כשעולים לאניית קרוז מפנקת, נראה שהבריכות, הספא והמזנונים העמוסים בכל טוב פשוט נמצאים שם כל הזמן. אבל האמת היא שכל אלה לא מובנים מאליהם – מאחורי הפלגה מוצלחת עומדים מאות אנשי צוות, שתפקידם לדאוג שהכל יתקתק ויעבוד כמו שצריך, את מרביתם הנוסעים לא יפגשו כלל במשך ההפלגה, ואלפי קילוגרמים של מצרכי מזון שמבטיחים שכולם יהיה שבעים ומרוצים.
לצד היעדים שבהם האנייה עוגנת ושפע האטרקציות על הסיפון, אוכל הוא אחד ממוקדי המשיכה הבולטים של הפלגות נופש. האירוח בהפלגה הוא על בסיס פנסיון מלא, והאורחים נהנים ממגוון מסעדות שמספקות כל טעם. קחו לדוגמה את האנייה קראון איריס של מנו ספנות. באניית הפאר יש לא פחות מחמש מסעדות, שמגישות אוכל עשיר ומגוון במזנונים או בהגשה. אז איך כל האוכל הזה מגיע לאנייה ששטה בלב ים?
ניקח לדוגמה הפלגה של 7 לילות של מנו ספנות: עוד לפני שהאנייה יוצאת לדרך, מועברים למחסנים שלה לא פחות מ-30 טון של מצרכי מזון! מה זה כולל? המספרים מסחררים: בין היתר מועמסים לאנייה 1,400 ק"ג תפוחי אדמה, 2,000 ק"ג מלפפונים, 1,600 ק"ג עגבניות, 2,500 ק"ג דגים, 5,000 ק"ג בשר בקר, 5,000 ק"ג עוף ו-28,000 ביצים! האוכל צריך להספיק תמיד לא רק למשך ההפלגה, אלא גם ליומיים-שלושה נוספים, כגיבוי.
כדי לשנע את הכמויות העצומות האלה בזמן קצר, יש צורך בלוגיסטיקה אדירה. העברת המזון לאנייה צריכה להיעשות במהירות וביעילות, עם בקרה קפדנית מאוד על הטמפרטורה בה נמצא המזון ועל משך הזמן הקצרצר, דקות ספורות בסך הכל, שבו הוא יכול להישאר מחוץ לקירור. כל עיכוב בהובלת המזון ואחסונו באנייה עלול לגרום לאיחור בשעת יציאת האנייה מהנמל, וגם זאת סיבה לחשיבות שניתנת למשך הזמן שבו נעשה אחסון המזון.
כדאי לדעת שהאוכל שאתם אוכלים במהלך ההפלגה עובר בקרת איכות קפדנית. הכל נבדק בקפידה ומה שלא נראה איכותי מספיק, פשוט יורד מהאנייה. לא פחות מעשרה אנשי צוות ממיינים ומחלקים לחדרי האחסון. חלק מהחדרים האלה הם למעשה פריזרים בטמפרטורה של 20 מעלות מתחת לאפס, חלקם מקוררים ואחרים נמצאים בטמפרטורת החדר ומיועדים לאחסון של מוצרי מזון יבשים.
ומה עושים עם כל השפע הזה מהרגע שהוא מאוחסן ועד שהוא מגיע לצלחת שלכם? ובכן, באנייה יש לא פחות מ-85 טבחים שאחראים על הכנתן של 6,500 ארוחות מדי יום. האוכל עצמו מבושל באותו יום שבו הוא מוגש, אבל ההכנות מתחילות יום קודם לכן. בכמויות כאלה, חייבים לעבוד ביעילות, כמו סרט נע. יש טבחים שכל תפקידם הוא להכין את המזון לפני הבישול: הם קוצצים את הירקות, מנקים ומפלטים את הדגים, פורסים את הבשר וכן הלאה.
את האוכל המוכן מאחסנים בחדרים מיוחדים, עם סימון התאריך והרכיבים, על מנת שאפשר יהיה לאסוף את הרכיבים השונים אל המטבח. גם במטבח, כל טבח או עוזר שף עובד על פי התמחותו. יש כאלה שאחראים באופן בלעדי על הכנת רטבים, אחרים מכינים את המרקים וכדומה. האוכל באנייה מבושל 24/7, וגם בלילה המטבח לא נח. לצד הטבחים יש גם מלצרים, שוטפי כלים ועובדי צוות נוספים, שכולם דואגים לכך שהנוסעים יקבלו את האוכל הטעים ביותר באופן חלק וללא תקלות.
לצד האיכות והטעם, יש חשיבות רבה גם למגוון. במאפיית האנייה, למשל, נאפים מדי יום עשרים סוגי לחמים, ובמהלך ההפלגה כולה נאפים כ-65,000 לחמניות ו-20,000 קרואסונים. בקונדיטוריה מכינים לא פחות מ-110 סוגי קינוחים, בהם עוגות, מוסים שונים, סלטי פירות ועוד.
בכל ערב סועדים בכל המסעדות באנייה בין 2,700-2,600 נוסעים ואנשי צוות! במסעדה המרכזית מגישים תפריט שונה מדי ערב, עם שמונה סוגי מנות עיקריות. בצוות המטבח לא שוקטים על השמרים ומגוונים ומשנים את התפריט כל הזמן, בהתאם לתגובות שמתקבלות מהנוסעים.
אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני צוות המטבח הוא לספק מענה למגוון עצום של טעמים והעדפות – מנוסעים צמחוניים וטבעוניים, דרך נוסעים שאוהבים מנות גורמה מעודנות ועד למשפחות עם ילדים שמעדיפים פיצות, פסטות והמבורגרים. בחגים ובחופשות, אגב, המטבח עובד שעות נוספות כדי להכין ארוחות ילדים.
המזון המבושל ומוגש במהלך ההפלגה הוא רק חלק מהעבודה הנדרשת מהצוות. כדי לוודא שהכל פועל כמו שצריך, באופן חלק ויעיל וללא בעיות, צריך לדאוג מראש לאינספור פרטים, גדולים וקטנים. העובדה שהתפעול נעשה בלב ים, ולא ביבשה, מוסיפה אף היא לאתגר. כך, למשל, בכל יום צריך לדאוג לכביסה וגיהוץ של אלפי פריטים – סדינים, מגבות וכדומה.
האוכל, כאמור, הוא רק צד אחד של הפלגת נופש. אל החוויה הקולינרית מצטרפות חוויות רבות נוספות, על הסיפון ובסיורי החוף השונים המוצעים במקומות שבהם האנייה עוגנת. הצצה אל מאחורי הקלעים של ההפלגה מאפשרת להבין משהו מכמות העבודה, הזמן, חומרי הגלם ואנשי הצוות שחלקם עובדים מסביב לשעון – הכל כדי להפוך את ההפלגה לחופשה מוצלחת ואהובה על רבים כל כך.
סנדי ברזילאי הגיב:
תמיד כייף ומהנה שירות מעולה