חברת התעופה איזיג'ט, שבסיסה בבריטניה, הודיעה כי החל מקיץ 2012 תותקן במטוסיה מערכת חדשה, שתוכל לזהות חלקיקים של אפר וולקני בגובה שיוט. חלקיקי אפר וולקני שנכנסים למנועי המטוס עלולים לגרום לשיתוקם, ולכן בעקבות התפרצות של הר געש נוהגים לעצור את התחבורה האווירית מעל האזור המסוכן. המערכת החדשה, שנקראת AVOID, מתבססת על טכנולוגיית אינפרה-אדום, והיא תאפשר לטוס גם בעת התפרצויות געשיות. המערכת החדישה מותקנת על המטוס ומספקת תמונה עדכנית על פריסת ענני האפר הוולקני בנתיב האווירי, באופן שהטייס יכול לבצע שינויים קלים בנתיב ולהימנע מטיסה באזורים מוכי האפר. יעילותה נבדקה באחרונה בסדרה של טיסות ניסוי מעל הר אטנה בסציליה, הר הגעש הפעיל ביותר באירופה.
באפריל 2010 ענן אפר וולקני שנפלט בהתפרצות הר הגעש אייפיאטליוקול באיסלנד שיתק את התחבורה האווירית מעל אירופה למשך יותר משבוע. במהלך התקופה ההיא, בוטלו עשרות אלפי טיסות וכ-10 מיליון נוסעים נתקעו ללא אפשרות להגיע ליעדם. לוּ המערכת החדשה היתה אז בשימוש, אפשר היה לשנות את נתיבי הטיסה של המטוסים כך שיעברו מעל ענן האפר או מתחתיו. חוקרים צופים כי הר הגעש האיסלנדי הבא שיתפרץ הוא קטלה (Katla), ועל פי הערכות התפרצותו תהיה בעוצמה עזה בהרבה מזו של שני הרי הגעש האיסלנדיים שהתפרצו בשנתיים האחרונות. קטלה התפרץ בפעם האחרונה ב-1918 ולאחרונה הוא החל להראות סימנים של התפרצות קרובה. יישום מהיר של טכנולוגיית AVOID חיונית על מנת להבטיח קיום סדיר של טיסות. |
המערכת החדישה מזהה חלקיקים מסוכנים באוויר, דבר שמאפשר לשנות נתיבי טיסה ולהימנע מביטולי טיסות במקרה של התפרצות הר געש. חוקרים צופים כי בקרוב צפויה ההתפרצות חזקה במיוחד של הר געש באיסלנד פורסם 8.12.11 |
Array
(
)