ככל שידוע לי, ובדקתי זאת היטב, זכיתי להיות ראשון הנוסעים המאוזנים מישראל. איך זה קרה? ובכן, משרד החוץ שלח אותי לפסטיבל סרטי סביבה בטורינו. זהו כבר מעשה יפה כשלעצמו. בהזדמנות חגיגית זו פניתי לחברת איזון פחמן מקומית וסיפרתי להם על טיסתי הצפויה לאיטליה, ועל רצוני לאזן את הפחמן הדו חמצני ושאר גזי החממה שאני מייצר במסע זה. כמי שחלק מעבודתו כרוך בנסיעות לחו"ל, ובהזמנת אורחים מחו"ל לארץ, לא יכולתי להמשיך לחיות עם כמויות גזי החממה שעבודתי למען הסביבה מייצרת. ראשית הורדתי למינימום את הטיסות שלי ואת מספר האורחים, מה שגם חוסך לא מעט כסף. אבל חשבתי שזה יהיה עצוב לוותר על הטיסות לחלוטין. כך הפכתי לנוסע המאוזן הראשון בשליחות משרד החוץ. את הכסף ששילמתי עבור האיזון השקיעה החברה לאיזון פחמן בקניית נורות פלורוסנט קומפקטיות וחוסכות אנרגיה. את הנורות חילקו לילדי בית ספר בליווי הדרכה, שאמורה להגיע בסוף להורים על איך ולמה לחסוך באנרגיה. רעיון איזון הפחמן הפך לפיתרון פופולרי, במיוחד במקרים בהם באמת קשה למצוא תחליף אקולוגי לפעילות מסוימת. טיסות למשל. באנגליה כבר לא מקובל לקום בבוקר ולקנות כרטיס טיסה לצד השני של האוקיינוס האטלנטי, סתם כי מתחשק לבקר את הקרובים. הנסיך צ'ארלס למשל ספג ביקורת לא קלה בשנה, שעברה כאשר יצא למסע כזה לארצות הברית, ועוד לכנס בנושא איכות הסביבה. נסיך אשר לאמו הייתה פעם אימפריה חובקת עולם, כבר לא יכול לצאת לכנס מבלי שהעם שלו יזכיר לו שהוא פוגע בכדור הארץ. יש גם אנשים שהפסיקו לטוס בכלל. את דיוויד סוזוקי, אחד מהוגי הדעות של התנועה הסביבתית, פגשתי בפסטיבל סרטי סביבה בוושינגטון די.סי (בעוד אחד מן המסעות המזהמים שלי), לשם הגיע באוטובוס מקנדה. כאשר הזמנתי אותו לפסטיבל בישראל, הוא סיפר שהוא מעולם לא היה בישראל והיה מאוד שמח להגיע, אך הוא הפסיק לטוס. טוב, הוא בן שבעים והיה כבר כמעט בכל מקום בעולם, במסגרת פעילותו למען הצלת יערות הגשם. עדיין אין דבר כזה תיירות אקולוגית לחלוטין. לשם כך אנחנו צריכים להישאר בבית ולטייל באינטרנט. |
טיסות הן אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר לפליטת פחמן דו חמצני לאטמוספרה ולהתחממות כדור הארץ. אפשר לוותר עליהן, ואפשר, כפי שעשה כתבנו צור משעל, לאזן את הפחמן שנפלט כתוצאה מהטיסה ולהשקיט את המצפון עודכן 2.9.17 |
Array
(
)