תפריט עמוד

הר סדום – הר שכולו מלח

באזור ים המלח מתנשא הר אחד שכולו תופעת טבע – הר סדום – הר מלח עצום. אייל ברטוב ביקר באחד מאזורי הנוף המרתקים ביותר בישראל (צילום ועריכה: אייל ברטוב)

בדרום חופו המערבי של ים המלח מתנשא הר סדום. ההר המיוחד הוא תופעת טבע גיאולוגית. כתוצאה מהצטברות מלחים ומינרלים בקרקעית האדמה, באזור שבו היה בעבר אגם ים המלח טרם התכווצותו, נוצר גוש מלח שעשה את דרכו כלפי מעלה. הגוש, הוא הר סדום, עלה על פני השטח, תוך שהוא משאיר אחריו מערות, מחילות, פירים, ארובות ובורות. כל אלו נותנים להר את מראהו הייחודי וההזוי, עטור הצבעים והצורות.
כיום מתנשא ההר לגובה 200-150 מטר מעל פני ים המלח ופסגתו מתנשאת לרום 240 מטר. מפסגת ההר נשקפים נופיהם של ים המלח, מדבר יהודה והרי מואב. סלעי המלח של ההר רגישים מאוד למגע מים, ולכן כאשר יורד גשם באזור (לעתים רחוקות), ממיסות טיפות המים את המלח ומפסלות תצורות סלע שונות בהר. עם התמוססותו הטבעית של המלח נוצרים בחלליו של ההר פירים ומערות אדירות.
הביקור במערות המלח, הפירים והארובות שבהר סדום מסוכן מאוד בשל סכנת התמוטטות, ועל כן אסרה רשות הטבע והגנים את הביקור בהן. ניתן לטייל בשבילי ההר עצמו, מהם נשקף נוף יפהפה שכולל רצועות סלעים בגוני אדום, לבן, חום ושחור, מאובני דגים, אצות, צבים ונחשים והמון תצורות סלע נפלאות ומעוררות דמיון.
בסרטון הווידאו של השבוע מזמין אתכם אייל ברטוב אל מערת סדום המרתקת. המערה אסורה לכניסת מבקרים, אך באישור מיוחד מרשות הטבע והגנים הותרה הכניסה לשם הצילומים. הזדמנות פז להציץ למעמקי הר סדום.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק