"פינת חמד ישנה בדגניה והיא הנמוכה שבאדמתנו ליד משעול הדייגים על חוף הירדן המתפתל… שם בקצה כרם השקדיה והזיתים תלולית מתרוממת כדי מטרים אחדים, רחוק מאדם, בודדה בטבע העשיר… שמות אהובים חרותים בצפורן. פינת חמד זו הייתה לנו לפינה קדושה בחיינו ובמותנו" (שמואל דיין, עם חצי יובל שנים של דגניה, תל אביב, תרצ"ה) בשנים האחרונות ישנה עלייה מתמדת במספר המבקרים בבתי קברות שבהם טמונות דמויות מוכרות מהתרבות הציונית והישראלית. בתי הקברות המרכזיים בהקשר זה הם בית העלמין הישן של תל אביב ("טרומפלדור") ובית העלמין של קבוצת כנרת. אחד מבתי הקברות הפחות מוכרים הוא בית הקברות הקטן שבקיבוץ דגניה א', השוכן מאות מטרים בודדים מבית העלמין של קיבוץ כנרת ומונה כמאתיים וחמישים קברים. דגניה, אם הקבוצות והקיבוצים, נוסדה בשנת תרע"א, 1910, והיתה בית היוצר לרבים מהרעיונות שאפיינו את התנועה הקיבוצית בשנים שלאחר מכן. רעיונות אלה קשורים באופן טבעי גם לאופי השכול, טקסי הקבורה ועיצוב המצבות. מאמר זה סוקר את מאפייניו של בית הקברות בדגניה א' ומספר על דמויות הטמונות באדמתו. סיפורן של דמויות אלה, שחלקן כלל אינו מוכר, עשוי לשמש ראי דרכו ניתן לעמוד על מאפיינים שונים שעיצבו את של התרבות וההוויה הקיבוצית בא"י, כמו גם להיות עדות אילמת לאירועים היסטוריים שעברו על הארץ, ובאמצעות הכיתובים על המצבות כאילו קמים לתחייה.
דגניה א' (או דגניה, כפי שנקראה עד להקמת דגניה ב' בשנת 1920) נוסדה בשנת 1910 על אדמות הכפר אום ג'וני, שייתכן והוא הכפר הנזכר במשנה ככפר גון או אגין (תלמוד ירושלמי, מסכת שבת, פרק ב, הלכה ה). הקבוצה המייסדת נקראה "הקומונה החדרתית", והיתה הקבוצה השנייה שעבדה את אדמות אום ג'וני. קבוצה זו מנתה שתי בחורות ועשרה בחורים, חלקם אנשי "הקומונה הרומנאית" (על שם העיר רומני שבאוקראינה), בהנהגתו של יוסף בוסל. בתחילת חודש יוני 1912 הקבוצה עברה מאום ג'וני לנקודת הקבע המוכרת לנו היום. המקום נקרא באב אלתום – שער הנהר, מאחר שזו הייתה נקודת המוצא של הירדן מהכנרת. ההרוג הראשון הקבוצה הצעירה, שמנתה 20 חברים, החליטה לקבור את ברסקי יחד עם רגבי האדמה שנספגו בדמו, "בכרם הזיתים שליד הירדן", בפינה הצפון מערבית של המשק. חנוכת בית הקברות היתה סמלית וראו בה את הקמתו של "ישוב קבע, קשר בל יימוט עם המולדת". מששמעו הוריו של ברסקי על מות בנם הם שלחו מכתב מחבק לחלוצים ובו התקווה שלא תיפול רוחם אלא "אדרבא… מקווה אני שזכר בני המנוח עוד יוסיף לכם עוצמה ועוז". אכן, הבן שלום, אחיו של משה, הגיע לדגניה באותה שנה ואחר כך עלתה לארץ ישראל כל המשפחה. מכתב ההורים חיזק את היישוב וביטא את חוסנו של העם השב למולדתו. גם חיים וייצמן בחר להקריאו באסיפה ציונית שהתקיימה בפריס בשנת 1914.
הילד השני שנולד בדגניה היה בנם של שמואל דיין ודבורה זטולובסקי, וניתן לו השם משה, על שמו של הנער הצעיר, שעלה ארצה שמונה חודשים לפני שנרצח בדרכו להציל את חייו של שמואל דיין. משה זה עבר עם משפחתו, שהיתה ממקימי נהלל, בשנת 1920, והפך עם השנים למדינאי ומצביא חשוב. על התורכים והאנגלים מחשש שהתורכים ינצלו את האירוע לסחיטת כספים, דבר מותו לא פורסם ברבים. החברים שקברו אותו כיסו את קברו בעשבים, לא הפשיטו את בגדיו ולא טיהרו אותו. "כמו שמצאנו אותו בתלבושתו ובמגפיו, ככה הכנסנו אותו לתוך הבור שהיה קטן מהמידה הדרושה". רזניק לא היה חבר דגניה האחרון ששם קץ לחייו. כחלק מתפישת העולם של חברי דגניה, גם אלה נקברו בתוך בית העלמין, בשונה מהמסורת היהודית שבה נהוג לקבור מתאבדים בסמוך לגדר. השכול מכה פעמיים ערן כהן נולד בדגניה בשנת 1950 ושירת כטייס בחיל האוויר. ביום ט"ו בתשרי תשל"ד (11.10.1973), כאשר שב מהתקפה על מטרות ליד מנסורה שבמצרים, נפגע מטוסו והוא נהרג. ערן הוכרז כנעדר, והוקמה לזכרו מצבה בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, בין מצבות הנעדרים. ב-1 ביוני 1995, לאחר 21 וחצי שנות היעדרות, נמצאה גופתו של ערן והוחזרה ארצה והוא הובא למנוחות בבית העלמין בדגניה א'. אחותו של ערן, שולמית, נישאה לאיתן פרץ, ונולדו להם חמישה ילדים. לאחד מהם קראו ערן, על שם דודו של התינוק, והוסיפו לו את השם חי כסגולה לאריכות ימים.
ערן חי פרץ התגייס לחיל השריון והתקדם במהירות עד שהפך לקצין. בערבו של יום כ"ח בשבט תשנ"ז (4.2.1997) אירע אסון המסוקים, כששני מסוקי יסעור התנגשו מעל מושב שאר ישוב. שבעים ושלושה הלוחמים, שעשו דרכם לפעילות מבצעית בלבנון, נהרגו, וערן חי ביניהם. הטרגדיה הזו אינה יוצאת דופן בבית הקברות בדגניה. ניתן למצוא כאן משפחות נוספות ששכלו קרובי משפחה. בימים אלה דגניה חוגגת 103 שנים. בית הקברות שלה נחנך לפני 100 שנה. כל מי שרוצה לעמוד על קורות עמנו בתקופה זו מוזמן לסייר בבית הקברות הקטן, הטומן בין מצבותיו סיפור גדול – סיפור על עם שקם מעפר והפריח את שממות ארצו, סיפור על בנים שמסרו את היקר מכל למען עמם. תודה מיוחדת לבלהה לס, רינה בובמן, עודד גנני ואיתן פרץ, כולם חברי דגניה, שפתחו לי את דלתם ואת לבם שמעיה ברקוביץ – בעל תואר MA בגיאוגרפיה וחוקר בתי עלמין של העת החדשה, חניך בקורס מורי דרך במכון לנדר, ירושלים |
בית הקברות הקטן בקיבוץ דגניה א' אינו מפורסם כשכנו בקבוצת כנרת, למרות שטמונים בו מנהיגים ציוניים כארתור רופין וא.ד. גורדון. ביקור במקום מלמד על התנועה הקיבוצית בתחילת דרכה ועל אופי השכול בשנותיה הראשונות של המדינה פורסם 7.3.13 |
אביב בישראל - ממעוף הציפור
Array
(
[area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 405
[name] => הכנרת וטבריה
[slug] => %d7%94%d7%9b%d7%a0%d7%a8%d7%aa-%d7%95%d7%98%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%94
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 405
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 402
[count] => 113
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 402
[name] => ישראל
[slug] => israel
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 402
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 2779
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )