כבר בסופו של היום הראשון שלי בסלובניה, כשהייתה עוד מדינה צעירה אי שם בתחילת שנות האלפיים, הבנתי שאני במקום הנכון. זה היה סוף שבוע ולא יכולתי למצוא רכב אחד על הכביש הראשי בין ליובליאנה לאגם בלד, העולה צפונה לאלפים, שלא היה עליו אופניים, קיאק, סירת רפטינג וכיוצא בזה ציוד ספורט. סלובניה היא מדינה קטנה, עם פחות משני מיליון תושבים, ועושה רושם שכולם עוסקים בספורט אתגרי כזה או אחר. סלובניה קיבלה או לקחה (תלוי את מי שואלים) את עצמאותה מיוגוסלביה בשנת 1991 וכבר ב-1996 הצטרפה לאיחוד האירופאי, מ-2004 הונהג בה האירו כמטבע יחיד והיא נחשבת למדינה המובילה מבין מדינות מזרח אירופה לשעבר שהצטרפו לאיחוד האירופאי. רוכבים על רקע האלפים היוליאניים | צילום: נעם תדהר השילוב של מגוון הנופים הדרמטיים, התשתיות הנהדרות לרוכבי אופניים והאנשים מסבירי הפנים הופכים את סלובניה לגן של ממש למטיילי אופניים שמחפשים חופשה שונה וייחודית. מלון האופניים הראשון ורכיבה במעבה האדמה את הימים הראשונים לרכיבה בילינו באזור האגמים הקרחוניים בלד ובוהין, נהר הסוואה וחבל קרסט, שמאופיין במערות המפורסמות שבו. היו אלו ימי רכיבה וטיול קסומים, בהם גיליתי מגוון אדיר של נופים ומסלולי רכיבה.
גולת הכותרת חיכתה לי בחלק השני של המסע: גיליתי שדיקסי הוא גם יזם תיירות עוד מהימים שסלובניה הייתה חלק מיוגוסלביה. כשמדינות יוגוסלביה התפרקו, הוא הקים מלון אופניים בעיירת הולדתו צ'רנה – עיירת כורים בפינה נידחת בהרים. המלון היה פשוט ומדליק, אל הלובי נכנסו ברכיבה דרך רמפה ייעודית וכיסאות הבר היו מושבי אופניים. התרשמתי מאוד מהיזמות להקים מלון אופניים, שהייתה ייחודית מאוד לאותה תקופה, לא כל שכן להקים פארק אופניים עוד לפני שהפארקים במערב אירופה הפכו פופולאריים. דיקסי הוא גיאולוג, וככזה הוא אומר עד היום שפארק אופניים שלו כבר בן 400 מיליון שנים וסינגלים יש שם מעוד מהתקופה הכלקוליתית. מסלול פנורמה, עם נופים שיותר ממצדיקים את השם | צילום: נעם תדהר דיקסי והצוות הכשירו וניקו שבילי הליכה עתיקים, שלא היו בשימוש הרבה שנים ושחיברו חוות בודדים ברכס, פתחו מסלולים ביערות וחיברו שבילים קיימים. כך הם יצרו מארג של ימי רכיבה מהנים, עם כינויים כמו "פנורמה", "הר הגעש הירוק" ו"העמק המת". אם חשבתי שכבר ראיתי הכל, חיכתה לי הפתעה בדמות רכיבה של שעה במעבה האדמה. צ'רנה הייתה למעשה עיירת כורים עוד מהתקופה האוסטרו-הונגרית ועד שנות ה-90 פעל בהר מכרה של אבץ ועופרת. דיקסי, כבן למשפחת כורים, משמר את המסורת המקומית, והכשיר את אחד המפלסים לרכיבת אופניים, מה שהפך למוקד משיכה לעשרות אלפי מטיילים בשנה, שמגיעים לדווש במעבה האדמה לאור פנסי ראש. רוכבים במכרה, אחת ההפתעות המחכות בסלובניה | הצילום באדיבות MTB PARK JAMINICA אלפי קילומטרים של מסלולים מסומנים דיקסי עצמו חיפש שינוי, שהגיע בדמות רכישה של חווה אקולוגית אורגנית, שבה היה מלון כפרי בו התארחו קוטפי פטריות או פירות יער, תלוי בעונה. את המלון, הנקרא Eco Hotel, התאימו לרוכבים, האסם נוקה ומשמש כמחסן האופניים והטיפולים, התפריט בארוחות השתנה והותאם, ואת המסלולים חיברו לקיימים שסביב העיירה צ'רנה (Črna) ובנו חדשים ומלהיבים. המלון היה סנונית ראשונה, ומאז הפכו מלונות רבים בסלובניה למלונות אופניים או למלונות ידידותיים לרוכבי אופניים.
במקביל למלונות האופניים, התפתחו מרכזי רכיבה שחלקם מיועדים לרוכבים מנוסים ואחרים הם שבילים מסומנים בלב הטבע. כיום בסלובניה קיימים מספר מרכזי רכיבה ועוד אלפי קילומטרים של מסלולים מסומנים לרוכבים. באתר של משרד התיירות הסלובני ניתן למצוא הפניות לאותם מרכזים לפי אזורים גיאוגרפיים. הנה כמה מהם: פארק האופניים קרנסקה גורה (Bike Park Kranjska Gora), שבאתר הסקי על גבול סלובניה-אוסטריה, נמצא בלב לבם של האלפים היוליאניים. הפארק מזמן מסלולי אקסטרים לרוכבים מנוסים, מסלולי סינגלים ברכסים שמסביב, והרבה פאן בדמות בתי קפה וברים מקומיים ומלונות ספא לבלות בהם את הזמן שאחרי הרכיבה. אזור אגם בלד ושמורת טריגלב. זהו אחד האזורים המרתקים בסלובניה ומומלץ להקדיש לו בין שלושה לארבעה ימים, הכוללים גם ביקור במוקדי העניין הרבים שבאזור. היום הראשון יכלול רכיבה סביב אגם בלד – רכיבה סביב האגם תיקח כ-30 עד 40 דקות ותוביל אותנו לערוץ נהר הסוואה (Sava). רכיבה לאורכו, בצמוד למי הטורקיז ואל מול רכסי האלפים, היא ללא ספק חוויה בלתי רגילה. הרכיבה באזור בלד יכולה להוביל גם לקניון וינטגר (Vintgar), שבו מומלץ לחנות את האופניים בחניית האופניים ולצאת להליכה של שעה בקניון, לאורך הנחל שבו סולמות וגשרים תלויים מעל המים.
בבלד עצמה יש מוקדי עניין רבים, כמו הטירה, הווילה של טיטו וכמובן הכנסייה שעל האי במרכז האגם, שבה נערכים טקסי חתונה – על פי המסורת המקומית החתן משיט את בחירת לבו בגונדולה אל האי ושם מחכה לו אתגר לשאת את כלתו במעלה 100 המדרגות מהמזח הקטן ועד לשערי הכנסייה. יום נוסף באזור זה יוקדש לרכס פוקלוייקה (Poklujka) שלמרגלות שמורת טריגלב וירידה לאגם בוהין. הרכיבה בכפרים שבאזור בוהין ולאורכו של האגם היא אחד משיאי החופשה. מומלץ לשלב גם עלייה ברגל למפלי Savica שבקצה האגם ונובעים היישר ממצוק אדיר.
מסלול פנורמה ולוגרסקה דולינה. בסלובניה השתמרו חוות חלקאיות של משקים עצמאיים, ובאזור לוגרסקה דולינה (Logarska Dolina), שבצפון המדינה, נתפר יום דיווש מרתק ויפה במיוחד, בדרך נוף עוצרת נשימה המחברת מספר חוות שכאלו. אסור לפספס עצירה באחת החוות לטעימה מגבינות מקומיות ושנפס משיכר שזיפים (בזהירות: אם שותים, לא רוכבים). בסיום היום יורדים ברכיבה לדולינה עצמה, הדולינה הגדולה בסלובניה. אין כמו לסיים את הרכיבה בפאב המקומי עם בירה קרה אל מול הנוף של העמק המרשים. קפיצה קצרה לשכנה מצפון הר פצן מתאים לרוכבים בכל הרמות | צילום: נעם תדהר בשיתוף אתר הסקי פצן (Petzen), שבצד האוסטרי של הגבול, נבנה במשך שנתיים המסלול שכולו בירידה – רובה ככולה היא סינגל זורם, עם איבוד גובה של 12 ק"מ של חוויית חיים. כאמור, המסלול מתאים כמעט לכל רוכב או רוכבת: המנוסים יכולים לרדת את המסלול במהירות, אחרים ידוושו בקצב נינוח תוך כדי הנאה מהנוף המשכר. כך או אחרת, הרכיבה תשאיר אצל כולם החיוך שלא יימחק הרבה זמן. גן עדן לרוכבים, כבר אמרנו. נעם תדהר – מנהל טיולי גו אדוונצ'ר |