תפריט עמוד

יום משפחתי מושלם בשנברון

מתחם ארמון שנברון שבווינה כולל כל מה שצריך ליום מושלם עם הילדים, בפנים ובחוץ – ארמון מפואר, גנים מרהיבים, מוזיאון ילדים, גן חיות מהמשובחים בעולם ועוד המון הפתעות. כל מה שכדאי לדעת לפני ביקור במתחם

וינה נחשבת, ובצדק, לאחת הערים הידידותיות בעולם למשפחות. אחת הסיבות לכך היא מתחם ארמון שנברון, שכולל בתוכו המון מוקדי עניין מלהיבים לכל המשפחה, כך שכדאי להקדיש לו יום שלם (כזה שמתחיל מוקדם ומסתיים מאוחר) אבל אפשר ורצוי להקדיש לו גם יומיים, אם אינכם לחוצים בזמן.

ארמןן שנברון (Schloss Schönbrunn) שימש. כמו ארמונות אחרים בווינה, את קיסרי האימפריה הרומית הקדושה והקיסרות האוסטרו-הונגרית. בניית הארמון החלה ב-1696 בהוראת הקיסר לאופולד הראשון. החל מהמחצית השנייה של המאה ה-18 הארמון הפך למרכז הפוליטי והתרבותי של האימפריה ההבסבורגית. הקיסר פרנץ יוזף הראשון, שנולד בארמון ב-1830, הפך את הארמון למעונו העיקרי (ובו הוא גם הלך לעולמו בשנת 1916). מאז תום מלחמת העולם הראשונה הארמון כבר לא משמש למגורים אלא כמוזיאון, אבל התקיימו בו כמה אירועים היסטוריים כמו ועידת הפסגה בה נועדו ניקיטה חרושצ'וב וג'ון קנדי ב-1961. ב-1916 הוכרז הארמון כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

הארמון נחשב לאטרקציה המרכזית של המתחם, אבל הוא בהחלט לא האטרקציה היחידה. למעשה, משפחות עם ילדים יוכלו לבלות הכולל מוזיאון ילדים, גנים מטופחים וגן חיות, מבלי להיכנס כלל לארמון עצמו (אם כי חבל לוותר עליו). הנה הצעה ליום טיול במתחם שנברון:

תחנה ראשונה: גן החיות שנברון

את היום מומלץ להתחיל בגן החיות שנברון (Tiergarten Schönbrunn) גן החיות הוותיק בעולם שעודנו פעיל. בשעות הבוקר החיות פעילות וערניות, ועדיין לא חם מדי (במידה ואתם מבקרים בקיץ), לכן זהו זמן מצוין לביקור בגן. גן החיות שנברון הוקם בשנת 1752 על ידי פרנץ הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה שחשק בגן חיות מלכותי בארמון הקיץ שלו. למרות הוותק המרשים של הגן, הוא עבר הרבה שינויים וגלגולים וכיום זהו גן חיות מודרני שהחיות שמתגוררות בו מוחזקות בתנאים טובים עם הרבה מרחב וירק. כיום מתגוררים בגן כ-2,500 בעלי חיים ממינים שונים, כאשר הכוכבות הבלתי מעורערות של הגן הן שתי פנדות ענקיות. זהו אחד מגני החיות הבודדים בעולם בהם מחזיקים פנדות, מה שהופך את חווית הצפייה בהם למרגשת במיוחד ולאחד משיאיו של היום. מלבד הפנדות, אותן תוכלו לראות בקרבת הכניסה הראשית, תפגשו בגן החיות גם פנדות אדומות, קואלות מתוקות להפליא, ג'ירפות, נמרים, פינגווינים, אריות ים, דובי קוטב, פילים ועוד. יש גם אזור המדמה את יער הגשם של האמזונס, אקווריום, פינת חי עם חיות משק שניתן ללטף ועוד.

פנדות משתעשעות בגן החיות שנברון | צילום: שאטרסטוק

פנדות משתעשעות בגן החיות שנברון | צילום: שאטרסטוק

גן החיות מזמין מאוד לסיור לא רק בגלל מגוון בעלי החיים והתצוגות המטופחות. יש בו כל מה שצריך לבילוי משפחתי, כולל גני משחקים מושקעים הפזורים ברחבי גן החיות ומעוצבים עם אלמנטים מהטבע, שמספקים לילדים קטנים וגדולים שפע של הזדמנויות לטפס, לזחול, להתנדנד ולפרוק אנרגיות עודפות. גם בהיבט הקולינרי גן החיות לא מאכזב. בכל פינה יש דוכנים שמציעים שתייה, חטיפים וארוחות קלות. כל דוכן מציע משהו קצת אחר כך שאפשר למצוא משהו לכל אחד מבני המשפחה – יש דוכנים שמציעים פרצעלס,  נקניקיות, לנגוש (מאפה הונגרי מבצק מטוגן, עם שום או עם שמנת חמוצה וגבינה מגורדת), גלידות ועוד. יש הרבה מדשאות, ספסלים וכיסאות נוח עליהם אפשר לשבת ולאכול. גם מי שמעדיף לאכול ארוחה רצינית יותר ימצא כאן כמה מסעדות איכותיות, בתי קפה וגן בירה בהם אפשר ליהנות מארוחה איכותית (ובחלקם גם להשקיף על החיות תוך כדי).

כמה זמן להקדיש? כשלוש שעות, קצת יותר אם אתם מתכננים לאכול ארוחת צהריים באחת מהמסעדות של הגן.

שעות פתיחה: על מנת לנצל את היום במלואו כדאי להגיע עם פתיחת גן החיות בשעה 9:00 בבוקר. שעת הסגירה משתנה בהתאם לעונה, בין 18:30-16:30.

איך מגיעים? תחנת המטרו  Hietzing אליה מגיע קו U4 ומשם הליכה של כעשר דקות ברגל דרך גני הארמון.

אתר גן החיות

פינגווינים בגן החיות שונברון | צילום: סימי שאואר

פינגווינים בגן החיות שונברון | צילום: סימי שאואר

תחנה שנייה: הארמון

כעת, מגיע הזמן לבקר בארמון עצמו, אליו תוכלו להגיע בהליכה רגלית דרך הגנים היפים, ברכבת הפנורמית שנוסעת בין תשע תחנות במתחם (הכרטיס הוא יומי וניתן לרדת ולעלות בכל תחנה בה רוצים) או כמו מלכים – בכרכרה (המחיר בהתאם). הסיור בארמון כולל ביקור בחדרי הארמון המפוארים, כאשר ניתן לבחור בין שני סוגי סיורים. הסיור האימפריאלי הוא הסיור הבסיסי יותר. הוא כולל ביקור ב-22 חדרים אשר שימשו את הקיסר פרנץ יוזף ואשתו סיסי, ובהם חדר האירועים, המעון הפרטי ועוד. הסיור נמשך כ-40-30 דקות. הסיור המקיף יותר הוא ה-Grand Toir והוא כולל 18 חדרים נוספים. הביקור בארמון מתאים במיוחד לילדים גדולים יחסית, שמונה ומעלה, שידעו להעריך את הארכיטקטורה, הריהוט ופריטי האומנות (אם כי גם ילדים קטנים יותר עשויים להתרשם מן הפאר). עם ילדים אפשר בהחלט להסתפק בסיור האימפריאלי.

שעות פתיחה: 17:30-8:30 (עד 17:00 בעונת החורף).

גם ילדים יוכלו להתפעל מהפאר של ארמון שונברון | צילום: Österreich Werbung\Paul Bauer

תחנה שלישית: מוזיאון הילדים

אחרי שהילדים התרשמו מהפאר וההדר של ארמון שנברון, הם בוודאי ישמחו לדעת על חייהם של הנסיכות והנסיכים הצעירים שהתגוררו בארמון. מה הם לבשו? מה הם למדו? במה הם שיחקו? את כל אלה אפשר ללמוד במוזיאון הילדים של ארמון שנברון. הסיור במוזיאון מתחיל באגף התלבושות, בו אפשר ללבוש שמלות תקופתיות (וגם חליפות לילדים שבחבורה), ולהוסיף לאלה פאות, מניפות, כפפות, כובעים ואביזרים נוספים שמשלימים את המראה המלכותי. אגב, יש תלבושות גם למבוגרים שרוצים לקחת חלק בחוויה. עם אלה תוכלו להצטלם בעודכם יושבים בכרכרה או על כס מלכות המרופד בקטיפה אדומה. גם החדרים הבאים אינטראקטיביים ברובם וממחישים באמצעים חווייתיים את חייהם של הנסיכים הצעירים. באחד החדרים תוכלו לראות חדר ילדים נסיכותי על פריטי הריהוט וחפצי היומיום שבו, בחדר אחר אפשר לעשות תסרוקות מלכותיות לנסיכות (כולל נוצות ואביזרים לקישוט), חדר אחר הוא מעין כיתת לימוד ששימשה את ילדי הארמון ויש גם חדר משחקים, בו אפשר לראות צעצועים עתיקים ולשחק בצעצועים הדומים לאלה שבני משפחת המלוכה השתעשעו בהם. בין לבין יש הרבה הפעלות שממחישות את ההבדל בין החיים של ילדי משפחת המלוכה והילדים של פשוטי העם בשנים עברו, מודלים מעץ שאפשר להרכיב, סוס עץ שאפשר להתנדנד עליו ועוד הפתעות. הביקור במקום מתאים במיוחד לילדים בגיל גן ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי, אך גם מבוגרים חובבי נוסטלגיה יתמוגגו.

כמה זמן להקדיש? כשעתיים

שעות הפתיחה: 17:00-10:00

במוזיאון הילדים של ארמון שנברון אפשר להתחפש לנסיכים ונסיכות | צילום: סימי שאואר

במוזיאון הילדים של ארמון שנברון אפשר להתחפש לנסיכים ונסיכות | צילום: סימי שאואר

תחנה רביעית: הגנים והמבוך

בעיני רבים, הגנים המרהיבים שמקיפים את הארמון הם גולת הכותרת של הביקור במקום. אמנם תעברו דרך הגנים גם בדרככם לגן החיות ובדרך מגן החיות לארמון, אך כדאי להעמיק את הסיור בהם בתום הביקור בארמון ובמוזיאון משום שהם נסגרים מאוחר יותר, מה שיאפשר לכם למצות את היום באופן יעיל יותר.  בגנים תיהנו מערוגות פרחים מטופחות, גינון סימטרי, פינות תצפית ומזרקות ובהן מזרקת נפטון המרהיבה שמתארת סצנה מהמיתולוגיה היוונית. ממזרקת נפטון מטפס שביל תלול אל הגלורייט (Gloriette) מבנה מרשים הניצב בראש גבעה ומציע תצפית נהדרת על הארמון, על הגנים ועל העיר. הכניסה לגלורייט היא בתשלום נוסף.  גנים נוספים במתחם הם הגן היפני המקסים, הסמוך לכניסה הראשית לגן החיות, גן הוורדים וכן כמה גנים שהכניסה אליהם היא בתשלום נוסף, ובהם גן פריבי (Privy), גן עצי הפרי (Orangery)  ובית הדקלים (Palmenhaus) שהוא למעשה חממת זכוכית מרשימה במיוחד בקרבת גן החיות, עם שלל צמחים טרופיים. לדעתי עם ילדים אין הכרח לבקר בגנים שהכניסה אליהם בתשלום, למעט גן המבוך הסמוך לארמון. הגן  כולל מבוך מאתגר של שיחים הגזומים בקפידה לצד גן שעשועים מלהיב.

שעות הפתיחה: שעות הפתיחה של הגנים משתנות בהתאם לגן ולעונה, אבל בקיץ (יולי-אוגוסט) מרבית הגנים (ובהם גן המבוך) פתוחים עד 18:30.

כמה זמן? כשעה

הגנים המרהיבים של ארמון שנברון עם בית הדקלים | צילום: Österreich Werbung\Julius Silver

הגנים המרהיבים של ארמון שנברון עם בית הדקלים | צילום: Österreich WerbungJulius Silver

מה עוד?

הארמון מציע עוד הרבה אטרקציות לכל המשפחה. תוכלו לבקר במוזיאון הכרכרות שמציג כרכרות מפוארות ששימשו את הקיסרים במהלך השנים, לבקר בבית המדבר המוקדש לבעלי חיים וצמחים מאזורים מדבריים בעולם ולהתרשם מתהליך ההכנה של שטרודל בבית הקפה   Café Residenz (בימים א'-ד' בכל שעה עגולה בין 17:00-11:00). אם תגיעו למקום בסופשבוע תוכלו לצפות במופע תיאטרון בובות בתיאטרון המריונטות של ארמון שונברון, מתיאטרוני הבובות המפורסמים בעולם. התיאטרון מציע הצגות תיאטרון בובות לילדים בסופי שבוע (ו'-א') בשעות אחר הצהריים, בין היתר אלדין והנזל וגרטל, אבל גולת הכותרת היא הגרסה של חליל הקסם לילדים, שמספקת שעה קסומה גם לילדים שאינם דוברי גרמנית. את הביקור בארמון תוכלו לסיים בחנות המזכרות, הגדושה בהמון מזכרות מקסימות שאתם והילדים תשמחו לקחת הביתה, ממניפות ועד תיבות נגינה. משם תוכלו להמשיך לרחבת הכניסה לארמון, שם אפשר לראות אומני רחוב ופסלים חיים, ומשם על תחנת הרכבת התחתית שנמצאת בסמוך.

כדאי לדעת: באתר של ארמון שונברון אפשר לקבל מידע עדכני על מוקדי העניין שבמתחם, שעות הפתיחה והמחירים. כדאי לרכוש כרטיסים לאטרקציות השונות מראש כדי להימנע מעמידה בתורים. באתר תוכלו להתרשם מחבילות כרטיסים שונות שמציעות כניסה מוזלת לאטרקציות השונות של המתחם (למשל, כרטיס משולב במחיר מוזל לגן החיות, למוזיאון הילדים ולמבוך).

 

 

תודה ללשכת התיירות הלאומית של אוסטריה (ANTO) על האירוח והסיוע בהכנת הכתבה

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.