פמבה/ אי שקט

 

בפמבה יש אתרי צלילה יפים וכפרי דייגים מסורתיים. אי על קצה הציפורן

החופים של פמבה עדיין לא מפותחים מבחינה תיירותית כמו חופי האי זנזיבר | צילום: ג'אווד ג'אפרג'י

כתבו: אורן פלס ותומר רייזנר

רוב התיירים אינם מגיעים לאי פמבה (Pemba), אחיו הקטן והלא מתויר של זנזיבר. הוא מרוחק מזנזיבר כשישים קילומטר לכיוון צפון-מזרח, שייך גם הוא לקבוצת האיים הנקראת זנזיבר, אך שונה משכנו הנודע ומציע נופים שאופיים שקט וירוק. תשתית התיירות בפמבה אינה מפותחת ואפשרויות הלינה, האוכל והתחבורה מוגבלות, אך העובדה שהתיירות ההמונית טרם הגיעה אליו היא חלק מקסמו.
לאי מגיעים בטיסה מדאר א-סלאם או מזנזיבר. אפשר להגיע גם במעבורת, שיוצאת מאותם מקומות ונוחתת בקו החוף המפורץ, המעוטר במנגרובים שחושפים את שורשיהם עם ירידת פני המים בזמן השפל.
הכינוי "אי התבלינים" דבק בזנזיבר, אך חלק הארי של גידול התבלינים מרוכז זה מאות שנים דווקא בפמבה, בגבעות המוריקות ובשטחים החקלאיים. ענף המסחר העיקרי באי הוא ייצור של תבלין הציפורן, שאותו אפשר לראות ולהריח כשהוא מיובש ומעובד בצדי הדרכים.
מקור מחיה עיקרי נוסף הוא ענף הדיג. את אורח החיים הימי תוכלו לחוות בכפר טוּמְבֶּה
(Tumbe) שבצפון האי: בשעות הבוקר המוקדמות שבות סירות הדיג עמוסות בשלל דגה, ועם פריקת הסחורה הטרייה מתקהלים תושבי הכפר וסוחרי הדגים למכירה פומבית ססגונית.
הכבישים הסלולים באי עוברים בין שלוש העיירות המרכזיות: בירת האי צ'אקֶה צ'אקֶה
(Chake Chake) ששוכנת במרכז פמבה, ווֶטֶה (Wete) בצפון ומַקואני (Mkoani) בדרום, שבה שוכן הנמל המרכזי. האכסניות בעיירות אלה מספקות תנאי מגורים וארוחות בסיסיים, ומארגנות סיורים ופעילויות ברחבי פמבה.
אם תתורו את האי בתחבורה הציבורית תגלו שהיא כוללת טנדרים ומשאיות – שירות זמין בשעות היום, אך לא תמיד נוח בשל מיעוט הכבישים. אפשר לשכור רכב ונהג ולהגיע לאתרים נגישים פחות, או לשכור אופניים.
בצפון האי שוכן יער נְגֶזי (Ngezi), שריד ליערות העבותים שכיסו את הגבעות לפני מאות שנים. אל היער, שבו צמחייה ייחודית וקופים, יוצאים סיורים רגליים עם מדריך מקומי. חופי פמבה יפים לא פחות מאלה שבזנזיבר, אך פחות נגישים מהם. חוף ווּמבָּה ווִימבּי 
(Vumba Wimbi) היפה שוכן בצפון ואפשר לשלבו בסיור יומי באיזור. המעוניינים להרחיק יפליגו אל אחד מהאיים והשוניות המקיפים את פמבה. 
 


אורן פלס ותומר רייזנר – סטודנטים להנדסת מערכות תקשורת באוניברסיטת בן-גוריון