בערב שבת אחד בבית הכנסת המפואר של העיר ברשוב, קם יהודי זקן, מר רוזנברג שמו, ומיד אחרי אמירת "עלינו לשבח" של מנחה אמר קדיש. "אחרי מי אתה אומר קדיש?" שאלתי אותו. "אני אומר קדיש על עצמי", ענה לי מר רוזנברג. "עוד מעט לא יהיה כאן יותר מניין, לא יהיו עשרה יהודים". מילים אלה מיטיבות לתאר את מצבה של יהדות רומניה בימינו, אבל עברה של הקהילה ארוך ומפואר, ועובר דרך דמויות, רעיונות וזרמים שעיצבו דרך חיים ושימשו דוגמה לדורות רבים אחריהם. המסע החל במאה השנייה לספירה, בעת שיהודים הסתפחו אל הכוחות הרומאיים שכבשו את שבטי הדאקים, אבותיהם של הרומנים, והתיישבו באזור. גלי הגירה נוספים הגיעו אחר כך מהונגריה ומספרד, מפולין ומרוסיה. אופייה של היהדות היה אורתודוכסי, בעיקר באזורים הכפריים – חבלי הארץ בוקובינה, בסרביה ומולדובה – אבל במאה ה-19 החלה מגמה של שינוי בערים הגדולות. יהודים, בעיקר בני המעמד הבינוני, החלו להיפתח להלכי רוח מודרניים ולרעיונותיה של תנועת ההשכלה. בד בבד עם תהליך זה צמחה בקרב יהודי רומניה תנועת הציונות. לא רבים יודעים שהכנס הציוני הראשון התקיים ב-1882 בעיר פוקשן (Focşani), ובו התקבלה החלטה לדרבן את יהודי רומניה לעלות לארץ ישראל. באותה התקופה סבלו היהודים ברומניה מאפליה קשה, ובניגוד להבטחות הממשלה, לא הוענק להם שוויון זכויות. וכך, באוגוסט 1882 יצאה אונייה ראשונה של יהודים, ובה יותר ממאתיים עולים שהיו ממייסדי ראש פינה וזכרון יעקב. הפעילות הציונית נמשכה, וב-1928 הוקמה "המפלגה היהודית" שהציגה קו לאומי-ציוני, ונציגים שלה נבחרו לפרלמנט הרומני. מלחמת העולם השנייה שפרצה עשר שנים לאחר מכן קטעה את חיי הקהילה, ותחת שלטונו של המנהיג הפשיסטי יון אנטונסקו ניספו יהודים רבים. בשנת 2003 הצהירה ממשלת רומניה כי בארצה לא היתה שואה יהודית, והזעקה שקמה בעקבות דבריה הביאה להקמת ועדה לחקר ההיסטוריה של השואה ברומניה. מסקנותיה של הוועדה היו כי ברומניה לבדה נספו 380-280 אלף יהודים. עם תום המלחמה עלו לישראל רבים מהיהודים שניצלו, ואחריהם עלו גלי עלייה נוספים שהשאירו מאחוריהם קהילה יהודית שהולכת ומצטמצמת. לפי המפקד הרשמי שנערך לפני כשנתיים, נותרו ברומניה כמה אלפי יהודים בלבד. עם זאת, מאז נפילת הקומוניזם ב-1989 חלה התקרבות של בני נוער יהודים לדת, והשלטונות פועלים לחידוש אתרים יהודיים ולהכין מורים שילמדו את נושא השואה ויחזקו את המודעות לעבָר היהודי ברומניה. מטיילים החפצים לראות את האתרים היהודיים יבקרו בעיקר בבתי הכנסת. כמה מבתי הכנסת נותרו פעילים, ונערכות בהם תפילות בעיקר בשבתות ובחגים. אחדים משמשים מוזיאונים שסוקרים את חיי הקהילה היהודית, ואחרים סגורים במנעול ובריח, שוממים מפעילות ואינם מסגירים דבר מהתוכן היהודי המרשים שצמח בהם.
בוקרשט: מלחמה בבית הכנסת הרפורמים בבוקרשט פעלו לייסד בתי ספר יהודיים-חילוניים ולהקים את הטמפלו קורל – בית כנסת שבו יש עוגב, מקהלה ("קורל") ורב מודרני שהיה גם דוקטור לפילוסופיה ואשר יטיף במקום המלבי"ם. המלבי"ם, שהישגיו בבוקרשט כוללים את הנחת היסוד לדפוס עברי ואת ייסודם של בית מדרש וספרייה תורנית, ראה בפעילות המשכילים והרפורמים סכנה ליהדות. הוא כיוון את דרשותיו חוצבות הלהבות נגד רעיונותיהם, והם בתגובה ביקשו מהשלטונות ומפרנסי הקהילה להעבירו ממשרתו. בבית הכנסת טמפלו קורל יש כאלפיים מושבים, ומתקיימות תפילות מדי יום. בחגי ישראל המקום מתמלא במקומיים ובתיירים יהודים. במשך כ-130 שנה מאז הוקם, ביקרו בבית כנסת זה אישים רבים, בהם משה מונטיפיורי, מנחם אוסישקין, זאב ז'בוטינסקי, מנחם בגין, שמעון פרס, יצחק רבין והרב ישראל לאו. בית הכנסת טמפלו קורל המוזיאון היהודי בצפון הבירה, באזור כיכר אמזי (Amzei), פועל בית הכנסת ישועה טובה. הוא פעיל בשבתות ולפעמים גם באמצע השבוע ומנוהל על ידי הרב דייטש, חב"דניק חרוץ שעמל לקרב יהודים למסורת. בשנה שעברה הוכנס אל בית הכנסת ספר תורה, אירוע שלא התרחש זה שנים רבות, והוא לווה בחגיגה גדולה וצוהלת. בית הכנסת מפעיל מסעדה כשרה, וכיום היא היחידה ברומניה שההשגחה על כשרותה אינה מוטלת בספק. בעבר פעלו מסעדות כשרות רבות ברומניה, אך במרוצת הזמן הן עברו לשרת בעיקר יהודים שמצבם הכלכלי היה קשה (בחלקן צוות המסעדה גדול ממספר האנשים שמגיעים לאכול). בית הכנסת ישועה טובה רב נוסף הקשור בבוקרשט וראוי לציון הוא הרב רוזן, שכיהן כרב הראשי של יהדות רומניה בשנים 1989-1947, והיה גם חבר פרלמנט. אישיותו היתה שנויה במחלוקת: מצד אחד, בזכות קשריו פעל הרב לסלול את דרכו של צ'אושסקו להידוק היחסים עם הבית הלבן. מצד שני, הוא השיג בתמורה הישגים נאים בתחום החיים הדתיים, למשל הוצאת אלפי ספרי תורה מרומניה לישראל ללא תמורה כספית.
טרנסילבניה: קומץ מתפללים בית הכנסת הגדול עוד בטרנסילבניה כדאי לציין את קהילת קלוז' נפוקה (Cluj Napuca) שהצמיחה את חסידות צאנז, שממשיכה להתקיים כיום בנתניה. על בית הכנסת הגדול והמשופץ בעיר הוצב לוח שיש, ובו כתובת בעברית, בהונגרית וברומנית המזכירה את היהודים שהושמדו בידי הנאצים במלחמת העולם השנייה בסיוע אלמנטים פשיסטיים מקומיים. גם בקלוז' נפוקה יש מסעדה כשרה המשרתת קבוצה קטנה של יהודים מבוגרים, חלקם באים לסעוד וחלקם מקבלים את מזונם לבתיהם. מצב דומה מוצאים בשתי ערים גדולות אחרות: ארד (Arad) וטימישוארה (Timişoara). קרוב לגבול הונגריה נמצאת העיר אורדאה (Oradea) שבה קהילה פעילה ומסעדה כשרה שבאים לסעוד בה תיירים יהודים המבקרים בפליקס (Felix), אתר הנופש הקרוב. בית הכנסת של הבעש"ט במולדובה נוסדה גם חסידות ויז'ניץ, מהחשובות שבחסידויות, אך בחילופי שטחים עברה העיירה לשטח אוקראינה והחסידים עברו לחבל טרנסילבניה. על מי שעמד בראשה, הרב הזקן ישראל האגר, מספרים שהיה נודד בין עיירות הסביבה ועוצר בכל שבוע בעיירה אחרת כדי לעשות בה את השבת. יהודי האזור שתו בצמא את דברי התורה שלו והיו יוצאים מגדרם כדי לקבל את ברכתו, ונראה שאף בעיני הגויים הוא נחשב לאיש מכובד. כפי שאפשר לראות בערים אלה וביישובים רבים אחרים, החיים היהודיים עמדו מלכת לאחר השואה במקומות רבים ברומניה. יש רק לשמוח שרבים מבני יהדות זו, 400 אלף איש, מצאו את מקומם בישראל, והם אחת העדות הגדולות והחשובות בישראל. |
אלפים בודדים נותרו מיהדות רומניה העתיקה והמפוארת: רבבות נרצחו במלחמת העולם השנייה, ורבים עלו לישראל בזמן השלטון הקומוניסטי. מסע אל מה שנותר עודכן 21.9.22 |
חיי הכפר בטרנסילבניה
תגובות
תגובות
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 551
[name] => אירופה
[slug] => europe
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 551
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3867
[filter] => raw
[term_order] => 0
)[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 639
[name] => רומניה
[slug] => romania
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 639
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 551
[count] => 105
[filter] => raw
[term_order] => 0
))
גלי פלתר גונן הגיב:
הקהילה היהודית בסיביו היתה גם היא גדולה ומפוארת, שלחה נציגות לקונגרסים היהודיים, רכשה אדמות בארץ, בית הספר שלה שהוחרם במלחמת העולם השניה על ידי הנאצים והיה אחד המקומות הבודדים שבהם חויבו הנאצים בתשלום שכ״ד לקהילה על שימוש במבנה וראשיה זכו להציל יהודים רבים במהלך מלחמת העולם השניה, כולל ביטול רכבות מוות מרומניה! עוד על הקהילה, תולדותיה וראשיה, ובמיוחד מר אלפרד פלתר, בספרו של ד״ר אלכסנדר ס. פלתר (ז״ל), גחלת באפילה, שכתוב בעברית, אנגלית וגרמנית!
ד"ר אלכס שניידר - פרקש הגיב:
תודה גלי על האזכור החשוב .
פעילות מנהיגי הקהילה וחבריה תרמו בהחלט להצלת יהודי רומניה בטרנסילבניה הדרומית וברגאט,
מהגורל הנורא של היהודים בהונגריה , בוקובינה ובסרביה ..
פועלם ראוי לתודה ולהוקרה רבה . יהי זכרם ברוך !
מנור עזרא הגיב:
כל הכבוד למארגני הכנס ביד ושם. לא יכולתי להגיע בגלל מצב בריאותי אך כפי שהתרשמתי היה זה מכובד לאור הדברים של זאבי פרקש, מאריאן כהן והגב' פירברג ראשת העיר נתניה
העליה הרומנית תרמה ותורמת רבות להתפתחות המדעית /בטחונית של מדינת ישראל ואני משוכנע כי גם הדור השני יעשה זאת אחרי שהתותחים יחדלו מלעשות רעש באזור
עזרא מנור – בצרה