טיפול נמרץ בשמי האלפים

"אני הולכת לאפות עוגה, זאת סגולה בדוקה להזנקה", אמרה לי טייסת מסוקי החילוץ אנט מילר באתר בלפ (Belp) שבו היא מוצבת, באיזור ברן, שווייץ. כדרכן של אמונות תפלות השגורות בכל טייסת, זה עבד. הבצק עדיין לא תפח כשהוזנקנו לאוויר, למשימת פינוי של פצוע מתאונת עבודה באתר בנייה, חמש דקות טיסה מהעיר ברן.
אנט מילר היא הטייסת היחידה בצי הטייסים של החברה השוויצרית REGA, המספקת שירותי חילוץ לנפגעי תאונות סקי, מפולות שלגים, תאונות דרכים ותאונות עבודה, טיסות חיפוש, שירותי טיפול נמרץ מעופפים ברחבי שווייץ ופינוי רפואי ממדינות שמחוץ לה. מילר, בת 24, שירתה שנתיים כטייסת בצבא השוויצרי ומאז שסיימה את שירותה, לפני כשלוש שנים, היא עובדת בחברה. "לא בטוח שזה מקצוע לכל החיים, אבל בינתיים אני נהנית", אמרה.
לחברת החילוץ REGA 13 בסיסים ברחבי שווייץ, הפזורים כך שכל נקודה במדינה נמצאת בטווח של 15 דקות טיסה מאחד מהם. בכל אתר עומדים בכוננות, 24 שעות ביממה, צוות של שלושה (טייס, רופא וחובש) ומסוק אחד מדגם אוגוסטה  A-109-K2 – צעצוע מבריק, יפהפה ומעורר קנאה, המצויד כאמבולנס לטיפול נמרץ.
בצעצוע המשוכלל, שמשקלו נמוך יחסית, יש תא נוסעים מרווח, הוא שקט, מסוגל לתמרן היטב בגובה רב ולשייט במהירות של עד 263 קילומטרים בשעה. בנוסף ל־15 המסוקים, יש לחברה שלושה מטוסי סילון, המשמשים להטסתם של שוויצרים שחלו או נפצעו במדינות רחוקות.
החברה היא גוף פרטי, שהוקם ב־1952 לא למטרות רווח. היא חברה בארגון הצלב האדום השוויצרי ומחויבת לעקרונותיו. החברה אינה מקבלת תמיכה ממשלתית, ועיקר מימונה מגיע ממיליון ו־400 אלף המנויים שלה (התורמים לחברה ומשלמים דמי חברות שנתיים). שאר הכנסותיה מגיעות מהחזרי ביטוח רפואי של הלקוחות.
יומיים לאחר הביקור באתר ליד ברן כבר הייתי באלפים עצמם, בשְטֵייגְֵווֵילָה , לא רחוק מאִינְטֶרלַאקֶן. הוזנקנו לפנות גולשת ששברה את רגלה בתאונת סקי באתר שליד היוּנְגְפְרָאוּ. לאשה שלום. משימות פינוי של נפגעי ספורט הרים וחורף הן המרכיב העיקרי בכ־10,000 הטיסות שעורכת החברה בשנה בממוצע.
פני השטח ההרריים מחייבים שימוש במסוקים למשימות רבות, ובשווייץ כ־25 חברות מסוקים, המספקות בעיקר שירותי תובלה ואספקה. לקינוח הביקור הצטרפתי למשימה של העברת קורות עץ ענקיות ממקום כריתתן לדרך סמוכה, שאליה יכולה להגיע משאית. למשימה גויס מסוק מסוג מיוחד – מסוק Lama, חזק מאוד, הנראה לעיתים כמנוע שהלבישו עליו שני כסאות. הוא משמש בעיקר למשימות מסוג מתלה־מטען – העברת מטענים כבדים באמצעות כבל המורד מתחתית המסוק, שמרחף באותה עת בגובה רב. אגב, מסוק זה מחזיק בשיא העולם בטיסת מסוקים בגובה, בזכות טיסה שבה הגיע לגובה 37,000 רגל. לשם השוואה: רוב המסוקים לא מגיעים אפילו לגובה 15,000 רגל.

כתב: דובי טל

שתפו: