תפריט עמוד

נפלאות השוקולד הבלגי

אין ויכוח על כך שבבלגיה מייצרים שוקולד נפלא – רך, נימוח, בעל מרקם קטיפתי וטעם אסרטיבי. אבל האיכות המעולה אינה סוף הסיפור אלא רק תחילתו. סביב השוקולד הבלגי יש תרבות שלמה, כפי שאפשר לראות כאן (צילום: משה שי)

בבלגיה, מקום שנותנים בו כבוד לשוקולד לא פחות (ואולי יותר) מאשר לדגל ולהמנון, יודעים להעריך את כל אלה, ומעניקים למאסטרים של השוקולד יחס בהתאם, כמו לשפים מובילים או לאופנאים קובעי טעם כגוצ'י או ורסצ'ה.

"להגיד שהבלגים אוהבים שוקולד זה אנדרסטייטמנט", כותבת רות ואן-ווירביק בספר הבישול והקולינריה המבריק שלה, "כולם אוכלים טוב בבלגיה". "השוקולד הוא תשוקה, התמכרות וגאווה לאומית. בבלגיה לא באים לבקר קרובים, חברים או מכרים בידיים ריקות. קופסה של פרלינים משובחים – אפילו קטנה, אבל תמיד עטופה ומקושטת להפליא – היא פשוט חובה".

המבקר מן החוץ מוצא עצמו נפעם מהרצינות שבה לוקחים הבלגים את השוקולד שלהם. אין ויכוח על כך שבבלגיה מייצרים שוקולד נפלא. רך, נימוח, בעל מרקם קטיפתי וטעם אסרטיבי. אבל האיכות המעולה אינה סוף הסיפור אלא רק תחילתו.

סביב השוקולד, ייצורו וצריכתו יש תרבות שלמה. המבינים מדברים על זנים שונים של שוקולד, על שנים טובות ורעות ביבול, כמו ביין, על טכניקות שונות לערבול עיסת השוקולד ועל הטעמים החדשים בקולקציה הנוכחית.

יש בבלגיה שוקולטריות – חנויות יוקרה שמתמחות בשוקולד משובח – בכל פינה, כמו חומוסיות בישראל. לפי ספירה רשמית, קרוב ל-2,500. לא מעט בשביל אוכלוסייה של כעשרה מיליון תושבים. וכמו שלכל ישראלי יש טעם אישי בחומוס, עם העדפות אישיות, מסורת, זכרונות ודעות מוצקות – ככה הבלגים עם השוקולד. בדומה לדיונים שמנהלים חומוסאים ישראלים בכובד ראש על החומוס של אבו גוש לעומת זה של העיר העתיקה בירושלים ועל החומוס של עכו מול זה של יפו, בבלגיה מתווכחים על "ליאונידס" לעומת "גודיבה", על "נויהאוס" מול "מרקוליני". כולם טובים, כולם משתמשים בחומרי גלם מעולים, כולם יצירתיים, ולכל אחד מהם חסידים משלו.

השוקולטריות הן הרבה יותר מסתם חנויות לממכר שוקולד. הן יפות להפליא, ודומות לחנויות תכשיטים יותר מאשר לחנויות ממתקים. כבר בכניסה מכה בך הריח, מתוק ומשכר וסמיך עד שאפשר לטעום אותו על קצה הלשון: ריח של שוקולד טרי, עם ארומה של קפה טרי שנטחן זה עתה וניחוח עז של פינוק.

האסתטיקה היא חלק חשוב מהסיפור. השוקולדים היפהפיים מונחים מאחורי דלפק זכוכית מבהיק, מוארים היטב ומוצגים לראווה כמו יהלומים. כמו בכל פולחן, לאריזה ולעיצוב יש תפקיד מכריע. הם חיוניים לייצור התחושה לא פחות מהמוצר עצמו. למעשה, הם חלק בלתי נפרד מהמוצר עצמו.

בשוקולטריות המובחרות של היצרנים האיכותיים מחליפים בכל עונה את עיצוב החנות כולה, כולל חלון הראווה, ניירות העטיפה וסרטי האריזה. הביקור שלנו התקיים בסתיו, וכל החנויות הצטבעו בגוני שלכת. דוגמאות השוקולד היו בצורת עלים נושרים. ניירות האריזה קושטו בעלים אדומים וצהובים, בפירות אסיף בשלים ובסרטי סאטן כתומים או מלמלה ירוקה עם שולי זהב.

(מתוך כתבה של זהרה רון)

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק

    כתבות מבלגיה

    טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן
    טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן

    בריסל מציעה מגוון קולינרי עצום, מדוכני רחוב ועד מסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן, וכל מה שביניהם. עם יותר מ-2,000 מסעדות, לא תתקשו למצוא אוכל מצוין, בהתאם לטעם ולכיס שלכם. ובין ארוחה לארוחה, אפשר לשוטט בשוק איכרים או להתענג על ...

    אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים
    אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים

    מאירועים מיוחדים, כמו סוף שבוע שמוקדש לפעילויות בגלריות, דרך מוזיאונים ועד לאמנות רחוב, בריסל מציעה שפע של אפשרויות למתעניינים באמנות. הצצה לדברים נהדרים שחובבי אמנות יכולים לראות במהלך ביקור בבריסל

    חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה
    חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה

    היא רב תרבותית, מגוונת, נעימה מאוד ולא מתנשאת, יש בה בניינים נהדרים, מלונות מוצלחים ואוכל מעולה. רותם בר כהן מספרת איך התאהבה בבריסל ולמה גם לכם כדאי לתת צ'אנס לבירת בלגיה