תפריט עמוד

האגן הקדוש בירושלים

מעבר לכל המשמעויות הלאומיות, הדתיות, ההיסטוריות, ירושלים היא ללא ספק יעד התיירות מספר אחת בישראל. אם היינו גרים בחו"ל לכאן היינו רוצים לבוא לביקור. שפע כזה של אטרקציות מושכות, מרתקות, מסקרנות לא מוצאים במקומות רבים בעולם (צילום ועריכה: אייל ברטוב)

ירושלים היא עיר שהעבר שלה – בן למעלה מ-4,000 שנה – נוכח בה גם בהווה. עיר שכמעט כל אזור ושכונה בה צופנים בחובם קסם מיוחד וזיכרון היסטורי, החל מתקופת האבות, דרך ימי בתי המקדש, עבור בימי הביזנטים, הצלבנים, התורכים ועד ימינו. זוהי גם העיר היחידה בעולם המסמלת גאולה ומשיחיות לשלוש הדתות המונותאיסטיות, עם הכותל המערבי המקודש ליהודים, ויה דולורוזה וכנסיית הקבר של הנוצרים, ומסגד אל-אקצה וכיפת הסלע של המוסלמים.
בירת ישראל של ימינו משמרת את אווירתה המיוחדת בעזרת הבנייה העקבית באבן, אך במקביל היא גם מתפתחת ומכילה חיי תרבות עשירים, מוזיאונים, חיי לילה, מועדונים ומסעדות. 

האתרים הקדושים
במאה ה- 4, לאחר ההתנצרות של האימפריה הרומית, באה הלנה, אמו של הקיסר קונסטנטינוס, לירושלים, ועל פי המסורת מצאה את מקום קברו של יֵשוּעַ ואף את הצלב שעליו הוצא להורג. על מקום הקבר נבנתה כנסייה, אשר חרבה במהלך השנים ונבנתה שוב במאה ה- 20. 

בתוך הכנסייה נמצאות, כאמור, התחנות האחרונות בדרך הייסורים, וביניהן מקום הצליבה. קברו של יֵשוּע נמצא בתוך אולם עגול, המכוּנה "הרוֹטוֹנְדָה". מול הרוטונדה נמצא אולם מלבני הנקרא "קָתוֹלִיקוֹן" (בלטינית – כלל אנושי), ובמרכזו נמצא מבנה אבן המסמל את טבּוּר העולם. 

בכנסייה קַפֵּלוֹת נוספות, המוקדשות לדמויות או לאירועים הקשורים ליֵשוּע. אחת מהן היא קַפֵּלַת אדם הראשון, שעל פי האמונה, כאמור, נקבר במקום הצליבה. 

הכנסייה היא מהמקומות המקודשים ביותר לכל הנוצרים, אך בין הזרמים השונים של הנצרות קיימות מחלוקות על זכות הפולחן בחלקיה השונים. כדי להמעיט בחיכוכים, נקבעה חלוקה המגדירה את זכות הבעלות שיש לכל זרם בשטחי הכנסייה. לדוגמה, במקום הצליבה בנויים שני חדרים, שאחד מהם שייך לזרם הקתולי והשני לזרם היווני-אורתודוקסי. הקתוליקון משמש את האורתודוקסים לתפילה והם אף בנו בו איקונוסטאזיס, ואילו חדרי תפילה אחרים מוחזקים בידי הזרם הקתולי. 

מסגד אל אקצה, או כמו שזה מתורגם לערבית "המסגד הרחוק ביותר", נבנה לראשונה על ידי אומאייד קליפה אל וואליד בין השנים 705-715 לספירה. זה המסגד השלישי בקדושתו בעולם המוסלמי אחרי מכה ומדינה. הוא ממוקם דרומית מכיפת הסלע ונבנה מחדש לפחות חמש פעמים ( הבניה המחודשת האחרונה הייתה ב- 1035). המסגד משתרע על כ- 1400 ממ"ר ויכול להכיל 5000 מתפללים. לפי האמונה המוסלמית, במקום בו מסגד אל אקצה נבנה, מוחמד נקרא אל השמיים על ידי המלאך גברחאל בכדי לפגוש את אלוהים.

אחד הקירות המקיפים את רחבת המסגד הוא "הכותל המערבי", שהיה חלק מהחומה שהקיפה את בית המקדש לפי האמונה היהודית.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק