יותר מאלף שנים לפני הגעתם של השבטים התורכיים לשטחי תורכיה של היום, כבר התגוררה באיזור אוכלוסיה ארמנית גדולה כקבוצה לאומית מוגדרת. תחת שלטונה של האימפריה העות'מאנית חיו הארמנים, כמו יתר המיעוטים הלא־מוסלמים, כאזרחים מדרגה שנייה, "מילאת". הם חויבו במיסים גבוהים, אך שמרו על צביונם התרבותי הנוצרי ועל שפתם. הארמנים השתלבו בהצלחה במהלך החיים באימפריה, רבים מהם התבלטו בחיי התרבות, האמנות, המסחר וההשכלה, והם היו למיעוט משגשג ולמושא קנאה של רבים משכניהם. המאה ה־19 בישרה שינויים באיזור. האימפריה העות'מאנית החלה להתפורר וחלקים גדולים משטחיה, בעיקר באירופה, החלו להיקרע ממנה. מאבקי השליטה בקווקז בין התורכים לרוסים חילקו את האוכלוסיה הארמנית בין שטחיהם, והתעוררו שאלות לגבי נאמנות הארמנים כלפי האימפריה. התורכים חששו מפני שיתוף פעולה שלהם עם הרוסים הנוצרים שמעבר לגבול. רוח הלאומיות האתנית, שהתפשטה באירופה, הגיעה גם מזרחה ועוררה הדים בקרב מיעוטים שונים באימפריה, ובהם הארמנים. דרישות לרפורמות ובהמשך גם לעצמאות התעצמו בראשית שנות התשעים, לעיתים תוך ביצוע מעשי טרור ואלימות. התורכים, בראשות הסולטאן עבד אל־חמיד השני, הגיבו ברצח שיטתי של אוכלוסיה ארמנית. בשנת 1909 הודח הסולטאן ולשלטון עלו "התורכים הצעירים". גם בהנהגתם התחוללו מאורעות דמים, ונהרגו עוד אלפים רבים של ארמנים.
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, שוב גבר חששם של התורכים משיתוף פעולה אפשרי של הארמנים עם הרוסים, ובדרגים הגבוהים של השלטון הוחלט למצוא פתרון ל"בעיה הארמנית". בלילה שבין 23 ל־24 באפריל 1915 נאסרו באיסטנבול כ־600 מהאישים הארמנים הבולטים בבירה התורכית, והוצאו להורג. מִברקים, שרוב החוקרים (פרט לתורכים) רואים בהם מסמכים אותנטיים, נשלחו לכל רחבי המדינה, ובהם הוראות לפתרון נחרץ לשאלה הארמנית. |