תפריט עמוד

קרוב לטבע: הערים הירוקות בעולם

איפה אתם מעדיפים לבלות את החופשה שלכם: בעיר גדולה או קרוב לטבע? נראה שלא תמיד חייבים להתלבט. כמה מן הערים הגדולות והמרתקות בעולם טובלות בטבע ומציעות למבקרים בהן פארקים וגנים לצד שפע של אפשרויות טיות בובע במרחק נסיעה קצרה מן העיר. הנה כמה ערים נהדרות בהן תוכלו ליהנות מכל העולמות

אחת ההתלבטויות הגדולות לפני שבוחרים יעד לחופשה היא האם לבחור בחופשה עירונית או בחופשה בטבע. גם אלה שנוטים לבחור בערים, מוצאים את עצמם לפעמים משתוקקים לקצת ירוק בעיניים ושלווה אחרי כמה ימים אינטנסיביים של אורבניות. למרבה המזל, יש הרבה ערים גדולות ונפלאות מסביב לגלובוס שמצליחות לשלב בין השניים – מצד אחד כל התענוגות של עיר גדולה, מצד שני, טבע ונופים במרחק נגיעה. הנה כמה ערים נפלאות ברחבי העולם בהן לא תצטרכו להתלבט.

ונקובר, קנדה

ונקובר, בירת בריטיש קולומביה והעיר השלישית בגודלה בקנדה, זוכה לעתים קרובות בסקרים כאחת הערים שהכי טוב לחיות בהן ואחת הערים עם איכות החיים הגבוהה ביותר. זה לא מפתיע. מלבד מוזיאונים משובחים (אל תוותרו על המוזיאון לאנתרופולוגיה, אחד הטובים מסוגו בעולם), רובע עתיק ומלא אווירה בשם גזטאון, בילויים למכביר באי גרנוויל ושופינג ברחוב רובסון, העיר מציעה גם קרבה בלתי אמצעית לטבע. היא שוכנת בין מיצר ג'ורג'יה להרי החוף, גובלת בגופי מים משלושה כיוונים ומוקפת בהרים (המושלגים בחורף) וביערות גשם ממוזגים.

הרכבל של הר גראוס בוונקובר, ממנו נשקפת תצפית נהדרת על העיר ועל המפרץ

הרכבל של הר גראוס בוונקובר, ממנו נשקפת תצפית נהדרת על העיר ועל המפרץ

בשטח העיר יש לא פחות מ-250 פארקים, כשהיהלום שבכתר הוא פארק סטנלי, שנחשב לאחד הפארקים העירוניים הטובים בעולם ומשתרע על שטח של יותר מאלף דונם (יותר גדול מהסנטרל פארק) עם יערות, אגמים, חופים חוליים וגם אקווריום משובח. טיילת חומת הים שאורכה עשרה קילומטרים מקיפה את הפארק. בוונקובר יש עוד המון פארקים וגנים נפלאים: בצ'יינה טאון אפשר לבקר בגן הסיני הקלאסי על שם ד"ר סון יאט-סן, ובו בריכות מים, צמחיה אופיינית ופגודה. פארק המלכה אליזבת נמצא בנקודה הגבוהה בעיר ומציע תצפית פנורמית, חממה טרופית, גן ורדים ומזרקות. לא רחוק ממנו נמצאים הגנים הבוטניים של ונקובר. אחת האטרקציות הגדולות של העיר היא הפארק האזורי של נהר קפילאנו (Capilano) ובה גשר באורך 137 מטר שתלוי מעל נקיק הנהר ומוביל ליער סבוך שבו שבילי טיול ואטרקציות רבות. ונקובר שוכנת לחוף הים ולכן אפשר ליהנות בה גם מבילוי בחוף, למשל, בחוף קיטסילאנו וגם, וזה מרגש אפילו יותר, להצטרף לשייט צפייה בלווייתנים. ההר של ונקובר הוא הר גראוס (Grouse Mountain), לפסגה שלו אפשר לטפס ברכבל. בקיץ יש פה המון שבילי הליכה ותצפית פנורמית מרהיבה, ובחורף אפשר לעשות סקי.

טיולי יום: במרחק עד שעתיים נסיעה מוונקובר תוכלו להגיע למפלי שנון (Shannon) שנופלים מגובה 335 מטר בלב יער, למפלי הכלה (Bridal Veil Falls), לאגם קולטוס (Cultus), לעיירת הנופש Harrison Hot Springs ששוכנת בין הר לאגם ומציעה גם מעיינות חמים, ולאתר הסקי וויסלר, מהטובים בצפון אמריקה.

גשר נהר קפילאנו, האחת האטרקציות הירוקות המפורסמות של ונקובר

גשר נהר קפילאנו, האחת האטרקציות הירוקות המפורסמות של ונקובר

ריו דה ז'ניירו, ברזיל

ריו דה ז'ניירו ששוכנת לשפת האוקיינוס האטלנטי היא עיר מתעתעת. מצד אחד מדובר בעיר השישית בגודלה באמריקה, עם לא פחות מ-6.3 מיליון תושבים, גורדי  שחקים ושכונות עוני, המפורסמת בעיקר הודות לקרנבל שלה שמושך המוני תיירים בשנה. מצד שני, ובניגוד לכל ההמולה העירונית, כמה ממוקדי המשיכה הבולטים של העיר נמצאים בטבע.

עם נופים כאלה של הרים, יערות וים, מעט ערים יכולות להתחרות בקרבה של ריו דה ז'ניירו לטבע | צילום: marchello74, שאטרסטוק

עם נופים כאלה של הרים, יערות וים, מעט ערים יכולות להתחרות בקרבה של ריו דה ז'ניירו לטבע | צילום: marchello74, שאטרסטוק

ראשית כל, העיר מפורסמת ברצועת חוף שמשתרעת לאורך עשרות קילומטרים, ובה חופים יפהפיים כמו חוף קופקבנה וחוף איפנמה, לצד חופים מבודדים יותר כמו חוף Prainha. שנית, בעיר יש שני הרים מפורסמים – הר קורקובדו שם נמצא פסל ישו הגואל והר הסוכר בעל הפסגה החרוטית, שמזדקר מתוך האוקיינוס, משניהם נשקפים נופים נפלאים של העיר. ולבסוף, בתחומי העיר נמצא היער העירוני הגדול בעולם, יער טיזו'קה. זהו יער גשם טרופי עם מפלים ובריכות טבעיות, צמחיה טרופית, הרים ומינים רבים של ציפורים ושל יונקים. בנוסף, בעיר יש פארקים וגנים יפים כמו הגנים הבוטניים, שבהם עצי דקל, חממת סחלבים ושושנות מים עצומות וגן יפני, ו-Parque Lage, המעוצב בסגנון גן אנגלי.

טיולי יום: במרחק 169 ק"מ מהעיר נמצא ארכיפלג Angra Dos Reis ובו 365 איים קטנים ומיוערים הפזורים בים טורקיז. אי נוסף הוא Ilha Grande, האי הגדול, ובו יערות גשם, חופים חלומיים ובעלי חיים כמו מיני קופים נדירים.

פינת חמד ביער טיז'וקה בריו, היער העירוני הגדול בעולם

פינת חמד ביער טיז'וקה בריו, היער העירוני הגדול בעולם

סינגפור

סינגפור מכונה גם עיר הגנים, וזאת משום ש-47 אחוז משטחה מכוסים בגנים, פארקים ושטחים ירוקים. כפי שניתן לצפות מסינגפור, כולם נקיים ומטופחים להפליא. הגנים המזוהים ביותר  עם העיר הם הגנים ליד המפרץ (Gardens by the Bay). זהו מתחם גנים יפהפה השוכן במרינה ביי, ובו שלושה גנים עם חממות שמדמות אזורי אקלים שונים. במתחם כולל גנים תלויים, פסלים, מפלים, פרחים נדירים וגולת הכותרת – עצי ענק מלאכותיים העשויים מפלדה, מכוסים בצמחייה ומעוצבים בסגנון עתידני. אל תוותרו על הגנים הבוטניים, שהוקמו לפני יותר מ-150 שנה והוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בביקור בגנים אל תחמיצו את גן הסחלבים, אגם הברבורים ושפע העצים הטרופיים.

הגנים ליד המפרץ. שילוב סינגפורי באופיו בין טבעי למלאכותי | צילום: SB Professional, שאטרסטוק

הגנים ליד המפרץ. שילוב סינגפורי באופיו בין טבעי למלאכותי | צילום: SB Professional, שאטרסטוק

בשביל טבע קצת יותר פראי, נסו את שמורת מקריצ'י (MacRitchie Nature Trail & Reservoir Park)  ובה שביל טבע באורך 11 ק"מ וגשר תלוי באורך 250 מטר שמחבר בין שתיים מהנקודות הגבוהות בפארק וכן את שמורת בוקיט תימה (Bukit Timah Nature Reserve) ובה שביל שמטפס דרך היער לפסגה הגבוהה ביותר בסינגפור בגובה 164 מטר.

טיול בין שרכים ועצים טרופיים בשמורת בוקיט תימה

טיול בין שרכים ועצים טרופיים בשמורת בוקיט תימה

טוקיו, יפן

בירת יפן היא המטרופולין המאוכלסת בעולם, ומספיק להגיע בשעת לחץ לתחנת הרכבת התחתית או לנסות לחצות את מעבר החצייה בשיבויה בשביל להבין זאת. למעשה, כשתיירים חושבים על טבע הם נוטים לצאת מהעיר, לאזור קיוטו או האלפים היפנים. אבל האמת היא שמספיק להתבונן על הפסגה המושלגת של הר פוג'י אותה ניתן לראות מהעיר ביום יפה, או לבקר באחד מהפארקים של העיר בזמן השלכת או בזמן פריחת הדובדבן, בשביל להבין שבטוקיו יש הרבה יותר טבע ממה שמקובל לחשוב. בטוקיו ובסביבתה הקרובה יש פארקים וגנים לרוב, הרים, יערות, נהרות ומפלים, וכל מה שצריך הוא להתרחק טיפה ממרכז העיר. בעצם, לא תמיד צריך להתרחק. ממש ליד תחנת הרג'וקו נמצא מקדש מייג'י, מקדש השינטו החשוב בטוקיו שמסתתר בתוך יער וכולל גם גנים יפים, במיוחד בתקופת פריחת האירוסים. ממש במרכז העיר נמצא עמק טודורוקי (Todoroki), עמק שליו באורך קילומטר שנחשב לנווה המדבר של טוקיו ובו יער, נחל, גן יפני, מקדש וגם בתי קפה.  קצת יותר רחוק ועדיין בגבולות העיר נמצא הר טקאו המיוער, אליו ניתן לעלות ברכבל. בהר יש שמונה שבילי הליכה מסומנים והביקור בו מומלץ במיוחד בתקופת השלכת. בפרברים המערביים של טוקיו נמצא הר מיטקה (Mitake), שבראשו מקדש. בקרבת ההר יש מפלים ונהר שניתן לעשות בו רפטינג.

בין גורדי השחקים של טוקיו מסתתרים פארקים וגנים שלווים, היפים במיוחד בזמן פריחת הדובדבן

בין גורדי השחקים של טוקיו מסתתרים פארקים וגנים שלווים, היפים במיוחד בזמן פריחת הדובדבן

טיולי יום: במרחק נסיעה קצרה מטוקיו אפשר להגיע להמון פניני טבע. למשל האקונה (Hakone), עיירת מרחצאות עם אגם ונופים עוצרי נשימה של הר פוג'י, נאגנו (Nagano), המפורסמת בקופי השלג שרוחצים במעיינות החמים, עיר המקדשים ניקו שמפורסמת בגנים היפים שלה (במיוחד בזמן השלכת) וחמשת האגמים של הר פוג'י.

מפל בהר מיטאקה, בתוך גבולות המטרופולין של טוקיו

מפל בהר מיטאקה, בתוך גבולות המטרופולין של טוקיו

וינה, אוסטריה

גם וינה נחשבת, מהרבה בחינות, לאחת הערים הטובות בעולם לחיות בהן, והיא מובילה במדדים רבים של איכות חיים. נכון, חיי התרבות העשירים של העיר הם אחת הסיבות לכך, כמו גם הארמונות המפוארים שמקשטים אותה, המוזיאונים המשובחים (ובהם האלברטינה), בית האופרה, הקולינריה המשובחת ובתי הקפה שהם חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית. סיבה נוספת נעוצה כנראה בשטחים הירוקים הרבים שבעיר, שממוקמת על נהר הדנובה וש45.5 אחוזים משטחה מכוסים בפארקים, גנים ויערות  ונתיבי מים.

הגנים של ארמון שונברון. בווינה יש גנים מוקפדים לצד יערות ופארקים בהם הובע פראי יותר | צילום: Andrej Privizer, שאטרסטוק

הגנים של ארמון שונברון. בווינה יש גנים מוקפדים לצד יערות ופארקים בהם הובע פראי יותר | צילום: Andrej Privizer, שאטרסטוק

פארק הפראטר ובו הגלגל הענק המפורסם הוא הגן המזוהה ביותר עם העיר – יש בו מדשאות עצומות, יערות ואגמים. אבל בווינה יש עוד הרבה פארקים וגנים נפלאים. מפורסמים במיוחד הם גני הארמונות, כמו הגנים המוקפדים והמטופחים של ארמון שונברון ושל ארמון בלוודר. אבל יש גם פארקים בהם הטבע יותר פראי, כמו בשמורת הציד Lainz שכוללת כרי מרעה בהם תוכלו לפגוש בעלי חיים כמו חזירי בר, צבאים, איילים וציפורים. השמורה כוללת גם שישה גני שעשועים ומגדל תצפית ונערכים בהם סיורים בעקבות בעלי החיים המתגוררים בה. Steinhofgründe הוא פארק שמשתרע על 42 דונם עם כרי דשא, אגמים ובריכות קטנות, שבילי הליכה, מגרשי משחקים ותצפית יפה על העיר. בחורף אפשר גם לגלוש בפארק במזחלות ולעשות בו סקי קרוס קאנטרי. העיר מוקפת כמעט מכל עבריה ביערות וינה. זהו אזור טבע מקסים שכולל, בנוסף ליערות, גם גבעות עטורות כרמים ועיירות ציוריות, ויש רשת של 11 מסלולי הליכה שעוברת ביניהם.

טיולי יום: אחד מטיולי היום הפופולריים יוצא מהעיר לעמק וואכאו ששוכן לגדת הדנובה ומנוקד בכרמים, טירות, כרמים ציוריים ומנזרים עתיקים. בנוסף, אל תוותרו על שייט נופי על הדנובה – יש מסלולים של שעה או שעתיים וכאלה של חצי יום.

ביערות וינה אפשר ליהנות מנופים פסטורליים של יערות וכרמים

ביערות וינה אפשר ליהנות מנופים פסטורליים של יערות וכרמים

קייפטאון, דרום אפריקה

קייפטאון ממוקמת במיקום דרמטי על מפרץ בקצה הדרום-מערבי של אפריקה, לא רחוק מהנקודה בה האוקיינוס האטלנטי נפגש עם האוקיינוס ההודי. חופי העיר, הכרמים שסביבה והר השולחן החולש על העיר הופכים את קייפטאון לגן עדן לאוהבי טבע. גם הגנים והפארקים הרבים שבעיר תורמים לתדמיתה כעיר הירוקה ביותר באפריקה. בקייפטאון יש הרבה אתרים מסקרנים כמו האי רובן שבשנות האפרטהייד פעל בו מתקן כליאה למתנגדי המשטר והיום פועל בו מוזיאון; רציף וי אנד איי שבו מוזיאונים, אתרי מורשת, חנויות ומסעדות; שכונת בו-קאפ הססגונית וטירת התקווה הטובה. עם זאת, מרבית האטרקציות הבולטות של העיר קשורות בטבע.

חו, בולדרס ליד קייפטאון. איפה עוד בעולם תזכו לראות מושבת פינגווינים שמתרוצצים על החוף במרחק שעה מהעיר הגדולה?

חוף בולדרס ליד קייפטאון. איפה עוד בעולם תזכו לראות מושבת פינגווינים שמתרוצצים על החוף במרחק שעה מהעיר הגדולה?

האטרקציה המפורסמת והמזוהה ביותר עם העיר היא הר השולחן בעל הפסגה השטוחה ממנה נשקפת תצפית נפלאה על העיר וסביבתה. אטרקציה נוספת היא החופים היפים שבעי ובקרבתה, כמו חוף קליפטון המפורסם בסלעי הגרניט שבו. גולת הכותרת היא חוף Boulders שבו מתגוררים כאלפיים פינגווינים אפריקאים שרגילים לנוכחותם של בני אדם. קייפטאון מתהדרת גם בפארקים וגנים רבים, ובהם אחד מהגנים הבוטניים היפים והמפורסמים בעולם. הגן הלאומי קירסטנבוש (Kirstenbosch) הוא מעין נווה מדבר שלו וירוק, שבו צמחים ייחודיים לדרום אפריקה. גולת הכותרת שלו היא סיור על שביל מוגבה המתפתל בין צמרות העצים ומציע נופים פנורמיים על הגן, על העיר ועל ההרים שמסביב.

טיולי יום: מעט יעדים מציעים גיוון כה גדול כמו זה שתזכו לו בקרבת קייפטאון. בטיול יום תוכלו ליהנות מחוויית ספארי אפריקאי בכמה שמורות, כמו שמורות Aquila, שמורה פרטית בה אפשר לראות את חמשת הגדולים של אפריקה – אריות, נמרים, פילים, תאואים וקרנפים. קצת יותר קרוב, תגיעו לשמורת הטבע קייפ פוינט ובה צוקים תלולים, חופים, בבונים ומינים רבים של ציפורים. נופים מסוג אחר לגמרי מחכים לכם באזור סטלנבוש ודרבנוויל, שם עוברות דרכי יין בין הכרמים.

ועכשיו למשהו שונה לגמרי. כרמים ליד קייפטאון

ועכשיו למשהו שונה לגמרי. כרמים ליד קייפטאון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.