיפים לשמור את הטיולים בחו"ל לחופשה השנתית, בשאר הזמן את אוהבים שגרה וקביעות. ויש מי שעבורם עבודה אידיאלית היא כזאת שמשתנה כל הזמן, אף פעם לא צפויה, עוברת בין ארצות, חוצה גבולות ותרבויות. אם אתם שייכים לסוג השני, יש סיכוי טוב שתיהנו להיות מדריכי טיולים בחו"ל.

הדרכת טיול בנורווגיה. עבודה מספקת למי שאוהב להיות בתנועה כל הזמן

טיול בנורווגיה. עבודה מספקת למי שאוהב להיות בתנועה כל הזמן | צילום: Pavel L / Shutterstock.com

אבל איך בכלל הופכים להיות מדריכי טיולים בחו"ל? זה בדיוק המקום לפנות למומחה: שאלנו את נעם סלע, מדריך טיולים מנוסה ורכז קורס מדריכי טיולים לחו"ל בשלוחת תל אביב בבית הספר לתיירות, מה צריך כדי להיות מדריך טיולים בחו"ל. בעזרתו אספנו עבורכם תשובות, המלצות וטיפים למקצוע שלוקח את העוסקים בו למקומות רחוקים.

למי מתאים להיות מדריך טיולים בחו"ל?

בראש וראשונה, כמובן, לאנשים שאוהבים לטייל, כאלה שמחפשים עבודה דינמית ובלתי צפויה. אבל אפילו יותר חשוב מכך, צריך להיות איש של אנשים, מישהו שיכול להתחבר בקלות לאחרים – בין אם הם המטיילים בקבוצה או מקומיים שמספקים שירותים במהלך הטיול.

קבוצת מטיילים מקבלת הסברים בפארק טיירונה בקולומביה

קבוצת מטיילים מקבלת הסברים בפארק טיירונה בקולומביה | צילום: Fotos593 / Shutterstock.com

מה צריך לעשות כדי להצטיין במקצוע?

בעבר היה קשה להשיג ידע, וכדי לעשות זאת היה צריך ללכת לספריות, לקרוא ולסכם ספרים עבי כרס. היום כל אחד יכול, בלחיצת כפתור, להגיע לכמויות אדירות של ידע. המשימה של מדריך טיולים מצוין היא לדעת לסנן את הדברים החשובים באמת מתוך הכמות האינסופית של מידע שזמין לכל. זאת אחת הסיבות שהעבודה הזאת מחייבת לימוד בלתי פוסק, היכרות אינטימית עם היעד ועם התמונה הרחבה יותר.

מדריך טוב יספר על המקום שבו נמצאים – מה רואים, ההיסטוריה, הגיאולוגיה או התרבות של המקום. מדריך מצוין ידבר על כל אלה ובנוסף לכך יחבר בין המקום המסוים למקומות, תופעות ואירועים אחרים, יציין את הקשר לתקופות שונות וכדומה. הדרכה מצוינת היא כזאת שנותנת ערך מוסף, מחברת את החלקים השונים של הפאזל למארג אחד שלם.

הקולוסיאום ברומא. מדריך מצוין יודע לקשר בין האתר שבו מטיילים לבין תקופות ומקומות אחרים

הקולוסיאום ברומא. מדריך מצוין יודע לקשר בין האתר שבו מטיילים לבין תקופות ומקומות אחרים

עם מה מתמודד מדריך טיולים בחו"ל?

הדרכת טיולים בחו"ל היא מקצוע שנתפס כזוהר, ואין פלא. יש הרבה טיסות לחו"ל, טיולים במקומות נהדרים, לינה בבתי מלון מפנקים. אבל זה רק מה שנראה למתבונן הלא מנוסה. למעשה, זוהי עבודה מסביב לשעון, שדורשת לא רק התמסרות מוחלטת במהלך הטיול, אלה גם הכנה מאוד קפדנית לפני היציאה ויכולת הכלה גבוהה. המדריך נמצא עם המטיילים בקרבה גדולה ובאופן מאוד אינטנסיבי. בכל מצב ובכל תנאי – בקור, בחום, בגשם ובשלג – תמיד צריך לתת מענה לכל בקשה ולכל בעיה שצצה. ותוך כדי כך, לספק הדרכה מצוינת לאורך הטיול, מהיום הראשון ליום האחרון. אין מקום לבינוניות, המדריך נמצא תחת בדיקה כל הזמן והוא נדרש להצטיין כל הזמן. גם המרחק מהבית לפעמים מקשה.

שייט באמזונס. להגיע למקומות רחוקים ולהתפרנס מזה...

שייט באמזונס. להגיע למקומות רחוקים ולהתפרנס מזה… | צילום: שאטרסטוק

מה לומדים בקורס מדריכי טיולים בחו"ל?

הקורס כולל שני חלקים: מרכיב תוכני ומרכיב של פיתוח אישי. החלק הראשון כולל הרצאות ותכנים מעמיקים בתחומים שונים: גיאוגרפיה וגיאולוגיה, תרבויות מרכזיות בתולדות האנושות, דתות, אקולוגיה, אמנות, ארכיאולוגיה ועוד. החלק השני עוסק בפיתוח של יכולות אישיות, עמידה בפני קהל, פרזנטציה, ניהול וארגון של קבוצות, ידע משפטי בתחום התיירות ועוד. בנוסף לאלה, יש העשרה כמו קורס עזרה ראשונה וסיורים לימודיים בארץ. מי שרוצה (זוהי לא חובה) יכול להצטרף לטיול סטאז' בחו"ל, שבו לומדים להכיר את היעד, מתנסים ומיישמים דברים שנלמדו בקורס העיוני.

מקדש ליד להסה, בירת טיבט. מדריך טיולים צריך ידע רחב במגוון נושאים, בהם תרבות ודתות

מקדש ליד להסה, בירת טיבט. מדריך טיולים צריך ידע רחב במגוון נושאים, בהם תרבות ודתות

למי מתאים קורס כזה?

הקורס מתאים, כמובן, למי שרוצה להפוך הדרכת טיולים בחו"ל למקצוע, אבל גם לאנשים שרוצים לשלב הדרכה מדי פעם, למשל מורים, שיכולים להדריך טיול או שניים במהלך השנה בזמן חופשות מבית הספר. גם מי שכלל אינו מתכוון לעבוד במקצוע, יכול לשאוב מהקורס הרבה מאוד ידע מעשיר בתחומים מגוונים, משהו שבשגרת היום-יום לא זמין לרובנו.

"הדרכת טיולים בחו"ל זאת עבודה תובענית ולא קלה", אומר נעם סלע מבית ספר לתיירות, "אבל בסופו של יום זאת העבודה הכי מרתקת בעולם". והוא בהחלט אחד שיודע, כי את המשפט הזה הוא אומר לנו בשיחה מלפלנד הרחוקה. מבחינתו, זהו עוד יום במשרד, או ליתר דיוק ביער המושלג… ולנו נשאר רק להתחיל לתכנן איך גם אנחנו מחליפים את המחשב המשרדי במרחבי הטבע הפתוחים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. דינה מאירי הגיב:

    בוקר טוב מסע אחר.
    קראתי אודות קורס מדריכי טיולים בחו״ל.
    אני מתנדבת באפריקה כבר שש שנים וחצי מטעם אירגון helpup והחלטתי השנה גם להתנדב וגם ללמוד הדרכה לחו״ל.
    אשמח מאוד אם יצרו עימי קשר על מנת להבין יותר בנושא עלויות. מיקום הקורס וכו׳.

    בברכה
    דינה מאירי.
    0507707706

  2. שלום רב,

    במקרה שנוסע בטיול מאורגן אינו מרגיש טוב, ורוצה להתפנות לבית חולים, מי אמור ללוות אותו לבית חולים?
    חן חן

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.