ראצ'ה, גאורגיה: חוזרים בתשובה זְווִיַאד אמר לי שרַאְצָ'ה (Racha) נמוכה יותר מסְוואנֶטִי (Svaneti) שבקווקז הגדול, אבל היא גבוהה מספיק כדי שאתנשף במעלה ההרים. לא התנגדתי לשוטט גם שם. מה גם שללכת עם זוויאד ואִינגה – שהיו לי עם השנים לבני לוויה קבועים בקווקז – הוא עניין משעשע וטעים. מה יש שם? שאלתי. קורים שם דברים, הוא אמר. יש שם מגדלי הגנה מימי הביניים. כמו בסְוואנטי השכנה? לא בדיוק. יש שם חוזרים בתשובה, ענה. בעודנו משוחחים, המכונית הרוסית הקטנה והממורטטת השתעלה בתוך קניון יפה ומיוער. זה דומה לפירנאים, הרהרתי. יער האלון השסוע, פריחת הרודודנדרון, הצוקים החשופים שמדרגות המותן שלהם נראות כעציצים ענקיים לקבוצות עצים שהצליחו להידחק אל פינות הקרקע הבלתי אפשריות הללו. היה שחור ומאובק במרימווי. נזיר מהכנסייה הלאומית של גאורגיה עסק בחלוקת פתקי מזל ומילא מי מעיין בבקבוקי פלסטיק שהביאו לו הנשים. הוא בירך את המים ונטל את ממונן של הבריות. זוויאד אמר שהמעיין היה כנראה אתר פולחני לאל קדום של אנשי רַאצָ'ה, ושגם בימי השלטון הרוסי הגיעו אליו הנשים, ממש כמו היום, אלא שאז היו מי המעיין מוצלחים יותר כי לא היה מי שיגבה כסף בעבורם. גלשנו בחזרה אל אינגה, שכדרכה התעצלה לטפס בהר. היא שוחחה עם עוברת אורח מעיירת הכורים צִ'יַאְטוּרָה, ואחר כך סיפרה שהכורים משתכרים מדי חודש בערך 500 לארי, שהיו אז שמונים דולר. ואיך חיים מזה? שאלתי, אינגה הסתכלה עלי ואמרה – רע מאוד. בלב היער שאחרי צִ'יַאטוּרָה נפער מַעֲרֶה גדול ובו עמוד סלע טבעי מקודש, קַצְחִיסְוֶוטי שמו, שהיה במקורו אתר פרה-נוצרי. אוֹמַרִי, איש יפה תואר שאיבד את בנו במלחמת האזרחים שהתחוללה באבחזיה (Abkhazia), שיקם שתי קפלות ישנות והרוסות שהיו שם, כמחווה של חזרה אל המקורות הדתיים והלאומיים שלו. בלילה הגענו לאוֹנִי (Oni). זו עיירה בלב ההרים, אמרה אינגה. כאילו שיש שם יישוב שאינו בלב ההרים, חשבתי לעצמי. באוני יש בית כנסת חסר שימוש ובחצרו רועים חזירים. שומר בית הכנסת, יהודי זקן ושמו שלום, לימד את כלבו לגרש את החזירים, אבל הכלב היה מן הסתם תלמיד רע והעדיף לשחק איתם. שלום אמר שיש עוד כמה יהודים באוני, אבל ראינו רק כמה רוכלות יהודיות זקנות בשוק הקטן, והן לא רצו לדבר איתי. באותו יום עלינו לקניון של שְקְמֶרִי (Shk'meri). הערפל הקשה על התצפית, אבל הרעש של המים העיד על עוצמת המקום. היער הנהדר של ראצ'ה היה פיצוי כלשהו על הקניון הנעלם. בערב אכלנו חצי כבשה. היא היתה מונחת על מצע ריחני של תבשיל מתובל, וזוויאד האיץ בי לאכול עוד ועוד. לצורה הזאת שבה כבש מסיים את חייו קוראים שם שקמרולי, על שם הקניון, אמרו שני ידידי.
צפון אזרבייג'ן: מקום לחמול טושטי, גבול גאורגיה-צ'צ'ניה: סערה, תכלת, סערה משצלחה בידי התוכנית ומצאתי עצמי בהרי טושטי, נסעתי-הלכתי-רכבתי בלב חלומו של כל מחפש מציאות מתחיל. כפרי המקום עשויים גיבובי אבן, מרובבת בכתמים אדומים, שחורים וצהבהבים של חזזיות. בתוך מבצרי החזזיות האלה אין אדם יכול לעמוד זקוף מלוא הקומה, גם אם מדובר בקומתי הצנועה. מגדלי האבן הרבועים הזכירו לי את פירגוס דירוס שבפלופונסוס ואת מגדלי סן ג'ימיניאנו של טוסקנה, אבל בעיקר הם נראו כמו מגדלי חבל סוואנטי, מהלך ימים רבים מזרחה מכאן, על אותו רכס הקווקז. צרות רבות ומלחמות רבות זימן שר ההיסטוריה לנתיניו הרועים באפרים הגבוהים עם בקרם דל הבשר. דִיקְלוֹ (Diklo), שטְרוֹלְטָה (Shtrolta), שֶנַאקוֹ (Shenako), דַארְטְלוֹ (Dartlo), צֶ'שו (Chesho) ועוד כפרים קטנים ניקדו את מורדות ההרים הירוקים והסלעיים. משעולים של אבני נחל ריבדו את סמטאותיהם, זקנות חבושות שביסים הידסו עם שחר, בצליעה של עומס השנים והחיים הקשים, בין עטיני הפרות וכדי החלב, נערות בהירות שיער ויפות תואר הציצו מחצרות האבן ומבעד לערמות עצי ההסקה. השמים אז, בעונה שבה הכפרים האלה מחוברים לעולם החיצון, היו תכלת עזה, ומדי כמה שעות התקדרו, המטירו את מטענם ושוב נפתחו אל האור המסמא של ההרים. בבית האבן גדל המידות הציבה המארחת הישישה מיטה מתקפלת קטנה. שיהיה לך נוח, אמרה בשפת קארטלי. אינגה הבינה את דבריה בקושי. בבוקר השתתפנו בטקס החליבה, בנשיאת החלב בכד הכבד ובהכשרת לוח העץ שעליו אוכלים ארוחת בוקר עמוסת לחם, חלב ומִשרות של פירות. בערב ערכה הזקנה כירה של גבינות, יינות מתוקים, יינות שרף כבדים, פירות והרבה לחם חם וריחני. היא גררה רדיו על סוללות ממקום כלשהו. צעירי המקום נכנסו אל הבית בהרכנת ראש. עוד בטרם הגירו את כוסם החמישית מצא מישהו תחנה חורקת, כנראה של רדיו צ'צ'ניה. ובדרך שאיני יכול להסביר לעצמי גם עתה, אינגה הצנומה והדוקרנית החלה מממשת את מה שתיארה לי לא פעם כאהבתה הגדולה. מחול. סערת הריקודים של האישה הצעירה והבודדה, שרקעה בפראות ברגליה על רצפת האבן, היתה האות לארובות השמים להיפתח. הפרה היחידה של הזקנה לא ידעה את נפשה המבוהלת וגעתה בקול בכל פעם שברק האיר את הכפר, מקדים את הרעמים המתגלגלים בהרים כיריות תותח. אבל אינגה והצעירים שהקיפו אותה לא שתו לבם למהומת האלוהים שבחוץ, וכבר היו שתויים עד כדי כך שגם בצהרי יום המחרת בקושי הצלחתי לנער אותה. היינו צריכים להסתלק משם אל זקנה אחרת, בכפר אחר. |
כפריים שחוזרים לדת, נערה-אלמנה ואנשים שראו צרות ונופים יפים כל ימיהם. ספי בן יוסף הלך בין כפרים ברכס הגבוה של הקווקז ופגש את בני ההרים ואת סיפור החיים שלהם עודכן 24.5.18 |
The Best of Georgia - 4K
Array
(
[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 387
[name] => גאורגיה
[slug] => georgia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 387
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 116
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 374
[name] => אסיה
[slug] => asia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 374
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3476
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )