תולדות נפאל

ההסטוריה המתועדת של נפאל מתחילה במאה הרביעית לספה"נ והתעודה הראשונה היא כתב-הקדשה, על עמוד בשטח מקדש הוישנו-צ'נגויל נרייאן שעל-יד קטמנדו, בו מקדיש מלך משושלת ליצ'הבי לאמו, את המקדש שעמד להבנות שם. תקופת הליצ'הבי, המשתרעת על המאות 9-4 לסה"נ, מקבילה לתקופת הזוהר של תרבות נגופטא בהודו. בנפאל זו תקופה של פלורליזם דתי ופריחת האמנות, אם כי היצירות היחידות ששרדו מתקופה זו הן פסלי האבן.
300 השנים שלאחר תקופת ליצ'הבי שרויות באפילה. כמעט ואין תעוד מוסמך על השנים האלו, המכונות "תקופת המעבר".
בסוף המאה ה-12 קורים שני מאורעות גורליים בתולדות נפאל:
א. זו תחילתה של תקופת שושלת מאלא, התקופה בה נוצרו כמעט כל האתרים והיצירות הנראות כיום. תקופה זו נמשכה עד שנת 1769, מועד כיבוש עמק קטמנדו על-ידי מלך גורקא משושלת שהא – השושלת השולטת בנפאל היום. כבוש זה קבע את הגבולות החדשים של נפאל כיחידה המדינית המוכרת לנו, אך שם קץ לפריחה התרבותית של עמק קטמנדו.
ב. המוסלמים משלימים את כיבוש צפון-מזרח הודו, תוך הרס המרכזים הגדולים של היצירה הדתית והאמנותית הבודהיסטית. נפאל הופכת מקלט לנזירים, מלומדים ואומנים וכן לכתבי-יד וליצירות אמנות אשר אלה מצליחים להביא עימם בבריחתם. המאורעות הופכים את נפאל למרכז חשוב של תרבות בודהיסטית המשפיע השפעה מכרעת על עיצוב תרבות טיבט. פריחה זו נעצרת עם מיצוי המשאבים הרוחניים ההודיים, ומפנה מקום להינדואציה מחודשת וגוברת של תרבות נפאל.
במאות ה-16 וה-17 חל מהפך ביחסי התרבות בין נפאל וטיבט – טיבט הופכת למובילה ואף משפיעה השפעה מכרעת על היצירה הדתית והאומנותית של נפאל.
הדבר מתבטא בהצפת נפאל באלים טנטרים חדשים. עפ"ר מקובלים על הבודהיסטים וההינדואיסטים כאחד, מה שגורם לטשטוש נוסף של הגבולות בין שתי הדתות. 100 השנים בין סוף המאה ה-14 ועד סוף המאה ה-15 הן תקופת יציבות ואחדות יחסית בין הנסיכויות הקטנות המרכיבות את ממלכת מאלא. התקופה שמן המאה ה-15 ועד כבוש ממלכות מאלא ע"י מלך גורקא ב-1769 – קרוב ל-300 שנה של "שלושת הממלכות": קטמנדו, פטאן ובהקטאפור – התאפיינה ברפיון פוליטי מלווה בפריחה תרבותית, אומנותית וארכיטקטונית בעמק קטמנדו.
מאז הכיבוש עוצבה הישות המדינית של נפאל בגבולות של היום וחלה התעצמות ניכרת מבחינה מדינית ולאומית. עם זאת, חלה הדרדרות ניכרת של היצירתיות ברוב התחומים – יצירות העבר סובלות מהזנחה ואף נעלמות בקצב מהיר אל מוזיאונים ואוספים מחוץ לנפאל.