כמעט שנה חלפה מאז ביקורו של הצלם פרג' פרי אצל האסקימואים באלסקה. היושב במחיצתו ומאזין לתיאוריו מקבל את הרושם שמר פרג' חזר משם רק אמש. בהתלהבות ובחום הוא מציג את הצילומים שהביא משם, ומספר את קורות המסע. למרות שהוא חוזר ומסביר עד כמה היה קשה, אי-אפשר להשתחרר מן התחושה שהוא נהנה מכל רגע. פרג' טוען שהתמונות מדברות בעד עצמן, אך למרות זאת אנו מוסיפים כאן פרטים על הביקור ועל אופן פעולתו של צלם הבא מן המזרח הקרוב לצפון הרחוק. אילו הכנות נעשו לקראת המסע? במה שונה מסע צילום בחוג הקוטב מכל סיור צילום אחר? המעבר ממקום מרוחק אחד למשנהו נעשה בטיסה, אמצעי התחבורה היעיל היחידי בארץ ענקית זו. הבסיס נקבע בעיר המרכזית פיירבנקס, וממנה יצאו לגיחות ברחבי אלסקה, שארכו מספר ימים. המטוס, המצויד בגלגלים ובמגלשים לנחיתה בשלג, ליווה את המסע לכל אורכו, ואיפשר לו להגיע למקומות נידחים ומרוחקים מאד. באחד המקומות, באי סנט-לורנס שבמיצר ברינג, מרחק כרבע שעת טיסה מסיביר, בכפר ששמו סבונגה (SAVOONGA), לא הצליח הטייס להמריא לאחר ששהינו במקום כיום וחצי. עקב מזג האוויר נאלצנו להשאר חמישה ימים תמימים בכפר. השלג סביבנו הלך ונערם, וכיסה כמעט לחלוטין את הבקתות. זקני סבונגה לא זכרו סופה כזו בחמישים השנים האחרונות. כשישבנו שם במשך אותם חמישה ימים ארוכים, שמענו במספר הזדמנויות שני דברים: ראשית, סבונגה היא סוף העולם; שנית, מכאן מתחיל מזג האוויר בעולם כולו, מכאן מוצאן של הרוחות. באותם ימים יצאו הרוחות לדרך במרץ רב. הנסיעה בין הכפרים השונים נעשתה בעיקר במזחלות שלג. בלילות ארגנו עבורי שני המלווים אירוח בבתיהם של תושבי הכפרים שבהם ביקרנו. כאן בבקתות, נעשו רוב צילומי הפנים והפורטרטים. הימים הארוכים (הסיור נערך באפריל) איפשרו שעות צילום רבות מן הרגיל, לעיתים עד 18 שעות נסיעה וצילום ביום אחד. האם צילום אסקימואים שונה מצילום אנשים במקומות אחרים? עד כמה נהוג במקומות הנידחים אורח חיים מסורתי, ועד כמה חדרו לשם תרבות מערבית ומודרניזציה? השימוש הבולט ביותר בכלים מסורתיים היה דווקא בכלים שרבים סבורים שעברו מן העולם: סירת הדיג הזעירה העשויה עור, ומזחלת הכלבים. תושבי צפון אלסקה מייצרים עדיין סירות "ביתיות" המשמשות אותם לדיג. ההבדל היחיד הוא, שכיום מוצמד לסירות אלה מנוע בחלקו האחורי, אך מבנה הסירה ודרך יצורה וקשירתה בגידים לא השתנו כלל. מזחלות הכלבים משמשות עדיין באזורים מסוימים, נידחים בעיקר, ככלי תחבורה משמעותי. בכפרים מרכזיים אפשר לראות אופנועי שלג רבים, שהפכו ליורשיה המודרניים של המזחלת. בסבונגה שבסנט-לורנס, למשל, אפשר לראות עדיין יצרני סירות ומזחלות כלבים. הקידמה עדיין מהססת להגיע לשם. חיזוק נוסף לשימורן של מזחלות הכלבים נותן מירוץ המזחלות הפופולרי בין אנקוראג' (ANCHORAGE) ונום. 50,000 דולר ממתינים למנצח במירוץ, שבו משתתפות מזחלות הרתומות לשישה עד שמונה עשר כלבים. המנצח עובר את המרחק בשלושה עשר יום, האיטיים יותר מגיעים לנום בשלושה שבועות. ראיין: משה גלעד |