רכבות תחתיות פועלות במאות ערים ברחבי העולם, אבל נדמה שבשלוש ערים הן הפכו להיות לאחד מסמלי העיר הידועים: הסאבווי (Subway) של ניו יורק, המטרו (Metro) הפריזאית והאנדרגראונד (Underground), או בפי העם טיוב (Tube), הפועלת בסבך של מנהרות ומחילות מתחת לבירת אנגליה. אם תשאלו אותי, הטיוב עולה על כולן: לכולם ידוע מה יחסם של אנגלים ואנגלופילים כמוני לצרפת, ולזו מאמריקה יש שם של רשת דוכני מזון מהיר. החוויה הלונדונית
למעשה, הרכבת התחתית מהווה שיקול חשוב בבחירת המלון לפני ההגעה ללונדון: תיירים מנוסים בלונדון מעדיפים לחפש מקומות לינה שיהיו קרובים לתחנות ה"טיוב", ובעדיפות – שיהיו במרכז העיר, באזורים 1 ו- 2 של המפה התת-קרקעית, שבהם מרוכזות רוב האטרקציות בעיר. כך ניתן לחסוך בזמן נסיעה ממושך מדי יום, וגם בכסף – ככל שמתרחקים מן המרכז מחיר הנסיעה עולה. 275 תחנות, הממוקמות על רשת מסילות באורך כולל של 408 ק"מ, מהוות כיום את מערכת התחבורה התת-קרקעית של לונדון. הרכבות הפוקדות אותן נעות ב-12 קווים, קו ג'ובילי (Jubilee), שנפתח בשנת 1979, הוא היחיד שיש לו חיבורים לכל אחד מ-11 הקווים האחרים במערכת. כל קו נמצא תחת פיקוחו של מנהל ייעודי ברשות התחבורה של לונדון. בעבר הקווים הופעלו על ידי חברות שונות – עובדה שגרמה לכך שכמעט כל אחד מהקווים הללו נבדל מרעהו ב"אופי" – הצבע השולט ברציפים ובקרונות, קולות הקריינים במערכת הכריזה, הארכיטקטורה של התחנות עצמן, ואפילו בעומק: יש קווים שמנהרותיהם עוברות עמוק באדמה, ואילו אחרים "תופרים" בין קטעים מקורים לקטעים פתוחים.
שעות יפות, שעות קשות הטיוב של לונדון היתה הרכבת התחתית הראשונה בעולם, והחלה לפעול בשנת 1863. מאז עברו עליה כמה שינויים, כמו גם על העיר שבנויה מעליה. במהלך ההיסטוריה ליוותה הרכבת התחתית את תושבי לונדון בשעותיהם היפות ובשעותיהם הקשות, והחלה לגבש לעצמה תפקיד מרכזי בחייהם. במהלך מלחמות העולם השתמשו התושבים ברציפי הרכבת כמקלטים להגנה מפני ההפצצות הגרמניות. בקטע המנהרה שבין התחנות Aldwych ו-Holborn בקו פיקדילי של 1940 (לא פעיל כיום), הוסתרו באותה תקופה המוצגים של המוזיאון הבריטי הסמוך – כדי להגן גם עליהם מנזק אפשרי.
לאורך רשת המסילות והמנהרות של הטיוב נמצאות כמה תחנות מעניינות. לא מדובר בתחנות ששוות ביקור מיוחד בהכרח – אלא שמגיעה להן תשומת לב מיוחדת, אם כבר יוצא לכם להגיע אליהן: בייקר סטריט (Baker Street)
טוטנהם קורט רואד (Tottenham Court Road) פיקדילי סירקוס (Piccadilly Circus)
טיוב-טריוויה: • בתחנת אנג'ל (Angel) פועלות המדרגות הנעות הארוכות ביותר. • המדרגות הנעות הראשונות הותקנו בשנת 1911 בתחנת ארל'ס קורט (Earl's Court). • הקטע של קו פיקדילי, המחבר את העיר עם נמל התעופה הית'רו, שנחנך בשנת 1977 הפך את בריטניה למדינה הראשונה שחיברה עיר לנמל-תעופה בקו רכבת תחתית. • המלכה נסעה בטיוב בפעם האחרונה בשנת 1975, בטקס החנוכה של קו פיקדילי להית'רו. • מפת קווי הטיוב עוצבה בשנת 1933 על ידי המהנדס ארי בק, ומאז הפכה אף היא לאחד הסמלים המפורסמים של לונדון, והיוותה השראה למפות קווי רכבת תחתית ברחבי העולם. |
הרכבת התחתית בבירת בריטניה מהווה חלק בלתי נפרד מהחוויה הלונדונית, והיא הרבה יותר מרק אמצעי תחבורה יעיל ונוח. סיור עמוק לתוך האדמה בעקבות התחנות המעניינות וההיסטוריה המרתקת של הטיוב פורסם 11.1.13 |
האדריכלות המפוארת של לונדון
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 551
[name] => אירופה
[slug] => europe
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 551
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3867
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 580
[name] => בריטניה
[slug] => united-kingdom
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 580
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 551
[count] => 343
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 581
[name] => לונדון
[slug] => %d7%9c%d7%95%d7%a0%d7%93%d7%95%d7%9f
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 581
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 580
[count] => 167
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )