תארו לכם שזר מגיע אלינו, נטול הכרה של תרבותנו ודתנו, ומתאר את טקס מילת הילוד בן שמונת הימים. לבטח תתקשו לעמוד בתיאורים של עוצמת הכאב וההלם של התינוק, ותגנו את הטקסים והחגיגות המתנהלים סביב אקט זה. דוגמה זו ממחישה מהי המשמעות של "יחסיות תרבותית", שלפי אחת ההגדרות טוענת כי מה שנחשב כבלתי רציונלי וברברי בעיני תרבות אחת הוא בעל חשיבות ערכית ומוסרית רבה עבור תרבות אחרת. יחסיות תרבותית הוא מושג משמעותי במיוחד בסוגיה של מילת נשים באפריקה. זהו אחד הנושאים שנתפסים כ"סדין אדום" ביחסו של המערב ליבשת. במאות ה־19 וה־20, מיסיונרים אירופאים הפכו אותו לנושא מרכזי במאבקם בסממנים "פגאניים" של התרבות האפריקאית והציבו את ביטולו כתנאי הצטרפות לכנסיות השונות. הם טענו כי זהו מנהג ברברי, המסכן את בריאותן של הנשים ואת חייהן. גם לאחר עצמאותן של מדינות אפריקה, חרתו ארגוני זכויות אדם על דגלם את המאבק לביטול מילת הנשים כחוד החנית של מאבקם לשינוי חברתי ביבשת. הפעם, נוסף הטיעון הפמיניסטי, שלפיו המילה נועדה לשלול מהאשה הנאה מינית. ההצלחות שנחלו גופים שלחמו במילת נשים היו שוליות, ובתחילת המאה ה־21 מנהג זה עדיין קיים באפריקה. מדוע בעצם? תקצר היריעה לתיאור המשמעויות הרבות של מילת הנשים לגבי חברות שונות באפריקה. אפשר לציין רק כי מנהג זה קשור למבנים חברתיים ותרבותיים מורכבים, במיוחד כאלה הקשורים לטקסי חניכה. בחברות רבות, מילת הבנות והבנים מסמלת שלב מעבר לבגרות ויוצרת את הבסיס לסדר החברתי, המבוסס על קבוצות גיל ודור (תיאור מצוין לכך אפשר לקרוא בספרו של ג'ומו קניאטה "מול הר קניה"). הסבר נוסף קשור למה שמכונה "תיחום מרחב מוסרי" – הגדרת זהותה של חברה מול תהליכי שינוי. באפריקה, יש משמעות מיוחדת לקריאה להיאבק בגילויים התרבותיים של האימפריאליזם התרבותי המערבי. במסגרת מאבק זה, נוטות חברות שונות לחזק את זהותן התרבותית המסורתית, כולל נוהג מילת הנשים. רבים יטענו בוודאי כי אי אפשר להשוות בין מילת הבנים אצלנו למילת הבנות באפריקה, ויעלו את עניין הבריאות. זהו טיעון משמעותי, משום שלמילת בנות, במיוחד בנוסח ה"פרעוני" שלה, יש השלכות בריאותיות קשות לטווח מיידי וארוך. במצבן הנוכחי של מדינות רבות באפריקה, הנתונות לזעזועים פוליטיים וכלכליים, צובר טיעון זה תנופה, משום שהנשים באפריקה חשופות במיוחד לזעזועים אלה ומשום שלשמירת בריאותן יש חשיבות מיוחדת. בתחילת המאה ה־21 אפשר לראות מגמות משמעותיות של שינוי ביחס למילת הנשים. אלה מגיעות הפעם מתוך אפריקה: במצרים ובסנגל נאסרה מילת הנשים ברמה החקיקתית; בקניה פועלים ארגונים השואפים לביטול ההבט הפיזי של מילת הנשים ולהחלפתו בטקס חניכה מילולי; ארגונים רבים, כמו "טוסטאן" פועלים ברמה החינוכית וההסברתית ומפיצים בפריפריה את המסר של ביטול המילה. [אירית בק] |