בתחילת שנת 2000, בעת שהחורף בעיצומו, ואני במשרדי, חנוט בחליפה ועניבה כיאות לעורך דין, שוטט בני איל ברחבי אמריקה המרכזית, בטיול מוצ'ולרוס. באחת משיחות הטלפון העזתי לשאול את בני אם יסכים לצרף אותי לקטע מהטיול. איל הסכים, בתנאי אחד: ש"אדע את מקומי": הטיול הוא טיול מוצ'ולרוס! הגענו להסכם, שלפיו במשך ימות השבוע ממשיך איל בטיול התרמילאי, ואני מצטרף אליו כנספח, בלי זכות ערעור. לעומת זאת בשבתות אני המחליט על מקום המגורים. דחיתי מספר דיונים משפטיים שנקבעו לי, ארזתי תרמיל גב והצטרפתי לבני למסע של שבועיים מרתקים בקובה. החששות שהיו בשל פער הגילים והקרבה – אב ובן – התבדו. בקתה חמישה כוכבים אל מקורות הנילוס אפשר לבחור שם בין שני מקומות לינה לבחירתך – האחד, במפלס הנילוס כאשר רעש המפלים אינו פוסק, והאחר גבוה יותר, שקט יותר, והנוף הנשקף מ-ד-ה-י-ם. ניתן ללון בבנדה, אכסניה או להקים אהל. לתשומת לב – בשני המקומות אין חשמל. התאורה בחדרים עם נרות. מומלץ להשאר במקום שני לילות, אחד במפלס התחתון ולילה נוסף במפלס העליון. המקום מנוהל על ידי אירופאים והבירה נשפכת שם כמים. כשהגענו למקום, התלהבנו מרעיון רפטינג על הנילוס (נחשב לאחד מעשרת אתרי הראפטינג הטובים בעולם), אולם למראה המפלים, לא היינו כל כך בטוחים. לאורך כל הערב, הלילה והבוקר החלפנו תפקידים. פעם אני מהסס ואיל מחזק אותי וחוזר על מה שאמרו לנו, שעד אותו יום לא טבע שם אדם, ופעם איל הוא שמחליט שלא כדאי לקחת סיכונים מיותרים, ואני חוזר באוזניו על מה שסיפרו לנו, שאין סלעים, המים עמוקים ואין כל סכנה. איני יודע אם בגלל החדר והמיטות או בגלל החלומות השחורים, אבל לא ישנתי באותו לילה. ההנאה הטראומטית שבראפטינג לאחר תרגולות חתירה כצוות, תרגולת התהפכות (שהתגלתה כמעשית בהמשך) ותרגולת חבירה לקיאק ההצלה – התחלנו לחתור לקראת הבלתי נודע. המפל הראשון עבר טוב. כלומר, עברנו את המפל בתוך הסירה. גם המפל השני עבר יפה, הרגשנו עצמנו מתורגלים ומנוסים. עד למפל השלישי (דרגה 5). אותו עברנו כבר בבודדת. עפנו, התהפכנו ולא ידענו מאיפה זה בא. רכשנו נסיון. ידענו כי כאשר שומעים את הצעקה "Hold on, go down" – המצב הולך להיות על הפנים (ומתחת למים). גם כאשר הגענו למפל הנקרא "Fifty-fifty" (חמישים אחוז עוברים וחמישים אחוז מתהפכים) שמענו את הצעקה. קיווינו להיות מ-50% השורדים, המעלים את הסטטיסטיקה- אך, לא. כמעט והצלחנו… ידידתי חגורת ההצלה שלושת הקילומטרים האחרונים היו המענגים ביותר. גמרנו עם המפלים, והמים זרמו באיטיות. ירדנו למים עם חגורות ההצלה, ופשוט שכבנו ונתנו למים לזרום איתנו. הוצאנו את הסירה מהמים כצוות מיומן ומקצועי, ועל גבינו צרובי השמש העלינו את הסירה במעלה הגבעה. שם כבר חיכתה לנו ארוחת שחיתות, בשר על האש (שלא יכולנו אלא לראותה בלבד, מטעמי כשרות), סלטים, פירות ושתיה חופשית. היה מדהים. נהדר. שווה כל דולר. חוויה בלתי רגילה. מומלץ בכל לב (בריא) . בדרך אל הגורילות במיטב כספנו רכשנו במשרד Ugandan wild life authoroty שני כרטיסים לפארק בווינדי. שם, הבטיחו לנו, נזכה לראות את הגורילות. למחרת בבוקר שמנו פעמינו לתחנת האוטובוסים. לאחר העיכובים הרגילים של שעה וחצי (דהיינו, מחכים שעד שאין מקום פנוי אחד באוטובוס), יצאנו לדרך הארוכה בת 10 השעות לעבר בוטגוטה. מי שלא נסע בתחבורה הציבורית המקרטעת ביבשת אפריקה ייאלץ להאמין לנו שמדובר בחוויה מורטת עצבים. כלל לא כתוב אומר, שהאוטובוס לא יכול להמשיך אם יש בו מקום פנוי. לפיכך על כל אחד שיורד, יש אחד שעולה. חוץ מזה יש רק עצירה קצרה אחת, דבר העלול להוות בעיה למי שסובל מבעיות עיכול או משלפוחית מלאה. גם שינה יצאה מהחשבון. הדרך, שהתחילה בכביש סלול, הדרדרה במהירות לכביש מלא מהמורות ומשם לדרכי עפר, מה ששלל לחלוטין כל מחשבה על נימנום. לבסוף, כשאחורינו דואבים וכואבים, הגענו לעיירה "המפוארת" בוטגוטה, אותה כינינו "סוף העולם". שם לפחות אפשר לתת דרור לשלפוחית, ולנהל משא ומתן אפריקאי טיפוסי על דמי המונית לפארק עצמו. סגרנו על 2.5 דולר לאדם על התענוג להיטלטל באחורי הPick-up שדהר בשבילי העפר הלא כבושים במהירות מסמרת שיער. כשהגענו לבסוף, התמקמנו באחת הבאנדות (בקתות) (טווחי מחירים של 7 דולר עד 150 דולר) והתענגנו על בקבוק בירה והאזנה למוזיקת הג'ונגל שעטף אותנו. שמונה מלווים על שני תיירים ההליכה בהרים לא היתה קלה, וזאת בלשון עדינה. ככל שהדרך התמשכה, ביקשנו יותר ויותר ממלווינו לעצור להפסקות אוויר, דבר שניצלנו להתבונן בנוף המרהיב של הרים מוריקים וכמובן, לעישון. בינתיים גדלה הקבוצה. כשהגענו לג'ונגל חברנו לכוח החלוץ, שלושה גששים שיצאו מוקדם יותר לאתר את הגורילות, וכך עלה מניין קבוצתנו והגיע לשמונה (!) מלווים עבור שני תיירים. כעבור כארבע שעות הליכה נגלו לעינינו הגורילות! בחיפזון זרקנו את מטלטלינו, שלפנו את המצלמות והסתערנו על הגורילות שנדמה ולא הרגישו בנוכחותנו. התקרבו לגורילות למרחק של חמישה מטר ופחות, וצילמנו, וצילמנו, ללא הפסקה. לאחר שההתלהבות הראשונית פגה. הרשינו לעצמנו גם להתבונן בגורילות שלא מבעד לעדשה, והתמקדותנו המיידית הייתה בכסוף הגב, הזכר הבכיר – עיניו השחורות הקרינו שילוב פרדוקסאלי של חוכמה כמעט אנושית, וחייתיות מוחלטת. סילברבק שכב על גבו לועס בנונשאלנטיות גבעול, מתעלם מקיומנו לכאורה, אך פוקח עיין זהירה. כשהבין שלא נשקפת לצאן מרעיתו כל סכנה, עזב אותנו לאנחות וטיפס על עץ תוך הפרחת נפיחות רמות ובלתי פוסקות. דרך ארוכה עשו הגורילות מאז התיידדותם עם דיאן פוסי חוקרת הגורילות, הגורילות התעלמו מאיתנו לחלוטין וניכר היה שהם אינם זרים לחברת בני-אדם (מה שלא מפתיע, בהתחשב שמבקרים אותם כמעט בכל יום). שני סרטי צילום ושעה עברו והרגשנו שמיצינו את הנושא והחלנו בדרך הארוכה בחזרה. הביקור (20 ק"מ) אצל הגורילות נרשם כאחד מהחוויות המרכזיות של הטיול אם כי לא עמד בציפיות הגבוהות שפיתחנו. חובה לאוהבי הליכה, טבע וחיות. לאור המחיר, תרמילאים תפרנים ראו הוזהרתם, אפשר לוותר. האשה באדום כשפנינו מועדות חזרה לקמפלה, תרמילנו על כתפנו, הגענו ל"תחנה המרכזית" ב- Kabale עיר המחוז (או יותר מדויק-כפר המחוז). תחנה מרכזית? כן, שני קווי אוטובוסים מתחרים על כיסו של הנוסע הפוטנציאלי לקמפלה. ההמולה רבה. לפני כל אוטובוס ניצבים אנשים, צורחים, ומעודדים לעלות לאוטובוס שבאחריותם. הנה, עוד מעט האוטובוס מלא, הנה כבר יוצאים, מיסטר, לשים את התרמילים בבגאז', לעלות, כן, כבר נוסעים. המנוע עובד. למודי ניסיון, בחרנו מבין שני האוטובוסים את זה שנראה מלא יותר, רכשנו כרטיסים, התיישבנו וחיכינו.. וחיכינו… וחיכינו. חצי שעה, שעה, וכלום לא זז. אחת לחצי שעה מופעל המנוע, בניוטרל, הרגל על הדוושה לוחצת, הרעש גובר, ואז מגיעה האכזבה משהמנוע מדומם. נשברתי וירדתי "לשאוף חמצן". כלל ידוע הוא, כי עישון בצוותא מענג יותר, ופניתי לחלון האוטובוס לסמן לאייל להצטרף אלי. ואזי, נעצרתי. במושב לפניו, ניבטת מחלון האוטובוס, יושבת לה אוגנדית באדום, מדהימה ביופייה. מיהרתי לאוטובוס ופקדתי על איל: רד, צלם! לאחר כשעתיים של ציפיה, וכשהאוטובוס כבר מלא, המנוע שוב פועל ואפילו הנהג יושב בממלכתו מחזיק בחוזקה את ההגה ועומדים לצאת לדרך. קמה האוגנדית המסתורית, יורדת מהאוטובוס, אינה מוטרדת ופונה לרחוב הראשי. האוטובוס זז, בשעה טובה, יוצא מהחניה ופונה לרחוב הראשי, ללא האשה באדום. אך לאחר כחמישים מטר עוצר הוא שוב. ומה רואות עינינו? כל ה"מעודדים", הסדרנים, מוכר הכרטיסים ו… ידידתנו האוגנדית המסתורית, מקובצים יחדיו ומחכים. באו לקבל את שכרם על העבודה. אכן גם זאת דרך להתפרנס – לשבת באוטובוס ולמלא נפח, כדי לעודד אנשים לעלות לאוטובוס זה דווקא. ספארי במרצ'ינסון פולס בעיירה מסינדי, אליה הגענו עצמאית, דחוסים במטאטו, אסף אותנו רכב ומיד שמנו פעמינו למפלי מרצ'ינסון. המפלים, למרות שאינם גבוהים או רחבים במיוחד ידועים בשל לחץ המים הגבוה העובר בהם, ועוררו, למרות הלחות האיומה בקרבת המפלים, קריאות התפעלות. חבל על כל מלה שתנסה להעביר לקורא את חווית העיניים. היו אלו שלשה ימים של הנאה צרופה, רגיעה ושלווה. גולת הכותרת באכסניה היתה המסעדה: ללא קירות, כשרק גג פרוס מעל היא נשקפת לשישה כיווני אוויר. שעות רבות בילינו בה, על בקבוקי בירה וחטיפי מארס, מתבוננים בנוף ופוגשים אנשים. במקום פגשנו אנגלי שנגמל מאלכוהול (ועבר למריחואנה) זוג דנים (ענקיים) שהגיעו ברכיבה על אופנוע מדנמרק דרך מצריים, אתיופיה וסודן, וכך העברנו את זמננו בקבוצה שהתגבשה, בשיחות אודות אוגנדה, טיולים, ואיך לא, הפיגועים בישראל ומבצע אנטבה. החוויה קיבלה גוון סוריאליסטי מיוחד, כאשר בשטח המסעדה טייל לו במבי ולצידו הסתובבו משפחת חזירי יבלות. בדרך חזרה אל שדה התעופה, עצרנו לרגע גם בנמל התעופה הישן של אנטבה. קשה להאמין שהטרמינל הקטן, המוזנח והמתפורר הזה היה עד לאחד החלקים הדרמטיים ביותר במורשת הישראלית. סוף דבר – סוף טיול למידע נוסף על טיול לאוגנדה
לקריאה נוספת:
|
אב ובנו יצאו יחד לטיול תרמילאים באוגנדה. הם התהפכו בראפטינג במפלים שוצפים, צעדו בג'ונגל בעקבות גורילות ההרים, נדחקו באוטובוסים צפופים והצדיעו למבצע אנטבה. מסע בארץ של טבע מפעים עודכן 29.11.18 |
חוף השנהב בסרטון
Array
(
[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 469
[name] => אוגנדה
[slug] => uganda
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 469
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 468
[count] => 35
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 468
[name] => אפריקה
[slug] => africa
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 468
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 711
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )