כך הפכו המועדונים למקדש האולטימטיבי של צעירי דור האיקס, הדי. ג'יי הוכתר כסוג של אלוהים והסם הוכרז כלחם הקודש. אירוע הענק המכונן של תת התרבות הצעירה אירע בקיץ 1988, במה שכונה לאחר מכן "קיץ האהבה", כשעשרות אלפי אנשים התקבצו למסיבות ענק בכל רחבי אנגליה, בחיק הטבע ובמועדונים וחגגו את לידתו של עולם מוזיקלי וחברתי חדש. הייחוד העיקרי של התרבות החדשה היה ההפרדה בין העולם שקיים בחוץ לבין החוויה המסיבתית. זו, לצורך העניין, יכולה להתקיים במחסן נטוש, במנחת מטוסים, במדבר, בחוף ים או בכל חלל אחר. 500 עד 5,000 איש חולקים חוויה שבטית, נעים כאורגניזם חי ברֵייב אדיר: מסיבות ענק בחיק הטבע, באותו קצב, לאותה מוזיקה, כאילו הגיעו לאי בודד שבו הכל מותר ושבו תחושת הזמן שונה.איפה מסיבות הטובות בעולם מסיבות לגמרי מובנות, המשטרה הבריטית לא התלהבה מתת התרבות החדשה והחליטה למגר אותה. בתחילת שנות התשעים היא פתחה בסדרה של פשיטות משטרתיות. בתגובה החליטו בעלי המועדונים לחפש לעצמם מקומות אחרים בעולם. בשלב זה כבר הפכו בעלי המועדונים לאנשי עסקים, החולשים על מיני־תעשייה רווחית ומשגשגת, שאוצרת בחובה מוזיקה, אופנה, עיתונות וחלומות צעירים רבים. בעלי המועדונים חיפשו מקום שבו יוכלו להקים תשתית, שתאפשר להם ליצור את התנאים האידיאליים לניתוק המיוחל והטוטאלי מהעולם האמיתי. מכאן המעבר לאיים היה רק עניין של זמן ושל מיקום. הפור נפל על אי דייגים מיושב תחת שליטה ספרדית, איביזה (Ibiza), שכבר סומן הרבה לפני כן כאחד המחוזות האנטי ממסדיים של אירופה. הנהירה לאיביזה החלה בשנות השמונים עם כוכבי רוק, בהם פרדי מרקורי וגרייס ג'ונס, שנמלטו מעדות המעריצים כדי להשתזף בעירום על החולות הלבנים ולארח מסיבות חשק וסמים במלון פייקס, שהיום מאכלס את צמרת הדי. ג'ייז, לא פעם לשם אותם צרכים. אחד הקורבנות הראשונים של תת התרבות ושל האי היתה ניקו, הסולנית של הלהקה האגדית מחתרת הקטיפה (Velvet Underground), שהקים אנדי וורהול. ניקו הגיעה בסוף שנות השמונים לאיביזה אחרי שנים של הוללות בניו יורק ובלוס אנג'לס, במטרה מוצהרת להיגמל סופית מהירואין ומקוקאין. לרוע מזלה, היא נשארה באי עד ל"פלישה" הבריטית, שהחדירה לשוק המקומי את הסם החדש אקסטזי. ניקו הצטרפה למעגל הבליינות, ושבה לצרוך סמים עד מותה בטרם עת. מצב מדיטטיביהדאנס, למי שמבקש להרחיב דעת, הוא כותרת לזרמים שונים של מוזיקה אלקטרונית (האוס, טראנס), שנוצרו במקביל להתפתחויות טכנולוגיות חדישות והושפעו מדיסקו, מפאנק וממוזיקת נשמה שחורה. זו מוזיקה שמבוססת על מקצב קבוע של ארבעה רבעים, המודגש על ידי תוף בס אדיר שמקורו במכונת תופים אלקטרונית; מוזיקה שמשלבת במקצב הקבוע כלי הקשה נוספים, מלודיות ומשפטים מוזיקליים קצרים, החוזרים על עצמם שוב ושוב. התיאורטיקנים של הדאנס אומרים שהמקצבים הללו מאפשרים מצבים דמויי מדיטציה ותחושות של אקסטזה והתעלות רוחנית. צעירים סמוקי לחיים כיבוי אורות בשלוש |
בשנים האחרונות מסתמנת תופעה של איי מסיבות: איביזה שלחופי ספרד הפך לאימפריית מועדונים מסביב לשעון, אלפים מפזזים על החולות הלבנים בקו פהנגאן שבתאילנד במסיבות ירח מלא, ומועדונים לונדוניים מעתיקים פעילות לאיה נאפה שבקפריסין. צעירים מכל העולם נוהרים למסיבות שנמשכות ימים, עם הרבה קצב, הרבה מוזיקה, הרבה סמים. כאילו הגיעו לאי בודד שבו הכל מותר. עודכן 22.4.24 |
קטלוניה: מסע תרבותי
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 551
[name] => אירופה
[slug] => europe
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 551
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3867
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 612
[name] => ספרד
[slug] => spain
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 612
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 551
[count] => 375
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )