תפריט עמוד

דרך יער בית קשת: בצל האלונים והאלה

דרך הכורכר שעוברת ביער בית קשת משקיפה על הרים וגבעות, חורש ים תיכוני ונוף חקלאי של הגליל התחתון ועמק יזרעאל. אפשר לצאת עליה לטיול משפחתי ברכב, ברגל או באופניים, ואפשר גם לקפוץ רק לתצפית או פיקניק

הדרך העוברת ביער בית קשת ונקראת על שמו משקיפה על ההרים והגבעות, החורשים והנוף החקלאי של הגליל התחתון ועמק יזרעאל. המסלול מתאים מאוד לטיולי משפחות, ולכל אורכו פזורים חניונים ומצפורים הפתוחים לקהל הרחב. את 18 הקילומטרים של דרך הכורכר המהודקת אפשר לעבור בכל אמצעי התניידות שקיים ברשותכם (למעט אוטובוסים): מכוניות, רכב שטח, אופניים או רגליים. כל האתרים בדרך מותאמים גם לבעלי מגבלות נגישות.

השער הצפוני שממנו מתחילה הדרך הוא ליד מחנה שמשון, כשני קילומטרים ממערב לצומת גולני, על כביש מספר 77. משם יורדת הדרך לכיוון דרום ומערב, עד למבואותיה של נצרת עלית, אל השער הדרומי. אפשר להתחבר אליה גם ממזרח, דרך קיבוץ בית קשת (אליו פונים מכביש מספר 65). הכניסה לדרך הנוף (חינם, כמובן) יכולה להיות מכל אחד מהכיוונים הללו.

מי ש-18 קילומטר ברגל לא מפחידים אותו יכול לעבור את המסלול גם ברגל, או להתחיל מבית ספר שדה אלון תבור, הנמצא לא רחוק מקיבוץ בית קשת. בכל מקרה נעים לעצור בנקודות השונות בדרך לפסק זמן, לארוחה קלה או לתצפית על יופיו של האזור. לאלה מכם שזמנם אינו בידם ואינם יכולים לראות הכל, המלצנו כאן על האתרים היפים והמעניינים ביותר.


יער בית קשת בצילום אווירי

אתרים מומלצים לאורך דרך יער בית קשת:

חניון מלכת הולנד
החניון הקטן, השוכן בחלקת עצי אורן הגלעין הוקם על שמה של יוליאנה, מלכת הולנד ששלטה בשנים 1980-1948. הוא נמצא לא רחוק מכביש מספר 77, ליד עיקול בדרך הנוף שמטפסת משם דרומה לעבר רכס הרי נצרת.

מצפור תרען
מגובה של 320 מטר אפשר לצפות בנופי גבעת תרען והר תרען נפרשים לנגד עיניכם. אם האופק בהיר תוכלו להרחיק ראות עד לחרמון, הר כנען, הר מירון והכרמל. המצפור נמצא בראש מעלה המטפס מבקעת תרען לעבר רכס הרי נצרת. את הבקעה הזאת חצתה לאורכה דרך רומית עתיקה, שהגיעה כל הדרך מעכו, דרך ציפורי והגיעה לכנרת.

חניון ומצפור בית היערן
בשנות הארבעים של המאה הקודמת החלה תנופת נטיעות במורדות המזרחיים של הרי נצרת. את בית היערן, המצופה אבן, בנו כדי לספק לפועלים מקום למנוחה, ומאוחר יותר פותח מסביבו החניון המרכזי ביער בית קשת. שביל קצר מוליך מבית היערן לעבר המצפור הסמוך, ומעניק למבקריו תצפית נפלאה על היער ולעבר גבעת המורה, התבור, הגלבוע ורמת יבנאל.

מצפור אלוני בית קשת
מבט מן המצפור, הפונה לכיוון מזרח ודרומה, מגלה את גבעת המורה, התבור, הגלבוע, רמת כוכב, רמת פורייה וטבריה עלית. אם נוריד את עינינו נוכל לראות את יער הפארק של אלוני התבור, עצים נשירים הגדלים באגן המזרחי של הים התיכון.

שביל הטרשונים
לאחר שחוצים את ערוץ נחל השבעה מגיעים לחניון עץ האלון הקשיש. שביל שאורכו כ-700 מטר יוצא מן החניון ומטפס בין סלעי דולומיט טרשיים ואפרפרים, שהרוח בשילוב עם בליה כימית עיצבו את צורותיהם. השביל הוא גם מקום המפגש של עצי אלון התבור, שמגיעים מיער הפארק שנמצא למטה, עם עצי החורש הים תיכוני, הגולשים מפסגת הרכס. באביב מתמלא האיזור בפרחי בר, במטפסים שונים ועוד.

תל גובל
שביל מסומן שיוצא מחניון האלון הקשיש יביא אתכם אל ראשו תל גובל, משם נצפים התבור, גבעת המורה ויישובי דרום מזרח הגליל התחתון. התל עצמו מזוהה עם יישוב מקראי בשם "אֲזֵנות תבור", שמקום מושבו על פי ספר יהושע הוא על הגבול שבין נחלתו של שבט יששכר לזו של שבט נפתלי.

נחל אזנות
מצפון לקיבוץ בית קשת מצטרף אל ערוץ נחל השבעה ערוצו של נחל אזנות, שבאפיקו נובע בחורפים גשומים מעיין שכבה קטן, הנקרא עין אזנות. במקביל לאפיק הנחל, ובמיוחד בדרך היורדת מתל גובל לקיבוץ בית קשת, גדלים עצי שיזף רבים.

מצפור התבור
הר התבור המבודד, המתנשא גבוה מעל לסביבתו, נראה ממצפור זה במלוא הדרו. ייחודו הטופוגרפי הפך אותו לאתר מקודש בימי קדם וגם במסורת הנוצרית, שעל פיה בו התרחש נס ההשתנות של ישו והתוודעותו לכוחותיו.

לרגלי ההר יושבים שני כפרים – הכפר הערבי דבורייה מימין והכפר הבדווי שיבלי משמאל. מעליהם רואים את השילוב של חורש טבעי עם יער נטוע, ובפסגה מבחינים בכנסייה הפרנציסקנית שנבנתה בשנות העשרים של המאה הקודמת.

האורנים המנדטוריים
את עצי האורן הגבוהים ורחבי הגזע הגדלים לרגלי המדרון הצפוני של הר דבורה נטעו הבריטים בשנת 1926, לאחר שהחורש הטבעי סבל מכריתה ומרעייה רבה מדי. שני מיני אורנים ניטעו שם – אורן ירושלמי ואורן הגלעין (צנובר). בחסותם התחדש החורש הטבעי, והיום אפשר לראות שם גם את אלון התבור, אלון מצוי, אלה ארץ-ישראלית וחרוב.

חניון נחל ברק
מהחניון יוצא מסלול מסומן היורד לאורך אפיקו של נחל ברק לעבר בקעת כסולות, וצעידה בו (הלוך וחזור) אורכת כשעה וחצי. בחורף ובתחילת האביב יש זרימת מים בערוץ, ולאורכו פרחי בר ואפילו סחלבים. חלקים מנחל ברק עוברים בחורש ים תיכוני, ואילו בחלקו העליון של הנחל, בהר יונה (בקרבת בית העלמין של נצרת עלית), אפשר לראות מקבץ של פרחי אירוס נצרתי.

חניון הר דבורה
כדי להגיע לראשו של הר דבורה, 437 מטר מעל פני הים גובהו, פונים לעלייה שליד השער המערבי ומטפסים כשני קילומטרים בדרך האספלט המובילה לפסגה. בדרך עוברים בחורש ים תיכוני סבוך, שבו שולט האלון המצוי, ואם מגיעים לשם בחודש מרץ נתקלים גם בסחלבים ובדבורניות פורחים. למעלה מחכה לכם חניון בצל עצי החורש.

חניון ומצפור יער צ'רצ'יל
מגובה של 350 מטר מעל פני הים משקיף המצפור לעבר בקעת כסולות, גבעת המורה, הגלבוע, הר אמיר ואפילו אל צפון הרי השומרון.

ואם אתם כבר בסביבה
בקרבת דרך יער בית קשת ישנם אתרים נוספים ששווים ביקור, ובהם הר הקפיצה, הר יונה, חניון נופש פעיל ביער לביא, מוזיאון אתר ההנצחה ללוחמי גולני, בית הפלמ"ח בקיבוץ בית קשת, המוזיאון הארכיאולוגי בעין דור, מוזיאון חצרות האיכרים בכפר תבור, המרכז למורשת הבדווים בכפר שיבלי, נצרת, כפר כנא, הר תבור ועוד ועוד.

__

צילומים: ארכיון קק"ל


אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל התחתון

מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים
מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים

צעדים ספורים מובילים מבית הקרוואן שלי בחצרה של עדינה אל המצפור של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון. במבט דרומה אני צופה אל בקעת סכנין. נוף ירוק של חורש ים תיכוני עוטף את הבקעה ואת הגבעות התמירות שבה. ...

מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון
מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון

בשלהי האביב הגיע רונן רז עם הג'יפ והקרוואן אל היישוב כמון השוכן על הפסגה הגבוהה ביותר של רכסי הגליל התחתון. "הגעתי עם כוונה להכיר את הגליל התחתון על הרכסים והבקעות שביניהם", הוא מספר. בדרך בין הנופים והכפרים חיפש ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...