תפריט עמוד

חורף בראש הנקרה

בקצהו הצפוני של חוף הים התיכון, בגבול ישראל-לבנון, שוכנת אחת משמורת הטבע הייחודיות בישראל – שמורת ראש הנקרה. השמורה כוללת נקרות וכוכים מרשימים, שנוצרו בפעולה משולבת של תהליכים גיאולוגיים והשפעת גלי הים. אייל ברטוב חזר מביקור קצר עם תמונות מרשימות באווירה חורפית (צילום ועריכה: אייל ברטוב)

שמורת הטבע ראש הנקרה מצטיינת במצוק תלול היורד לתוך הים התיכון ובחוף ים מפורץ ומרשים. מצוק הנקרות הוא קצהו המערבי של "רכס הסולם", הר התוחם את הגליל המערבי מצפון, ומתנשא לגובה של 300 מטר. בחודשי החורף השמורה מקבלת אופי מיוחד ושונה וזה אחד הזמנים היפים ביותר לביקור. גלי הים גועשים ומתנפצים על הנקרות, צבעי הנוף משתנים והסביבה מקבלת אופי מסתורי.
המצוק עצמו בנוי משלוש שכבות: השכבה תחתונה שעשויה מאבן-גיר קשה ונמצאת ברובה מתחת לפני הים; השכבה האמצעית שגובה שבעים מטר של מצוק תלול העשוי מקרטון רך עם רצועות של צור. בשכבה זו נוצרו על ידי גלי הים נקרות ופסלי אבן טבעיים; והשכבה העליונה שעשויה מדולומיט קשה. אורכן הכולל של הנקרות הוא כמאתיים מטר והן בעלות צבע לבן בהיר.
לרשות המבקרים בשמורה רכבל באורך 102 מטר היורד אל הנקרות החצובות. בתקרת הנקרות שוכנים עטלפי פירות ובנקיקים שבמצוק מקננים יוני סלעים וסיסים. סמוך לפני המים ניתן לצפות בשחפיות כשהן מלקטות מזון המצוי בשפע על סלעי החוף. המים בנקרות מאפשרים תנאי חיים אידיאליים למגוון עצום של בעלי חיים ימיים. בלילות ירח מלא בודדים בשנה ניתן לצפות במחזה מרהיב של מאות צבים זעירים שבקעו מביציהם ונוהרים אל הים. אלה הם צאצאיו של צב ים חום, אשר חוף ראש הנקרה המפורץ הוא אתר ההזדווגות המימי שלו ואת הביצים תטיל הנקבה במפרצונים החוליים שבין סלעי החוף.
למבקרים מומלץ לטייל גם בחמשת הקילומטרים המפרידים בין רכס הסולם לבין גן לאומי אכזיב. ברצועת החוף היפה מגוון נופים של מערות ימיות, גומחות מים רדודים וחמימים ונחלי אכזב הפורצים את רכס הכורכר החופי. אפשר לטייל ברכב, באופניים או בהליכה נוחה ברגל. לנוסעים ברכב, ניתן לעצור בדרך במצפורים הקיימים, או סתם ללכת לכיוון הים וליהנות מהלגונות הטבעיות, מצמחיית החוף המיוחדת, מהשחפים המעופפים בקרבת החוף ומתצפיות בדייגים. 
מידע נוסף: אתר הבית של ראש הנקרה.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק

    כתבות מהגליל המערבי

    מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
    מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

    בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

    אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
    אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

    הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

    בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
    בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

    בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות