אדם תליצ'רי, שר התרבות של הרפובליקה האוטונומית הקטנה אדיגיאה (Adyghea) בצפון-מערב הקווקז, נאם מול כמה מאות מתושבי כפר קמא הצ'רקסי שבגליל, באחד מערבי שישי בחודש מאי האחרון. הוא דיבר על חשיבות הקשרים שבין התפוצה הצ'רקסית למולדת, והזכיר כי חשוב ללמוד מהתמיכה שיהודי התפוצות נותנים לישראל. אחר כך ניסה להתמודד עם השאלות הרבות מהקהל. כמה מהשואלים דנו במעמדה של הרפובליקה הקטנה, ביחסים עם רוסיה ובקשיים שמערימים בשנים האחרונות השלטונות הרוסיים על צ'רקסים מהתפוצות שרוצים לבקר בקווקז, ועוד יותר על אלה שרוצים להשתקע בו. היה אפשר לשמוע את הטון הלאומי המובהק שבדבריהם. השר, לעומת זאת, שמר על דיפלומטיות והדגיש את היחסים הקרובים שבין נשיא הרפובליקה אסלן תח'אקושינה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בשבילו, ככלות הכל, החיים תחת שלטון רוסי היו תמיד בבחינת מובן מאליו. נדמה שהשאיפות לישות צ'רקסית עצמאית נראות לו רחוקות מתמיד. התנגדות עיקשת לכיבוש הרוסי הצ'רקסים הם אחד העמים הילידיים של הקווקז, אזור שבמרוצת ההיסטוריה נדדו אליו בני עמים רבים נוספים. ארצם ההיסטורית השתרעה מחופי הים השחור והים האזובי במערב, ועד לארצות האוסטים והצ'צ'נים במזרח, לרגלי רכס הקווקז הגבוה. למעט כמה מובלעות קטנות, בשטחים נרחבים אלה יושבים בימינו בעיקר רוסים. האימפריה הצארית החלה לכבוש את הקווקז כבר במאה ה-18, אך נדרשו לה עשרות שנים של מאבק כדי להתגבר על התנגדות עמי הקווקז ההררי התנגדותם של הצ'רקסים לכיבוש היתה עיקשת במיוחד, והם הוסיפו להילחם גם כששאמיל, המנהיג האגדי של עמי דגסטן והצ'צ'נים, כותר על ידי כוחות הצאר. המאבק ברוסים החיש גם את תהליך ההתאסלמות שלהם, בעיקר בהשפעה עות'מאנית. דגל האסלאם איחד את עמי הקווקז כנגד הכובש הנוצרי, וחיזק את שיתוף הפעולה עם עמי הקווקז האחרים, שלחמו תחת דגל האסלאם בהנהגתו של שאמיל. בתקופת מלחמת קרים קיוו הצ'רקסים לקבל תחמושת וסיוע מהבריטים ומכוחות אחרים שלחמו ברוסים, אבל תקוותם התבדתה, וב-1864 נכנעו הכוחות הצ'רקסיים האחרונים לפולש הרוסי. הפרד ומשול, צרף וסכסך המיעוט הצ'רקסי שנותר בקווקז מונה היום כ-750 אלף איש בתקופת השלטון הקומוניסטי חולקו הצ'רקסים בין שלוש רפובליקות שונות, במהלך סטליניסטי אופייני של "הפרד ומשול" וגם "צרף וסכסך": בשתיים מהרפובליקות צורפו הצ'רקסים לבני קבוצות קרובות זו לזו הדוברות שפה תורכית – הקרצ'אי והבלקר. כך נוצרו הרפובליקות האוטונומיות קרצ'אי צ'רקס וקברדינו-בלקריה. הרפובליקה השלישית, הקטנה מכולן, היא אדיגיאה. היום באדיגיאה הצ'רקסים הם כ-17 אחוזים מהאוכלוסייה, ואילו הרוב המוחלט הם רוסים. בנוסף מצויים גם קבוצות קטנות של בני לאומים רבים אחרים, והיתר רוסים ואולם על פי החוקה ההנהגה שמורה להם. נולד מחדש ועלה לקווקז רעיון החזרה לקווקז הכה גלים בתפוצות במחצית הראשונה של שנות התשעים, וכמה אלפי צ'רקסים אכן חזרו לשם. גם רבים מהצ'רקסים הישראלים ביקרו אז בקווקז, וגילו שאבותיהם לא הגזימו בסיפוריהם על הארץ שדומה לגן עדן. אבל הם פגשו גם מצב כלכלי קשה והפנימו את העובדה כי בני עמם הם מיעוט בארצם. המלחמות באבחזיה ובצ'צ'ניה השכנות תרמו גם הן להתפכחות מהחלום לחזור לקווקז באופן מיידי. ובעוד הצ'רקסים מישראל בחרו להישאר כאן למרות הגעגועים לקווקז, אלפי יהודים מהאזורים הצ'רקסיים עשו דרכם לישראל בשנות התשעים. בעקבות זאת נוצרו קשרי תרבות מעניינים: האורח השלישי שהוזכר כאן, מנהל האנסמבל, פגש שתי להקות ריקוד שמדריכים אותן היום כוריאוגרפים יהודים שעלו לישראל מהקווקז, התורמים לשימור מסורות תרבותיות צ'רקסיות גם בישראל. |
הצ'רקסים נלחמו בחירוף נפש ברוסיה הצארית שפלשה לארצם, אך הפסידו ורבים מהם נאלצו לגלות מארצם ולהתיישב בנכר. אחת הקהילות חיה כאן, בישראל. בניה ממשיכים להתגעגע פורסם 15.1.12 |
Array
(
)