ביקורו בישראל עמד הוד קדושתו הדלאי למה על ההבדלים הגדולים שבין סין הרשמית לסין ה"אמיתית" בכל הקשור ביחס לטיבט. החודש, כשהטיבטים יחגגו את יום ההתקוממות הטיבטית (10 במרס), תקבל הקביעה הזאת אישוש מחודש. סין אולי כבשה ודיכאה את טיבט, אבל התרבות הטיבטית עושה חיל בסין. הממשל הסיני עושה מאמצים גדולים להוכיח שתרבותה של טיבט נשמרת כחלק בלתי נפרד מהתרבות הסינית. תוכניות טלוויזיה רבות מוקדשות למנהגים, לטקסים ולדמויות טיבטיות. העיתונים מכריזים מדי יום על השקעותיה של סין בפיתוח טיבט ועל ההצלחה של תושביה תחת המשטר. המטרה: לעקור מלב הסינים כל סיכוי להכיר בפשעים שנעשו כלפי הטיבטים בשם האידיאולוגיה הקומוניסטית. לסינים אין שמץ של מושג מה נעשה בשמם בטיבט. אירועי שנות החמישים והשישים של המאה הקודמת הוטבעו במוחם תחת הסיסמה "שחרורה של אחותנו טיבט בשלום". הם אינם מודעים לכפייה, לאלימות ולהכחדה. לו היו הסינים מתורגלים בחשיבה חתרנית, היו שואלים את עצמם מדוע ניתנת לטיבטים תשומת לב תקשורתית שאינה תואמת את מספרם באוכלוסייה. הרי מיקוד מעין זה אינו מופנה כלפי המונגולים, האויגורים או המנצ'ורים. הכיסוי התקשורתי נועד לענות על הביקורת הנשמעת מחוץ לסין על אודות יחסה של סין לטיבט, אלא שלכיסוי הזה יש תוצאות לא צפויות. בגלל הקפיטליזם רוב הסינים חיים בערים צפופות מכוסות אובך וערפל. המרחבים הפתוחים של טיבט מהלכים עליהם קסם. שדות הפרחים הפרושים עד קו האופק, המדבר רחב הידיים והשמים הכחולים והצלולים מסחררים את חושיהם. אמנים סינים רבים שנסעו לטיבט נשבו בקסמה. הם מתארים את חיי הנוודים, את יחסי המשפחה החמים, את תלבושותיהם המעוטרות ואת הקשר של הטיבטים למרחבי הטבע. החלפת האידיאולוגיה הקומוניסטית בקפיטליזם מילאה את כיסי הסינים במכשירים טכנולוגיים נוצצים, אבל הותירה בהם חלל פנימי. מאחר שהטיבטים עשו מאמץ גדול שלא להינתק ממורשתם, הסינים רואים בהם אלמנט נצחי, וההכרה בכך שהתרבות הטיבטית היתה תמיד מרכיב בתוך התרבות הסינית מאפשרת להם להתחבר אליה בקלות. מקצתם עושים זאת באמצעות בילוי במסעדות ובברים טיבטיים, שם הם נחשפים למזון, למנהגים, למוזיקה ולאווירה, ומקצתם פשוט מבקרים באתרים שמאז ומתמיד היו קשורים לטיבט, כמו מקדש הלאמה יונג חה גונג (Yong He gong) בבייג'ינג, שנבנה במטרה לקרב את הידע הטיבטי בבודהיזם אל חצר הקיסר, והדגובה (Dagoba) הלבנה במרכז בייג'ינג, שנבנתה כדי לכבד ביקור של הדלאי לאמה במאה ה־17. כל אלה הם תזכורות להשפעה הטיבטית על הבירה. רוברט ת'ורמן, פרופסור לדתות אינדו־טיבטיות באוניברסיטת קולומביה (ואביה של השחקנית אומה ת'ורמן) מספר שיותר מ־3,000 נזירות ונזירים סינים למדו במנזר סרטר (Sertar) בסצ'ואן, ומיליוני תיירים סינים מבקרים בטיבט. ההתעניינות בטיבט יצרה שוק גדול לכל דבר טיבטי. ילדים מצטלמים בבגדים טיבטיים; מעצבי אופנה משלבים מוטיבים טיבטיים בבגדים שהם מייצרים; צלמים מפיקים ספרים מצולמים על אודות טיבט; אנשים קונים חפצי דת ולא תמיד יודעים כיצד להשתמש בהם (מראה שכיח הוא של סינים שמסובבים גלגל תפילה בכיוון הלא נכון), רוכשים ציורי טנקה ופסלים להתפלל אליהם ומבקרים במקדשים. נינט מטיבט |
באופן מפתיע, התרבות הטיבטית חיה ובועטת יותר מתמיד דווקא בסין הכובשת עודכן 20.5.18 |
סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 374
[name] => אסיה
[slug] => asia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 374
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3478
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 435
[name] => טיבט
[slug] => %d7%98%d7%99%d7%91%d7%98
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 435
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 432
[count] => 32
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 432
[name] => סין
[slug] => china
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 432
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 289
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )