ראיינה: עינת דהאן חולות כסוי וחולות סמר הם הזדמנות לטיול בדיונות מיוחדות במינן. לעומת רוב הדיונות בארץ, שהן חופיות והחול שלהן הוסע בים מהדלתא של הנילוס, החולות בנחל כסוי נישאו ברוח. זאת הסיבה שהם דקיקים כל כך ונוצרים בהם מרקמים עדינים. הדיונות של סמר מקורן בבליה של אבן חול במצוקי יטבתה ותמנע. החול שהתפורר מהמצוקים נסחף בזרימת נחלים ונעצר בעמק הערבה. לכל אחת מהדיונות מראה אחר, אך שתיהן ייחודיות בנוף של ישראל, ושווה להרחיק דרומה עד אליהן, לטייל ולצלם.
חולות כסוי: כמו בסהרה כדי לתפוס את המרקמים הללו בצילום צריך לחשוב על הפריים, ולמסגר את הטקסטורה כך שתהיה מעניינת, לפעמים באמצעות צילום קרוב לדיונה ולפעמים בצילום מרחוק. אפשר לקבל תוצאות שנעות בין תמונות אבסטרקטיות לגמרי באמצעות שימוש בעדשת טלה, ועד תמונות של נוף פתוח הנשקף מעדשה רחבה. צילום קרוב מאוד לחול מצריך יד יציבה או חצובה טובה שמאפשרת מגוון זוויות (חצובות קלות ופשוטות אינן מתאימות בדרך כלל לעבודות שטח ואינן מאפשרות זוויות צילום רבות). כדאי להתנסות בכמה סוגי צילום: עדשות, מהירויות, פריימים ומרחקים שונים מהחול – ולבחון בעצמכם אילו תוצאות אתם מעדיפים. אם כבר מצלמים בדיונה של כסוי, אפשר גם לטייל בה ולהשתובב בחולותיה. אני ממליץ לטייל ברגל במסלול המסומן בשחור, משום שהליכה מאפשרת לראות ולספוג את מרב המראות ומרקמי השטח. מי שבכל זאת רוצה להגיע ברכב, יכול להיכנס לנחל יתרו (מסלול כחול), לחנות בפאתי הנחל ולצאת משם ברגל. ציוד: כדאי לקחת את כל העדשות שברשותכם – החל בעדשה הרחבה ביותר וכלה בעדשות ארוכות מוקד של 300־400 מילימטר. אני ממליץ להשתמש בסרטי שקופיות 50 אסא ולהצטייד בחצובה. רצוי לקחת איתכם מטלית ומפוח עדין לניקוי הציוד לאחר שמצטבר עליו חול.
חולות סמר: מחכה לסופות אחד הדברים האהובים עלי בחולות סמר הוא סופות החול המתחוללות בהם בחורף. צילום של סופת חול מצריך עבודה בתנאים לא נוחים, אבל התוצאה שווה את זה לדעתי, ואי אפשר להגיע אליה בתנאים רגילים. טיפ קטן כדי להקל את חוסר הנוחות: כדאי ללבוש בגדים ארוכים, משום שהחול מכאיב כשהוא מצליף בגוף. צילום של חול בתנועה כמוהו כצילום כל תנועה אחרת, וצריך להתאים את החשיפה לתוצאה הרצויה. אם רוצים להקפיא רגע אחד בתוך התנועה, יש לצלם במהירות גבוהה, ואם מעדיפים להראות את התנועה של החול במעופו, לקבל מעין מריחה שלו, מצלמים במהירות נמוכה יותר. עצתי היא לנסות את כל האפשרויות וללמוד עם הזמן מה אתם אוהבים לקבל כתוצאה.
ציוד: אין עדשה אחת נכונה. בחירתכם תלויה בסגנון הצילום ובמה שרואים בשטח. את הסופה צילמתי בעדשת טלה, אבל אין זה כורח המציאות. אני ממליץ להתנסות ולראות אילו תוצאות מוצאות חן בעיניכם. שימו לב: כשמצלמים סופות, החול יכול להיכנס לחרירים של המצלמה והעדשות ולהזיק להן מאוד. הציוד המקצועי מוגן בדרך כלל, ולכן ניזוק פחות. במצלמות דיגיטליות הפגיעה חמורה יותר בגלל החיישן הרגיש שלהן: צלם שיחליף עדשה באזור שמתחוללת בו סופה, מסתכן בנזק חמור עד כדי השבתת המצלמה. כדי להפחית את הסיכון יש לעטוף את הציוד, אפשר בניילון, ולהשאיר רק את קצה העדשה מבצבץ החוצה. מי שאינו מתורגל בהחלפת עדשות, מוטב שיעשה זאת במקום מוגן, כמו רכב סגור. שימו לב שאין לכם חול על הידיים בשעת החלפת העדשות והסרטים. אני משתמש במעיל רוח, ובתוכו אני גם מחביא את ציוד הצילום.
כמה מילים על דיונות רוצים לבקר, לטייל ולצלם באזור הדיונות? למדריך מהיר עם פרטי הגעה, המלצות לינה ועוד לחצו כאן >> __________ תודה למנחם מרקוס על המידע בנושא הדיונות |
חולות סמר, גוש החולות המשמעותי האחרון שנותר בערבה, הולך ונהרס על ידי כרייה, שפכים וחקלאות. בעוד המאבק להצלת החולות בעיצומו, כדאי להסתכל על הצילומים היפהפיים של הצלם דורון הורוביץ ולהבין למה אסור לתת ליופי הזה להיעלם. ויש גם טיפים איך לצלם את החולות פורסם 20.6.11 |
אביב בישראל - ממעוף הציפור
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 526
[name] => מזרח-תיכון
[slug] => middle-east
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 526
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 1871
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 413
[name] => הערבה
[slug] => %d7%94%d7%a2%d7%a8%d7%91%d7%94
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 413
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 402
[count] => 119
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 402
[name] => ישראל
[slug] => israel
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 402
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 2779
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )