תפריט עמוד

חגיגות ענף הזית בגליל

סיום מסיק הזיתים וחג החנוכה, המתקשר לשמן זית, מהווים רקע לפסטיבל ימי ענף הזית המתקיים בכל שנה בחורף ברחבי הגליל. זוהי הזדמנות מצוינת לצאת לסיור בין כרמי זיתים ובתי בד גליליים, להתרשם, להתנסות ולטעום

הזיתים המשחירים על ענפי העצים בכרמי הגליל מבשרים על סיומה הקרב של עונת המסיק. בימים הקרובים המשפחות יקפלו את היריעות והמסרקים בכרם המשפחתי ויחזרו לשגרת יומן. עד אז, טנדרים וטרקטורים ולעיתים גם חמור רתום לעגלה, עמוסים בשקי זיתים שזה עתה נמסקו, מצפים בסבלנות לתורם בבית הבד המקומי. ניחוח של שמן טרי מ"ראשון המסיק" מלווה את תהליך עצירת הזיתים לשמן וכבר ניתן לטעום ממנו ולרכוש בבתי הבד ואצל היצרנים.


מסיק משפחתי בג'וליס. מכאן מובלים הזיתים בשקים אל בית הבד, לעצירת השמן | צילום: יעל עופר

השנה, בשל העיתוי שהתאחר מעט, פסטיבל הזית נחגג בדגש על שמן הזית (ולא על המסיק) ומשתלב בחנוכה. הפסטיבל מציע פעילות מגוונת למשפחות במהלך שלושה סופי שבוע בדצמבר: הראשון יתמקד ביישובי הדרוזים בגליל המערבי, השני בדיר חנא וביישובי הדרוזים בגליל התחתון והשלישי ביישובי עמק יזרעאל. במהלך הפסטיבל יתקיימו סיורים מודרכים בעקבות הזית, ולראשונה יושק קונספט ייחודי של סיורים מודרכים ב"זית – תור", אוטובוס תיירים שיבקר בתחנות עניין בכפרים (ללא תשלום).

בית הבד אל פלאח במע'אר | צילום: יעל עופר

להלן טעימה מטיולים בשבילי שמן הזית הגלילי, שמדלגים בין הטבע והאדם ובין המסורתי למודרני, ועיקרם במפגשים אנושיים מרתקים.

דיר חנא
אין כמו שיטוט חופשי בין עצי זית עתיקים, מלאי הוד, בכרם אפוף האווירה של משפחת חטיב מדיר חנא כדרך לפתוח את היום הגדוש בפעילות סביב שמן הזית. בדיקות הוכיחו שגילם המופלג של העצים מגיע ל-980 שנה. מכרם הזיתים ניבט נוף מרהיב אל הכפר המסקרן.

טיול רגלי נעים בין הסמטאות מגלה חצרות אופייניות ותושבים מסבירי פנים. במרומי הכפר שרידי מצודה צלבנית עתירת היסטוריה ומכיפת המסגד הירוקה נשקף נוף על כרמי הזיתים ושטחי החקלאות, ואומרים שביום יפה אפשר להבחין בכנרת (אנחנו ביקרנו ביום אביך). מסגד נוסף, בן 300 שנה, מצדיק אף הוא ביקור (בלבוש צנוע).

בבית של משפחת חורי בית בד עתיק, שאת אבני הריחיים שלו סובב בעבר חמור. מסביב אוסף כלים ופרטי ציוד לעצירת השמן. לקינוח, מנגן חורי לאורחים בכינור ואשתו מצטרפת בתיפוף ושירה, שסוחפים את האורחים המצטרפים במחיאות כפיים ובריקודים. משפחת חורי מארחת לארוחות בהזמנה מראש.


בית בד עתיק. הסיור בין בתי הבד הגליליים מאפשר לראות חידושים לצד מסורות עתיקות יומין | צילום: סאלח דאקסה

אום מוריס מארחת בביתה לארוחות בסגנון מסורתי. לאחר שניגבנו פיתות טריות בשמן זית ובחומוס, הדגימה כבישת זיתים. היא יושבת לצד שולחן נמוך, שעליו זיתים טריים, לימונים כבושים, עלי דפנה מיובשים ועיסה חריפה. תחילה היא דופקת את הזיתים ומבקעת אותם בפטיש. לאחר מכן מערבבת עם שאר החומרים ודוחסת את התערובת לבקבוקי פלסטיק המיועדים למכירה.

את הדרך לבית הבד אל-פלאח, באזור התעשייה של הכפר מע'אר, עושים ברכב הספארי – הטיולית הישנה, שדפנותיה פתוחים לשמש ולרוח, מוכיחה גם בזקנתה יכולת לחצות ואדיות ושדות זרועי אבנים.


כבישת זיתים: כחלק מהתהליך דופקים את הזיתים בפטיש | צילום: סאלח דאקסה

בית לחם הגלילית
בתיו הטמפלרים של מושב בית לחם הגלילית טובלים ביער אלונים עתיק וכרמי זיתים בגבול הגליל התחתון ועמק יזרעאל. בבית בד גלילי אנחנו פוגשים את ערן גלילי, לבוש בחולצה בצבע זית עם סמל המותג שלו. ערן הוא איש פרסום תל אביבי לשעבר, שחזר לבית המשפחתי, הרחיב את הכרם הוותיק שנטע אביו והקים בית בד אקולוגי שייבא מאיטליה. נאמני הגישה האקולוגית ממחזרים ועושים שימוש בכל מרכיבי הפסולת – מהעלים שמשמשים למאכל העיזים ועד לשרידי הגפת לדישון הקרקע.

בחנוכה יחגגו כאן את חג סיום המסיק. אחת הפעילויות למשפחה היא מסע בילוש לאיתור מרכיבי הלביבה בין המשקים ובחוות התבלינים של בית לחם הגלילית. גם מותגי שמן הזית "בוסתן איתן" ו"בוסתן אקרמן" לוקחים חלק בחגיגה.


בית בד גלילי | צילום: עומרי אילת

אילניה

בערב גלילי בהיר בסוף נובמבר, יובל בנאי מסיק את תנור הברזל הישן בחצר והאווירה האנושית החמימה מתלהטת. כמו בקריירה שלו כסולן המיתולוגי של להקת "משינה", כך הוא רץ למרחקים ארוכים מאז העתיק את חייו לגליל. הוא מדבר בתשוקה ובהבנה עמוקה על שמונת זני הזיתים שבחר לגדל בכרמים עם שותפו זיו ריקלין , חקלאי ובן למשפחת מייסדי סג'רה, ומשקיע את עיקר עתותיו בגידול זיתים ובייצור שמן זית איכותי. "השנה הזאת היתה נהדרת לזיתים", הוא מספר ומפגין ידע והבנה של חקלאי שורשי שלומד על בשרו את הדרך הנכונה להתמודד עם המותגים הגדולים ומוצרי היבוא הירודים . "אנו בודקים באיזו חלקה איכות הזיתים היא הגבוהה ביותר, עובדים עם בתי הבד הנכונים, נעזרים בטועמים מקצועיים וכך מפיקים את שמן הפרימיום שלנו. השנה, יש לנו שמן שראוי לתחרות", הוא מבטיח ומוסיף שהיה שמח אם יותר אנשים היו מטיילים בגליל.

הלול הנטוש עמוס הגרוטאות שופץ ונפתחה בו חנות בוטיק שהיא חלון הראווה למותג של בנאי וריקלין, הנקרא "סג'רה". על המדפים מככבים פחי שמן זית מזנים שונים וזיתים כבושים מתוצרת המקום, ולצדם, מפרגנים השניים ליצרני האזור: דבש מאילניה, יין ובירה מכפר תבור ויש גם סבון משמן זית בעבודת יד. "סג'רה", מושב אילניה. פתוח בסופי שבוע, באמצע השבוע – בתיאום. טלפון: 052-5213054

לקריאה נוספת:

זיתים - המילון השלם 
זיתים – המילון השלם
מהי כבישה קרה, איך מכינים טפנד ומה הופך את שמן הזית לבריא כל כך? לכבוד עונת המסיק הנה לפניכם מילון הזית השלם (כמעט)

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות