ריינולד מסנר, האדם הראשון שהעפיל על פיסגת האוורסט ללא חמצן, אמר שכיבוש הפסגות מביא אותו למודעות העצמית הגבוהה ביותר. סר אדמונד הילרי, הראשון שהגיע לפיסגת האוורסט, הכריז שהוא כובש פסגות "פשוט מפני שהן נמצאות שם". כשארחתי את מסנר במדבר יהודה, זיהתה אותו קבוצה של תיירים גרמנים במצוקי דרגות ועטה עליו כדי לזכות בחתימתו. מטפסים ברמתו של מסנר, שזכו למוניטין עולמי ולהערצת ההמונים, מקיימים מבצע אחד או שניים בשנה, ובין לבין מתפרנסים בכבוד מפירסום מוצרים בתחום הטיפוס. אלא שהתמונה אינה כה פשוטה ונינוחה כפי שהיא עשויה להצטייר. כיבוש פסגות קרח ושלג מחייב לימוד, אימון והצטיידות ללא פשרות. אישיותו של המטפס חייבת להיות חזקה ובעלת יסוד הרפתקני. הוא חייב להפגין יכולת לשתף פעולה עם אחרים ועליו לדעת להתחלק בכל עם מטפסים הנמצאים לצידו במצבי לחץ. יתכן שאת חלקם של המטפסים מניע הצורך להוכיח משהו לעצמם או לאחרים, אולם כשחולף צורך זה חולפת איתו גם ההתלהבות לכיבוש פסגות. כיבוש פיסגה גבוהה דורש הרבה כוחות גוף, ועוד יותר מזה כוחות נפש. גם כשאין צורך להתמודד עם בעיות מזג אויר מיוחדות חייבים המטפסים להסתגל לחוסר חמצן, על כל תופעות הלוואי המדכאות שלו, שהרי כל פעולה פשוטה הופכת אז לקשה ומסובכת. הציוד הכבד מעיק על הגב, וחייבים לשמור על ריכוז רב בהליכה, במיוחד אם יש בקיעים בקרחון. ההעפלה לפסגות היא לעיתים מסע סבל של ממש, הכרוך בהתמודדות בלתי פוסקת עם תנאי הסביבה הקשים. עצם השימוש במושג "כיבוש" מעיד על מאבק בלתי פוסק בין המטפס לסביבה שהוא אינו מותאם לה ואינו שייך לה, ושאינה מקבלת אותו כדבר מובן. במזג אויר בהיר הפיצוי הוא עצום. עוד לפני שיא החוויה של חדוות הכיבוש מזומנים למטפס מראות נוף עוצרי נשימה. משטחי השלג יוצרים תחושה נדירה של ניקיון בתולי, החללים הכחולים בקרחונים ונטיפי הקרח בפתחיהם משווים לחוויה כולה אופי של מיסתורין. הנופים שבהם שקוע המטפס והמבט ממרומי הפיסגה משכרים, ממכרים ומשכיחים ממנו את הבלי העולם. אם השמש זורחת והפסגות בולטות מעל משטח של ענני פוך לבנים, אפוף המטפס בתחושה שמיימית וחש ניתוק מוחלט מהארץ. כל זה, עד שיעמיס עליו שוב את התרמיל ויחזור לסבלותיו. בשוויץ הכרתי סוג אחר של מטפסים מקצועיים, כאלה הקשורים קשר אמיץ לסביבה שבה נולדו, ואין להם עניין לכבוש פסגות על פני הגלובוס. הם שמחים להתפרנס מהובלת תיירים אלפיניסטים חובבים בהרים "שלהם", ואפילו לא מתעניינים מחוזות אחרים בארצם. אחד מהם, רנה רוך, הפועל בעיקר באיזור ברנינה (BERNINA), לא רק שלא טיפס מעולם על הרי המונבלאן, האייגר והמטרהורן, אלא גם נותר אדיש כשתיארתי בפניו בהתלהבות את הפסגות הנפלאות הללו. אבל רנה, לעומת כובשי הפסגות, מכיר כל צמח ובעל חיים בהרים "שלו". הוא יודע להבדיל בין הסלעים השונים, וכשנפגשנו היה מודאג מתוכניות פיתוח שאיימו על שלמות האיזור. הוא השתתף אפילו בהפגנה נגד התוכנית להטיית נהר לטובת מפעל הידרואלקטרי. נכון, הוא עסוק בהגנה, ואינו מכיר את חדוות הכיבוש, אבל יש לו זיקה וזהות ברורים במרחב ששייך לו, ושהוא שייך אליו.
הסטטיסטיקה מלמדת שרכס פאמיר תובע בכל שנה מספר קורבנות מבין המטפסים על מורדותיו. נכון שניסיון, מיומנות ושיקול דעת מגדילים את סיכויי ההישרדות, אך מפולות עיוורות דוגמת זו, שאינן מבחינות בין טירון לרב אמן, אינן נדירות. אלפיניסטים, ככל שהם מנוסים יותר, יודעים יותר כי בסופו של דבר הישרדותם היא עניין של הסתברות. בוגרי הרפתקאות, שבמהלך הרפתקאותיהם נעשו מודעים ליצר הקיום, שואפים מדרך הטבע לשכלל את כושר ההישרדות שלהם על ידי אימון, הצטיידות נכונה, ריסון הפזיזות, וייתר שיקול דעת. אחרים מרחיקים לכת ומוותרים על מצבים שבהם הם עלולים למצוא עצמם כשידם על התחתונה מול איתני הטבע. הם פונים, למשל, לטיפוס צוקים מתחת לקו השלג. אלה החשופים במידה רבה לסיכונים הם "הבלתי מודעים", כלומר בלתי מנוסים, שיצר הקיום שלהם עדיין לא נאלץ להקים קול זעקה. חשופים אף יותר מ"הבלתי מודעים", הם ה"בלתי רוצים לדעת", אנשי ה"יהיה בסדר". אחדים מהם קיפחו בעבר את חייהם בקרחונים, נעולים בסנדלים ולבושים מכנסיים קצרים. את אנשי המיגזר הזה אפשר בדרך כלל לפגוש בשלב מוקדם יותר, גולשים בחבלים בקניוני מדבר יהודה, בסביבה רגועה ובלתי עוינת, שמחים וטובי לב על שחסכו את דמי הלימוד. רובם נשארים שמחים וטובי לב לפחות עד להימור הבא. ישנם גם כאלה שמתוך הונאה עצמית מצייתים ליצר ההרפתקנות המקנן בהם, כאילו הם ממלאים אחר מצווה דתית ומצטטים את "קום והתהלך בה", ולמעשה הם נכשלים ב"ונשמרתם לנפשותיכם" ו"בפיקוח נפש". הם מצוידים בתפילת הדרך במקום באמצעי ניווט ובכמות נאותה של מים.
בפאמיר היינו חשופים במידה מסוימת לסכנה בעמק שבו עבדנו, שכן עדיין היו תלויים מעליו על בלימה מסות של קרח שלא נפלו משום מה במפולת, ובמסלול תנועתנו לא חסרו בקיעים. גם רעידות האדמה, שידוע כי הן מופיעות בסדרות, עלולות היו להתחדש (אף כי המאוחרות בדרך כלל חלשות מהראשונה). אפשר איפוא לטעון כי לקחנו על עצמנו באופן הרפתקני סיכונים שאין בהם צורך קיומי. אלא שההתמודדות שלנו לא היתה עם הסיכוי להתרחשותו של אסון, שהיא מהות ההרפתקה, אלא עם חוסר הסיכוי למצוא את הנעדרים. תפיסתי בסוגיית ההרפתקה היא שהמניע הוא הקובע אם המעשה הוא הרפתקני או לא. תפיסה זו מאפשרת לי, כחבר בצוות החילוץ של מדבר יהודה, לחרוג בשעת הצורך מהשלווה שבטיפוס הצוקים ולסייע באיתור נעדרים. המטרה במסגרת זו היא להושיט עזרה לאנשים שנקלעו למצבי מצוקה, והיא כרוכה לעיתים במבצעים הרפתקניים. אולם גם במצבים מעין אלה, כאשר המניע אינו הרפתקני, אסור לדעתי להיסחף מעבר לגבול שקובעים יחסי הסיכון מול הסיכוי, והמושפעים על ידי השטח, האמצעים והמיומנות. בפאמיר שורטט עבורנו הגבול הזה על שפת הבקיעים העמוקים. האלפיניסטים הלנינגרדיים המיומנים יותר, אלה שירדו למטה הם שקבעו אותו, אי שם בתוך הבקיעים עצמם. |
המפגש בין מטפסי ההרים למורדות התלולים ולצוקים שבהם הם נאחזים כרוך בסיכונים. מהן הסיבות המניעות את המטפסים לסכן את חייהם כדי לכבוש עוד פיסגה? מה משמעותו של "כיבוש" כזה? פורסם 15.9.08 |
תגובות
תגובות
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 374
[name] => אסיה
[slug] => asia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 374
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3476
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 394
[name] => טג'יקיסטן
[slug] => tajikistan
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 394
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 18
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )
רונן גולן הגיב:
שלום אלי,
את המשפט "מפני שהם שם", מייחסים למטפס ג'ורג' מאלורי הבריטי שניסה כמה פעמים לטפס לפסגת האוורסט בשנות העשרים ונהרג על ההר ב 1924.