שוק באירופה הוא לא "אירופה הקלאסית", אלא הזדמנות להכיר את אירופה מזווית
אחרת, אנושית יותר, אומר הצלם נלי שפר. מוזיאונים ואתרי תיירות כבודם במקומם מונח, אבל בשוק פוגשים אנשים שלא מתעסקים בתיירות, אלא פשוט סוחרים וקונים מקומיים שהתייר הוא לא רק מקור פרנסה בשבילם, ולכן נוצרת סקרנות הדדית ומתרקם דיאלוג. הסופרמרקטים המודרניים עדיין לא הצליחו לדחוק את מקום השוק באירופה. לשווקים יש תפקיד מרכזי בחיי היומיום – בערים גדולות, בעיירות ובכפרים. הקונים מכירים את המוכרים, מתייעצים איתם. לעתים קרובות, מוסיף נלי, המוכרים הם לא סוחרים מקצועיים אלא חקלאים שמוכרים את תוצרת השדה שלהם. יש הרבה אינטראקציה בשוק כזה, ומעניין לצלם את זה. מלבד הפן האנושי, עוד דבר שהופך את שוקי אירופה (בעיקר באיטליה ובצרפת) למקומות נפלאים לצילום הוא הדגש על אסתטיקה: איכות מוצרי המזון, הצורות, הצבעים, המרקמים והשילוב בין כל אלה. נלי: "התוצרת תמיד מסודרת באופן מוקפד – כל אספרגוס ישר, ראשי הדגים מופנים לאותו כיוון, הנקניקים פרוסים בצורה מעוררת תאווה. המוכרים מקדישים זמן ומחשבה לסידור הדוכנים ושמים דגש רב על היופי שלהם, ולכן לעתים קרובות הם שמחים וגאים כשמצלמים אותם". האור האירופי הוא תענוג לצלמים – רך, מפוזר, לא האור הקונטרסטי שאנחנו מכירים מהארץ. החיסרון הוא שהאור חלש יותר וצריך להתחשב במגבלות התאורה. "צריך
להתמודד עם הפרדוקס", מסביר נלי: "כשמצלמים באזורים מוצלים, אפשר לקבל חשיפות קונטרסטיות יותר על ידי שימוש בסרטים איטיים יותר, אלא שהסרטים האלה פחות רגישים לאור". בנוסף, נלי נעזר בטכניקה של "דחיפת" סרט הצילום: הוא משתמש בסרט של 50 אסא אך מכוון את המצלמה לסרט בעל אסא גבוה יותר. לאחר מכן הסרט עובר במעבדה פיתוח יתר. בטכניקה הזאת, מסביר נלי, ניתן לצלם באור חלש במהירויות גבוהות יותר, אבל צריך לזכור שפעולה זו מגבירה את הקונטרסט של הצילומים. "בדרך כלל", מוסיף נלי, "אני עובד עם עדשה רחבה מאוד (24 מילימטר) כדי להתקרב לאנשים – הקשר האנושי עם המצולמים הוא משהו שאני תמיד מחפש, זו תמיד האמתלה שלי לצילום". |
ביקור בשוק הוא הזדמנות להכיר אתר תיירות מזווית אחרת, אנושית יותר. הצלם נלי שפר נותן טיפים לצילום שווקים באירופה פורסם 27.11.08 |
Array
(
)