תפריט עמוד

הערבה הדרומית: המקום בו הטבע והאדם יוצרים קסמים

מעטים המקומות שבהם אתם מוצאים את עצמכם נפעמים לא רק מול פלאי הטבע אלא גם מול פלאי האדם. כמה נחמד, אם כן, לגלות שכמעט מתחת לאף יש בארץ מקום כזה – הערבה. ועכשיו, בחורף, זאת העונה המושלמת לטייל בערבה הדרומית, בנופים שאין מילים לתאר את יופיים, ולגלות אחדים מהקסמים שתושבי המקום טווים

רבים חולפים על פני הערבה בנהיגה רציפה בכביש 90 בדרך לאילת. וגם מי שעוצר, בין אם לטיול קצר בפארק תמנע או לשוקו וגלידה ביטבתה, לרוב עושה זאת כדי לשבור את הנהיגה הארוכה ולמתוח רגליים לפני שממשיכים הלאה. אבל הערבה מציעה הרבה יותר מכמה עצירות התרעננות על הדרך. ראוי שתקדישו לה טיול נפרד, ובתמורה תזכו בנופים שיופיים העדין מרחיב את הנשמה והאנשים שתפגשו ייכנסו לכם אל הלב. הנה כמה מקומות מומלצים בערבה הדרומית, מסודרים מצפון לדרום. בכל אחד מהם הזכרנו רק דברים אחדים שכדאי לראות, יש עוד רבים. ההמלצה שלנו היא לשהות באזור כמה ימים כדי לגלות את מה שיש לו להציע.

הערה אחרונה לפני שנצא לדרך: אם אתם נרתעים מנהיגה ארוכה, תוכלו להגיע לכאן בנקל בטיסה – שדה התעופה רמון נמצא בלבה של הערבה הדרומית, בין היישוב הקהילתי באר אורה לקיבוץ אליפז. מכאן תוכלו להמשיך בכביש 90 צפונה או דרומה, בהתאם למקום שבו תרצו להתמקד ואשר ממנו תצאו לטיולים.

הערבה הדרומית על קצה המזלג

הערבה משתרעת לאורך 175 ק"מ, מים המלח בצפון עד למפרץ אילת בדרום. חבל הארץ המדברי הזה נחלק בין שתי מועצות אזוריות: המועצה האזורית הערבה התיכונה והמועצה האזורית חבל אילות, מכאן גם ההפרדה המקובלת לערבה תיכונה וערבה דרומית.

בשטחה של הערבה הדרומית נמצאים 10 קיבוצים – יהל, לוטן, נאות סמדר, נווה חריף, קטורה, גרופית, יטבתה, סמר, אליפז ואילות, ושני ישובים קהילתיים – באר אורה ושחרות. ענפי הכלכלה העיקריים הם חקלאות (בעיקר מטעי תמרים) ותיירות. כל אחד מהיישובים בערבה הדרומית מציע אטרקציות ופעילויות למבקרים, אפשרויות לינה מגוונות ועוד.

בשוליה המערביים של הערבה הדרומית, 25 ק"מ מצפון לאילת, נמצא פארק תמנע, שמורת טבע התחומה משלושה צדדים במצוקים גבוהים. בשטחה נמצאו עדיות רבות לכריית נחושת, אשר שימשה, בין היתר, לייצור כלי עבודה, נשק ופולחן.

במהלך החורף מתקיימים באזור פסטיבלים שונים. בחורף 2022 יתקיימו בין השאר סופ"ש קולינרי (29-27 בינואר); מרתון רכיבת אופניים מדברי (26-24 בפברואר); פסטיבל מוזיקלי שיר היונה (5-2 במרץ), ופסטיבל צילום פלאנט ערבה (12-9 במרץ).

חוות ע'רנדל: במקום הכי גבוה בערבה

בראש גבעה מבודדת, בנקודה הכי גבוהה בערבה, נמצא מקום פלאי עם נוף שאין דרך לתאר אותו מבלי לגלוש לקלישאות כמו "עוצר נשימה". זוהי חוות ע'רנדל שבנו במו ידיהם דני וקרן כהן. בני הזוג הגיעו לכאן מתל אביב, ומעיסוקים שונים מאוד, מתוך רצון לבנות משהו חדש במדבר. הם בחרו בגבעה לא רק בגלל הנוף, אלא גם בגלל ההיסטוריה ששבתה את לבם. מי לא עבר כאן לאורך הדורות? שיירות של סוחרים נבטים, ביזנטים, רומים ובשנים מאוחרות יותר, הגבעה שמשה כנקודת תצפית ובונקר לחיילי הצבא העות'מאני, הבריטי ולבסוף צה"ל.

הנוף הנשקף מחוות ע'רנדל, למרגלות הגבעה נמצא מטע התמרים של החווה | צילום: רותם בר כהן

הנוף הנשקף מחוות ע'רנדל, למרגלות הגבעה נמצא מטע התמרים של החווה | צילום: רותם בר כהן

במשך כמה שנים דני וקרן ניקו את השטח, נטעו מטעי תמרים וזיתים אורגניים ולצידם הקימו בית בד, ואת ביתם בנו בראש הגבעה. אז הם התפנו לפרויקט הבא: הקמת מלון בוטיק, שנקרא ערידלה ושאינו דומה לשום מקום שאתם מכירים. נתחיל בזה שהם לא מפרסמים את המלון בשום ערוץ, שמו עובר מפה לאוזן, כשביקרנו בחווה דני סיפר לנו שכל החדרים מוזמנים חודשים רבים מראש. יש פה שבע סוויטות יפהפיות, מעוצבות בצבעי מדבר, עם ריהוט וינטג', קמין עצים, מטבחון מאובזר, מקלחת ייחודית ומרפסת עם פינת ישיבה מול הנוף ושכשוכית לטבילה בימים החמים. הכל נבנה ביד ובאהבה גדולה. מבנה עץ גדול משמש כמתחם אירוח מרכזי, בבקרים מוגשת כאן ארוחת בוקר, בערבים יש הופעות מוזיקה, הרצאות וסדנאות.

מרפסת מול הנוף בסוויטות בחוות ע'רנדל | הצילום באדיבות חוות ע'רנדל

מרפסת מול הנוף בסוויטות בחוות ע'רנדל | הצילום באדיבות חוות ע'רנדל

לאחרונה נוספו לרפרטואר האמנותי בחווה הצגות של תיאטרון אלעד. אחת לחודש השחקנים של התיאטרון פורץ הדרך הדרומי הזה מעלים בחוות ע'רנדל את אחת ההצגות שלהם. זוהי חוויה יוצאת דופן ומומלצת בחום, שפתוחה לכולם, לא רק לאורחי המקום. תחת הכותרת "לילות ע'רנדל" תיאטרון אלעד מעה את ההצגות "הזקן והים", על פי ספרו של המינגווי, הצגה שבה הקהל יושב בעיניים מכוסות; "כל הדברים הטובים", הצגת יחיד עם דביר בנדק על ילד שמנסה להציל את אמו מהתאבדות על ידי הכנת רשימה של הדברים שבזכותם כדאי להמשיך לחיות; ו-It must be love – ערב של אהבה ויין. כרטיס עולה 150 שקל, מחירים מיוחדים ללנים בערבה הדרומית. פרטים נוספים והזמנת כרטיסים באתר של תיאטרון אלעד.

לילות ע'רנדל. תיאטרון אלעד בערב של אהבה ויין | הצילום באדיבות תיאטרון אלעד

לילות ע'רנדל. תיאטרון אלעד בערב של אהבה ויין | הצילום באדיבות תיאטרון אלעד

נאות סמדר: התבוננות ועשייה

באתר האינטרנט של קיבוץ נאות סמדר נכתב כי הוא הוקם ב-1989 "מתוך כוונה ליצור קהילה לומדת שבה ייבחנו בפועל שאלות על מצבו של האדם בעולם דרך יחסים, עשייה והתבוננות". הייחוד של נאות סמדר ניכר כבר בכניסה. מעל לצמחייה הירוקה, הבולטת על רקע הנופים הצחיחים, מזדקר מגדל ורוד מפותל שבראשו כיפה. זמגדל הוא חלק מבית האומנויות, שתוכנן ונבנה במשך יותר מעשור על ידי חברי הקיבוץ כפרויקט של לימוד ושיתוף פעולה. במבנה המרהיב נמצאים בתי מלאכה וסדנאות של יוצרים בתחומים שונים: קרמיקה, צורפות, משי, נגרות אומנותית ועוד. המגדל שמתנוסס מעל המבנה הוא מגדל צינון פסיבי, שפועל על בסיס של רוח ומים, מראשו יש תצפית יפה על הקיבוץ ועל השטחים החקלאים.

בית האומנויות בנאות סמדר. המגדל משתמש ברוח ובמים כדי לצנן את המבנה | צילום: רותם בר כהן

בית האומנויות בנאות סמדר. המגדל משתמש ברוח ובמים כדי לצנן את המבנה | צילום: רותם בר כהן

אפשר לבקר בבית האומנויות באופן עצמאי או כחלק מסיור מודרך שעולה 30 שקל למשתתף וכולל גם ביקור ביקב. יקב נאות סמדר הוא יקב אורגני (כל החקלאות בנאות סמדר אורגנית), עם הכרם הדרומי ביותר בארץ. התנאים הקיצוניים באזור אחראים להבשלה מוקדמת של הענבים, לטעמים מתוקים באופן טבעי ומכאן לאחוז אלכוהול גבוה מהרגיל. בין השאר מיוצרים ביקב יינות טבעיים, כאלה שלא עוברים את התהליכים והמניפולציות המקובלים בתעשייה, לצד סיידר תפוחים אלכוהולי, פורט עם צמחי תבלין ומרפא מהגן האורגני ומשקאות אלכוהוליים נוספים. אהבתי במיוחד את המוסקט – יין עם 15% אלכוהול וטעמים מתוקים של צימוקים.

פינת חמד בקיבוץ נאות סמדר

פינת חמד בקיבוץ נאות סמדר | צילום: רותם בר כהן

עוד בנאות סמדר: פונדק שכולל חנות למוצרים טבעיים ומסעדה עם מנות צמחוניות וטבעוניות נהדרות. חובב הבשר בינינו לא הרגיש מקופח כלל כשאכל את הקציצות הצמחוניות ברוטב עגבניות על מצע של אורז צהוב וגם הלזניה הצמחונית זכתה לשבחים. עוד בתפריט: פלטת גבינות, סלטים מעניינים, מיצים טבעיים ומיני עוגיות ודברי מתיקה מתמרים – הכל מתוצרת מקומית. על גבעה מעל הקיבוץ נמצא מתחם של חדרי אירוח בעיצוב ואווירה מדברית, עם בריכה קטנה שמשקיפה אל נוף מרהיב ושלווה אינסופית.

פרטים נוספים על נאות סמדר ומה אפשר לעשות ולראות בקיבוץ תמצאו בקישור הבא >>

חדרי אירוח בנאות סמדר

בריכה במתחם האירוח של נאות סמדר. בפינה השמאלית העליונה אפשר לראות את השדה הסולארי של קיבוץ קטורה

קציצות צמחוניות בפונדק נאות סמדר

נאות סמדר: חדרי אירוח, בריכה במתחם האירוח (למעלה משמאל אפשר להבחין בשדה הסולארי של קיבוץ קטורה הסמוך) וקציצות טבעוניות בפונדק נאות סמדר | צילומים: רותם בר כהן

לוטן: אקולוגיה שהיא כיף

בלוטן אקולוגיה היא חלק בלתי נפרד מהחיים. בקיבוץ יש מרכז חינוכי-סביבתי שמכשיר סטודנטים מישראל ומהעולם בתחומי קיימות, בנייה אלטרנטיבית, גינון אורגני, שמירה על הסביבה ועוד. למשפחות שמטיילות בערבה ורוצות להתנסות במגוון פעילויות יצירתיות הקשורות לשמירה על הסביבה מומלץ לעצור במתחם אקו-כיף. הדבר הראשון שמגלים, מיד עם הכניסה למתחם, הוא מה אפשר לעשות עם פסולת שאינה מתכלה: צמיגים מכוסים בתערובת של בוץ וקש והופכים לספסלים, קירות הפרדה ודברים שימושיים נוספים. הביקור באקו-כיף אורך כשעה וחצי וכולל סדנאות ופעילויות כמו פיסול בבוץ, הכנת כדורי זרעים, בניית לבנים מבוץ ועוד. אפשר גם לטייל בשביל הבריאות, שעובר דרך הגינה האורגנית ויער המורינגה ובקצהו יש תצפית פנורמית על מטע התמרים, המדבר והרי אדום.

סטודנטים במרכז חינוכי-סביבתי בלוטן

סטודנטים במרכז חינוכי-סביבתי בלוטן | צילום: רותם בר כהן

הפעילויות באקו-כיף מתקיימות כל שבת בשעה 8:30 ו-9:30 והן פתוחות למבקרים, ללא צורך בהרשמה מראש. אחרי שסיימתם לבנות בבוץ, אין כמו ארוחת בוקר טעימה ובריאה מתוצרת אורגנית מקומית. בפתח מתחם אקו-כיף נמצא סופר-פודטראק שבו אפשר להזמין סלטים, שייקים, פיצות, חביתות ועוד, ולאכול בישיבה בחוץ או בפנים, באווירה מדברית מיוחדת במינה (פתוח כל יום בין 8:00 ל-12:00, בחמישי פתוח גם בערב).

בנייה מבוץ בלוטן

בנייה מבוץ בלוטן. אקולוגיה כדרך חיים

בנייה מבוץ בלוטן. אקולוגיה כדרך חיים | צילומים: רותם בר כהן

בנוסף לאקו-כף, במתחם הקמפוס האקולוגי שבו פזורות בקתות בוץ בעיצוב מלבב, אפשר להצטרף לאקו-דינר, ארוחות חברתיות שבהן האורחים מכינים ביחד עם המקומיים ארוחה צמחונית אקולוגית תוך שימוש בתנור שמש, בלנדר שמופעל על ידי אופניים ושלל אמצעי בישול שכמותם לא תמצאו בשום מטבח ביתי סטנדרטי. בלוטן יש גם חדרי אירוח.
פרטים נוספים על פעילויות שונות, סדנאות, אוכל ולינה בקיבוץ לוטן תמצאו כאן >>

סופר-פודטראק במתחם אקו כיף בלוטן. אוכל טעים ובריא מהתוצרת המקומית | צילום: ליטל שמואלי

סופר-פודטראק במתחם אקו כיף בלוטן. אוכל טעים ובריא מהתוצרת המקומית | צילום: ליטל שמואלי

קטורה: הראש היהודי ממציא לנו פטנטים

איפה אפשר לראות את עץ התמר העתיק בעולם, שדה סולארי שמספק חשמל לכמה יישובים וחווה שבה מגדלים אצות בתוך צינורות שקופים? כל אלה ועוד נמצאים בקיבוץ קטורה, מקום של חדשנות ויצירתיות בקנה מידה עולמי. הקיבוץ, שהוקם על ידי גרעין של יהודה הצעיר, תנועת נוער יהודית אמריקאית, יוצא דופן לא רק בזכות החדשנות, שאליה תכף נגיע, אלא גם בכך שנשמרים בו עקרונות השיתופיות שנעלמו מרוב הקיבוצים האחרים בארץ, כולל חדר אוכל פעיל וקופה משותפת. בקיבוץ שומרים על עקרונות היהדות הקונסרבטיבית, עם בית כנסת, שבו מתקיים שיוויון מוחלט בין נשים וגברים.

כפר מנותק רשת בקיבוץ קטורה | צילום רוני בלחסן

כפר מנותק רשת בקיבוץ קטורה | צילום רוני בלחסן

את הייחוד של קטורה מגלים במהלך סיור מודרך, שעובר דרך השדה הסולארי הראשון במזרח התיכון, אשר מספק חשמל לארבעה יישובים בערבה ובכל לילה רובוטים מנקים את אותו, ללא מגע יד אדם. משם עוברים לדגם של כפר אקולוגי מנותק רשת, שבו מגלים איך אפשר לבשל, להאזין לרדיו ולטהר מים, ללא חיבור לתשתיות. בסמוך לכפר האקולוגי צומח עץ תמר, שבמבט ראשון נראה ככל התמרים האחרים, אבל זהו בהחלט עץ לא רגיל. "מתושלח" הוא תמר מדבר יהודה, זן שנכחד והונבט מחדש מגלעין שנמצא בחפירות ארכאולוגיות במצדה. מחוטרים שלו גדלים לידו עצים נוספים מאותו מקור. על "פארק היורה" הבוטני הזה אחראיות שתי חוקרות, ד"ר איליין סולווי, מנהלת המרכז לחקלאות בת קיימא במכון הערבה ללימודי הסביבה בקיבוץ קטורה וד"ר שרה סלון, מנהלת מרכז המחקר לרפואה טבעית בבית חולים הדסה.

מתושלח, תמר מדבר יהודה שנכחד והונבט מחדש מגלעין שנמצא בחפירות במצדה | צילום: רוני בלחסן

מתושלח, תמר מדבר יהודה שנכחד והונבט מחדש מגלעין שנמצא בחפירות במצדה | צילום: רוני בלחסן

בכניסה לקיבוץ אפשר לראות סבך עצום של צינורות זכוכית צבעוניים, זהו מפעל לייצור אצות המשמשות בתעשיית הרפואה והקוסמטיקה. קרמים מועשרים בתמצית אצות או בשמן ארגן מבית הבד המקומי תוכלו לרכוש בחנות-קפה. לצד משקאות חמים וקרים, תוכלו ללגום בירות של מבשלת בירצינות הקיבוצית (נסו את קול מג'הול, בירה עשויה מתמרים) ולאכול מעוגת הגבינה הנהדרת של ברברה. בקטורה יש גם חדרי אירוח.

בירה ממבשלת בירצינות בקיבוץ קטורה. טעמים מפתיעים ולא שגרתיים

בירה ממבשלת בירצינות בקיבוץ קטורה. טעמים מפתיעים ולא שגרתיים | צילום: רותם בר כהן

הסיור בקטורה מתקיים בכל יום בשעה 9:30, הוא אורך כשעה ומוצע בחינם לאורחי האירוח הקיבוצי. למטיילים שלא לנים בקיבוץ הסיור עולה 30 שקל לאדם.

יטבתה: לא רק שוקו

השם יטבתה מתקשר לרוב לעצירת שוקו בדרך לאילת. אבל יטבתה, כך גילינו בטיול האחרון, היא הרבה יותר ממשקה טעים לילדים. במרכז המבקרים אפשר ללמוד על הקיבוץ שהוקם ב-1957 ולצפות בסרט מושקע על ההיסטוריה של המקום. יש כאן גם אזור משחק לילדים, תחנת מידע עם הצעות לטיולים ועוד.

גם אם אתם לא רעבים לארוחה של ממש בפונדק יטבתה, אל תוותרו על הגלידה. את הגלידות הטריות והמשובחות מייצרים במקום מחומרים טבעיים, ללא חומרים משפרי טעם וללא ביצים. למעשה, כך אומרים כאן, זאת הגלידריה היחידה בארץ שבה אפשר לדעת בדיוק מאיפה מגיעים החלב והשמנות. ניחשתם, מעבר לכביש – ממחלבת יטבתה. יש 100 טעמים שונים, כמובן שלא מייצרים את כולם בכל יום, אבל לרוב תמצאו כאן גלידת יוגורט תמרים, מסקרפונה תאנים, פררו רושה וגלידת פיסטוק. ואם החלטתם לזרוק את הדיאטה לכל הרוחות, תוכלו להזמין יטבתה מורגנה, משקה שמשאיר את המילקשייק הסטנדרטי הרחק מאחור: שכבות של אייל שוקו, שברי עוגיות, אייס מוקה, קרם טופי, אייס שוקו, ומעל הכל קצפת טרייה.

יטבתה מורגנה, משקה שמשאיר את המילקשייק הסטנדרטי הרחק מאחור

סודהטעם, משקה למבוגרים שפחות מתחברים לשוקו וקצפת

למעלה: יטבתה מורגנה, משקה שמשאיר את המילקשייק הסטנדרטי הרחק מאחור; למטה: סודהטעם, משקה מדברי מרענן למבוגרים שפחות מתחברים לשוקו וקצפת | צילום עליון באדיבות פונדק יטבתה, צילום תחתון רותם בר כהן

למעדיפים משהו יותר סולידי, יש משקה חדש, מרענן במיוחד, שמתאים יותר לחך של המבוגרים שבחבורה. שמו סודהטעם והוא מכיל גזוז, דבש מותסס, למון גראס וג'ינג'ר, קוביית סברס ופירות עונתיים קפואים וצרור עשבי תיבול – המשקה המושלם לטיול מדברי.

אליפז: שף השמש ושף במדבר

בלב המטעים של קיבוץ אליפז, מול הנוף של הרי אדום, נמצאת חממת חמשת החושים, שבה גדלים ירקות ותבלינים שמעוררים את כל החושים. סיור בחממה ובערוגות התבלין כולל הסברים (איך, למשל, תבדילו בין פטרוזיליה עלים לשורש פטרוזיליה או איך מגדלים תירס צבעוני?), טעימות בשטח וקטיף תבלינים. לצד החממה, בסככה מוצלת יש דוכן של תוצרת חקלאית מקומית במחירים מצחיקים לעומת מחירי הירקן השכונתי שלכם ועמדת תה מדברי מעשבי תיבול.

חממת חמשת החושים באליפז

חממת חמשת החושים באליפז | צילום: רותם בר כהן

אחד הדברים המרתקים בחממת חמשת החושים הוא שף השמש – מתקן מעגלי הבנוי מצינורות זכוכית דקים שמאפשרים אפייה על ידי אנרגיית השמש. המבקרים מוזמנים לקטוף ירקות הגדלים כאן – עגבניות שרי צבעוניות, פלפלים בצבעים שונים, עלי קייל ועוד, לחתוך אותם לרצועות דקות, שיתאימו למגשים הצרים, לתבל בשמן זית ובמלח גס ולהכניס לצינור בתנור השמש. לאחר כ-20 דקות מוציאים את המגש ונהנים מירקות צלויים מושלמים.

שף השמש

שף השמש, צילום חגית גל

שף השמש בחממת חמשת החושים, תנור הפועל באנרגיית השמש | צילום עליון: רותם בר כהן, צילום תחתון: חגית גל

החממה פתוחה כל יום בין 10:00 ל-14:00, בראשון עד חמישי ובשבתות מתקיימים סיורים מודרכים בכל שעה עגולה (בין 10:00 ל-13:00), בימי שישי יש שלושה סיורים – ב-10:00, 11:00 ו-12:00. הסיור בתיאום מראש, אפשר להירשם באתר של קיבוץ אליפז, 38 שקל לאדם (מגיל שנתיים), כולל טעימות של ירקות בבתי הרשת וקטיף עשבי תבלין בערוגות. יש מחיר מיוחד ללנים בערבה הדרומית. באליפז יש גם חדרי אירוח ומתחם קמפינג.

פרטים נוספים תמצאו באתר של קיבוץ אליפז

בקיבוץ אליפז גר ומארח שף רוברט ביטון, שעבד בעבר במסעדות שף מיתולוגיות, בהן אוקיינוס, התרווד הוורוד וקרן. ביטון מארח בחצר ביתו שבאליפז לארוחת בשרים סביב המעשנה ואפשר ליהנות מהאוכל שלו גם ב"שף במדבר", פודטראק אדום ומצוחצח, שממנו יוצאות מנות טעימות להפליא. המומחיות של ביטון היא עישון בשרים, ואכן מנה של בשרים מעושנים בטורטייה היתה פשוט מושלמת, בנוסף יש המבורגר, המבורגר מפורק, שווארמה עוף וגם אופציות לצמחוניים שבחבורה. המחירים סבירים מאוד – בין 45 ל-55 שקלים למנה שכוללת צ'יפס טעים.

מנה של שף במדבר, הפודטראק של רוברט ביטון

מנה של שף במדבר, הפודטראק של רוברט ביטון | צילום: ליטל שמואלי

הפודטראק של שף במדבר צץ במקומות שונים בערבה, בימים קבועים, אפשר לבדוק בטלפון איפה בדיוק יהיה או לתאם ארוחה בחצר של משפחת ביטון באליפז. פרטים נוספים בטלפון 053-7710006 (רוברט) או 054-6150751 (שלי).

פארק תמנע: מצוקים, אגם ואוהל מועד

בשולי הערבה, כ-25 ק"מ מצפון לאילת, נמצא אחד מפלאי הטבע של ישראל. פארק תמנע משתרע על שטח שגדול משטחה של תל אביב ופזורים בו שלל אתרים גיאולוגיים מלהיבים, שאפשר לגלותם במהלך טיול ברגל, ברכב או באופניים. במרכז המבקרים תוכלו להתעדכן באתרי הפארק השונים, בין השאר בעזרתו של ריינג'ר רן, שכיאה לשמו הוא מצויד בכובע בוקרים ובמבטא אנגלוסקסי. רן עוזר למטיילים לבחור את המסלול המתאים להם ביותר ומוודא שהם מצוידים כראוי. "אני מהדור הישן", הוא אומר, "אני אוהב ללכת עם מפה, אבל יש אנשים שמעדיפים להוריד את המסלול לנייד, אז גם האופציה הזאת קיימת למי שרוצה".

בדרך לפטרייה: מטיילים בפארק תמנע | צילום רותם בר כהן

בדרך לפטרייה: מטיילים בפארק תמנע | צילום רותם בר כהן

בפארק תמנע אפשר לטייל באופן עצמאי, נסיעה כל האתרים המרכזיים, כולל עצירות וטיולים רגליים קצרים, אורכת בסביבות שלוש שעות וחצי. אם אתם מעדיפים להצטרף לסיור מודרך תוכלו לבחור בין טיול שקיעה, סיור עששיות, צפייה מודרכת בכוכבים ועוד. אנחנו הצטרפנו לסיור חדש – סיור 12 השבטים, שאורך כשעתיים. הוא נפתח בנסיעה לאתר הפטרייה, שם לומדים על תהליך הפקת הנחושת ועל מציאת בד הצבוע בצבע ארגמן שהתגלה בגבעת העבדים. בהמשך הדרך עוברים דרך כמה אתרים מעניינים, בהם עמודי שלמה המרשימים.

פארק תמנע. תופעות גיאולוגיות מרשימות לצד שרידים היסטוריים וארכיאולגיים

עמודי שלמה בפארק תמנע

עמודי שלמה בפארק תמנע. תופעות גיאולוגיות מרשימות לצד שרידים היסטוריים וארכיאולגיים | צילומים: רותם בר כהן

הסיור מסתיים באוהל מועד, שחזור של אוהל מועד המקראי, הכולל דגם של המזבח וארון הקודש. אוהל מועד נמצא במרחק קצרצר מהאגם, שם אפשר לשכור סירת פדלים, לשתות ולאכול בבית קפה ולמלא בקבוקונים בחול צבעוני, מזכרת מהמקום המיוחד הזה. אם אתם מתקשים להיפרד, מסביב לאגם יש כמה אפשרויות לינה: חדרים זוגיים ומשפחתיים, קראוונים, אוהלים ממוזגים ומתחם קמפינג מסודר.

אוהל מועד, שחזור של האוכל, המזבח וארון הקודש | צילום: ליטל שמואלי

אוהל מועד, שחזור של האוכל, המזבח וארון הקודש | צילום: ליטל שמואלי

פארק תמנע פתוח 7 ימים בשבוע, בין 16:00-8:00, הסיורים מתקיימים בשעות אחר הצהריים והערב. מחיר כניסה: 49 שקל למבוגר, 39 שקל לילד (מחירים מיוחדים ללנים בערבה הדרומית), הכרטיס כולל בקבוקון למילוי חול צבעוני והוא תקף למשך שלושה ימים, כך שאם אתם לנים בערבה תוכלו לחזור לתמנע ללא תשלום נוסף. סיורים מודרכים בתוספת תשלום.

פרטים נוספים באתר הפארק >>

אילות: בין מדבר לים

קיבוץ אילות כל כך קרוב לאילת, עד שאפשר לראות ממנו את הים ואת בתי המלון לאורך הטיילת. העובדה הזאת הופכת אותו למקום זמין ונוח למשפחות שמחפשות לינה כפרית במחירים נוחים, שלוש דקות נסיעה מהחופים של אילת מצד אחד, והפעילויות והטיולים המדבריים מצד שני.

קיבוץ אילות. שלווה כפרית שלוש דקות מהחופים של אילת | צילום: רותם בר כהן

קיבוץ אילות. שלווה כפרית שלוש דקות מהחופים של אילת | צילום: רותם בר כהן

יחידות האירוח של הקיבוץ מתאימות לזוגות ולמשפחות והן פזורות בין מדשאות, ערוגות פורחות ועצים תמירים. בין היחידות פזורות עמדות ברביקיו, גינת צמחי תבלין שאפשר לקטוף מהם להכנת תה, ערסלים ופינות ישיבה מוצלות. לאורחים יש כניסה חופשית  לבריכות של מלון U Splash שנמצא בתחומי הקיבוץ וניתנת הנחה בכניסה לפארק המים הצמוד למלון (בעונה). האירוח כולל ארוחת בוקר בחדר האוכל הקיבוצי, הלנים בסופי שבוע נהנים גם מארוחה בשישי בערב. המחיר 500 עד 900 שקל לזוג, תלוי בעונה וביום בשבוע.

חדר באירוח הכפרי של קיבוץ אילות | צילום: רוני בלחסן

חדר באירוח הכפרי של קיבוץ אילות | צילום: רוני בלחסן

למרות שהאטרקציות והפעילויות באילת ובמדבר קרובות כל כך, כדאי להקדיש זמן גם למה שהקיבוץ עצמו מציע למבקרים. סמוך לחדר האוכל נמצאים צריפי בראשית, ששימשו את חברי הקיבוץ בתחילת דרכו. לאחר שסיימו את תפקידם ועמדו ריקים במשך שנים, הצריפים שופצו ביד אוהבת וכיום הם מהווים מקום מפגש ופעילות לדור המייסדים. סיור בצריפי בראשית נפתח בבית מלאכה משותף, שהוקם עבור ותיקי הקיבוץ ובני נוער, ועיסוקו העיקרי במלאכות של מיחזור, מכאן ממשיכים לחדר התיעוד שבו שומעים סיפורים מרתקים על אנשי הקיבוץ הראשונים ועל חייהם אז ועכשיו. הביקור מסתיים בקפה הפרלמנט, שבו לצד קפה ועוגות של מירי, אפשר לשוחח עם הוותיקים ולשמוע את סיפוריהם. הסיור, שאורך כשעה וחצי, עולה 65 שקל לאדם, בהזמנה מראש.

צריפי בראשית בקיבוץ אילות | צילום: רותם בר כהן

צריפי בראשית בקיבוץ אילות | צילום: רותם בר כהן

באחד הצריפים המשופצים מתקיימת סדנת נגרות עם סבא רפי (הסדנה אינה כלולה בסיור, ההשתתפות בהזמנה מראש). כשהנכד הראשון של רפי סער נולד החקלאי הראשוני הקיבוץ חזר לאהבתו לעבוד בעץ. הוא החל לייצר צעצועי עץ, תחילה לנכדים ואז בהזמנה לאנשים נוספים. אלו צעצועים מקסימים, עשויים בעבודת יד מעצים לא צבועים, עם פינות מעוגלות והקפדה רבה על בטיחות לילדים הצעירים. בסדנה שלו כל משתתף מקבל קיט להכנת צעצוע מעץ ובסיומה יוצאים עם התוצרת – מסוק עם להבים מסתובבים, חד קרן, פרפר ועוד.

בסדנה של סבא רפי. צעצועי עץ בעבודת יד | צילום: אילן מור

בסדנה של סבא רפי. צעצועי עץ בעבודת יד | צילום: אילן מור

בנוסף, בכל יום שישי, בין 8:00 ל-14:00, מתקיים באילות שוק איכרים עם תוצרת חקלאית מקומית, דוכני אוכל וקפה. בין מרץ ליולי מתקיים מדי פעם שוק לילה, בחגים יש פעילויות תוכן מיוחדות. לפרטים נוספים על אירוח באילות ועל הפעילויות למבקרים לחצו כאן >>

איפה אוכלים?

הדרך הטובה ביותר לשלב ארוחה טובה עם מפגש עם תושבי הערבה היא באירוח ביתי. בערבה הדרומית תמצאו כמה מארחים שפותחים את ביתם ומציעים אוכל טוב ושיחה נעימה. חלקם בשלנים חובבים, אחרים עבדו במשך שנים במטבחים מקצועיים. כך, למשל השף רוברט ביטון שפגשנו בחממת חמשת החושים, שמארח סביב המעשנה שבחצר ביתו בקיבוץ אליפז, או נטליה קסרוטי שמארחת בביתה בבאר אורה לארוחות מהמטבח האיטלקי. אנחנו התארחנו אצל דנה'לה, הלא היא דנה תורג'מן, שמבשלת ארוחות ביתיות מכל הלב. ארוחת ערב שלנו היתה בסגנון מרוקאי עם מנות שהוגשו בכלים אותנטיים ואשר הזכירו לנו ארוחת שבת משפחתית. דנה, שמשפחתה בכלל עלתה מרוסיה, למדה לבשל אוכל מרוקאי מחמותה; בעלה יניב, מארגן טיולי ראנג'רים למשפחות במדבר ושמח לשתף באנקדוטות נחמדות. הצצה לביתם הנאה שבבאר אורה והמפגש עם בני המשפחה הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה. ארוחה אצל דנה'לה עולה 120-100 שקל למבוגר, 50 שקל לילד. רק בהזמנה מראש. פרטים נוספים בטלפון: 054-9452060.

ארוחה מרוקאית אצל דנה תורג'מן בבאר אורה | צילום רותם בר כהן

ארוחה מרוקאית אצל דנה תורג'מן בבאר אורה | צילום רותם בר כהן

עוד אפשרויות קולינריות בערבה הדרומית תמצאו בקישור הבא >>

איפה ישנים?

בערבה הדרומית יש מגוון רחב של אפשרויות לינה – חדרי אירוח בקיבוצים, קראוונים ואוהלים משודרגים בפארק תמנע, תחמי קמפינג וסוויטות משודרגות ואפילו המלון היקר ביותר בארץ, סיקס סנסס בשחרות. פירוט על אפשרויות הלינה בערבה הדרומית תמצאו כאן >>

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.