תפריט עמוד

בעקבות האדם הקדמון

אחד ממוקדי המשיכה למדענים מכל העולם הוא ערוץ אולדובאי, בו התגלו שרידים מופלאים של האדם הקדמון. איל ברטוב חזר מביקור בטנזניה (צילום: אייל ברטוב)

בצפון טנזניה, לאורך הבקע הסורי-אפריקאי, נמצא אחד האזורים היפים ביותר בעולם – אזור השימור נגורונגורו (Ngorongoro Conservation Area). בשנת 1979 הוכרז האזור לאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו, בזכות אוצרות הטבע והתרבות שבו. האזור לא רק יפה, אלא גם מגוון: יש בו רכסים געשיים זרועי מכתשים, ימות וביצות, קניונים, הרים ומישורים, דיונות ויערות, ואוכלוסיית חיות בר מהגדולות בעולם.
בחלקה המערבי של שמורת נגורונגורו נמצא ערוץ אולדובאי (Olduvai Gorge), הנמתח לאורך חמישים קילומטר וקירותיו נישאים לגובה תשעים מטר. בערוץ ובמישורים שסביבו פזורים כפרי מסאים ובעלי חיים רבים, אך פרסומו בא לו בשל התגליות הפליאונטולוגיות החשובות שנמצאו בו. ב-1911 התגלו בו מאובנים, ומאז הפך למוקד משיכה למדענים מכל העולם. בין היתר נמצאו בו הומינידים, מאבותיו הקדמונים של האדם, שלא היו מוכרים קודם לכן.
באתר החפירות לַאֵטוֹלי (Laetoli) שבערוץ אולדובאי נחשף ממצא יוצא דופן – עקבות מאובנות בנות שלושה מיליון וחצי שנים של שלושה הומינידים קדמונים, שיצאו לטיול והשאירו את טביעות רגליהם בבוץ הרטוב. הבוץ התכסה באפר געשי מהתפרצות של הר הגעש סדימן (Sadiman), וכך הונצחו עקבותיהם של ההולכים. במקום יש מוזיאון קטן, ובו תיעוד של הממצאים ושל העבודה המתנהלת באתר. אפשר גם לקחת מדריך מן המוזיאון ולרדת אל תוך הערוץ, לביקור באתרי החפירה. לאורך אולדובאי אפשר לראות מרבצי מאובנים חשובים.
אייל ברטוב חזר מביקור בערוץ אולדובאי עם מבחר צילומים מרתקים ומופלאים.

פרטים נוספים

הגעה
אזור השימור נמצא במרחק של כ-190 קילומטר מארושה (Arusha) שבצפון טנזניה. ממנה מאורגנים טיולי ספארי אל האזור במגוון רמות מגורים ומחירים.

עונה
בנגורונגורו אפשר לבקר כל השנה, כשלכל עונה יש תופעות מיוחדות. העונה המומלצת לביקור במישורי העשב הקצר היא בחודשים דצמבר-אפריל.

לחצו כאן למידע נוסף על אולדובאי.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק