תפריט עמוד

מידע מעשי לקפדוקיה ומרכז תורכיה

הכנות - ויזה, איך מגיעים, מתי נוסעים, בריאות ועוד

כל מה שצריך לדעת כשמתיישבים לתכנן את הטיול: מידע על שגרירויות ונציגויות קונסולוריות, אשרות והיתרים נדרשים, איך מגיעים ליעד, מתי הכי כדאי לנסוע, האם צריך חיסונים, כללי בטיחות מומלצים ועוד


אשרות ושגרירויות

אין צורך באשרת ביקור במדינה זו.

שגרירות תורכיה בישראל
כתובת: רחוב הירקון 202.
טלפון: 03-5241101/201.

שגרירות ישראל באנקרה
כתובת:
Sok. Mahatma Gandi 85.
טלפון: 90-312-4463605.

שגרירות ישראל באיסטנבול
כתובת: Yapi Kredi Plaza Block C.Kat: 7 Levent.
טלפון: 90-21-3176500 


איך להגיע
ישנן טיסות סדירות ושכר מתל אביב לאיסטנבול. מאיסטנבול אפשר לטוס בטיסת המשך לקייסרי (Kayseri) ומשם לקחת אוטובוס ליעד הסופי בקפדוקיה. חלק מהמלונות בקפדוקיה מארגנים איסוף משדה התעופה של קייסרי.
ניתן להגיע לקפדוקיה גם באוטובוס לילה מאיסטנבול או באוטובוס יום מאנקרה.
אפשרות אחרת היא לנסוע במכונית מאנטליה כשבע שעות לכיוון צפון מזרח, עד קפדוקיה.
לאנקרה ניתן להגיע בטיסה פנימית מאיסטנבול או ברכבת מאיסטנבול. 
לקוניה ניתן להגיע בטיסה פנימית או ברכבת מאיסטנבול. יש קו אוטובוס שמקשר בין קוניה לאנקרה. 
 


 

מתי כדאי להגיע
התקופה המומלצת ביותר לטיול היא בחודשים אפריל עד יוני וספטמבר-אוקטובר, אז מזג האוויר הוא הנעים ביותר, אם כי עלול לרדת בהם גשם. יולי ואוגוסט עשויים להיות חמים מאוד ופחות נעימים לטיולים. אפשרות נוספת היא להגיע לקפדוקיה בחורף, אז היא מושלגת ומקבלת מראה מיוחד ויוצא דופן.
 

 

 

מידע כללי - כסף, תקשורת, תחבורה ועוד

לשכות תיירות, מטבע מקומי בשימוש, הפרש השעות בין היעד לבין שעון ישראל, קידומת טלפון בינלאומית, אמצעי תחבורה מומלצים ונפוצים, מידע למטיילים עם מוגבלויות ועוד


לשכות תיירות

לשכת התיירות התורכית בישראל שוכנת ברחוב בן יהודה 1, תל אביב. 
טלפון: 03-5171731.
אתר לשכת התיירות של http://www.goreme.org 


מטבע
לירה תורכית.


הפרש שעות
אין.


תקשורת
הקידומת הבינלאומית לתורכיה היא 90.


תחבורה
העובדה שמדובר באזור לא גדול במיוחד, שהנסיעות בתוכו קצרות יחסית, מאפשרת להכיר אותו במהלך סיור בן שלושה או ארבעה ימים. אי אפשר למצות ביקור בקפדוקיה בזמן קצר יותר ואלה שרוצים לערוך טיולים רגליים בעשרות המסלולים שחוצים את האזור, יזדקקו לזמן ארוך יותר. קל לשכור כאן רכב. הכבישים טובים והשילוט בהיר ומובן. באזור פועלות כמובן מאות סוכנויות נסיעות שמציעות שירותי הסעה והדרכה.

נסיעה ברכב שכור תאפשר לכם להגיע ביתר נוחות לכל הכפרים והאתרים שבאזור. יחד עם זאת,
התחבורה הציבורית במרכז תורכיה נוחה למדי. חברות האוטובוסים מפעילות לעתים Service, שירות הסעות מתחנת האוטובוסים המרכזית לתוך העיר, שירות זה ניתן ללא תשלום. מהעיר Nevsehir, בה עובר אוטובוס הלילה מאיסטנבול, יוצאות הסעות כאלו לכפרים התיירותיים בקפדוקיה.
גורמה הוא הכפר הנוח ביותר בקפדוקיה למטיילים ללא רכב, מאחר וניתן לצאת ממנו לטיולים רגליים רבים. במהלך הקיץ, אוטובוסים תדירים נוסעים בין הכפרים. אפשרות נוספת היא לשכור אופניים.

האפשרות הנוחה והמפנקת ביותר: בכל בית מלון ובכל סוכנות נסיעות באזור קפדוקיה ישמחו להזמין עבורכם מכונית עם נהג שמכיר את האתרים המרכזיים. השכרת מכונית כזו נעשית על בסיס יומי.
זה נוח במיוחד כיוון שאפשר להיפרד מהנהג באתר אחד, לתכנן מסלול הליכה ולפגוש את הנהג בנקודת הסיום שלו. כיוון שמדובר באזור שבו יש שבילי הליכה יפים במיוחד בגאיות ולאורך נהרות דרך זו מתאימה מאוד. היא כמובן טובה יותר (ויקרה יותר) מרכב שכור פרטי, אליו צריך לחזור בסיום מסלול ההליכה. לא כדאי לטפח ציפיות גבוהות מדי לגבי יכולת ההדרכה של הנהג. גם אם הידע שלו באנגלית מספק.

 

 

 

לינה ומלונות, אוכל ומסעדות, בילויים וקניות


אוכל

האוכל בטורקיה מעולה, והכוכב הראשי בו הוא כמובן הקבאב, המגיע בשפע צורות ואופני הכנה. בנוסף לקבאב יש הרבה מנות בשר בגריל, בעיקר כבש וטלה, וכן דגים טריים, מטוגנים או בגריל. גם הממולאים (Dolma) וסלטים (Meze) טובים מאוד. יש מגוון גדול של סלטים ומאפים לצמחונים. ולקינוח – רחת לוקום וחלבה.
ברבים מהמלונות יש מסעדות קטנות שמגישות מטעמים מקומיים. 


לינה
בקפדוקיה בתי מלון רבים הם בתי מערות חצובים בסלע. חלקם יותר בסיסיים ומחיריהם בהתאם, וחלקם מעוצבים מאוד ובעלי תנאים מפנקים. חווית הלינה במלונות אלה היא ייחודית מאוד וכדאי להתנסות בה, אך כדאי לקחת בחשבון שבחלק מן המקומות, בעיקר הזולים שבהם, ריח הטחב עשוי להעיב על החוויה.


קניות
השטיחים של תורכיה מפורסמים ביופיים ובאיכותם והתורכים מתייחסים לאריגת השטיחים כאל מעשה אמנות. 
Yuksel Carpets שב-Uchisar היא חנות מומלצת. http://www.yukselcarpets.com

גאווה מקומית נוספת היא עבודות הקדרות.הכפר Avanos ידוע בכלי החרס האדומים שמייצרים בו ויש בו סדנאות קדרות רבות בהן ניתן להתרשם מעבודת האמנים ואף להתנסות.


אירועים ופסטיבלים
ספטמבר> תחרות היין הבינלאומית של אורגופ
היין המקומי נחשב למוצלח במיוחד והפסטיבל השנתי מספק הזדמנות מצוינת לטעום ממנו.

דצמבר > פסטיבל Mevlana בקוניה
בני הכת המבלנית מציינים את יום השנה למותו של מנהיגם, מייסד מסדר הדרווישים, בריקודים, כאשר הם עטופים בשמלות לבנות. לפי אמונתם יום מותו הוא יום איחודו עם אלוהים.

 

 

אטרקציות ואתרים מומלצים

אתרים מרכזיים בקפדוקיה 

צילום: טל גליק

הכפר אוצ'יסאר (Uchisar) שבעה קילומטרים מהעיר נוושהיר (Nevsehir), עשוי לשמש תחנה ראשונה מלהיבה בסיור בקפדוקיה. את המצודה המרכזית של הכפר, מין צוק סלע ענק ומנוקב במאות מחילות חפורות ומערות וכוכי מגורים, מכנים תושבי הכפר "בית הדירות הראשון בעולם". התצפית על העמק ועל אוצ'יסאר קצת לפני הכניסה לכפר מרשימה, בייחוד אם זו הזדמנות ראשונה לראות את "ארובות הפיות", הכינוי הרווח לעמודי הסלע שמזדקרים מן האדמה. ההסבר לשם שנותנים תושבי קפדוקיה הוא שרק פיות יכולות ליצור לעצמן ארובות יפות כל כך. תצפית טובה אחרת היא מראש המצודה של אוצ'יסאר (הכניסה עולה 2 לירות טורקיות, כשמונה שקל). מאוצ'יסאר אפשר לנסוע או ללכת בשביל הליכה מסומן היטב לכיוון גורמה (Goreme), העיירה המפורסמת ביותר באזור. המרחק בין אוצ'יסאר לגורמה כשישה קילומטרים בלבד.

גורמה
גורמה משמשת בשנים האחרונות כמרכז התיירותי הסואן בקפדוקיה. סביבת העיירה מציעה אטרקציות נוף ומסלולי טיול מגוונים לצד שירותי תיירות כהשכרת אופנועים, קטנועים, מכוניות וחמש חברות שמפעילות מדי בוקר סיורים בכדורים פורחים בשמי העמקים והגאיות שמקיפים את גורמה.
האתר הבולט ביותר בסביבה הוא המוזיאון הפתוח שהוכרז כנכס מורשת עולמי של אונסק"ו. 300 כנסיות עתיקות, שנחפרו במערות, נבנו וצוירו בין המאות העשירית לחמש עשרה פזורות ברחבי קפדוקיה. יותר מאלפיים קפלות קטנות התגלו באזור. המוזיאון הפתוח משמר ומאפשר לבקר בתנאים נוחים ב-14 כנסיות. כולן חפורות במעמקי הסלע הלבנבן והרך, שמאפשר לתושבי קפדוקיה להתחפר בהרים.
יותר מחמישים מלונות בוטיק קטנים, בכל אחד עד שלושים חדרים, פועלים במערות ובכוכי הסלע בגורמה ובסביבתה. אלה נוספו על המלונות הגדולים של הרשתות המרכזיות שפועלות בעיקר סביב הערים.

צ'אושין וזלווה
בין הכפר הקטן והשקט צ'אושין (Cavusin), כחמישה קילומטרים מצפון לגורמה, לעיירה זלווה (Zelve) מתנשאים כמה מעמודי הסלע המרשימים ביותר. צוקים אנכיים זקורים שנראים כפטריות ענק בגלל שכיפתם עשויה מאבן בזלת קשה שנשחקה פחות מהסלע הרך שמתחתיה. מדריך התיירים מוסטפה אייסון בעקבותיו צעדתי, כינה את האזור הסמוך לצ'אושין, העמוס כולו בזקיפי סלע פאליים ענקיים "עמק ביל קלינטון".
במרחק נסיעה קצר משם (כשמגיעים מצ'אושין פונים ימינה לכיוון זלווה) נמצא אתר פאשה בה. זה מתחם די גדול ובו מאות זקיפי סלע יפים, כמה כנסיות חפורות בצוקים, נקיקים בצבעים ובצורות שונות וכפי שקורה במקומות רבים מסוג זה גם שורה ארוכה של חנויות מזכרות וחנויות פירות יבשים, שבהשראת הנוף נושאות את השלטים "הויאגרה של הטבע". גם בזלווה פועל מוזיאון פתוח בו אפשר לטייל במעלה שלושה עמקים קטנים ולראות כנסיות חפורות, שני מנזרים בנקיקי הסלע והרבה מאוד עצים יפים שפורחים עכשיו בלבן, ורוד וסגול.
הכפר Zelve היה מיושב עד 1952, אז תושביו שחיו במערות נטשו אותו מאחר והמגורים במערות הפכו מסוכנים מדי והיה חשש שמהערות יתמוטטו.

קאימאקלי
הכניסה לעיר המחילות התת קרקעית בקאימקלי (Kaymakli), 19 קילומטרים מדרום לנוושהיר, נראית תמימה ולא מרשימה במיוחד. עוד חור שנפער בסלע. ההמשך מדהים פי כמה. במהלך הביקור במקום יורדים לעומק שלושים וחמישה מטרים מתחת לפני האדמה. רוב הזמן צועדים המבקרים מעט שפופים, כיוון שגובה המחילות כמטר וחצי. רובן די צרות, אם כי מדי פעם הן מתרחבות לאולמות, חדרים, מחסנים ושטחי מחייה מרשימים. המבוך נדמה כאינסופי ומנהלי המקום טוענים שרק חמישית מן המחילות פתוח עתה לביקור. רוב המחילות נחפרו במאה השישית, כדי לשמש כמקלט בעת מתקפה על תושבי הכפר. ההערכה היא שתושבי רוב הכפרים באזור חפרו בסלע סבך מחילות כדי שיוכלו להסתתר בהן. הם אגרו במקום מזון ושתייה והקפידו על פתחי האוורור. התאורה במקום אינה מרובה מדי וכך אפשר להיכנס במהירות לאווירה המעט קלאסטרופובית והמסתורית שהמקום מטפח.

עמק איחלארה
עמק איחלארה (Ihlara) נמתח בדרום קפדוקיה (50 קילומטר מדרום לנוושהיר) לאורך 14 קילומטרים. הליכה לאורכו של העמק היא אחד המסלולים היפים והמפורסמים ביותר באזור. לא חייבים כמובן לצעוד את המסלול כולו, די בקלות אפשר לרדת אל העמק מצפון לכפר אילארה ולצעוד כשעה וחצי עד הכפר בליסירמה (Bellisirma). 128 כנסיות, חלקן בנויות וחלקן חפורות פזורות לאורכו, וסביבן כ-4000 מקומות מגורים בנקיקי הסלע, אבל את עיקר הייחוד מעניקה למקום הצמחייה. 224 צמחים אנדמיים (ייחודיים לאזור זה) התגלו בעמק אילארה. הנוף, זרימת המים, עצי הצפצפה ועצי הפרי הפורחים משרים על ההליכה הזו שלווה גדולה. בבליסירמה אפשר לאכול באחת המסעדות שפועלות על גדת הנחל.

אוונוס (Avanos)
העיירה השוכנת על גדות הנהר האדום מפורסמת בעיקר בתעשיית הקדרות שלה (הודות לטין האדום שמספק הנהר). בעיירה שפע של בתי מלאכה בהם מכינים כלי חרס. אפשר להצטרף לחלק מן הסדנאות ולהתנסות בעבודות קדרות. 


אתרים מחוץ לקפדוקיה
אנקרה (Ankara)
לא רבים התיירים שמגיעים במיוחד לבירת תורכיה, עיר אירופית מודרנית עם שדרות רחבות וגנים ירוקים. ובכל זאת, אם אתם באזור, כדאי להקדיש יום אחד לביקור באתריה של אנקרה.האטרקציה המרכזית בעיר היא המוזיאון לתרבויות אנטוליה. המוזיאון, הממוקם במבנה עות'מאני מן המאה ה-15, ירתק את כל מי שיש לו עניין בתרבויות הקדומות של אזור אנטוליה. האגפים מחולקים לפי תקופות היסטוריות, בהן התקופה הניאוליתית, התקופה הכלכוליתית, תקופת הברונזה ועוד. התצוגה המרתקת ביותר, לדעת רבים, היא של התקופה החיתית.
בסמוך למוזיאון, על גבעה, שוכנת המצודה הביזנטית (Hisar). בין חומותיה יש כפר תורכי מסורתי משוחזר עם סמטאות צרות ומסגדים. מהמגדל שבמקום אפשר להשקיף על אנקרה.
אסור להחמיץ את המוזוליאום של אתאטורק (Anit Kabir), מייסד הרפובליקה של תורכיה ונשיאה הראשון, השוכן בתוך פארק יפה על גבעה. קברו של אתאטורק נמצא במבנה מרשים. במוזיאון שבמקום נמצאים מסמכים ופריטים שהיו שייכים לאתאטורק.
אנקרה היא עיר צעירה הודות לסטודנטים הרבים הלומדים בה ולכן ניתן למצוא בה מקומות בילוי רבים, בתי קפה וברים.

קוניה (Konya)
העיר, החמישית בגודלה בתורכיה, מפורסמת בעיקר הודות לפסטיבל הדרווישים המחוללים שמתקיים בה בכל דצמבר. מומלץ להגיע לכאן בזמן הפסטיבל אך יש מה לראות בעיר במשך כל השנה. מן הסיור במרכז העיר ניתן ללמוד רבות על הארכיטקטורה הסלג'וקית ויש בה מבנים מעניינים רבים. האתר המפורסם ביותר בעיר הוא מוזיאון מבלנה (Mevlana Museum), שם קבור מייסד מסדר הדרווישים, ג'לאל –א-דין רומי, המכונה מבלנה. מבנה הקבר מרשים ביותר. במקום נמצאים גם ארונות הקבורה של בני משפחתו של מוולנה. בנוסף, יש במוזיאון מסגד ותצוגה ממנה ניתן ללמוד על הווי הדרווישים. בתצוגה ניתן לראות כלי נגינה, תלבושות ועוד. מוזיאון מעניין נוסף הוא מוזיאון קאראטיי 
(Karatay Museum), שהיום משמש כמוזיאון לקרמיקה, אך כאשר נבנה ב-1251, שימש כבית ספר לתיאולוגיה. יפה במיוחד הוא האולם המרכזי בו יש כיפה גדולה ויפה מעוטרת פסיפס ומתחתיה בריכת מים. בית מדרש מעניין נוסף הוא Ince Minare שגם הוא הפך למוזיאון. בית הספר הוקם בשנת 1264 וסימני ההיכר שלו הם הצריח הדק שלו, שהעניק למבנה את שמו (המשמעות של Ince Minare היא צריח דק), ושער הכניסה המרשים המגולף באבן. כיום המקום משמש כמוזיאון לגילופי עץ ואבן. כיאה לעיר שהיא מעוז האסלאם בתורכיה, יש כאן מסגדים רבים. אחד החשובים שבהם, אם לא החשוב ביותר, הוא מסגד אלאדין (Alaeddin Camii). בנייתו של המסגד הגדול והמפואר נמשכה כשבעים שנה והסתיימה ב-1221. המסגד עבר במהלך השנים שינויים ושיפוצים רבים ונקברו בו מספר סולטנים סלג'וקים.

 

 

המיוחדים של מסע אחר

המלצות מסע אחר על אתרים יחודיים ומקומות שונים מהמסלול הרגיל


טיסה בכדור פורח
טיסה בכדור פורח היא אחת החוויות המלהיבות והמרגשות ביותר שיש, ואם צריך לבחור מקום אחד לטוס בו בכדור פורח, קפדוקיה היא ללא ספק המקום לעשות זאת. המראה של ארובות הפיות, הפטריות, עמודי האבן והנוף הירחי של המקום מרשים עוד יותר מלמעלה. מרבית הסיורים נמשכים כשעה עד שעה וחצי וכוללים איסוף מהמלון ופיזור בו בסוף הסיור. אחת החברות הוותיקות שמתמחה בטיולים בכדור פורח בקפדוקיה היא Kapadokya Baloons.  המחיר לטיסה הוא 230 אירו לאדם. הטיסה נמשכת כשעה. רכב של חברת הכדורים הפורחים (חמש כאלה פועלת בגורמה) אוסף את הטסים מבית המלון בשעה חמש בבוקר ומחזיר אותם לאחר הטיסה בערך בתשע.