לא רבים יודעים זאת, אך אזור הנהרות הגדולים של מרכז אסיה, ובמיוחד נהר האוקסוס (כיום נהר האמו דריה) ושלוחותיו, היה ערש תרבויות ודתות העולם: מקום יצירת תרבות והדת האיראנית (זראתוסתרא), מקום שגשוג ציוויליזציה הלנית, מקם מעבר הבודהיזם מהודו לסין, מקום הולדת המיסטיקה האיסלאמית, ומקום התפתחות המדע, מתמטיקה והרפואה במשך דורות רבים. הערים האגדתיות של חיווה, סמרקנד, טרמז, בוכרה, קאש, שישבו על דרכי המשי והיום רובן נמצאות באוזבקיסטן, מהוות יעד תיירות יוצא מן הכלל למתעניינים בתרבות, היסטוריה, דתות. וזאת בנוסף להיותן ערי המוזיאון היפות בעולם, מקום של אדריכלות, אמנות, עיטור וציור, ומרכז של מלאכות יד. ארצו של זרתוסטרה
תורתו של זרתוסטרה מופיעה בספרים, שנקראים ה"וודות". לפי רוב החוקרים הוא נולד בדרום אוזבקיסטן, ארץ המקור של השפה הפרסית הקדומה. בעבר היה זה מרכז התרבות הפרסי, כיום חי כאן העם הטג'יקי המדבר דיאלקט של פרסית קדומה. רבים מהמשוררים, הסופרים, הוגי הדעות והמדענים של תרבות איראן, עד לימי הביניים, באו מאזור זה, ורק הפלישה המונגולית וההרס שבא בעקבותיה הביאו לחורבנו. הספרים הקדושים של הדת תומכים בגרסה זו וטוענים שזרתוסטרה חי ופעל בחצרו של היסטספס, מלך של ממלכה עתיקה, בקטריה, שהשתרעה בעמקים הגובלים בנהר אוקסוס (כיום האמו דריה), ואשר אחד ממרכזיה היה העיר בוכרה. לפי האגדה האיראנית, וכפי שמופיע בספרים הזראטוסטרים העתיקים, האווסטה, את בוכרה הקים אדם אגדי בשם שיאווש לפני יותר מ-4,000 שנה. הוא היה בן למלך איראן, ומסיבה זו קודשה בוכרה והיה בה מקדש לאש על התל של העיר – מקום המצודה של היום. מעבר לשער המצודה יש כיום מסגד, הבנוי על מקום קברו של שיוואש האגדי. מסגדים נוספים בבוכרה בנויים גם הם על חורבות מקדשים זראתוסתרים. מתחת למסגד העתיק ביותר, מסגד התבלינים, נמצאו שרידים של מקדש זרתוסטרה וכן מקדש בודהיסטי. בנוסף לבקטריה, באזור אוזבקיסטון היתה ממלכה קדומה נוספת, שנקראה סוגודוניה (תיאור שתי הממלכות מופיע בפירוט בסיפור כיבושיו של אלכסנדר מוקדון). בירתה של סוגודוניה העתיקה היא סמרקנד, שהיתה מרכז של פולחן אש ואור פרסי. לפי האגדה ייסד אותה קוסם בשם אפרוסיאב, שהיה צאצא של נוח וחי יותר מאלפיים שנה. מסיבה זו התל המרכזי של סמרקנד נקרא אפרוסיאב, ושם נמצא קברו. כל האגדות הללו מופיעות בספר "שהא נמה", ספר המלכים של פרדוסי, אחד המשוררים הפרסים החשובים מתקופת תחיית התרבות הפרסית במאה ה-10. בספרים אלו נקראת ממלכת סוגודניה בשם טוראן, ולפי המקורות שבידנו הטוראנים העתיקים האמינו בנבואותיו של זרתוסטרה ובבשורתו.
לפי האגדות, טוראן העתיקה היתה ארץ משגשגת עם ערים ענקיות, שהתקיימה לפני יותר מ-5,000 שנה. זה היה תור זהב עלום שבו התפתח מדע המאגיה וממנו יצאה כת המאגים הפרסית. ארכיאולוגים (במיוחד רוסים) מגלים כיום תגליות מעניינות במדבריות האזור, ואולי יום אחד תתגלה תרבות עלומה זו. גם זרתוסטרה טען שהוא מביא ידע של תקופות עתיקות יותר, שבהם היה תור זהב של האנושות. ארצו של אלכסנדר אלכסנדר יצר בריתות עם שני העמים והממלכות שאכלסו את האזור – הבקטרים בעמק האמו דריה והסוגודונים בהרים שמסביב לסמרקנד. החיילים שלו נשאו נשים מקומיות ונוצרה מעין אליטה מקומית-יוונית, שהתרכזה בערים, והן הפכו למרכזים של מסחר וחילופי תרבות בין מזרח למערב. השפה היוונית אומצה כשפה רשמית של מרכז אסיה וכך גם הכתב, הפילוסופיה והמדעים פרחו.
לאחר התפוררות האימפריה של אלכסנדר הוקמה באוזבקיסטן והסביבה ממלכה יוונית עצמאית, שהתקיימה במשך קרוב למאה וחמישים שנה, עד לכיבושה והשתלבות תרבותה בתוך אימפריה חדשה ולא מוכרת כמעט במערב – האימפריה הקושאנית. האימפריה הקושאנית
במאה ה-2 לספירה חיזקו הקושאנים את אחיזתם בצפון הודו והושפעו יותר ויותר מהבודהיזם וההינדוהיזם. הם יצרו מעין סינתזה של תרבות יוונית והודית, שהביאה להתפתחות זרם המהאיאנה הבודהיסטי (המרכבה הגדולה). למעשה היה זה המלך הקושאני הגדול, קנישקה, שקרא לכינוס הראשון של זרם המהאיאנה בקשמיר. במאה זו משתלטים הקושאנים גם על מערב סין ומקימים מרכז גדול בקאשגאר, על דרך המשי. לצורך מנהל וכן כחלק מתפישת התרבות שלהם, הם מביאים למערב סין את השפה ההודית, האמנות היוונית הודית, וכן את הדתיות הבודהיסטית. זו היתה ההתחלה של התפשטות הבודהיזם בסין. לימים נעלם הבודהיזם מצפון הודו, ולעומת זאת המהאיאנה פורחת בסין ובטיבט ומגיעה משם ליפן ולכל רחבי העולם, התפתחות שהקושאנים אחראים לה. הפסלים הגדולים של בודהא בצפון אפגניסטן קשורים אליהם. אלא שבנוסף לכך היו להם מרכזים גדולים – מנזרים וסטופות בודהיסטיות רבות באזורי אוזבקיסטן של היום, במיוחד בעמק האמו דריה. אחת ההפתעות הנכונות למטייל באזור טרמז בדרום אוזבקיסטן היא סטופות בודהיסטיות גדולות ושרידי מנזרים שהכילו אלפי אנשים. הממלכה הסוגודינית
במאה ה-7 החל האסלאם להתפשט בעולם, ותוך זמן קצר חיילותיו הגיעו למרכז אסיה וכבשו את הממלכה הסוגודינית העתיקה. בתחילת המאה ה-8 כבר שלטו המוסלמים באזורים שמעבר לנהר (האוקסוס) ותקופה זוהר חדשה של תרבות ויצירה התחילה באוזבקיסטן. |
טיול במרכז אסיה, בין ערי המוזיאון היפות בעולם - חיווה, סמרקנד, טרמז, בוכרה ועוד, עובר בערש תרבויות ודתות, המקום שבו התפתחו המדע והרפואה והאדריכלות והאמנות שגשגו עודכן 27.11.17 |
Array
(
)