אלן דה בוטון, בן למשפחה יהודית מאלכסנדריה, היה בדרך לדוקטורט בספרות צרפתית באוניברסיטת הארוורד בבוסטון, כשפרסם בגיל 24 את הרומן הראשון שלו, "חיבורים של אהבה". גם שני הרומנים שבאו אחריו, "תענוגות וייסורים" ו"Kiss and Tell" ("לרוץ ולספר לחבר'ה"), עסקו במערכות יחסים, ובשלושתם קטעי ההגות בלטו יותר מאשר העלילה. ההצלחה המסחרית המסחררת ברחבי העולם גרמה לכך שדה בוטון נטש את המסלול האקדמי והחליט להתרכז בכתיבה. ספריו הבאים, "איך פרוסט יכול לשנות את חייך" ו"פילוסופיה – מדריך לאושר" נחשבים ניסיון נועז להפוך טקסט מסובך ומורכב לא רק לשווה לכל נפש, אלא גם למדריך מעשי לחיים. לא לשווא הוא נחשב לאחד מאלה שהוציאו את הפילוסופיה מהאקדמיה והפכו אותה למצרך להמונים. הגישה הזו זיכתה אותו בפופולריות רבה, אבל גם בביקורת מצד אנשי מקצוע, שטוענים בתוקף שהוא מרדד ומפשט את הפילוסופיה יתר על המידה. טענות אלו לא מנעו מממשלת צרפת להעניק לו לפני כשנה את התואר הרם של "אביר מסדר הספרות והאמנות". הדוכס שלא יצא מהבית
התגורר בגפו באחוזה גדולה ליד פריז, ורק לעתים רחוקות יצא מביתו, שכן ניסה להימנע ככל האפשר מלהיתקל בטפשותם ובכיעורם של בני האדם. אלא שיום אחד התעורר בו רצון עז ומפתיע לנסוע ללונדון — תיאורי הבירה האנגלית באחד מספריו של צ'רלס דיקנס הקסימו כל כך את האציל הצרפתי, עד שהורה למשרתיו שיארזו מיד את מזוודותיו. בהגיעו לפריז רכש כרטיס לרכבת הקרובה ללונדון, אולם נותרו לו כמה שעות פנויות עד יציאתה. ככל שקרבה שעת יציאת הרכבת, חש ד'זאסנט שחולשה פושטת באיבריו לנוכח המחשבה שבמהרה יהיה עליו לרוץ אל הרכבת, להיאבק על סבל שיישא את מזוודותיו, להיאנק על גבי מיטה זרה, לעמוד באינספור תורים, ולטלטל את גופו העדין מאתר תיירותי אחד למשנהו. "האם לא הייתי למעשה בשעות האחרונות בלונדון? הרי נשמתי את הריחות, טעמתי את האוכל, ראיתי אנגלים וספגתי את תחושת המקום! מה יכול כבר להעניק לי ביקור של ממש, חוץ מאכזבות?", שאל ד'זאסנט את עצמו ונזף ברוח השטות שנכנסה בו וגרמה לו לחשוב ש"טיול לחו"ל הוא דבר חיוני, מעניין ומועיל". הדוכס הצרפתי שב לביתו ולא יצא ממנו עוד. אין סיכוי להיות מאושרים "אנחנו מוכנים להשלים עם חוסר אושר בחיי היומיום, אבל אין דבר יותר מדכדך מאשר לצאת לטיול, שאמור לעשות אותך שמח וטוב לב, ובמקום זאת לריב עם בת הזוג שלך איפה המפתח לחדר. חופשה יכולה להיות תזכורת טרגית־קומית לכל מה שמשובש בחיים שלנו. הפילוסופים הגדולים שהעדיפו חיים בתוך גיגית העבירו לנו מסר ברור שדברים חיצוניים כמו נופים וחפצים הם אינם המקור לאושר, כשם שהיעדרם אינו הסיבה לסבל שלנו". לא להסתפק בגלויה "אנחנו לוחצים על הכפתור במצלמה מתוך רצון לחרות את המקום בתוכנו ולהאריך את חוויית הטיול חודשים ושנים לאחר מכן. ג'ון רסקין, שפרסם באמצע המאה ה־19 שני ספרי הדרכה לציירים מתחילים, אמר שהדרך היחידה בה אנחנו יכולים לשמר יופי היא על ידי כך שנבין אותו. צילום הוא פעולה פסיבית ואוטומטית — מי שאינו צלם מקצועי לא יתבונן בעץ, מיוחד ככל שיהיה, יותר מדקה אחת, ושום דבר לא ייספג בתוכו. אבל אם ינסה לצייר את העץ, הוא יהיה זקוק לפחות לעשר דקות שבמהלכן יתבונן בו וישאל את עצמו כל מיני שאלות: 'מה גוון העלים?' או 'איך השורשים משתרגים מן האדמה?'. "איכות הציור כלל אינה חשובה. רסקין המליץ לא רק לצייר בזמן הטיול, אלא גם לכתוב. רובנו מסתפקים בגלויה שעליה אנחנו משרבטים טלגרפית 'הנוף היה מדהים', אבל אם נתרגם את החוויה למלים, ונשתמש במונחים פסיכולוגיים כמו אילו אסוציאציות עלו במוחנו כשהשקפנו על העמק ומה התחושות שהתעוררו בנו, הקליטה תהיה אחרת. משפט כמו 'האדמה נראתה ביישנית' יאפשר לנו להבין טוב יותר מדוע המקום ריגש אותנו". טיול בטרמינל
הסמוך, הוא מבלה שעות ארוכות בהתבוננות במטוסים ממריאים ונוחתים. "כשאתה חש לכוד ותקוע", הוא מסביר, "אין מראה מעודד יותר מבואינג 747 שנוסק לשמים. מטוס הוא בעיני התגלמות התנועה בשיאה. הידיעה שתמיד יש מטוס שממריא לציריך או לפריז היא התרופה שלי נגד מצבי ייאוש ודיכאון. העוצמה הטכנולוגית הזאת שמממריאה אל על מעודדת אותי לחשוב שגם חיי הפרטיים יצליחו להמריא". לא הניסיון הכושל הזה הכניס את דה מסטר לספרי ההיסטוריה, אלא רעיון הרפתקני אחר – ב־1794 הוא פרסם את מדריך הטיולים המיוחד שלו, "מסע סביב החדר שלי". בספר זה ממליץ דה מסטר לצאת למסע בפיג'מה בגווני ורוד וכחול, להתיישב על כורסה בפינת החדר, ולהתבונן ארוכות סביב. בעקבות הצלחת הספר יצא גם חלק ב', "משלחת לילית סביב החדר שלי", שבו העז דה מסטר והגיע עד החלון. אלן דה בוטון, שחשב שהרעיון נפלא, התקשה ליישמו בחדר השינה הקטן שלו, אבל מצא לו תחליף. "מה שחשוב הוא לא המקום שאליו נסענו, אלא הלך הרוח. הסביבה היומיומית שלנו נראית כל כך חדגונית, עד שהפכנו להיות עיוורים אליה. בעקבות דה מסטר התחלתי לצאת למסעות קטנים סביב ביתי, מתבונן בנוף המוכר כל כך כאילו אני רואה אותו בפעם הראשונה, ופתאום המסלול המונוטוני לתחנת הרכבת התחתית נראה לא פחות מסקרן מאשר כביש מתפתל במרומי האלפים. יש לך מושג אילו מראות מרהיבים אנחנו מחמיצים כשאנחנו מתכרבלים מתחת לשמיכה במקום לעמוד ליד החלון ולהסתכל בשמים? לפני שאנחנו ממהרים לעוף לקצות תבל, כדאי להתבונן בעיניים אחרות במה שקרוב אלינו". לקריאה נוספת:
|